Gå til innhold

Sliter med nett-dating vs. å treffe folk "ute i det fri"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri holdt på med nett-dating før nå.
Og jeg kjenner meg rimelig overveldet. Jeg føler ting blir veldig intenst og går så raskt framover i motsetning til å bli kjent med noen på den gammeldagse måten.

De gangene jeg har møtt menn "ute i det fri". F.eks via jobb, på en fest, noen i omgangskretsen, så tar det mye lengre tid å bli kjent. Det starter ofte med noen blikk eller en god samtale. Et par uker senere møtes man tilfeldig på nytt igjen. Kanskje noen dager/uker senere sender man en melding. Det kan gå månedsvis før gnister og følelser virkelig oppstår.

Mens på nett, så føler jeg at ting går alt for fort! At det nesten er uskrevne regler for hvordan man skal gå frem. At det ikke er rom for noen pustepause. At hvis man ikke har jevnlig kontakt hver dag så betyr det automatisk at interessen er borte. Ting ser ut til å bli veldig dypt og intenst ganske raskt. Det er ikke noe mystikk eller spenning eller venting, tenking, rom til å utvikle følelser.

Jeg har opplevd i "virkeligheten" at menn jeg egentlig ikke syntes noe om, ble finere og finere etterhvert som jeg ble kjent med dem over tid. Mens på nett er det litt sånn at hvis det ikke er noen kjemi på første date så er man fucked og møtes aldri igjen. Og det å avtale dates føles nesten som et jobbintervju, og ikke spesielt naturlig.

Nå har jeg hatt kontakt med et par helt nydelige menn på en nettdating side. Praten flyter enormt bra og vi har masse til felles. Jeg har vært på date med den ene mannen og det var helt herlig. Men i ettertid synes jeg det er forventet at ting skal gå videre så fort. I et tempo jeg ikke takler. Merker jeg faktisk savner det å bare sitte i dagesvis og gruble på hva han gjør, være litt spent, litt nervøs. Lure på hvordan det hadde vært å kysse han.
Mens nå er det kyssing på første date og ikke bør man vente for lenge med sex heller.

Jeg liker mannen jeg treffer nå, men det går for fort frem. Jeg tror han er komfortabel med det tempoet men ikke meg.
Hvordan kan jeg formulere at jeg trenger rom, space, tid? Uten at han skal føle at jeg er uinteressert?

Kjenner jeg er veldig redd for å miste han, for jeg har veldig lyst til å se hvordan det kan utvikle seg. Men de uskrevne reglene og forventingene og tempoet kveler meg. Jeg rekker ikke kjenne etter på hva jeg føler.

Anonymkode: f3d9e...510

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg endelig hadde møtt noen jeg likte så hadde jeg prøvd å henge med i svingene. Det er ikke uvanlig å henge med folk ukentlig eller flere ganger ukentlig når man dater. 

Jeg syns det var litt skummelt at alt skjedde så raskt i begynnelsen i mitt forhold, men innen 3 måneder ble vi samboere. Jeg er veldig glad for at jeg pushet meg ut av komfortsonen.

Anonymkode: d82f1...219

• Liker 1
Skrevet

"Jeg liker deg godt. Jeg kunne godt tenke meg å bli bedre kjent med deg. "

Da er du tydelig på at du vil bli bedre kjent, og han vet det. 

Så sier du samtidig at du vil bli bedre kjent før det blir mer alvor. Si du vil ha det i et langsommere tempo. Synes du formulerer deg fint her. Si det sånn til ham.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler akkurat det samme! Jeg har bare gitt opp nettdating, for det føles nesten som om man må vite hva man vil med daten før man faktisk har møtt dem til og med. Man får jo spørsmål om hva man ser etter rett etter man har matchet, og jeg aner ikke hvor vidt jeg vil ha forhold med noen, bare ligge med dem eller ikke ha noe med dem å gjøre, før jeg faktisk har møtt dem. Og jeg synes den delen der man flørter og ikke er helt sikker på hva som foregår, er kjempespennende.

Holder på med en fyr nå som jeg har møtt gjennom en vennegjeng. Vi har møttes seks ganger og funnet på aktiviteter sammen, enten med vennegjengen eller bare oss. Jeg har såvidt kysset ham, vi snakker ikke sammen hver dag og aner ikke hva den andre egentlig vil, og JEG synes dette er kjempespennende 😄

Anonymkode: 9eeca...b8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Drit i hvordan det «burde» være, og kommuniser til han du er interessert i at du trenger å ta det i et roligere tempo ☺️ Da jeg traff min ex drev vi med sakte-dating en hel sommer. Avtalte møter og aktiviteter, og brukte tid på å bli kjent før vi gjorde noe som helst fysisk. Den spenningen som bygde seg opp var magisk, det var spennende å skrive/snappe med hverandre mellom møtene, og vi holdt flørtingen gående ganske lenge før han endelig overnattet. Vi var veldig enig om at det var riktig for oss å ta det rolig, så da tenker jeg at det kan vel være like riktig for andre å ta dating i sitt tempo ☺️

Anonymkode: db332...acb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis jeg endelig hadde møtt noen jeg likte så hadde jeg prøvd å henge med i svingene. Det er ikke uvanlig å henge med folk ukentlig eller flere ganger ukentlig når man dater. 

Jeg syns det var litt skummelt at alt skjedde så raskt i begynnelsen i mitt forhold, men innen 3 måneder ble vi samboere. Jeg er veldig glad for at jeg pushet meg ut av komfortsonen.

Anonymkode: d82f1...219

Jeg pusher meg selv til å følge hans tempo noenlunde. (Eller det forventede dating-kultur tempoet? Hva enn det er?). Og jeg føler jeg presser meg selv til å oppføre meg på måter jeg egentlig ikke vil. Ja, jeg liker han veldig. Men samtidig er det sider jeg er usikker på om egentlig er noe for meg. Da vil jeg holde igjen litt. Å ha pustepauser fra hverandre gir en rom til å kjenne etter på om dette er noe man vil undersøke videre eller ikke.
Jeg har aldri plutselig dratt på date flere ganger i uken med en fremmed mann jeg nettopp har møtt. 😐 kanskje er jeg bare rar.

Denne mannen sender meg forøvrig flere meldinger om dagen. Vi har snakket sammen på telefon i timesvis. Chattet i timesvis. Hatt 2 filmkvelder, gått på resturant, gått på tur, overnattet. Og jeg møtte han for første gang for kun en uke siden. Vi snakker allerede om hvor vi kunne dratt på ferie sammen.  Jeg liker det jo, men.... shit.

Den andre mannen jeg prated med før han var helt lik.

Jeg føler akkurat det samme! Jeg har bare gitt opp nettdating, for det føles nesten som om man må vite hva man vil med daten før man faktisk har møtt dem til og med. Man får jo spørsmål om hva man ser etter rett etter man har matchet, og jeg aner ikke hvor vidt jeg vil ha forhold med noen, bare ligge med dem eller ikke ha noe med dem å gjøre, før jeg faktisk har møtt dem. Og jeg synes den delen der man flørter og ikke er helt sikker på hva som foregår, er kjempespennende.

Anonymkode: 9eeca...b8a

Nøyaktig dette.

Jeg begriper ikke hvorfor man må rushe seg inn i et forhold. Man har massevis med år med hverdager og kjæresteplikter sammen. Men startfasen med romantikk og spenning den får man aldri tilbake. Fra mitt forrige forhold så var denne perioden den absolutt fineste og som jeg har flest gode minner fra.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Drit i hvordan det «burde» være, og kommuniser til han du er interessert i at du trenger å ta det i et roligere tempo ☺️ Da jeg traff min ex drev vi med sakte-dating en hel sommer. Avtalte møter og aktiviteter, og brukte tid på å bli kjent før vi gjorde noe som helst fysisk. Den spenningen som bygde seg opp var magisk, det var spennende å skrive/snappe med hverandre mellom møtene, og vi holdt flørtingen gående ganske lenge før han endelig overnattet. Vi var veldig enig om at det var riktig for oss å ta det rolig, så da tenker jeg at det kan vel være like riktig for andre å ta dating i sitt tempo ☺️

Anonymkode: db332...acb

Takk. Godt å høre. Det roer nervene mine litt å høre at det går greit å ta ting i rolig tempo. :)

TS

Anonymkode: f3d9e...510

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

My thoughts exactly! Begynte å lure på om jeg hadde skrevet et innlegg og glemt det.  

Jeg er stort sett litt treig i avtrekkeren, kan ta laaang tid før jeg «oppdager» noen selv om jeg treffer dem jevnlig (f.eks. via jobb). Dette med at man omtrent skal være klar til å gå inn i et forhold før første date engang er unnagjort passer meg svært dårlig.

Det spiller ingen rolle hvor lenge vi har chattet først, emosjonelt stiller jeg på null til vi har møtt hverandre (derfor foreslår jeg som regel møte ganske raskt), så må det bygges opp derfra, men det får man jo ofte ikke tid til. Uansett får jeg jo ikke muligheten til å «oppdage» vedkommende når de står der kjempeklar, det er null spenningsoppbygging, alle vet hva målet er.

Jeg har hatt noen få tilfeller av kjærlighet ved første blikk i livet (fra min side 😄), men det har vært ganske tilfeldig, og sjansen for at det skjer på en Tinderdate er forsvinnende liten. Det er for unaturlig og oppkonstruert til at jeg får den wow!-følelsenz Har kanskje skjedd 1-2 ganger på 8 år, og så er det jo en del andre ting som skal klaffe.

Anonymkode: d0b52...1b5

• Liker 2
Skrevet
exictence skrev (17 timer siden):

"Jeg liker deg godt. Jeg kunne godt tenke meg å bli bedre kjent med deg. "

Da er du tydelig på at du vil bli bedre kjent, og han vet det. 

Så sier du samtidig at du vil bli bedre kjent før det blir mer alvor. Si du vil ha det i et langsommere tempo. Synes du formulerer deg fint her. Si det sånn til ham.

Jeg er helt enig med deg. At TS forklarer på en god måte at hun trenger tid, er bare en fin måte å si at hun gjerne investerer tid i denne mannen. 

Skrevet

Du kan jo styre tempoet selv da. Jeg har aldri kysset noen på første date via nettdating, men jeg har gjort det med et forhold som startet ved at vi møttes på fest. Og det forholdet gikk ikke noe tregere framover enn om man møtes på nettdating. Så om du syns det går litt fort så hold litt igjen da, si fra at du trenger litt tid. Jeg for min del mister interessen hvis mannen ikke er litt på i starten, så det der er jo veldig individuelt.

Ellers er jeg helt enig i at ofte kan man begynne å like folk mer etter litt tid. Når man har blitt godt kjent. Og der er nettdating litt håpløst, for de fleste hopper jo av om kjemien ikke er der umiddelbart. Men det er jo ikke noe i veien for å møte folk på den gamledagse måten da. nettdating er for meg kun et middel jeg bruker fordi det er så godt som klin umulig å møte single menn på min alder på andre arenaer. Det er jo det jeg stadig håper skal skje, men etter 7 år uten å møte mer enn en mann som kunne vært aktuell på den måten (ble 3-4 dater og en god venn som resultat) så innser man jo at det høyst sannsynlig ikke kommer til å skje. Det var noe helt annet når man var ung og det store flertallet var single. Eller i alle fall ikke gift og med barn...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også sånn og opplever at nettdating er unaturlig i forhold til det jeg er vant til. Jeg synes den måten å vurdere folk på blir unaturlig. 

Jeg opplevde at flere menn ble veldig seriøse allerede mens vi skrev meldinger. En begynte å vise meg hus han hadde tenkt å kjøpe og spurte meg om hva jeg synes om det. Andre vil gjerne komme på besøk med engang og noen snakker omtrent som at vi er sammen og skal flytte inn. Jeg synes det ble altfor mye for jeg ønsker å møte noen og bli kjent. 

Tidligere når jeg har møtt menn så har vi møttes over tid og så har vi tatt det videre når det har vært naturlig å gjøre det. Det har ikke vært superseriøst fra dag en, men det har også ikke vært noen tvil om at vi har likt hverandre. 

Nå virker det som det enten er veldig seriøst med en gang eller så er det ikke seriøst i det hele tatt. Ønsker meg en fyr som er litt mer tålmodig og ønsker å ta ting i et roligere tempo uten at det betyr at han ligger med halve byen mens vi finner ut av ting. 

