Gå til innhold

Jule-Klementinene kommer!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Førjulstiden er høysesongen for klementiner.

(Les hele artikkelen HER)

De to viktigste hovedtypene klementiner er clemenules fra Spania og clementifina fra Marokko (kjent som Maroc).

Klementin eller mandarin?

Litt begrepsoppklaring:

Mandariner er vanskelig å skrelle, de er litt større og har mye stein i seg. På smak er de aromatiske, men litt syrlige.

Klementiner er lett å skrelle og skal i prinsippet være uten stein.

De er både søtlige og saftige, men også litt syrlige.

Det skal være harmoni mellom sukkerinnholdet og syrlighetsnivået i frukten, såkalt brix.

MMMMMmmmmmmmm!!!! ;)

Innlegget er redigert i henhold til copyright. For mer informasjon, se www.kopinor.no

Våre regler.

Druscilla - mod

Endret av Druscilla
Videoannonse
Annonse
Skrevet

*tror ikke det kan være mulig... * :ler:

• 2 uker senere...
Gjest Catwoman
Skrevet

Men i år kommer vi til å finne en god del stein i klementinene, desverre. Det er steinår i år (eller noe sånn)

Skrevet

Har de blitt gode ennå da? Har ikke smakt noen ennå i år jeg, har hatt appelsin-dilla en stund.

Gjest Catwoman
Skrevet
Har de blitt gode ennå da? Har ikke smakt noen ennå i år jeg, har hatt appelsin-dilla en stund.

Jepp. De er gode. Og ganske snart å kommer Cevita'ene :-D

Skrevet
Førjulstiden er høysesongen for klementiner.

De to viktigste hovedtypene klementiner er clemenules fra Spania og clementifina fra Marokko (kjent som Maroc).

Klementin eller mandarin?

Litt begrepsoppklaring:

Mandariner er vanskelig å skrelle, de er litt større og har mye stein i seg. På smak er de aromatiske, men litt syrlige.

De er både søtlige og saftige, men også litt syrlige.

Det skal være harmoni mellom sukkerinnholdet og syrlighetsnivået i frukten, såkalt brix.

MMMMMmmmmmmmm!!!! ;)

Innlegget er redigert i henhold til copyright. For mer informasjon, se www.kopinor.no

Våre regler.

Druscilla - mod

Det blir inportert svært lite mandariner. Det har komt noe de siste årene,men det var faktisk stopp i mange år.

Skrevet
Men i år kommer vi til å  finne  en god del stein i klementinene, desverre. Det er steinår i år (eller noe sånn)

Ja fikk en mail om dette på jobb... Det er mye steiner i klementinene fordi de har blomstret samtidig med sitronene i år. :forvirret: Noe mere forklaring kom det ikke fra Bama...

Skrevet

Jeg fant 7 steiner i en enkelt båt!! :overrasket: Da er det kjipt å spise klementiner altså!! :ler:

A.

Gjest Catwoman
Skrevet
Ja fikk en mail om dette på jobb... Det er mye steiner i klementinene fordi de har blomstret samtidig med sitronene i år.  :forvirret:  Noe mere forklaring kom det ikke fra Bama...

Hva jobber du med? bare nysgjerrig. :)

Skrevet

fikk og en klementin med mange steiner i hver båt, tror jeg fikk over 15 steiner på en klementin.

Skrevet

Jeg har spist MANGE klementiner i år uten noen steiner i det hele tatt! Har nok vært eksepsjonelt heldig! ;)

Skrevet

Det er mange steiner i de i år, ja! Jeg la ut min teori på jobb i dag om at det er fordi klementinene vokser ved siden av sitrontrær. Alle lo! Men nå ser jeg av artikkelen at teorien min er bekreftet.

Jeg får utslett hvis jeg spiser mange.

Skrevet (endret)
Jeg får utslett hvis jeg spiser mange.

:overrasket: Stakkers deg!!

Hvordan kommer du deg gjennom julen?? :sjenert:

A. ;)

Endret av nostalgia
Skrevet

Utslettet gjør at jeg hovner opp og får store prikker på innsiden av albuen og på halsen. Utslettet kommer vel etter 6 stk inntatt på under timen.

Men jeg fikk det i dag også!! Etter bare to!! Jeg har blitt enda mere sensitiv... Sikkert disse sitrongenene som gjør det...

Jeg spiser uansett, jeg. Prøver bare å begrense meg litt. Kommer meg gjennom jula på en måte uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...