AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Sikkert veldig forskjellig fra folk til folk, men må spørre da jeg begynner å stusse. Min nye samboer har det med seg å ikke fortelle om dagen sin. Jeg kommer hjem fra jobb, forteller om min og spør om hans. Han sier svært lite. I dag var likedan. Jeg vet at han har vært på en kjøretur og ihvertfall på besøk hos en venn. Ikke at det gjør noe som helst, men han unnlater å fortelle det (?) Jeg måtte spørre om han hadde vært ute på en kjøretur, da svarer han ja, uten noe mer. Men å fortelle om kompisbesøk gjør han ikke. Nå spurte jo jeg bare om hvordan dagen har vært, så fikk jo svar deretter, at den hadde vært fin. Men når jeg snakker om min så føler jeg kanskje det er naturlig å fortelle litt om sin også. Har hendt jeg har spurt hva han har gjort i løpet av dagen, men da har han gitt utttykk for at han synes jeg er kontrollerende som spør. For meg handler det kun om interesse over han og hans dag, ikke at jeg skal kontrollsjekke noe. I mine tidligere forhold har det vært helt naturlig å fortelle om hva man har gjort når man har vært fra hverandre. Ha en samtale liksom. Når han ikke har sagt noe selv, så har jeg jo spurt, men det har jeg sluttet med fordi jeg ikke ønsker å virke kontrollerende. Selv om jeg kjenner det er sårt å ikke kunne få et innblikk i hverdagen hans når jeg er borte. Har prøvd å tatt det opp, men blir bare en sint mann hjemme her da, skjønner virkelig ikke hvorfor. Er det så rart å ønske å snakke om dagene våre, ikke bare min? Er dette vanlig? Hilsen forvirret Anonymkode: d1e9b...c09
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Hm... Dette kan det jo være litt forskjellige grunner til. Men forteller han noen ganger historier om ting som har skjedd? For eksempel hvis du forteller om en campingtur du var på der teltet ikke var tett og det regnet masse. Klarer han da å fortelle egne historier med lignende elementer? Eller hvordan er han da? Hvor gamle er dere forresten? Anonymkode: c12b6...ad3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Hva var det som var så sjarmerende med denne mannen at du faktisk valgte å flytte sammen med ham, utsikten til lavere boutgifter? Anonymkode: 40fe1...1c6 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Så underlig. Det er da helt normalt å prate om hva man har gjort på. Er han like lite pratsom på alle felt? Anonymkode: 4ddea...e64
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Jeg hater å få slike spørsmål, til min kjæres store fortvilelse. Jeg føler det på en måte innvandrende, ubehagelig og konfronterende. Om jeg vil fortelle om min dag, har jeg behov for å gjøre det når det passer meg. Jeg kan gjerne høre på det han har lyst til å fortelle. Ja, det er sikkert ekstremt merkelig for de fleste av dere. Men det er i alle fall ikke personlig, og heller ikke for å skjule noe. Anonymkode: 62dd4...d15 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Jeg har vært litt som mannen din. Er rett og slett ikke vant til å fortelle om dagen min - innser at jeg sjeldent er blitt spurt om det i oppveksten og at jeg også sjeldent spør andre om slike ting. Heller begynner jeg aldri å fortelle uoppfordret. Det slo meg sakte, men sikkert og jeg har faktisk øvd på å prate om ting som har skjedd meg og begynt å spørre andre. Det er jo faktisk ganske hyggelig 🤪Men at han blir sint er jo litt rart, med mindre du tar det opp på en krass møte. Anonymkode: f0c77...1a4
