Gjest Lilleulv Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Vi har snakka litt om å skaffe oss en hund til etter hvert. Har så lyst på 2 hunder jeg, føler det er akkurat passe Og selskap til hunden min som koser seg sånn med en annen hund. Men hvor mye er det egentlig med 2 hunder kontra en? Jeg ser for meg at det plutselig kan virke litt mye når man skal ha med seg hundene noe sted? og at det kanskje kan bli knapt med tid når man skal trene 2 stk i steden for en? Og hvordan unngår man at den nye hunden tar etter den andre? Min har et par uvaner som jeg absolutt ikke vil at en evt ny hund skal plukke opp. Bl.a. blir hun helt vill og gal når vi får besøk, og hun blir hysterisk og hyler hvis vi møter kjente ute på tur (helt til de kommer bort til oss). Hun er veldig aktiv med stemmen sin, mye lyder, tror det kan bli litt pes hvis vi får en til med det støynivået bl.a....
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Vi har to hunder, og det har alltid gått fint.
Gjest Lilleulv Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 Vi har to hunder, og det har alltid gått fint. ← Hva slags rase? Hvor gammel var den første da dere fikk den andre?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Den ene er født i 90, den andre i 93. De er settere. Nå er den eldste så gammel at den yngste ikke vil være sammen med henne; men de hadde et godt forhold lenge. De neldste ble en slags morsfigur liksom.
Gjest vimse Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Vel, jeg har fire... Så... I alle fall, jeg ser fordelene og ulempene med å ha fler. Fordelene jeg ser er først og fremst det sosiale. Hunden får lov å være med en annen hund, den slipper å være aleine hvis eiere må bort. Valper får trening av den voksne, såfremt man ikke har to valper på en gang, eiere kan i mange tilfeller ¨slippe unna¨ litt opplæring her, både når det gjelder renslighet, biting/tygging osv. Når det gjelder ulemper, er det jo ikke tvil om at det også finnes. Mer hår, økte utgifter til mat/veterinær/forsikring++. Likeledes kan det føre til økt treningsmengde, hvis man er aktiv innen en eller annen gren, med begge. Man kan også oppleve at den nye tar etter vanene til den gamle, slik som bjeffing, uling, osv. Og, man kan risikere å ende opp med to hunder som aldeles ikke kan være sammen i det hele tatt. Vi har, bortsett fra et lite år, alltid hatt minimum to hunder, og for oss har det gått helt greit! Klart vi merker når alle skal til dyrlegen, ha sprøyter, sjekker, vaksiner osv, men det er det verdt! En fôrsekk hos oss holder i snaue tre uker, så klart det går litt mer mat, men det er det også verd! Når jeg ser jentene leke sisten på jordet, og slenge hverandre veggimellom, løper rundt med felles pinne, eller ligge på hver sin ende av sofaen og tøyse med hverandre, DA er jeg ikke i tvil!!
Gjest Lilleulv Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 Hva slags hunder har du, vimselims?
Gjest Mystisk Skrevet 22. november 2005 #7 Skrevet 22. november 2005 Hei lilleulv Selv har min lille familie(mor og jeg) to hunder. Den ene,en golden retriever på 8 år,og for fire år siden fikk vi nr2,en blandings av beagle og cavalier king charles spaniel. Det er veldig gøy å ha to hunder,men det er relativt lett å si,siden mor min har førsteansvaret for å gå tur med den ene,mens jeg går tur med den andre.Det går uansett å gå tur med begge samtidig,så tror ikke tur og sånn vil ta mere tid,og hvis den ene hunden er ferdig lydighetstrent(som vår første jo var når vi fikk nr 2) kommer ikke det til å ta mye tid heller.Så selv merker jeg ikke noe problem med dette.Men et problem kan det bli når dere vil reise bort. selv kan vi nærmest ikke reise bort samtidig mer,siden vi ikke har råd til å sette hundene i kennel,og vi har ikke så mange som vil passe hundene for oss. men det anbefales,jeg vil ihvertfall alltid ha fler enn 1 hund resten av livet:D
Gjest vimse Skrevet 22. november 2005 #8 Skrevet 22. november 2005 Hva slags hunder har du, vimselims? ← Tilfeldighetene har spilt så inn at vi faktisk har endt opp med fire blandingshunder!! To jakthundgutter på seks mnd, ei sær lita tispe på seks år, og ei stor livlig ei på straks seksten måneder. Litt for enhver smak, og bruk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå