Gå til innhold

Redd for å ikke kunne tilby barna mine nok

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig separert fra barnefaren med tre barn under 10 år. Nå i sommerferien har jeg kjent på at jeg ikke klarer å tilby fancy ferier og aktiviteter der man vanligvis ville ha vært to stk - f.eks utenlandsreiser og skiferien på vinteren osv.. Det blir selvsagt bedre når de blir eldre men jeg skammer meg over å ikke kunne tilby det samme som mange andre.. noen andre som har kjent på det?

Anonymkode: 0495a...f4f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si jeg har vært i din situasjon, men mine beste barndomsminner var ikke de "dyre" øyeblikkene. 

Anonymkode: d37ac...454

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Er livredd for at pappen kommer til å kunne tilby mer spennende ferieopplevelser og at de dermed kommer til å vende seg til ham og ville være mer der enn med meg 😞

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er livredd for at pappen kommer til å kunne tilby mer spennende ferieopplevelser og at de dermed kommer til å vende seg til ham og ville være mer der enn med meg 😞

ts

Jeg tror ikke barn egentlig tenker sånn. Og om han tilbyr dyre ferier så kan jo du tilby noe annet, telttur, sykkeltur, koselige familiebesøk og opplevelser i nærheten.

Jeg tror helt ærlig det er en del barn med og uten to hjem som er direkte slitne etter ferien. Ofte  fordi foreldrene skal ta de med på så mye for å matche det andre gjør og kanskje også fordi  de har dårlig samvittighet.

De beste minnene fra min barndom er når vi besøkte min onkel som hadde gård(mammas barndomshjem) min andre onkel og kusine kom også. På fredagskvelden samlet hele familien seg for å se på detektimen og spiste kveldsmat samtidig. Det var gyldne øyeblikk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Kan dere ikke bare ha en 50 /50 løsning? Vel og merke hvis dere samarbeider godt og ikke bor så altfor langt unna hverandre. Når barna blir over 12 år skal man høre spesielt godt på hvor de selv ønsker å bo. Om de da vil bo mer hos han så må vel det viktigste være at de har det bra der de er?

Skrevet

Hva er dine beste ferieminner, TS?

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn trenger vel strengt tatt ikke dyre ting, dingser, sydenferier osv. De trenger tid med foreldre som er trygge og gir de kjærlighet og lar de være kreative og bekymringsfrie så lenge som mulig.

Anonymkode: 6a471...35b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men det er et luksusproblem å ikke kunne tilby barna sine fancy og flotte feriereiser. Det er ikke det som former et menneske og dens kjærlighet til foreldrene. Tror du ikke at barn av fattige foreldre et minst like glad i sine foreldre? 

Anonymkode: 2e5aa...e9d

AnonymBruker
Skrevet

Når vi er på hyttetur (enten det er på fjellet eller på feriecenter i DK), så vil ungene alltid avslutte aktivitetene vi holder på med sånn noenlunde tidlig, sånn at vi skal få tid til å spille brettspill eller kortspill. 

Dere er fire stykker. Hvis du kjøper to små popup-telt på Biltema og slår de opp på en "campingplass nær deg", så får dere en fantastisk helg 😊👍 Bare husk at du kan be om hjelp fra en nabo eller fra personalet til å slå det sammen igjen. Popper opp lettere enn noe, men litt styrete å slå sammen igjen. Likevel et utrolig fint alternativ når det kommer til telting. Biltema-teltene har forresten akkurat plass til en overmadrass på 140. Fint å rulle sammen og sove på, kanskje. 

Vi har forresten sovet 3 stk i sånn popup-telt på trampolina i hagen, egentlig er det tomanns, veldig poppis når mamma er med 🤩

Det koster en hundrings for en hengekøye på OBS, de funker veldig bra 👍 spesielt i hagen. 

Mine unger lengter etter stranda når vi er i badeland.. Og det å spise middag på stranda (jeg bare pakker det med meg i en bag, ikke så nøye om det ikke er helt varmt når vi kommer frem 😅), er sykt gøy for dem.

Langt innlegg uten mye innhold, men meninga med det var at du ikke må føle at det du tilbyr skal koste så sykt mye.

Anonymkode: 4c2e7...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste du kan gi barna er din mengde tilstedeværelse. Bruk tid med den og vær helt tilstede og engasjert. Det er det barna kommer til å huske aller best og sette mest pris på, og det som skaper de sterkeste båndene. Ferieturer kan være så dyre og fine de bare vil, men det blir ikke bra om ikke foreldrene er genuint interessert i barna og tilstede

Anonymkode: ac8d1...dc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Man tilbyr mange ting.

Klart økonomi har noe å si. Det er fint å ha eget rom, kunne dra på ferie osv.

Det er også fint å føle seg sett, hørt, få forståelse og ha noen man vet alltid kan komme til.