McMary Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikkert veldig forskjellig fra folk til folk, men må spørre da jeg begynner å stusse. Min nye samboer har det med seg å ikke fortelle om dagen sin. Jeg kommer hjem fra jobb, forteller om min og spør om hans. Han sier svært lite. I dag var likedan. Jeg vet at han har vært på en kjøretur og ihvertfall på besøk hos en venn. Ikke at det gjør noe som helst, men han unnlater å fortelle det (?) Jeg måtte spørre om han hadde vært ute på en kjøretur, da svarer han ja, uten noe mer. Men å fortelle om kompisbesøk gjør han ikke. Nå spurte jo jeg bare om hvordan dagen har vært, så fikk jo svar deretter, at den hadde vært fin. Men når jeg snakker om min så føler jeg kanskje det er naturlig å fortelle litt om sin også. Har hendt jeg har spurt hva han har gjort i løpet av dagen, men da har han gitt utttykk for at han synes jeg er kontrollerende som spør. For meg handler det kun om interesse over han og hans dag, ikke at jeg skal kontrollsjekke noe. I mine tidligere forhold har det vært helt naturlig å fortelle om hva man har gjort når man har vært fra hverandre. Ha en samtale liksom. Når han ikke har sagt noe selv, så har jeg jo spurt, men det har jeg sluttet med fordi jeg ikke ønsker å virke kontrollerende. Selv om jeg kjenner det er sårt å ikke kunne få et innblikk i hverdagen hans når jeg er borte. Har prøvd å tatt det opp, men blir bare en sint mann hjemme her da, skjønner virkelig ikke hvorfor. Er det så rart å ønske å snakke om dagene våre, ikke bare min? Er dette vanlig? Hilsen forvirret Anonymkode: d1e9b...c09 Vet ikke om det er noe statistisk svar på dette, men det er i hvert fall veldig frustrerende og kjedelig med sånne folk. Siden du er samboer, lurer jeg på om han har forandret seg eller alltid hvert slik? Det er en av tingene jeg merker meg nå som jeg tidvis chatter og dater; om de forteller ting om seg selv og fra dagen sin eller ei. Hvis jeg spør hvor han har vært på ferie og han svarer "i øst og vest", er det rett vest, for å si det slik. Det nytter jo ikke å få god nærhet til en kjæreste som ikke vil dele tanker, opplevelser, meninger og følelser med partneren sin. Føler med deg, TS. Lurer på hva to slike personer som er sammen prater om og hvordan de blir kjent og finner nærhet.
Gjest Villfisker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Du overtenker, og han opplever din interesse som mas, kanskje til og med et forhør. Aksepter heller at dere er forskjellige her.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Mulig han ikke er spesielt glad i unødvendig tørrprat. Hva med å prate om noe av substans istedet? Anonymkode: 09cb1...14b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Jobber han ikke? I så fall kanskje derfor han ikke har så mye å si. Litt slitsomt å bli mast på for å fortelle om dagen…la ham være i fred hvis han ikke vil fortelle. Ikke alle er like, vi forteller heller ikke så mye fra dagen, med mindre det er noe helt spesielt. Ikke så spennende at vi snakker om det hver dag.. Anonymkode: c8c47...585
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Villfisker skrev (28 minutter siden): Du overtenker, og han opplever din interesse som mas, kanskje til og med et forhør. Aksepter heller at dere er forskjellige her. Aksepter, og end opp ensom i forholdet. Ts; dette med tause menn er jo en klassiker. Det går på oppvekst og vane, men kanskje enda mer på grad av introversjon, og personlighetstype. Jeg tipper at alle samlivsbøker har et kapittel om dette, og kanskje noen tips. Anonymkode: 98bd3...c86 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Mannen og jeg snakker om dagen vår. For oss er det helt naturlig å dele, vi er jo opptatt av hverandre. Anonymkode: 669ca...607 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Har en sånn hjemme. Tror ikke dette vil bli bedre. Bare dump med det samme. Vi har vært sammen over 10 år, og det kommer til å bli slutt av veldig mange grunner. Men vi er også forskjellige på denne måten. Han har alltid sagt "lurer du på noe, spør". Jeg bare... Anonymkode: 5e9b0...e00 2
Fremmed fugl Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 Skriv om sommerferien. Klassisk oppgave på barneskolen. Noen sliter med det. Andre skriver en lang svært engasjerende fortelling. Samme med å fortelle om dagen sin. Vi er ikke alle like gode på fortellinger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Kjæresten min er heller ikke så interessert i å fortelle om dagen sin. Og egentlig ikke å høre detaljert om dagen min heller. Men det er ikke fordi han syns jeg er kontrollerende, han er bare ikke så glad i småprat om hverdagslige ting Anonymkode: e71dc...0ad
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 Tusen takk for mange svar! Skjønner at noen ikke snakker like mye som andre og det er helt sikkert mer vanlig enn jeg tror. Men skulle ønske jeg ikke fikk stempel som kontrollerende hvis jeg spør litt om dagen hans. Det er det jeg synes er vanskelig. Han er generelt ikke så enkel å holde en samtale med vil jeg si. Noen ganger går det fint. Han kan gjerne snakke om opplevelser han har hatt før, som noen nevnte f.eks campingtur, eller annet lignende. Men er litt opp og ned på den fronten. Må innrømme at det er veldig merkelig å ikke fortelle naturlige ting som at "jeg var hos han i dag" eller "jeg stakk innom der i dag". Hadde ikke jeg vært relativt trygg på han, så kunne jeg faktisk begynt å lure når han er ute å farter. For kan til tider virke som om han skjuler noe når han ikke snakker om det, eller bare svarer kort. Derfor kunne det vært et større problem enn det er. Jeg må legge til for dere som skriver at jeg må slutte å mase. Det gjør jeg ikke. Stiller svært lite spørsmål som jeg skrev i teksten over her, fordi jeg fikk beskjed om at jeg var kontrollerende. Spør stort sett bare om hvordan dagen har vært, that's it. Han er i det minste en god lytter for ei som prater mye. Vi er vel rake motsetninger på den fronten. ts Anonymkode: d1e9b...c09 1
exictence Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 Kanskje du heller skal si at du håper dagen hans har vært fin, i stedet for å spørre. Så får du vist interesse, og latt ham velge om han vil fortelle og da ikke føle press. 2
Gjest Villfisker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Aksepter, og end opp ensom i forholdet. Ts; dette med tause menn er jo en klassiker. Det går på oppvekst og vane, men kanskje enda mer på grad av introversjon, og personlighetstype. Jeg tipper at alle samlivsbøker har et kapittel om dette, og kanskje noen tips. Anonymkode: 98bd3...c86 Eller velger å,føle seg ensom i forholdet. Hvis man ikke kan leve med at man er ulike på dette området, vil det fort oppstå misforståelser og/eller konflikter. han føler seg kanskje overvåket, mens hun føler seg oversett eller avvist. Hva de føler er en ting, men en sak har som regel 3 sider: Min din den riktige.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 exictence skrev (59 minutter siden): Kanskje du heller skal si at du håper dagen hans har vært fin, i stedet for å spørre. Så får du vist interesse, og latt ham velge om han vil fortelle og da ikke føle press. Godt forslag. Takk for tips. Samtidig mener jeg virkelig at det spørsmål om dagen hans ikke er noe man burde føle press rundt. Synes folk er litt for hårsåre, og er ikke vanskelig å svare enkelt på det i hvert fall. Mer utbrodering er greit at han ikke ønsker, men mener også der at han kan informere om at det er noe han synes er unødvendig, istedenfor å bli aggresiv og beskylde meg for å ha kontrollerende oppførsel. For det er det virkelig ikke. ts Anonymkode: d1e9b...c09 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 Villfisker skrev (36 minutter siden): Eller velger å,føle seg ensom i forholdet. Hvis man ikke kan leve med at man er ulike på dette området, vil det fort oppstå misforståelser og/eller konflikter. han føler seg kanskje overvåket, mens hun føler seg oversett eller avvist. Hva de føler er en ting, men en sak har som regel 3 sider: Min din den riktige. Sant! Kan nok leve med det jeg, men mener at han må fortelle hva han ønsker og hva han synes er greit. Såpass voksen kan man være, istedenfor å bli et barn med sinne og komme med falske påstander om at jeg er kontrollerende fordi jeg stiller et helt vanlig spm. Stemmer det, min, din og den riktige. ts Anonymkode: d1e9b...c09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå