Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor høst fikk vi ny sjef, og i starten var ting helt ok før det plutselig begynte å oppstå mye dårlig stemning på jobb.
Det har vært mange hendelser, men jeg kommer ikke til å ramse opp alt som har skjedd. Men sjefen har iallfall kommet til egne konklusjoner og har antatt ting om oss og jobben vi gjør. Har ikke hatt noen tillitt til oss ansatte på jobb og generelt kommet med negative tilbakemeldinger, sjeldent vi har fått positive tilbakemeldinger.

Jeg føler ofte sjefen har prøvd å "ta meg på ting" og antatt ting om meg som ikke har stemt og gått bak ryggen på andre av de ansatte og ment at de gjorde en dårligere jobb sammen med meg, uten en egentlig grunn. Som igjen har skapt masse snakkis og dårlig stemning i gruppa. Da vi fikk ny dagvakt ble ting enda verre og flere hendelser med andre ansatte som har sagt opp jobben per nå. Sjefen har nesten ikke vært på jobb og i hele sommer så har ting gått veldig bra for seg på jobb. 

Og det første som skjer når sjefen er tilbake på jobb, er å klage på oss. Han har jo også bedt dagvakten skrive ned på lapper hva vi gjør ila dagen som igjen fører til at folk tråkker litt på tærne. Sjefen har truet ansatte med oppsigelse uten en ordentlig god nok grunn. Og kommet meg egne konklusjoner. Nå er jeg kalt inn til et møte med regionslederen noe jeg syntes er ekstremt overdrevent. Alle kan gjøre feil, men å aldri muntre til motivasjon og gi positive tilbakemeldinger skaper også generelt dårligere ansatte og dårligere motivasjon og trivsel blant ansatte. Har søkt på nye jobber det siste halvåret nå fordi jeg genuint mistrives, jeg har jobbet der i 4 år og aldri mistrives så sterkt som jeg gjør nå.

Hva gjør man i en slik situasjon?

Anonymkode: 76761...3cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fagforening / tillitsvalgt og verneombud. Få noen av de med på møtet 

pust med magen 

Anonymkode: 5b2a8...d0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Søk ny jobb

2. Ta det opp med tillitsvalgte. Snakk med andre som kanskje deler din oppfatning og gå til den tillitsvalgte sammen.

Anonymkode: a475a...7d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man gjør det du allerede har gjort, søker på nye jobber. Eventuelt kan du vente på at han kommer på kant med noen som lager trøbbel for han. Sånne personer som du beskriver har det med å bli uvenner med de fleste.

Anonymkode: 95e78...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Likhetstrekk med «sjefen fra helvete» som kom inn som leder der jeg jobbet. Misfornøyd med alt og alle, åpenbart han ville ha sitt eget team som han selv hadde valgt. Fant noe å plukke på hos flere, sendte advarsler m.m. Jeg var dum nok og tok til motmæle, måtte i grunn for jeg ble syk av situasjonen og av ting jeg hadde stått i privat. Endte med en større sluttpakke fordi arbeidsgiver skulle ta meg på sykefravær men hadde en kjempedårlig sak (fikk mer enn 1,5 år i sluttpakke) og brukte mye tid på å komme meg til hektene.. Kun en person som var ansatt i avdelingen da lederen begynte er der den dag i dag (4-5 år siden dette).

Sjefen ble først flyttet en gang, der sa halve avdelingen opp etter 6 mnd pga lederstil. I den perioden var det endelig noen som fikk øynene opp, og ny stillingsendring uten personalansvar.  Ledelsen har uttrykt til alle rundt at vedkommende aldri mer får lederstilling med personalansvar..

Jeg vil bare anbefale deg å søke deg bort, gå i møter med tillitsvalgt og involver advokat. Jeg hadde dialog med advokat i ca et års tid da jeg skjønte lederen min gjorde alt for å bli «kvitt meg». Advokaten var gratis gjennom der jeg var fagorganisert. Når de kommer med påstander, be dem dokumentere og komme med eksempler. Be om skriftlig referat og kom med dine kommentarer til referatet. Her ble jeg kalt inn i div møter med påstander om det ene og det andre, «dokumentasjon var unødvendig, min tidligere leder ga uttrykk for at vedkommende «hadde en magefølelse» om hvordan ting var, helt vannvittig! Så der er viktig å svare, si en ikke kjenner seg igjen, at du føler deg misforstått etc.

Skal din leder også være med i møtet? Har dere hatt arbeidstilfredshetsundersøkelse? Har HR-avdelingen hatt samtaler med de som har sluttet - har de sagt noe om årsak til at de har sluttet? Fagforeningen bør uansett involveres/på banen, de bør kunne ta opp med leders leder at de ansatte reagerer på lederstil etc. Høres drøyt ut at ny ansatt/dagvakt nærmest skal loggføre hva de ansatte gjør/ikke gjør m.m.

Lykke til med jobbsøkingen og det rundt.

Anonymkode: d6f3b...47d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere ansatte må ha et møte sammen, bestemme dere for hvordan dere vil takle dette. Ikke vær FEIGE!! Streike kan dere også gjøre, dra hjem etter lunsj for eks. Ikke vær redd for å miste jobben deres, en jobb får du alltids. Eller lev på NAV.

Anonymkode: 4ae57...cd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...