AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Ja er det noen leger eller sykepleiere her som kan svare på dette? Jeg sliter med bivirkning av en medisin så får jeg angst og redd for å få allergisk sjokk. Har brukt medisin siden juni. Anonymkode: af49d...bbc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Et allergisk sjokk vil komme med en gang, så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 84d02...87a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et allergisk sjokk vil komme med en gang, så du kan ta det helt med ro. Anonymkode: 84d02...87a Ok så det kan ikke utvikle seg til at en plutselig ikke tåler medisinen etter en stund? Anonymkode: af49d...bbc
Blåjojo Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Om du sliter med bivirkninger så anbefaler jeg at du tar en tur til legen sånn at du kan bytte til et preparat som gir deg mindre bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Får du noen hjelp for helseangsten din? Det finnes god hjelp å få. Snakk med fastlegen din. Å spørre på forum hjelper deg bare en kort periode, hvis det hjelper i det hele tatt, så er det på'n igjen. Anonymkode: 7538f...ff0
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Du skriver ikke hva slags medisin det er snakk om, og hva slags bivirkning du kjenner på, så her må jeg svare veldig generelt. Legen hadde aldri satt deg på det om det risiko for at du kunne dø av medisinen, og du har jo heller ikke hatt allergisjokk før på samme medisin. Hvis du skulle få allergisk sjokk så finnes det tross alt et helsevesen som er godt trent på behandle dette. Ta medisinen etter anbefaling fra legen din, men ta kontakt med legen dersom du opplever at bivirkninger evt er for plagsomme eller du ikke opplever ønsket virkning, fordi da kan det hende at en annen medisin eller justering av dose fungerer bedre. Dette vet din behandlende lege best, så kontakt legen din igjen ved behov Helseangst er det også mulig å få hjelp med
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Jeg begynte på saxenda slankemedisin i juni, er denne jeg tar. får litt mage bivirkninger og sånn av den. jeg er bare redd for at jeg plutselig ikke skal tåle den lenger, jeg vet ikke hvorfor jeg tror det. og redd for å dø av allergisk sjokk. men det går altså ikke an å få allergisk sjokk når kroppen er vant til medisinen i 2 måneder + TS Anonymkode: af49d...bbc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ok så det kan ikke utvikle seg til at en plutselig ikke tåler medisinen etter en stund? Anonymkode: af49d...bbc Nei, ikke sånne akutte/farlige bivirkninger. De vil inntre umiddelbart etter inntak eller etter max 30 min. Anonymkode: 84d02...87a
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg begynte på saxenda slankemedisin i juni, er denne jeg tar. får litt mage bivirkninger og sånn av den. jeg er bare redd for at jeg plutselig ikke skal tåle den lenger, jeg vet ikke hvorfor jeg tror det. og redd for å dø av allergisk sjokk. men det går altså ikke an å få allergisk sjokk når kroppen er vant til medisinen i 2 måneder + TS Anonymkode: af49d...bbc Jeg synes du skal bestille time hos legen din og si ifra at du opplever bivirkninger, og samtidig spørre om du kan få hjelp til å håndtere redselen!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 Ja skal til legen på onsdag og snakke med han da om dette. Men ble dårlig i kveld av angst etter jeg økte dosen på medisinen. Anonymkode: af49d...bbc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja er det noen leger eller sykepleiere her som kan svare på dette? Jeg sliter med bivirkning av en medisin så får jeg angst og redd for å få allergisk sjokk. Har brukt medisin siden juni. Anonymkode: af49d...bbc Bivirkninger av medisiner er helt normalt, og det står i pakningsvedlegget hva de vanligste bivirkningene er o.l. Allergisk sjokk er derimot et momentant sjokk kroppen får, med en gang medisinen fungerer i kroppen - altså da første gang. Som sagt, du skriver selv at du har bivirkninger - så hvorfor har du angst for allergisk sjokk, når det praktisk talt er umulig i din situasjon? Anonymkode: c1135...a09
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja skal til legen på onsdag og snakke med han da om dette. Men ble dårlig i kveld av angst etter jeg økte dosen på medisinen. Anonymkode: af49d...bbc Jeg sliter selv med helseangst og medisinangst (for bivirkninger), og kan ganske sikkert si deg at grunnen til at du føler deg dårlig er pga angsten og at du tenker så mye på det, du "skaper" det på en måte selv. Anonymkode: d043a...946
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bivirkninger av medisiner er helt normalt, og det står i pakningsvedlegget hva de vanligste bivirkningene er o.l. Allergisk sjokk er derimot et momentant sjokk kroppen får, med en gang medisinen fungerer i kroppen - altså da første gang. Som sagt, du skriver selv at du har bivirkninger - så hvorfor har du angst for allergisk sjokk, når det praktisk talt er umulig i din situasjon? Anonymkode: c1135...a09 Fordi jeg får syke tanker og får angst av bivirkningene nå og da får jeg for meg at jeg skal få allergisk sjokk. Fornuften klarer ikke å bryte igjennom angst tankene for dette. Er helt forferdelig å ha det slik. Anonymkode: af49d...bbc
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Jeg får angst for at tenkt hvis kroppen utvikler allergi for medisinen i ettertid? Kan det skje? Anonymkode: af49d...bbc
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Det er så sykt sjeldent at man får anafylatisk sjokk, og når det en først en gang oppstår så greier helsevesenet og fikse det også. Hadde det vært en reel fare for deg hadde du vært utstyr med epipen, og du hadde aldri fått lov å ta Saxenda uten medisinsk tilsyn hvis det forbundet med noe fare.
Gjest Gaea Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er helt forferdelig å ha det slik. Anonymkode: af49d...bbc Ja, og derfor må du få kyndig hjelp til å håndtere helseangsten. I verste fall kan jo medisinangst føre til at du ikke tar nødvendige medisiner og/eller får nedsatt livskvalitet pga masse angst. En del bivirkninger kan være det vi kaller nocebo. Men de kan være reelle også. Dette vil legen nøste opp i sammen med deg.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja skal til legen på onsdag og snakke med han da om dette. Men ble dårlig i kveld av angst etter jeg økte dosen på medisinen. Anonymkode: af49d...bbc Det er normalt å føle seg rimelig klein av Saxenda, så om du kun har milde bivirkninger tåler du den godt. Angsten kommer trolig av at du visste du økte. Du kan ikke plutselig få allergisk sjokk nei. Anonymkode: 98afc...40a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 Takk . jeg er kvalm i kveld pga har økt dosen. sliter med litt luft i magen, sure oppstøt, av og til litt diare og litt kvalme. ja tror angsten kom av at jeg økte dosen uff. Anonymkode: af49d...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå