Gå til innhold

Geografi, Geofag og Samfunnsgeografi parallelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Skal ta opp fag nå i 1 år. Det blir da Kjemi 1, Biologi 1, Matematikk S1 til høsten med undervisning. Til våren blir det Fysikk 1, Kjemi 2, Biologi 2 og Matematikk S2, dette og med undervisning. Skal ta et årsstudium i tillegg. Med 6 i alle disse, vil jeg ende opp med 59,1 konkurransepoeng hvis du legger til 6 alderspoeng. 

Satser på å få totalt 62 konkurransepoeng, og da lurer jeg på hvilke fag som blir best å satse på. 

Det jeg ser for meg nå er at jeg tar Geofag 1, Geografi (der jeg har en 3er fra før) og Samfunnsgeografi. Med 6 i disse 3, vil jeg ende opp med 62 konkurransepoeng.

Men, så er allerede realfagene over 100 % studiebelastning, så da lurer jeg på om det kanskje er bedre å ta f.eks Geografi, Samfunnsfag (der jeg har 4 fra før) og Sosialkunnskap, med forholdsvis 6 i disse 3 og. Dette vil og gi meg 62 konkurransepoeng. 

Det jeg tenker er at Geografi, Samfunnsgeografi og Geofag kanskje overlapper litt, og det blir kanskje mindre belastning å ta disse 3 samtidig, i tillegg til at det er puggefag og jeg ikke trenger å reflektere så mye på eksamen, da det bare er ett rett svar (tror jeg).

Men samfunnsfag og sosialkunnskap trenger jeg kanskje ikke å lese så veldig mye på for å oppnå 6? Evt kan jeg kanskje ta Samfunnsgeografi i tillegg til Geografi, Samfunnsfag og Sosialkunnskap, da jeg regner med dette ikke blir så mye mer å lese på siden geografi og samfunnsgeografi overlapper. Har ikke satt meg så veldig inn i fagene, så kan være jeg tar feil.

Blir uansett bare å ta de ekstra fagene nå til høsten, da jeg tenker jeg får mer enn nok å gjøre til våren :)

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 565ba...419

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil og nevne at jeg har en toer i Religion fra før av, og denne er kanskje heller ikke så vanskelig å få 6 i? Jeg kan da ´´bare´´ta Geografi og Religion til høsten, og med 6 i disse to vil jeg få 62,5 konkurransepoeng. Kanskje letteste vei å gå?

AnonymBruker
Skrevet

Synes alt dette høres heftig ut. Hva er det du vil inn på? Og med toere og treere fra før er kanskje ikke grunnlaget ditt så godt heller? Realfagene kan jo være ganske heftige. 

Anonymkode: 92a94...8ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes alt dette høres heftig ut. Hva er det du vil inn på? Og med toere og treere fra før er kanskje ikke grunnlaget ditt så godt heller? Realfagene kan jo være ganske heftige. 

Vil inn på medisin. Tok opp Fremmedspråk og Naturfag nå i vår, toere der og, og fikk seks med en del jobbing på egenhånd. Realfag blir jo selvfølgelig noe helt annet da. 

Men du tenker dette blir litt mye? Har planer om å bare ta fag og årsstudiet mitt, så har mye tid til rådighet dette året.

Takk for innspill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil inn på medisin. Tok opp Fremmedspråk og Naturfag nå i vår, toere der og, og fikk seks med en del jobbing på egenhånd. Realfag blir jo selvfølgelig noe helt annet da. 

Men du tenker dette blir litt mye? Har planer om å bare ta fag og årsstudiet mitt, så har mye tid til rådighet dette året.

Takk for innspill.

Det er jo utrolig hva man får til om man er motivert. Lykke til

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Slenger meg på her, jeg. Dette høres utrolig heftig ut.

Har du hatt rådgivningstime? Med Sonans eller lignende? Ville helt klart tatt meg tid til det. De har erfaring med hvor stor studiebelastning det er mulig å ha for å få toppkarakterer. Dess flere fag du tar, dess større er sjansen for at karakteren ikke blir som forventet. Noen 6ere henger veldig høyt. 

Har du vurdert å ta f.eks kjemi 1+2 samme semester? Så slipper du å ha kjemi i et helt år, du har det bare i et halvt. Samme med biologien og matematikken. 

Anonymkode: 9b346...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket årsstudium? 

Jeg synes planen om samfunnsgeografi, geofag og geografi høres god ut, men det er fordi jeg liker disse fagene best selv. Anbefaler et excelark hvor du kan plotte om og utforske muligheter, og les læreplanene/kompetansemålene eller hva det nå heter nå for å hjelpe deg i valgene. Hadde mye nytte av det da jeg drev på med det samme.

Som et generelt råd så er det MYE lettere å ta opp fag til 5 enn til 6, så alle fag hvor du har lavere enn 5 bør du ta. Heller flere fag og sats på 5 enn ett fag hvor du må ha 6.

Anonymkode: b45a8...8c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvilket årsstudium? 

Jeg synes planen om samfunnsgeografi, geofag og geografi høres god ut, men det er fordi jeg liker disse fagene best selv. Anbefaler et excelark hvor du kan plotte om og utforske muligheter, og les læreplanene/kompetansemålene eller hva det nå heter nå for å hjelpe deg i valgene. Hadde mye nytte av det da jeg drev på med det samme.

Som et generelt råd så er det MYE lettere å ta opp fag til 5 enn til 6, så alle fag hvor du har lavere enn 5 bør du ta. Heller flere fag og sats på 5 enn ett fag hvor du må ha 6.

Interkulturell kommunikasjon, så ikke veldig krevende ut, trenger trossalt bare en D :)

Takk for rådet. Skal regne litt på det og se om jeg evt kan ta opp flere av fagene jeg allerede har hatt. Bare fryktelig dyrt ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Slenger meg på her, jeg. Dette høres utrolig heftig ut.

Har du hatt rådgivningstime? Med Sonans eller lignende? Ville helt klart tatt meg tid til det. De har erfaring med hvor stor studiebelastning det er mulig å ha for å få toppkarakterer. Dess flere fag du tar, dess større er sjansen for at karakteren ikke blir som forventet. Noen 6ere henger veldig høyt. 

Har du vurdert å ta f.eks kjemi 1+2 samme semester? Så slipper du å ha kjemi i et helt år, du har det bare i et halvt. Samme med biologien og matematikken. 

Anonymkode: 9b346...ecc

Har hatt rådgivingstime hos Bjørknes, de mente dette var overkommelig. Vet ikke om det bare var for å selge da.

Er det ikke slik at Kjemi 1 og 2 bygger på hverandre? Samme med Matematikk S1 og S2? Blir kanskje litt vanskelig å henge med når alle fagene tas parallelt?

Takk for råd.

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette:

Høst:

Kjemi 1, Biologi 1, Matte S1

Norsk Skriftlig, Muntlig og Sidemål

Geografi, Samfunnsfag, Kroppsøving

Vår:

Kjemi 2, Matte S2, Biologi 2

Matte 1P, Religion, Historie

Satser da på 5 i samtlige fag.

Høsten blir 9 eksamener, men 3 av disse er jo Norsk så blir nok ikke 3 ganger så mye arbeid. Burde jeg kanskje ta undervisning i Norsken? Geografi og Samfunnsfag er heller ikke så ille, og kroppsøving tror jeg bare er muntlig høring? 

Våren er det vel Religion og historie som blir mest jobb. 

Dette blir dyrt! :)

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har hatt rådgivingstime hos Bjørknes, de mente dette var overkommelig. Vet ikke om det bare var for å selge da.

Er det ikke slik at Kjemi 1 og 2 bygger på hverandre? Samme med Matematikk S1 og S2? Blir kanskje litt vanskelig å henge med når alle fagene tas parallelt?

Takk for råd.

Jo, de bygger på hverandre og du må ikke finne på å ta de samme semester. Begge er modningsfag og du må lære deg store deler av kjemi 1 pensum før du kan lære deg kjemi 2.

9 fag i tillegg til et årsstudium hørtes veldig mye ut, selv om en som regel kan bestå eksamen bare man skriver noe.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få et problem med at eksamensdatoer kræsjer, husk at du skal ha universitetseksamener i tillegg.

Er du strukturert og tar ting lett er det overkommelig dette her, særlig siden du går for 5'ere. Geografi og samfunnsfag er lette fag, så ville satset på 6'er her slik at du har litt å gå på. Ville også lest litt historie parallelt i høst, siden du har nytte av dem sammen med samfunnsfag og norsk (se på læreplanmålene og flett det inn i lesingen). 

Det dummeste du gjør er forøvrig å pugg-lese. Bruk læreplanene aktivt, se alle fagene i sammenheng med hverandre, og prøv å dra elementer fra andre fag inn det du holder på med til en hver tid. Da blir det enklere å huske, og de gode karakterene kommer lettere. Bruk pensum på årsstudiet ditt aktivt også, og se hvordan det som tas opp der kan settes inn i VGS-fagene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men klarer du deg med femmere for å komme inn på medisin?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan få et problem med at eksamensdatoer kræsjer, husk at du skal ha universitetseksamener i tillegg.

Er du strukturert og tar ting lett er det overkommelig dette her, særlig siden du går for 5'ere. Geografi og samfunnsfag er lette fag, så ville satset på 6'er her slik at du har litt å gå på. Ville også lest litt historie parallelt i høst, siden du har nytte av dem sammen med samfunnsfag og norsk (se på læreplanmålene og flett det inn i lesingen). 

Det dummeste du gjør er forøvrig å pugg-lese. Bruk læreplanene aktivt, se alle fagene i sammenheng med hverandre, og prøv å dra elementer fra andre fag inn det du holder på med til en hver tid. Da blir det enklere å huske, og de gode karakterene kommer lettere. Bruk pensum på årsstudiet ditt aktivt også, og se hvordan det som tas opp der kan settes inn i VGS-fagene.

Ja, tenkte på det. Får bare satse på at datoene går opp. 

Skal prøve å lese litt historie, godt tips. 

Sitter og legger opp en studieplan, hvor mange timer tenker du eller andre her man ska bevilge til de forskjellige fagene i uken? Har hørt at på universitetsnivå skal man lese dobbelt så mange timer som det er forelesninger til det faget.

Tenker å gjøre dette med realfagene, så det blir ca 45 timer i uken nå i høst til sammen, så spe på kanskje 3 timer i Geografi og Samfunnsfag, 1 t Religion og Historie samt 4 timer norsk sidemål og hovedmål. 

Noen som har noen innspill, for mye eller for lite?

Tusen takk for at dere tar dere tiden :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men klarer du deg med femmere for å komme inn på medisin?

Kan komme inn på UIT gjennom nord norge kvoten, litt lavere poenggrense der.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (30 minutter siden):

Jo, de bygger på hverandre og du må ikke finne på å ta de samme semester. Begge er modningsfag og du må lære deg store deler av kjemi 1 pensum før du kan lære deg kjemi 2.

9 fag i tillegg til et årsstudium hørtes veldig mye ut, selv om en som regel kan bestå eksamen bare man skriver noe.

Ja var det jeg og tenkte. Takk for svar.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, tenkte på det. Får bare satse på at datoene går opp. 

Skal prøve å lese litt historie, godt tips. 

Sitter og legger opp en studieplan, hvor mange timer tenker du eller andre her man ska bevilge til de forskjellige fagene i uken? Har hørt at på universitetsnivå skal man lese dobbelt så mange timer som det er forelesninger til det faget.

Tenker å gjøre dette med realfagene, så det blir ca 45 timer i uken nå i høst til sammen, så spe på kanskje 3 timer i Geografi og Samfunnsfag, 1 t Religion og Historie samt 4 timer norsk sidemål og hovedmål. 

Noen som har noen innspill, for mye eller for lite?

Tusen takk for at dere tar dere tiden :)

i min mening ser det ut som en for heftig plan, for medisin trenger du samtlige seksere, bare kjemi 2, S2 og biologi 2 på et halvår krever ganske mye arbeid for å ligge på fire/fem nivå. Kult om det går, men det er veldig kjedelig å bruke mye penger, for å ende opp med å spre ressursene for tynt og gjøre det dårlig i samtlige fag. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjemi 2, biologi 2 og S2 på ett semester tror jeg blir meget heftig. Spesielt siden du skal ta tre andre fag også. Klarer du 5 i alle disse på ett semester er du god. 

Anonymkode: 384a4...407

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg en for detaljert plan nå. Bruk tiden til å sette deg inn i læreplanene og få oversikt. Timetallet til fagene er en grei start, men du vil måtte revidere planene etterhvert. Jeg tok biologi tilbake i steinalderen engang, og brukte mye mindre tid enn beregnet. Kjemi derimot var et mareritt. Samfunnsfag fikk meg til å sovne og var hardt av den grunn, mens geografi var bare kos. 

Universitetsfagene er lagt opp sånn at fulltidsstudier/30 stp skal tilsvare 38-40 timers lesing i uken, men det er nok ikke alle studier som lever opp til det...og siden du bare trenger å stå gjør det saken enklere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjemi 2, biologi 2 og S2 på ett semester tror jeg blir meget heftig. Spesielt siden du skal ta tre andre fag også. Klarer du 5 i alle disse på ett semester er du god. 

Anonymkode: 384a4...407

Ja, blir krevende. Går fint om jeg må bruke et ekstra år, om jeg begynner når jeg er 22 eller 23 er ikke så viktig, Hadde uansett vært gøy om det gikk på et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...