De vender seg ikke bort fra deg om du tilbyr det siste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at mye her kommer an på hva barna har blitt vant med før du og mannen splittet opp. Det er, uansett hva andre måtte mene, en stor fordel å kunne tilby barna sine flotte ting og ferier. Det har blitt så mye av dette i de ulike sosiale medier, at presset aldri har vært større på oss foreldre. Ja, en kan ha en fin natt i et telt m.m, men kommer pappa med fancy ferie, kul bil, kule barnerom, tv og nettbrett- da tror jeg du taper. 

Anonymkode: b88e4...896

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les for dem. Ta de med på biblioteket. Se film sammen. Snakk om nyheter. Ta dem med ut i naturen. Gi dem tid. Ha piknikkurv i hagen/parken på en vanlig tirsdag. Overnatt på verandaen. Bygg hytte i stua og overnatt det. La dem invitere venner og la dem overnatte under kjøkkenbordet. 
Ta dem med på museum. La dem oppleve ting! 

Anonymkode: c5187...d37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva mine barn satt mest pris på i sommer? Telttur! Tross masse annet morsomt og dyrt vi gjorde var det det de fortalte andre når de ble spurt om hva de gjorde i sommer. 

Anonymkode: 63a56...9b5

AnonymBruker
Skrevet

Mine har et godt minne fra da vi dro til en grønnsakshandler og så på ukjente grønnsaker og kjøpte med bær.

Anonymkode: f5e62...f05

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne, men tar ikke barna (3 barn under 9 år) med på fancy ferier. I feriene drar vi på hytta til mine foreldre, og vi sover mye i telt, gjerne i fjellet, men også i skogen og ved sjøen, og vi tenner bål når sesongen og været tillater det. 

Du oppgraderer telttilværelsen med tarp, lyslenker i teltet/hengekøya, tarpen og trærne, og steker pizza og kanelboller på primusen/bålet og smågodt i teltet. Vi har også kost oss med smågodt og film/barne-tv på nettbrettet mens vi ligger i soveposene og det øsregner på teltduken.

Barna elsker å spille brettspill og kort, så det gjør vi mye. De liker også å bade/plaske i fjellvann og leker i bekker.

Vi besøker gjerne en fornøyelsespark, men det trenger ikke koste 10-15 000 kr. Vi sover i telt på campingplass, og har med rundstykker og godt pålegg i stedet for å kjøpe dyr mat i fornøyelsesparken. Kjøper gjerne god mat/take away etterpå i stedet. 

Kjenner flere familier som har fancy ferie annenhvert år. Mellomårene ferierer man billig for å ha råd til dyrere ferier. Og man kan snakke med barna om økonomi, at valgene i hverdagen påvirker feriene. 

Men skjønner deg godt likevel. Selv om man gjør det samme, er det forskjell på å gjøre det fordi man velger det og fordi man ikke har råd til noe annet.

Anonymkode: 71a13...001

• Liker 2
Skrevet

Har selv 3 barn (ene er rett over 10 nå) og har ikke dratt på utenlandsferie med de siden en danmarkstur for flere år siden. Yngste har kun vært 1 natt i Sverige men det husker barnet nok ikke for da var det bare 6 mnd gammelt. 

Vi finner på det vi kan, vi har besøkt besteforeldre og tanter og onkler, vi har vært i en park og vi har bada så mye vi kunne gitt det været som har vært. De beste minnene deres er fra krokket-turnering i hagen og da vi så en buorm i vannet. Eller når vi lå på trampolina og kikka på stjernene. Det er som oftest de små tingene som gjelder.

Med tiden kan det vel kanskje bli en mulighet for en annen type ferie, men bare gi de det du kan. Å være alene med 3 barn er tøft nok i seg selv. Og samtidig bearbeide bruddet for barna og seg selv kan også være tøffe tak. Dette fikser du. 

Anonymkode: b402f...5e2

Skrevet

Ååå. Sender deg mange klemmer herfra!

Det er trist at du tenker og føler det sånn ❤️  Nå vil jeg bare si at jeg er vokst opp med trange midler på grunn av sykdom i familien og en del år på NAV. Jeg fikk aldri fancy turer som de andre i klassen. Det ble som regel alltid ferie hjemme eller hos besteforeldre. Men, du verden så flinke mine foreldre var til å inkludere seg. Faktisk er mitt beste ferieminne en sommer vi spilte volleyball og grillet pølser i hagen til midnatt fordi det var så varmt og gøy. Vi søsknene storkoste oss med foreldrene våre. Kortspill, fiske krabber, badminton, grilling, osv.

Det viktigste er at du er der for dem. Og det tror jeg du vil. Det at du har denne bekymringen viser at du er en god mor ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.30):

ts

Da kan du bli den forelderen som lærer dem å bli nøysomme og tilfredse og sette pris på faste rammer og de gyldne øyeblikkene.

Gjett hvem av dere som bli rollemodell når barna selv skal stille familie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...