Gå til innhold

Har du tips iht barn med add?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn med ny diagnose adhd, type add. Med fullt utslag på det. 

Jeg ser jeg har havnet i helt feil spor iht å få dette barnet til å rydde litt etter seg. Som nå er i slutten av tenårene.

Et ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg prøver å bare si at nå må du rydde rommet. Men det skjer aldri. Jeg har nok også sagt det en del i negativ undertone.  Pga frustrert over at det aldri skjer. Jeg forstår at det å rydde, med kraftig add, kan være svært utfordrende. Men et sted må vi begynne,  så har du tips iht hvordan man får det til innimellom  iallefall.  Jeg har ryddet et par ganger. Men like rotete innen en time,  da ryddig rom bare gir mer rom for hjerne kapasitet til flere rotete kreative ideer.  Ja dere med adhd barn, skjønner nok hva jeg mener. 

Hvordan kommunisere,  og gode løsninger som har fundert for deg/dere

Anonymkode: 4dcd7...e61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det å rydde må i alle fall deles opp i mindre deler. Feks rydde pulten først. Pause. Rydde klær. Pause. Plukke søppel. Pause. 

Altså alt må deles opp og du må gi en beskjed i gangen. Sett ungdommen i gang med første del, vis gjerne hvor ulike ting skal ligge. Kom tilbake og sjekk hvordan det går. Osv. Ulike apper som feks memoassist ( https://appbiblioteket.no/memo-assist/) kan være til stor hjelp for å gi støtte til organisering og gjennomføring. Her kan man lage lister over oppgaver og aktiviteter med påminninger feks. 

Anonymkode: 15d10...144

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er riktignok ikke barn, men har add. For meg fungerer det sånn at jeg må ha en slags belønning for at jeg skal begynne på ting.

Hvis jeg vet at det er en belønning i andre enden, så kan jeg rydde som en gud.

Dette behøver jo ikke å være en stor belønning, men en liten ting som barnet/tenåringen setter pris på. Kanskje de kan få velge hva dere skal ha til middag eller noe sånt. 

Anonymkode: b6369...01d

AnonymBruker
Skrevet

Rådet om å dele oppgavene opp i mindre oppgaver som blir mer overkommelige er veldig lurt! Kan dere prøve å sette opp en plan sammen over når det skal gjøres? Da kan du minne barnet på at nå er det tid for å rydde pulten, støvsuge gulvet eller lignende. Det kan være lettere å få oversikt over alt som skal gjøres om det er skrevet ned, det å krysse av på ting som er gjort kan være en liten belønning i seg selv 🙂  

Anonymkode: c0f17...db5

AnonymBruker
Skrevet

Nå svarte jeg i den andre tråden før jeg så denne. 🙈 Men ja, å dele det opp i mindre deler gjør det definitivt mer overkommelig. Jeg syns fortsatt "rydd rommet/kjøkkenet/stua/whatever" høres for abstrakt ut, i en alder av 37. 🤪 Er det ryddet når tingene er satt på plass? Eller er det først når senga er redd opp, pulten fri for støv og evt smuler etc, og gulvet er støvsugd/kostet? De to sistnevnte hører til under rengjøring for meg. 

Anonymkode: 01eb0...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et barn med ny diagnose adhd, type add. Med fullt utslag på det. 

Jeg ser jeg har havnet i helt feil spor iht å få dette barnet til å rydde litt etter seg. Som nå er i slutten av tenårene.

Et ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Men jeg prøver å bare si at nå må du rydde rommet. Men det skjer aldri. Jeg har nok også sagt det en del i negativ undertone.  Pga frustrert over at det aldri skjer. Jeg forstår at det å rydde, med kraftig add, kan være svært utfordrende. Men et sted må vi begynne,  så har du tips iht hvordan man får det til innimellom  iallefall.  Jeg har ryddet et par ganger. Men like rotete innen en time,  da ryddig rom bare gir mer rom for hjerne kapasitet til flere rotete kreative ideer.  Ja dere med adhd barn, skjønner nok hva jeg mener. 

Hvordan kommunisere,  og gode løsninger som har fundert for deg/dere

Jeg har adhd-tendenser selv (får ingen diagnose, fordi faglige ting alltid har gått greit pga strategier og interesse, men fant ut under utredning at jeg definitivt har utfordringer som stemmer med adhd(impulsiv og uoppmerksom type). Har også endel erfaringer med ungdom med diagnosen.

Jeg for min del har aldri fikset rydding før som godt voksen, og det er fortsatt utfordrende. Ryddet ikke av meg selv, og ikke hvis jeg fikk beskjed heller.

Litt vanskelig å forklare, men hvis jeg fikk vage beskjeder som "husk at du snart må rydde rommet ditt", så begynte jeg å grue meg fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle starte, og fordi det er tungt å komme i gang. "Rydde rommet" er en utrolig sammensatt oppgave når man har adhd, som virker uendelig lang og tung. Mamma har faktisk sagt at jeg pleide å si "jeg vet ikke hvordan", hun trodde jeg spøkte, men jeg tror faktisk jeg syntes det var vanskelig.

Dersom jeg derimot fikk mer direkte negative kommentarer som "kan ikke du rydde rommet ditt" eller "har du ikke ryddet det ennå", så ble jeg veldig skamfull og sint fordi jeg følte meg gjort narr av og at ingen (inkl meg selv) forsto hvor vanskelig det var.

For meg hjalp ikke belønninger i det hele tatt. De ble for langt frem i tid, 

Et tips kan være å ga sjekklister der du har brutt ned arbeidet. Start med ganske korte sjekklister. Og så kan du evnt hjelpe til med resten når det er gjort, eller gi noe belønning. Spør ungdommen selv hva den foretrekker.

Du kan også kreve at ungdommen rydder i (feks) 30 min hver feks søndag, eller 10 min hver dag feks, hvor du minner på det hver gang i starten. De første gangene kan du tilby deg å hjelpe til. Sett på en klokke, og se hvor mye som rekkes. Etterpå kan ungdommen igjen gjøre hva hn vil. Hvis det ikke blir gjort noe, prøv å finn ut hvorfor. Vær åpen om at målet er å vende seg til å kunne ha det ryddigere og få gode vaner før han flytter ut.

En annen mulighet er såklart å la det være rotete. Noen av oss trives ganske godt i rot. Men jeg tror jo ungdommen har godt av å lære systemer for å få ting gjort. 

Et kanskje enda bedre tips, som er det eneste som fungerer for meg, er å ha bedre systemer for å holde det ryddig. Masse skap, skuffer og hyller med bokser som kan tas ut og settes inn igjen. Trådkurver merket med ulik type vask er fantastisk for å sortere skittentøy, slik at man kan ta det av seg rett i kurven. 

Anonymkode: 02e56...a3d

Gjest Blomsterbie
Skrevet

Del gjøremål inn i mindre oppgaver. «Rydd rommet» er en veldig abstrakt beskjed, og en med add kan ha problemer med å finne ut hvor de skal begynne hvis de får for abstrakte beskjeder. Lag f.eks en liste som henger på veggen med spesifikke ting i rommet som skal ryddes, helst med en sånn «huk-av» boks bak som barnet kan putte et klistremerke eller noe på som belønning etter at det har gjort oppgaven. Så f.eks at et klistremerke er verdt at det har ryddet overflaten på pulten, eller tatt opp klærne som ligger på gulvet osv. Gjerne fordel det på flere dager hvis rommet er veldig rotete, slik at barnet ikke må rydde allt på en dag. For da kan det selv med å dele arbeidet opp i mindre spesifikke oppgaver bli for mye og demotiverende. Barn og folk med add generelt trenger veldig tydelige og konkrete beskjeder, ofte bør de skrives ned og henges på steder som kjøleskapet eller et annet sted hvor det er lett synlig for barnet, slik at de blir ofte påminnet på ting. Det er også ofte vanskelig for folk med add å gjennomføre og begynne på ting de ikke har motivasjon for, så da er det nødvendig med en belønning. Belønningen bør gis rett etter barnet har gjort ferdig arbeidet, altså ikke gi «langsiktige» belønninger som «hvis du klarer å holde romme ditt ryddig i tre uker fremover, kan vi dra til tusenfryd i sommer». For et barn med add kan det fort bli for uoversiktlig, og de klarer ikke å ha oversikt over et så langsiktig mål, og de ender opp med å ikke klare å holde løftet med å holde rommet ryddig i tre uker og straffen bli ingen tusenfryd. Dette kan fort bli en veldig smertefull situasjon for barnet, fordi de har fått et krav over seg som de med utfordringene sine ikke klarer å mestre, og det å bli da straffet for det kan føles veldig skamfullt og vondt. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, her er det mange gode tips og råd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...