Gå til innhold

Er jeg for kravstor? (Bolig og muligheter / økonomi)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ufør pga psykiske plager (kptsd med vedvarende personlighetsforandring). 

Har bodd mange forskjellige steder ila livet, og lagt merke til at hvordan jeg bor har mye å si på psyken. Jeg blir dårligere av å føle meg fanget (mørke kjeller leiligheter). Jeg føler meg mer avskilt fra verden, og det blir skummelt å gå ut. Det å gå ut generelt kan være et problem, så jeg trives bedre på steder hvor jeg har en privat uteplass, hvor ingen kan se meg. Å leie av noen privat blir fort for nære for meg, for frykten for å måtte si hei til noen kan gjøre at jeg ikke klarer gå ut og stenger meg mer inne. 

Å bo i blokk fungerer bedre, for der kan jeg komme unna med å bare se ned i bakken. Ofte er det en liten privat veranda. Det er ikke like lett om man bor rett ved huseier, til de er det jo sosiale normer at man smiler og sier hei ect. Ja, noen naboer i en blokk hadde nok syntes jeg var rar om vi møttes i korridoren, men så hadde de lagt bort tanken. En huseier hadde jo blitt bekymret osv… «hvem bor hos meg, har de boevne» (har bo evne altså)

Aller helst skulle jeg ha bodd i et lite hus i skogen. Men pengene strekker ikke til. Jeg er veldig avhengig av familie og venner, og har vanskeligheter med å få nye. Jeg trenger de trygge rammene rundt meg.

Men jeg er oppvokst like utenfor Oslo, og prisene er dyre… Jeg klarer like vell ikke å flytte langt vekk. Er jeg for kravstor? 

Føler jeg må ta et valg som gjør psyken dårligere uansett, enten bo i kjeller og få angst for å gå ut, eller flytte fra de trygge rammene som igjen fører til mer angst 😕 

(Har vært i årrekker i behandling altså, men det er bare slik jeg er, kan ikke bli kurert/frisk, så ønsker ikke behandlingsråd)

Anonymkode: 12676...f5b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk lån i husbanken! Og se på steder i utkanten av Oslo, evt. Noen av nabokommunene. Der får du mye mer for penga og er en rask togtur unna.. 

Btw. Ang. naboer i blokk. Jeg stod alltid innenfor ytterdøra og venta hvis jeg hørte naboen i gangen for å slippe å hilse eller prate med de. Tror mange gjør det. :P

Anonymkode: 0b999...062

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånn egentlig er du jo ikke kravstor, men jeg skjønner at det kan bli utfordrende å finne noe som er tilpasset din helse og som du også har råd til i Oslo. Så enig med å se hva du kan få i lån hos husbanken. Kunne sånne mini-hus vært noe? Minimalistisk litt landlig til? Kan du ha kapselgarderobe, multifunksjons ting osv. Aner ikke hva de koster da men kan sikkert googles. Jeg personlig ville prioritert lokasjon og utforming av bolig(privat uteplass f.eks), fremfor antall kvadrat i din situasjon.

Anonymkode: eb33a...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søk lån i husbanken! Og se på steder i utkanten av Oslo, evt. Noen av nabokommunene. Der får du mye mer for penga og er en rask togtur unna.. 

Btw. Ang. naboer i blokk. Jeg stod alltid innenfor ytterdøra og venta hvis jeg hørte naboen i gangen for å slippe å hilse eller prate med de. Tror mange gjør det. :P

Anonymkode: 0b999...062

Godt det ikke bare er meg som står å lytter 😂❤️❤️

Tenkte sjekke ut husbanken ja 😊 Men er bare redd for at de mener jeg har krav på lån til de billigste boligene, og at mine ønsker blir blandet med luksus… (alle vil jo ha en privat uteplass 😅) er typ en blokk i området her hvor leilighetene er veldig billige, men det er 0 uteplass, og det bor mange høylytte og skravlete alkoholikere der 😖 blokken blir kalt for narkoblokka…

heldigvis ligger ingen leiligheter fra den blokka ute nå. Men jeg må uansett søke på nyåret, om jeg skal være heldig å få lån. Pr dags dato liker jeg alle leilighetene som ligger ute på Finn i min kommune, men den billigste er på 2,99 mill 🥴 Den er kjempe fin også! Men jeg vet ikke om jeg får lån til en slik sum en gang… er jo ikke rik med den uføren min 😳 Har venninner som eier leiligheter til rundt 3 mill, og de må ut med totalt 20 k i måneden for alle boutgifter 😬 og de hadde 500 k i egenkapital, jeg har 0 😯

Skal sjekke med nabokommunene om det er sånn bo plikt der, er jo ikke alle som gir lån til folk utenfor kommunen. Og hørt at noen krever at man må ha bodd i kommunen i et visst antall år før man søker også.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ArneBru skrev (18 minutter siden):

Ville heller vært sint på boligprisene hvis jeg var i din situasjon. Og når du har de plagene du har, kan du ikke da få støtte fra kommunen til å skaffe deg en leilighet tilpasset dine spesielle behov.

Tviler på at jeg får støtte til privat uteplass / ingen gjenboere 😰 Andre i kommunen med spesielle behov blir jo stura sammen i samme rekkehus opplegg… og der tror jeg det bor mange raringer 😳 Vil helst bo rundt normale folk, for etter min erfaring er ofte de som sliter psykisk eller med mindre hjerneskader veldig pågående og ikke skjønner sosiale koder. Nå høres jeg helt forferdelig slem ut, men blitt satt på forskjellige kurs med folk som sliter med lignende ting som meg, og jeg måtte slutte hver gang pga de andre 😳 men alt i alt, de er helt sikkert mye koselige mennekser enn meg, det er jeg som er rar i den situasjonen og er redd for folk som snakker 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sånn egentlig er du jo ikke kravstor, men jeg skjønner at det kan bli utfordrende å finne noe som er tilpasset din helse og som du også har råd til i Oslo. Så enig med å se hva du kan få i lån hos husbanken. Kunne sånne mini-hus vært noe? Minimalistisk litt landlig til? Kan du ha kapselgarderobe, multifunksjons ting osv. Aner ikke hva de koster da men kan sikkert googles. Jeg personlig ville prioritert lokasjon og utforming av bolig(privat uteplass f.eks), fremfor antall kvadrat i din situasjon.

Anonymkode: eb33a...abe

Minihus hadde vært helt idyllisk, og med det har jeg søkt en del på det 😅 Det er vanskelig å få til i realiteten… først og fremst så må man ha en tomt. Tomter rundt Oslo og Østlandet er dyrt. Og det må være en tomt som er flat nok til at et hus kan stå der, uansett om det er på hjul eller ei 🤷🏼‍♀️ Så kommer problemet med at det ikke er godkjent som et bosted, for der er det mange krav som et minihus ikke fyller. Egentlig rart da det selges leiligheter til under 20 kvadrat i Oslo 😂 Men det har mye med vann og avløp, man må være påkoblet systemet. Få vil leie ut plass til å ha et minihus, pga vann og avløp problemet. 

Om man evt vil bygge et hus selv, rett på bakken, så blir det også veldig dyrt. I tillegg har kommuner bestemte veiledere på hvordan hus skal se ut i forskjellige områder. Man kan dermed ikke bare bygge hva man vil, men det skal samsvare med resten av nærliggende boliger… høyde, størrelse ect. Det er litt annerledes i et hytteområdet, men der er det ofte regulert til at det ikke er lov til å bo, så man får ikke lov til å bygge et hus man skal bo i permanent. Eller ei endre bruksområde på en allerede eksisterende hytte…

mange kjipe regler 😒

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er urealistisk og alt for kravstor hvis saken er at du ikke har råd til å sette krav.

Anonymkode: 7b806...344

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

heldigvis ligger ingen leiligheter fra den blokka ute nå. Men jeg må uansett søke på nyåret, om jeg skal være heldig å få lån. Pr dags dato liker jeg alle leilighetene som ligger ute på Finn i min kommune, men den billigste er på 2,99 mill 🥴 Den er kjempe fin også! Men jeg vet ikke om jeg får lån til en slik sum en gang… er jo ikke rik med den uføren min 😳 Har venninner som eier leiligheter til rundt 3 mill, og de må ut med totalt 20 k i måneden for alle boutgifter 😬 og de hadde 500 k i egenkapital, jeg har 0 😯

Tviler på at venninnene dine må ut med 20k i måneden i boutgifter for en leilighet til 3 mill... Hvis de har sagt det så overdriver de sykt, eller så må de ha uvanlig høye felleskostnader.

For 2,5 mill lån så betaler man bare 11k med 25 års nedbetaling. 9700 kr med 30 års nedbetaling. Innboforsikring er noen hundrelapper. Hvis de i tillegg bor i leilighet fremfor hus, så er det ikke særlig mye vedlikehold å betale heller. Så med mindre de betaler 9000 kr+ i felleskostnader, så er 20k i boutgifter lite sannsynlig. 

Anonymkode: ba25a...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at venninnene dine må ut med 20k i måneden i boutgifter for en leilighet til 3 mill... Hvis de har sagt det så overdriver de sykt, eller så må de ha uvanlig høye felleskostnader.

For 2,5 mill lån så betaler man bare 11k med 25 års nedbetaling. 9700 kr med 30 års nedbetaling. Innboforsikring er noen hundrelapper. Hvis de i tillegg bor i leilighet fremfor hus, så er det ikke særlig mye vedlikehold å betale heller. Så med mindre de betaler 9000 kr+ i felleskostnader, så er 20k i boutgifter lite sannsynlig. 

Som finansrådgiver så ser jeg veldig ofte leiligheter i eldre borettslag i Oslo, og de har sjeldent lavere enn 6500 kr i månedlige fellesutgifter. Noen er helt opp i 9000 kr.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, du er urealistisk og alt for kravstor hvis saken er at du ikke har råd til å sette krav.

Jeg vet ikke helt hva jeg har råd til. Har ingen erfaring med lån eller å eie bolig

Jeg lurer mer på om mine ønsker blir tatt seriøst, eller om jeg bare blir sett på som kravstor/bortskjemt… Men hvordan man har det i et hjem har mye å si på psykisk helse. Samtidig så er det jo ofte de med lettere lommebok som bor i de billigste leilighetene, som sliter psykisk. Hva gjør meg så spesiell liksom?🙄 hvorfor skal jeg få spesial behandling… Men for min helse og for å klare være mest mulig ute i verden, så er jeg litt avhengig av å kunne gå ut et sted, uten all annet frykt som å måtte møte på noen 😕 Om jeg bor i en kjeller leilighet eller et sted uten å kunne ta et steg ut uten frykt, er jeg redd for at jeg blir lagt inn et sted(psyk), til slutt…

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Minihus hadde vært helt idyllisk, og med det har jeg søkt en del på det 😅 Det er vanskelig å få til i realiteten… først og fremst så må man ha en tomt. Tomter rundt Oslo og Østlandet er dyrt. Og det må være en tomt som er flat nok til at et hus kan stå der, uansett om det er på hjul eller ei 🤷🏼‍♀️ Så kommer problemet med at det ikke er godkjent som et bosted, for der er det mange krav som et minihus ikke fyller. Egentlig rart da det selges leiligheter til under 20 kvadrat i Oslo 😂 Men det har mye med vann og avløp, man må være påkoblet systemet. Få vil leie ut plass til å ha et minihus, pga vann og avløp problemet. 

Om man evt vil bygge et hus selv, rett på bakken, så blir det også veldig dyrt. I tillegg har kommuner bestemte veiledere på hvordan hus skal se ut i forskjellige områder. Man kan dermed ikke bare bygge hva man vil, men det skal samsvare med resten av nærliggende boliger… høyde, størrelse ect. Det er litt annerledes i et hytteområdet, men der er det ofte regulert til at det ikke er lov til å bo, så man får ikke lov til å bygge et hus man skal bo i permanent. Eller ei endre bruksområde på en allerede eksisterende hytte…

mange kjipe regler 😒

Du sier du har mye familie og venner. Er det noen av de som har tomt hvor du kan sette mini-huset? 

Anonymkode: 33829...40f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm, ja kanskje du har rett 🤔 men når jeg sier totale utgifter, så mener jeg også Internett og strøm. Men igjen kanskje litt merkelig, for de har nok avtaler i borettslaget 🙈 jeg vet ikke hva kommunale utgifter ligger på, men det er også tatt med i regnestykket deres. Felleskostnadene deres er alt fra 3000 til 5000 kr

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ufør pga psykiske plager (kptsd med vedvarende personlighetsforandring). 

Har bodd mange forskjellige steder ila livet, og lagt merke til at hvordan jeg bor har mye å si på psyken. Jeg blir dårligere av å føle meg fanget (mørke kjeller leiligheter). Jeg føler meg mer avskilt fra verden, og det blir skummelt å gå ut. Det å gå ut generelt kan være et problem, så jeg trives bedre på steder hvor jeg har en privat uteplass, hvor ingen kan se meg. Å leie av noen privat blir fort for nære for meg, for frykten for å måtte si hei til noen kan gjøre at jeg ikke klarer gå ut og stenger meg mer inne. 

Å bo i blokk fungerer bedre, for der kan jeg komme unna med å bare se ned i bakken. Ofte er det en liten privat veranda. Det er ikke like lett om man bor rett ved huseier, til de er det jo sosiale normer at man smiler og sier hei ect. Ja, noen naboer i en blokk hadde nok syntes jeg var rar om vi møttes i korridoren, men så hadde de lagt bort tanken. En huseier hadde jo blitt bekymret osv… «hvem bor hos meg, har de boevne» (har bo evne altså)

Aller helst skulle jeg ha bodd i et lite hus i skogen. Men pengene strekker ikke til. Jeg er veldig avhengig av familie og venner, og har vanskeligheter med å få nye. Jeg trenger de trygge rammene rundt meg.

Men jeg er oppvokst like utenfor Oslo, og prisene er dyre… Jeg klarer like vell ikke å flytte langt vekk. Er jeg for kravstor? 

Føler jeg må ta et valg som gjør psyken dårligere uansett, enten bo i kjeller og få angst for å gå ut, eller flytte fra de trygge rammene som igjen fører til mer angst 😕 

(Har vært i årrekker i behandling altså, men det er bare slik jeg er, kan ikke bli kurert/frisk, så ønsker ikke behandlingsråd)

Det finnes jo en del områder i nærheten av Oslo der man kan finne små hus i skogen som er billige å leie eller kjøpe, hvis man ikke er veldig kresen på at det skal være nyeste standard :) Da jeg var enslig bodde jeg i "et lite hus på landet" utenfor Oslo til en ganske billig penge. Jeg hadde allikevel god kontakt med alle venner i Oslo, tok bare buss/tog eller kjørte. 

Anonymkode: bd899...f81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier du har mye familie og venner. Er det noen av de som har tomt hvor du kan sette mini-huset? 

Anonymkode: 33829...40f

Nei 😕 tenkt tanken, en i familien min har en tomt, men den er veldig sentral og det går en veldig trafikkert tur sti rundt tomta… Har også spurt en gang og fikk nei som svar uansett 😅 Resten av de jeg kjenner/familie bor i blokk

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sett etter et lite rekkehus med en liten hage og så begynt å plante høye hekker og planter. Da forsvinner innsynet. Sannsynligvis må du litt ut av Oslo. 

Husbanken kan gi lån med mer enn 30 års nedbetalingstid så jeg ville bedt om et møte med de.

Anonymkode: 994bb...27c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres urealistisk ut, ja. 

Anonymkode: 7c8be...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke kravstor. Min psyke blir også veldig påvirket av omgivelsene mine og der jeg bor, så skjønner deg godt! :) Problemet er heller at når man ikke har god råd så har man heller ikke mye å velge mellom. Da må man tenke litt smartere, litt utenfor boksen, være litt lur eller kreativ. Likte godt tanken på et minihus.

Anonymkode: 60298...ca1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som finansrådgiver så ser jeg veldig ofte leiligheter i eldre borettslag i Oslo, og de har sjeldent lavere enn 6500 kr i månedlige fellesutgifter. Noen er helt opp i 9000 kr.

Da må det være en del fellesgjeld. For mindre leiligheter i sameier eller borettslag uten fellesgjeld, eller ikke medregnet fellesgjeld, er felleskostnadene gjerne 3000-5000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo en del områder i nærheten av Oslo der man kan finne små hus i skogen som er billige å leie eller kjøpe, hvis man ikke er veldig kresen på at det skal være nyeste standard :) Da jeg var enslig bodde jeg i "et lite hus på landet" utenfor Oslo til en ganske billig penge. Jeg hadde allikevel god kontakt med alle venner i Oslo, tok bare buss/tog eller kjørte. 

Anonymkode: bd899...f81

Er ikke kravstor på standard 😊 om det er snakk om kjøp, så kan det meste males også 😅 (om man ikke skal beholde originale farger for respekt for huset da). Om det er buss/tog forbindelse også, så er jo det helt gull! Har bare ikke funnet noe enda på finn 😰 Drømmen er selvfølgelig hus på landet, men igjen så vet jeg ikke om jeg har råd… de er ofte dårlige isolert eller så har noen begynt et rive prosjekt og sluttet halveis 🥴 Skjønner ikke greia med det… Vet heller ikke om jeg kan få lån til å kjøpe et eldre billig hus + lån til å pusse det billig opp. Også er jeg litt redd for strøm regning på et hus 😳 men er det lite, så kanskje det ikke er så ille?😅 

Men er uansett litt bekymret ift vedlikehold av et hus (prismessig), samt at jeg har 10 tommeltotter og måtte leiet inn firmaer hver gang det skulle være noe. Og det måtte vært et hus med offentlig vei, for ellers måtte jeg vell ha kjøpt en traktor til å måke snø 😂 selv om mange vintre har vært tørre her nede, kan det være noen uker med latterlig mye snø i indre Østfold… 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke kravstor, og alt du skriver gir full mening. Dessverre er boligmarkedet i og rundt Oslo no dritt. Hva har du i inntekt, hvor mye i egenkapital, har du noe gjeld? Antar du ikke har barn, så da blir du jo ikke prioritert av husbanken. Ikke lett og si, om du ikke har råd til og leie en ok leilighet, mulig med bostøtte. 

Anonymkode: 6355f...458

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...