AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/0GMWyo/regjeringen-oeker-stroemstoetten-til-90-prosent-fra-1-september Ser at Regjeringen med Støre nå lover 90% strømstøtte fra 70 øre/kwh. Jeg synes ikke dette er god bruk av fellskapet sine midler. De som bor i Trøndelag og Nord Norge har billig strøm og må bruke av sine skattepenger for at de som bor lengre sør skal få billigere strøm. Kanskje burde heller flere av de som har dårlig råd i sør flytte nordover der det er billig strøm. De som har nye leiligheter med god isolasjon bruker også veldig lite strøm. Selv ligger jeg på 150 kwh i måneden og merker ikke så mye til de høye strømprisene annet enn et par hundrealapper mer enn normalt som jeg fint tåler da jeg bruker lite strøm. Flere burde kanskje flytte nordover til Trondheim, Bodø, Tromsø etc? Anonymkode: 56fc8...58a 2
Fru Uperfekt Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Vi bruker lite strøm men skjønner godt at regjeringen gjør det slik at staten tjener litt mindre på strøm solgt innlands 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Er det skattepenger som brukes, eller overskudd fra strøminntekter? Anonymkode: 9accc...aeb 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 For der er jo arbeidsplassen, nærmiljøet, familie og venner? Boligene bare står å venter på at folk skal flytte inn? Strømprisen burde heller vært lik for hele landet. Anonymkode: 254d0...62f 3
Gjest fransine Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 21.38): https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/0GMWyo/regjeringen-oeker-stroemstoetten-til-90-prosent-fra-1-september Ser at Regjeringen med Støre nå lover 90% strømstøtte fra 70 øre/kwh. Jeg synes ikke dette er god bruk av fellskapet sine midler. De som bor i Trøndelag og Nord Norge har billig strøm og må bruke av sine skattepenger for at de som bor lengre sør skal få billigere strøm. Kanskje burde heller flere av de som har dårlig råd i sør flytte nordover der det er billig strøm. De som har nye leiligheter med god isolasjon bruker også veldig lite strøm. Selv ligger jeg på 150 kwh i måneden og merker ikke så mye til de høye strømprisene annet enn et par hundrealapper mer enn normalt som jeg fint tåler da jeg bruker lite strøm. Flere burde kanskje flytte nordover til Trondheim, Bodø, Tromsø etc? Anonymkode: 56fc8...58a Tenker du at du skal detaljstyre hva alle skattepengene dine skal gå til? Endret 8. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For der er jo arbeidsplassen, nærmiljøet, familie og venner? Boligene bare står å venter på at folk skal flytte inn? Strømprisen burde heller vært lik for hele landet. Anonymkode: 254d0...62f Det er kraftoverskudd i nord norge og trødelag. Poltiisk og strategisk så ønsker man jo økt bosettning i nord og ikke at alle klumper seg sammen rundt Oslo. Billig strøm kan være et argument for å etablere flere arb.plasser i nord. Feks flere offentlige kontorer i Trondheim, Bodø eller Tromsø istedenfor Oslo. Så kan man flytte mer industri nord for Trondheim også som har billig strøm. Anonymkode: 56fc8...58a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Strømprisene burde vært likt fordelt over hele landet, men samtidig er det kaldere og lengre vintre nord i landet. Uansett burde det vært lett å justere ut i fra det. Når det er så store forskjeller i et land synes jeg støtten er på sin plass. Det er sikkert mange som inntektsmuligheter ikke trenger støtten, men for mange er den avgjørende. For meg som bor i et litt eldre hus og er alene med et barn, er regninger opp mot 4000 i måneden (med støtte) ganske krise. Slik var det i vinter, og det blir ikke bedre fremover. Anonymkode: 7b04f...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Det er jo ikke skattepenger som brukes på dette da. Det er penger betalt inn av de som bruker strøm i Sør-Norge. Nordlendinger betaler jo ikke for vår strømstøtte. Vi får jo bare tilbake en liten prosentandel av allerede skyhøye strømpriser. Staten tjener milliarder på den høye prisen. De taper faktisk ingenting på å gi strømstøtten. De gir tilbake en liten del av det vi betaler. Produksjonskostnadene på strøm er jo svært lave. Litt av overskuddet er det som brukes på strømstøtte. Altså tas ikke pengene fra noen. Ingen får mindre penger eller betaler mer pga strømstøtten. Anonymkode: c9394...12f 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strømprisene burde vært likt fordelt over hele landet, men samtidig er det kaldere og lengre vintre nord i landet. Uansett burde det vært lett å justere ut i fra det. Når det er så store forskjeller i et land synes jeg støtten er på sin plass. Det er sikkert mange som inntektsmuligheter ikke trenger støtten, men for mange er den avgjørende. For meg som bor i et litt eldre hus og er alene med et barn, er regninger opp mot 4000 i måneden (med støtte) ganske krise. Slik var det i vinter, og det blir ikke bedre fremover. Anonymkode: 7b04f...7ec Det er lite befolkning fra Trondheim og nordover. Der bruker de det som produseres av kraft lokalt selv. De har overskudd av kraft. De har ikke nok kraft til å forsyne feks Stor Oslo med mer enn 1 million innbyggere. De har nok til seg selv, men ikke så mye mer enn det. Anonymkode: 56fc8...58a
A-hunter Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det skattepenger som brukes, eller overskudd fra strøminntekter? Anonymkode: 9accc...aeb Det er stort sett skattepenger. Staten "tjener" 20 milliarder mer på strømeksport til høye priser, mens nordmenn betaler 50-60 milliarder mer i økte strømpriser (før strømstøtte). Derfor er det gedigent tapsprosjekt for både stat og borgere. Det hadde vært mye billigere for alle å bare brenne 20 milliarder (20.000.000.000) kroner på et svært bål hvert år. Så dumt er dette politisk skapte opplegget med strømeksport til EU. Et bærende prinsipp for konsesjonen til eksportkablene er at de skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme, noe de ikke er. Verken for staten eller for innbyggerne eller samlet sett. Vi er så fucked. Av våre egne folkevalgte. 1 1
Gjest Villfisker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Syns hele strømkrisen er en eneste stor farse.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 90% over 70 øre. For noe tull. Det er rene strømprisen som får støtte, alt annet betaler man som før. Dvs si når (og det vil skje!) strømprisen er 10 kr/kwt betaler man 1 krone for strømmen ja, men 2,50 kroner moms pluss nettleie pluss elavgift. Ja, vi i sør sitter med svarteper. Så folk opp i Nord, dere burde heller være bestrebet at vi lengre sør får en greiere pris, vi er for mange velgere til å la oss være misfornøyd og bære byrden alene. Og det er gjort med et pennestrøk å gjøre Norge til 1 prissone. Anonymkode: 29cb2...42c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er lite befolkning fra Trondheim og nordover. Der bruker de det som produseres av kraft lokalt selv. De har overskudd av kraft. De har ikke nok kraft til å forsyne feks Stor Oslo med mer enn 1 million innbyggere. De har nok til seg selv, men ikke så mye mer enn det. Anonymkode: 56fc8...58a Jeg vet det ikke er bare å sende sørover. Mye hadde nok også gått videre nedover Europa også. Jeg skjønner også det er en spesiell situasjon vi i Europa er i nå, og dette med høye strømpriser gjelder jo ikke bare oss i Norge. Ble bare mye i år, med renter, drivstoff, matvarepriser og strøm. Jeg er ikke bekymret for egen del, for dette har vært varslet og kuttet f.eks ferietur og annet unødvendige ting. Vil heller leve ok hele året, enn noen uker i en sommerferie. Så vil gå fint. Anonymkode: 7b04f...7ec
Topsi Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Det et ikke skattepenger, det er staten som gir tilbake litt av den ekstrainntekten de tar fra oss i sør, tro meg ,det koster ikke deg en krone. Men det viser at du er svært usympatisk 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er det skattepenger som brukes, eller overskudd fra strøminntekter? Anonymkode: 9accc...aeb Staten tar, og staten gjir. De 2 siste El.kablene som vart lagde til England, og Tyskland skulle aldri vert lagd, og det hadde ikkje vert noen strømkrise i sør-norge. Norge eksporterer, og importerer strøm fra utlandet, og på grunn av krigen i Ukrania stopp av gassleveranser fra russland har eksporten vert langt høyere en importen. EU og vesten har innført en rekke økonomiske sanksjoner mot Russland, og dette har "slått tilbake "på oss sjølve i økte energiutgifter. Norge er det eneste landet i Europa som så langt har tjent penger på krigen i Ukrania, så vi burde ikkje vera noen grunn til å klage formye. Anonymkode: 43773...ffd
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De som bor i Trøndelag og Nord Norge har billig strøm og må bruke av sine skattepenger for at de som bor lengre sør skal få billigere strøm. K Anonymkode: 56fc8...58a Hvilke skattepenger? Det er i så fall knapper og glansbilder sammenlignet med Oslo-området. Oslo fylke står alene for over 20 % av skatteinntektene (ekskl. olje) i landet. Anonymkode: 6ce8a...24d
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Topsi skrev (16 minutter siden): Det et ikke skattepenger, det er staten som gir tilbake litt av den ekstrainntekten de tar fra oss i sør, tro meg ,det koster ikke deg en krone. Men det viser at du er svært usympatisk Det er mye klaging i nord, spesielt i Finnmark. Ikke bare har Finnmark lavere inntektsskatt, nedskriving av gjeld i Lånekassen, momsfritak på strøm, men deres valgstemmer teller også 2,4 ganger mer enn i Oslo. Anonymkode: 6ce8a...24d 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 Kanskje vi skal avgiftbelegge dere på lik linje med alle andre og legge ned sykehusene deres siden ingen ønsker å jobbe ved dem. Anonymkode: 04efe...b46 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/0GMWyo/regjeringen-oeker-stroemstoetten-til-90-prosent-fra-1-september Ser at Regjeringen med Støre nå lover 90% strømstøtte fra 70 øre/kwh. Jeg synes ikke dette er god bruk av fellskapet sine midler. De som bor i Trøndelag og Nord Norge har billig strøm og må bruke av sine skattepenger for at de som bor lengre sør skal få billigere strøm. Kanskje burde heller flere av de som har dårlig råd i sør flytte nordover der det er billig strøm. De som har nye leiligheter med god isolasjon bruker også veldig lite strøm. Selv ligger jeg på 150 kwh i måneden og merker ikke så mye til de høye strømprisene annet enn et par hundrealapper mer enn normalt som jeg fint tåler da jeg bruker lite strøm. Flere burde kanskje flytte nordover til Trondheim, Bodø, Tromsø etc? Anonymkode: 56fc8...58a Det var en skikkelig smart og reflektert innlegg. La oss flytte alle som er er fattige til nord for Trondheim. Anonymkode: 2464a...a1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå