AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Jeg er 27. Bor hjemme hos mamma, i egen leilighet under henne men likevel. Har bodd borte i noen år tidligere. Tingen er at min mor har et veldig lavt funksjonsnivå. Hun trenger hjelp til alt av husarbeid, handling, laging av mat. Egentlig behøver hun også hjelp til personlig hygiene, men det gjør jeg selvsagt ikke. Hun er ikke så gammel, det er usikkert om hun vil bli bedre. Hun har også psykiske plager. Jeg er selv veldig psykisk syk og klarer ikke ta vare på meg selv engang. Det tar veldig på at jeg kanskje finner henne død en dag. Greia er at hun nekter hjemmesykepleie eller sykehjem, og jeg ønsker ikke at hun skal være alene og forfalle. Jeg vet dere kanskje vil si at hun må ta imot hjelp, men det gjør hun ikke. Vi har en liten omgangskrets som kan hjelpe til, men jeg har ingen søsken eller nær familie. Hva skal jeg gjøre? Klarer ikke mer. Anonymkode: 7ecbf...cfb 2
kraftwerk Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 (endret) Dette ansvaret skal ikke ligge på deg, syntes det er svært egoistisk av din mor å forvente, spørre og ha deg som en hjelper. Du er 27 år og skal fokusere på fremtiden din, så dette syntes jeg faktisk er ganske drøyt.. Hvis det funksjonsnivået til moren din er så lavt, så må hun gå til fastlegen sin - og hun må få hjemmesykepleie på besøk hjemme. Slik at de kan hjelpe hun med personlig hygiene og litt rydding av hjem. Kanskje hun til og med burde søke om en støttekontakt, slik at hun kan komme seg ut av huset og sosialisere seg litt. Hvis moren din ikke vil noe av dette, da må du sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes - der du skriver at du som 27 år ikke orker dette mer. Mammaen din trenger hjelp. Dette ansvaret er ikke ditt og skal ikke ligge på deg. Dette er helsevesenet sitt ansvar. Punktum. Du er ikke egoistisk, og jeg syntes det er ekstremt dårlig gjort av moren din å la dette falle over på deg. Er det noen her som er egoistisk så er det hun! Vil hun ikke ha hjelp? Nei, da får hun klare seg selv. Alvorlig talt, kjenner jeg blir Lyn-forbannet. Hvis moren din er i en så dårlig forfatning mentalt, at hun seriøst mener at hennes 27 år gamle datter skal ta vare på hun - og sette sitt eget liv til sides.. Nei, jeg har ikke ord - du får "bestille" hjemmesykepleie eller sende hun på sykehjem. For hun har ingen omtanke for deg, TS. Og du kan jo forsvare hun så mye du bare orker, men du er 27 år gammel - dette er som sagt ikke jobben din. Og moren din har ingen problemer med å gi deg dårlig samvittighet og ansvarsfølelse. Endret 8. august 2022 av kraftwerk 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Din mor trenger hjemmesykepleie og støttekontakt. Det er ikke du som skal gjøre disse oppgavene, og det må din mor forstå. Lykke til❤️ Anonymkode: 625f9...95a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Tusen takk for svar dere! Da kan jeg starte prosessen med litt bedre samvittighet, føler jeg har gjort mitt.. vil jo fortsatt komme innom, men det får bli på mine premisser -ts Anonymkode: 7ecbf...cfb
Blåjojo Skrevet 9. august 2022 #5 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Tusen takk for svar dere! Da kan jeg starte prosessen med litt bedre samvittighet, føler jeg har gjort mitt.. vil jo fortsatt komme innom, men det får bli på mine premisser -ts Anonymkode: 7ecbf...cfb Du tenker helt rett her! Det er ikke ditt ansvar. Ansatte i kommunens helsetjeneste vil jobbe med å komme innpå din mor og gradvis bli bedre kjent med henne, sånn at hun får den hjelpen hun trenger. Lykke til😊😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå