Gå til innhold

Advare arbeidsgiver mot eventuelt ny kollega?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med denne personen før, og har nå fått vite at han søker på ny stilling på mitt arbeidssted. Personen egner seg ikke for stillingen i det hele tatt, og jeg vil samtidig ikke utsette meg selv for å eventuelt jobbe med denne personen flere ganger.

hva synes dere? Er det på sin plass at jeg sier ifra, eller tror dere arbeidsgiver ikke setter pris på at jeg sier ifra? Redd for å tråkke over noen grenser her, men tenker at arbeidsgiver ikke bør ansette personen.

Anonymkode: 9dd40...3f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke nekte folk å jobbe der du jobber bare fordi du ikke liker dem. Om du sier ifra til arbeidsgiver så vil du bare drite deg ut.

Anonymkode: d568b...1a4

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sagt ifra til arb.giver

Anonymkode: 39339...6df

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvilken grunn du har for å mene at personen ikke bør bli ansatt.. 

Anonymkode: f0363...9c6

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis han allerede er ansatt hadde jeg holdt kjeft.

AnonymBruker
Skrevet

ja, om vedk. ikke egner seg for stillingen er det helt innafor. Bare du begrunner det saklig. 

Anonymkode: ccced...f31

• Liker 8
Skrevet

Hos oss sjekker sjefen om en søkerkandidat kjenner noen av oss som jobber der fra før. Vi jobber i en liten bransje, så de fleste vet om eller kjenner hverandre fra før. Han tar det positivt når han får ærlige tilbakemeldinger om søkere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva hen har gjort som gjør at du mener hen er uegnet, hva slags arbeidsplass det er og hva slags relasjon du har til sjefen. Det kan fort bite deg i ræva.

Anonymkode: 6c219...580

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på. Det kan jo hende at en person kan fungere bedre et sted enn et annet sted, og så må du jo være sikker på at du klarer å se situasjonen objektivt, at det ikke bare er dårlig kjemi, men at personen faktisk ikke egner seg.

Men det kommer også an på forholdet ditt til sjefen, om du tror vedkommende kommer til å sette pris på et uoppfordret råd/hint ditt eller ikke.

Og hvis personen allerede er ansatt, er det nok like greit å ikke si noe.

AnonymBruker
Skrevet

Er det lenge siden du jobbet sammen med denne personen? Jeg ville ikke ha blandet meg inn, i hvert fall. Og trodde ikke at det var innafor.. men det kommer kanskje an på hvor man jobber?

Anonymkode: 5efc4...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har jobbet med denne personen før, og har nå fått vite at han søker på ny stilling på mitt arbeidssted. Personen egner seg ikke for stillingen i det hele tatt, og jeg vil samtidig ikke utsette meg selv for å eventuelt jobbe med denne personen flere ganger.

hva synes dere? Er det på sin plass at jeg sier ifra, eller tror dere arbeidsgiver ikke setter pris på at jeg sier ifra? Redd for å tråkke over noen grenser her, men tenker at arbeidsgiver ikke bør ansette personen.

Tja, men jeg har troen på at folk kan endres og at forskjellig arb miljø bringer frem forskjellige deler av ens personlighet. Jeg er iallfall ikke 100% lik når jeg jobber i baren og når jeg sitter med regnskap F.eks

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan ikke nekte folk å jobbe der du jobber bare fordi du ikke liker dem. Om du sier ifra til arbeidsgiver så vil du bare drite deg ut.

Feil. Ingenting som tilsier at TS bare ikke liker vedkommende - TS skriver at personen ikke er egnet for jobben og det antar jeg er saklig begrunnet. Arbeidsgiver vil normalt sette pris på å få høre om slike ting før nye personer ansettes - feilansettelser er dyrt!

Anonymkode: b973c...9fc

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja. Som leder hadde jeg ønsket denne tilbakemeldingen men den bør jo være saklig og begrunnet godt. Men du sier det handler om å være egnet og hvis du har tidligere erfaring med vedkommende er det viktig info for leder. Den som tier samtykker er det noe som heter. Stol på at leder kan ta en helhetlig vurdering, og si at du har noe erfaring med vedkommende du ønsker å dele hvis leder ønsker å lytte. At du har erfaring fra å ha jobbet med personen er viktig å vektlegge fordi da er det snakk om en profesjonell erfaring.  
Så: Ja. Snakk med leder. 

Anonymkode: 92cc4...a99

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt noe slikt som: 

«Jeg har fått høre at XX har søkt jobb her. Jeg jobbet med han før hos XX, og har dårlige erfaringer med det. Anbefaler at referanser sjekkes ekstra grundig om dere vurderer å ansette han.»

Jeg har satt pris på å vite slikt når jeg har ansatt folk!

Anonymkode: d37e5...69e

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville sagt noe slikt som: 

«Jeg har fått høre at XX har søkt jobb her. Jeg jobbet med han før hos XX, og har dårlige erfaringer med det. Anbefaler at referanser sjekkes ekstra grundig om dere vurderer å ansette han.»

Jeg har satt pris på å vite slikt når jeg har ansatt folk!

Anonymkode: d37e5...69e

Som leder må jeg si at referansesjekk dessverre ikke alltid forteller sannheten du gitt. Så å henvise til referanse er vel greit det men jeg ville vært lydhør for TS sin opplevelse også. Om de skal jobbe i team er det desto viktigere å være lydhør for TS sin tilbakemelding. 

Anonymkode: 92cc4...a99

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

" Feil. Ingenting som tilsier at TS bare ikke liker vedkommende - TS skriver at personen ikke er egnet for jobben og det antar jeg er saklig begrunnet. Arbeidsgiver vil normalt sette pris på å få høre om slike ting før nye personer ansettes - feilansettelser er dyrt! "

Helt enig!   Dette må du ta opp med ledelsen. Så får de ta avgjørelsen. Ansetter man feil person gjør man både firmaet og den som ansettes en stor bjørnetjeneste som ikke bare vil koste penger, men kan gjøre stor skade på arbeidsmiljø og videre karriere. 

Anonymkode: ccced...f31

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS har aldri sagt at hun kan nekte noen…. Hun har heller ikke sagt at hun ikke liker personen…. 

Anonymkode: 84504...8a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter innlegget over. Det er ikke nødvendigvis feil å gi beskjed, men du må tenke litt på hva som er den egentlige årsaken innerst inne til at du ønsker å gi beskjed om dette. Du bør tenke gjennom om årsaken egentlig er mer personlig mellom deg og denne personen, eller om det er noe som firmaet faktisk trenger å vite om. Er det mest personlig ville jeg latt det ligge.

Så er det også slik at selv om intensjonen kanskje er den beste og du har 100% rett, så gjelder det å vurdere litt hvilken relasjon du har til sjefen, om du har nok innflytelse til at dine innspill faktisk vil ha en betydning. For når du advarer mot denne personen, så vil jo sjefen stille seg selv spørsmålet hvem DU er og hvilke forutsetninger du har for å mene at denne andre personen er uegnet. Er du en godt betrodd medarbeider som vanligvis har en positiv innstilling, så har det nok mer gjennomslagskraft og troverdighet enn hvis du bare er "en i flokken som gjør en helt gjennomsnittlig jobb" og kanskje innimellom har en tendens til klage på andre. Man har en begrenset kvote med å kunne klage på andre, før det mister troverdigheten.

Anonymkode: 27d0f...a92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det faktisk, en tidligere kollega av meg søkte på jobb hos oss. Jeg fortalte sjefen at han ikke var egnet til jobben (og hvorfor). 
Jeg vet at sjefen hadde blitt utrolig skuffet dersom de hadde ansatt han, uten at jeg hadde sagt noe. 

Anonymkode: 26b42...d8b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Tusen takk for svar!
Det er såklart saklige (og gode) grunner til hvorfor jeg ønsker å ta dette opp med sjefen, men også av personlige grunner. Litt usikker på om jeg skal avvente med å si noe, kanskje sjefen spør meg om hvordan denne personen var i sin forrige jobb på eget initiativ. Men det er jo en stor sjanse for at sjefen ikke spør meg i det hele tatt. Huff. Virker uansett som om sjefen har god tiltro til meg, men føler heller ikke at jeg er i riktig «posisjon» til å uttale meg om noe sånt uten å bli spurt heller. Om han blir ansatt kommer vi til å jobbe i samme team, og det vil jeg helst unngå. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...