Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har jobbet på ferge (evt. kjenner noen) med turnus 14/14 og som kunne delt litt om hvordan dette fungerer i praksis?

Holder man seg til samme båt eller bytter man til ulike lokasjoner?

Hvis man bor i området og arbeidsdagen er ferdig utført, kan man dra hjem da eller er det forventet at man er på båten 24/7 i turnusen?

Slet dere med sjøsyke?

Hvordan var arbeidsmiljøet og forventingene fra ledelsen?

Hvordan tar man ferie i en 100% stilling med 14/14?

Hvis man ikke kan dra hjem på natten, får man egen lugar eller må man dele?

Hvis dere har noe annet å komme med så setter jeg pris på alt av erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1604637-jobbe-p%C3%A5-ferge-fjord-linecolor-line/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan vil du dra hjem om natten når båten ikke ligger til kai? De er mer på sjøen enn til kai 🤪
Lugar varierer. Mange deler, men da jobber den ene mens den andre har fri, så man har lugaren for seg selv. Noen steder er det 12 timer på/av, andre 8 timer. Spørs jo hva man jobber med ombord. 

Anonymkode: 9b3d6...db8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vil du dra hjem om natten når båten ikke ligger til kai? De er mer på sjøen enn til kai 🤪
Lugar varierer. Mange deler, men da jobber den ene mens den andre har fri, så man har lugaren for seg selv. Noen steder er det 12 timer på/av, andre 8 timer. Spørs jo hva man jobber med ombord. 

Anonymkode: 9b3d6...db8

Svømme vel? 

Anonymkode: ac230...def

AnonymBruker
5 hours ago, tesla123 said:

Noen som har jobbet på ferge (evt. kjenner noen) med turnus 14/14 og som kunne delt litt om hvordan dette fungerer i praksis?

Holder man seg til samme båt eller bytter man til ulike lokasjoner?

I teorien kan du bli flyttet til hvilken sim helst annen båt, i praksis er man stort sett på samme båt.

Hvis man bor i området og arbeidsdagen er ferdig utført, kan man dra hjem da eller er det forventet at man er på båten 24/7 i turnusen?

Har du sikkerhetsfunksjon må du være ombord 24/7, men det er som regel mulig å ta korte turer hjem.

Slet dere med sjøsyke?

Noen ganger, milde symptomer (trøtthet, apati, hodepine)

Hvordan var arbeidsmiljøet og forventingene fra ledelsen?

Kommer helt an på hvilken båt du er på, og i hvilken avdeling.

Hvordan tar man ferie i en 100% stilling med 14/14?

Du har ikke ferie. De 14 dagene i måneden er ren avspasering, og du har samme månedslønn hele året. Hvis du ønsker å være hjemme til en spesiell anledning kan du avtale med avløseren din at han/hun dekker for deg.

Hvis man ikke kan dra hjem på natten, får man egen lugar eller må man dele?

Du får egen lugar med eget bad.

Hvis dere har noe annet å komme med så setter jeg pris på alt av erfaringer.

 

Anonymkode: 86e05...c8e

Kommer veldig an på hvilken stilling du har ombord. Er du styrmann eller maskinoffiser er det klart at hverdagen ser helt annerledes ut enn hvis du jobber bak kassen i kiosken. Ferien er inkludert i turnusen din. Typisk turnus ute på havet er 2-2 eller 4-4, altså 4 uker på jobb og 4 uker fri etterpå. 
Ofte er det slik at jo viktigere stilling du har ombord (høyere rang), jo bedre vilkår har du i forhold til egen lugar osv.. Er et hierarki ombord.
 Og selvfølgelig må du være glad i havet og den maritime næringen. Du må kunne tåle en støyt. Er ikke for alle.

Colorline-båtene er jo såpass stabile i vannet at sjøsyke vil du neppe merke. Svingningene forårsaket av bølgene vil du fort bli vant til! :) 
Jeg jobbet 3 år som styrmann på båt (bøyelaster) før jeg tok pilotutdanning. Jobber i dag som styrmann i fly..😅

Endret av FunnyBoy123
  • Liker 4
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, FunnyBoy123 said:

Kommer veldig an på hvilken stilling du har ombord. Er du styrmann eller maskinoffiser er det klart at hverdagen ser helt annerledes ut enn hvis du jobber bak kassen i kiosken. Ferien er inkludert i turnusen din. Typisk turnus ute på havet er 2-2 eller 4-4, altså 4 uker på jobb og 4 uker fri etterpå. 
Ofte er det slik at jo viktigere stilling du har ombord (høyere rang), jo bedre vilkår har du i forhold til egen lugar osv.. Er et hierarki ombord.
 Og selvfølgelig må du være glad i havet og den maritime næringen. Du må kunne tåle en støyt. Er ikke for alle.

Colorline-båtene er jo såpass stabile i vannet at sjøsyke vil du neppe merke. Svingningene forårsaket av bølgene vil du fort bli vant til! :) 
Jeg jobbet 3 år som styrmann på båt (bøyelaster) før jeg tok pilotutdanning. Jobber i dag som styrmann i fly..😅

I Color Line har alle egen lugar. Turnusen er 2 uker på, 2 uker av med mindre man gjør en spesialavtale med avløseren sin.

Fjord Line er forresten flagget i Danmark, jeg vet ikke om de i det hele tatt ansetter nordmenn. Om de gjør det så er nok lønna vesentlig lavere enn i CL.

TS, Vær obs på at alle tillegg er bakt inn i lønna, også for kvelds-, natt-, helge- og helligdagsarbeid. Vanligvis bytter man på å jobbe jul og påske.

 

Anonymkode: 86e05...c8e

  • Nyttig 1

Takk for svar! Angående det med ferie så får jeg ikke det til å gå opp at det skal være bakt inn. I den stillingen jeg vurderer er det 11 timers dager de 14 dagene. Det vil si at det er 154 arbeidstimer på en 4-ukers periode mot 150 som er vanlig når man har 37,5 timers uker. At man både jobber flere timer i måneden og ikke får noe ekstra ferie høres for meg derfor rart ut.

AnonymBruker
tesla123 skrev (1 time siden):

Takk for svar! Angående det med ferie så får jeg ikke det til å gå opp at det skal være bakt inn. I den stillingen jeg vurderer er det 11 timers dager de 14 dagene. Det vil si at det er 154 arbeidstimer på en 4-ukers periode mot 150 som er vanlig når man har 37,5 timers uker. At man både jobber flere timer i måneden og ikke får noe ekstra ferie høres for meg derfor rart ut.

Sånn er det med alle turnusjobber i maritim og offshore. hurtigruta, plattform og suplay osv.  Ingen ekstra ferie utenom turnus.

Anonymkode: 506f2...fa7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
FunnyBoy123 skrev (12 timer siden):

eg jobbet 3 år som styrmann på båt (bøyelaster) før jeg tok pilotutdanning. Jobber i dag som styrmann i fly.

Off topic, men var det noe sjakktrekk nå nå lavprismodellen har ødelagt bransjen i hht. personalforhold og lønn ? ( jfr. SAS)

Anonymkode: 506f2...fa7

AnonymBruker
FunnyBoy123 skrev (13 timer siden):

Kommer veldig an på hvilken stilling du har ombord. Er du styrmann eller maskinoffiser er det klart at hverdagen ser helt annerledes ut enn hvis du jobber bak kassen i kiosken. Ferien er inkludert i turnusen din. Typisk turnus ute på havet er 2-2 eller 4-4, altså 4 uker på jobb og 4 uker fri etterpå. 
Ofte er det slik at jo viktigere stilling du har ombord (høyere rang), jo bedre vilkår har du i forhold til egen lugar osv.. Er et hierarki ombord.
 Og selvfølgelig må du være glad i havet og den maritime næringen. Du må kunne tåle en støyt. Er ikke for alle.

Colorline-båtene er jo såpass stabile i vannet at sjøsyke vil du neppe merke. Svingningene forårsaket av bølgene vil du fort bli vant til! :) 
Jeg jobbet 3 år som styrmann på båt (bøyelaster) før jeg tok pilotutdanning. Jobber i dag som styrmann i fly..😅

Du må jo være den ultimate damemagneten? 🤭😜 Sjømann og pilot.. Blir vel ikke bedre? 😂

Anonymkode: 35a15...610

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Off topic, men var det noe sjakktrekk nå nå lavprismodellen har ødelagt bransjen i hht. personalforhold og lønn ? ( jfr. SAS)

Anonymkode: 506f2...fa7

https://www.nrk.no/norge/partene-bekrefter_-sas-streiken-er-over-1.16040465 Interessant artikkel! :)
Jeg jobber ikke som pilot i SAS, men et annet selskap. 

Til den andre brukeren som kommenterte: 
Tja, var kanskje litt damemagnet i mine yngre dager.. Nå har jeg samboer som jeg elsker meget høyt. ;) 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
6 hours ago, tesla123 said:

Takk for svar! Angående det med ferie så får jeg ikke det til å gå opp at det skal være bakt inn. I den stillingen jeg vurderer er det 11 timers dager de 14 dagene. Det vil si at det er 154 arbeidstimer på en 4-ukers periode mot 150 som er vanlig når man har 37,5 timers uker. At man både jobber flere timer i måneden og ikke får noe ekstra ferie høres for meg derfor rart ut.

Det høres kanskje rart ut, men sånn er det i de fleste rederier.

Folk synes jeg har MASSE ferie, men når jeg forklarer at jeg jobber flere timer enn dem i året, OG jeg tilbringer halve året ombord på båten, så er det plutselig ikke så mye likevel.

Anonymkode: 86e05...c8e

  • Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...