Jeg har opplevd at noen trekker seg når jeg ønsker å ta ting i et roligere tempo eller mener at jeg ikke er interessert nok. Nå er jeg ikke på datingsider og har tatt en pause fra hele greia, men jeg ser jo at det å treffe noen på gamlemåten er veldig vanskelig. Jeg har egentlig ikke noen naturlige steder å treffe menn. Ikke akkurat nå, men samtidig misliker jeg litt hvordan nettdating er. 

Anonymkode: a40f5...f9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er også sånn og opplever at nettdating er unaturlig i forhold til det jeg er vant til. Jeg synes den måten å vurdere folk på blir unaturlig. 

Jeg opplevde at flere menn ble veldig seriøse allerede mens vi skrev meldinger. En begynte å vise meg hus han hadde tenkt å kjøpe og spurte meg om hva jeg synes om det. Andre vil gjerne komme på besøk med engang og noen snakker omtrent som at vi er sammen og skal flytte inn. Jeg synes det ble altfor mye for jeg ønsker å møte noen og bli kjent. 

Dette er så rart, for irl så synes jeg menn stort sett er laidbacke når man møtes.
mon tro om det er nettarenaen som skaper et visst stress? At det er så få kvinner per mann, og så vanskelig for en mann å matche med noen der, at når de endelig møter noen som viser gjensidig interesse så er det om å gjøre å tviholde mest mulig på henne? Å

Skrevet
Hjertefisk skrev (4 minutter siden):

Dette er så rart, for irl så synes jeg menn stort sett er laidbacke når man møtes.
mon tro om det er nettarenaen som skaper et visst stress? At det er så få kvinner per mann, og så vanskelig for en mann å matche med noen der, at når de endelig møter noen som viser gjensidig interesse så er det om å gjøre å tviholde mest mulig på henne? Å

Personlighet spiller nok også en stor rolle, hvilken type mennesker man velger å møte. Noen er mer ekstroverte/ivrig enn andre. 

Tidligere erfaringer spiller nok også inn. Kanskje noen har brent seg ved å spille varm/kald eller vært altfor lite "på" og derfor gått glipp av en mulighet. Om forrige dating-erfaring ikke var vellykket vil den nok prege neste date. 

AnonymBruker
Skrevet
Hjertefisk skrev (5 timer siden):

Ja, det kommer nok helt an på, men opplevde flere av de som var seriøse skulle være veldig seriøse veldig fort. 

Jeg tror også at det er lett å lage seg et bilde av en person som ikke stemmer og det er en annen grunn til at jeg ikke liker det å omtrent planlegge hele fremtiden før man har møtt hverandre. Alle burde vite at kjemi på nett ikke nødvendigvis er det samme som kjemi i virkeligheten. 

Det er også mulig at noen er så desperate etter kjæreste at de blir veldig entusiastiske når ei dame viser gjensidig interesse. 

Ikke godt å vite, men jeg er litt sånn som liker å ta ting litt mer med ro. Følelsene kommer ikke sånn pang hos meg bare fordi jeg chatter med en hyggelig fyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er HELT enig med deg ts! Jeg har «avsluttet» i panikk både etter 1 date og etter 10 date. Samtalene går rett på reise, giftemål og samboerskap. Meldinger og «mas» dag og natt. Det er nok normen for nettdating.. Man blir slettet eller antatt «uinteressert» rimelig fort om en ikke svarer.  

Men hva skjedde med den uskyldige tilbakelente «bli kjent» flørten? Vente et pr dager på mld.? Neida, det er både godnatt og godmorgen mld - gnål dagen lang. 

Anonymkode: aec80...5c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger dere i å ta dere god tid når det gjelder å bli kjent og finne ut av ting? 3mnd, halvt år? 

Jeg avsluttet nemlig akkurat med daten min fordi jeg følte han ikke var investert nok. Vi har møttes jevnlig i nesten 3mnd, men følte jeg ble mer en enkel løsning for sex og selskap, mens han mente vi holdt på å bli kjent med hverandre. 

Anonymkode: 788ee...dc5

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger dere i å ta dere god tid når det gjelder å bli kjent og finne ut av ting? 3mnd, halvt år? 

Jeg avsluttet nemlig akkurat med daten min fordi jeg følte han ikke var investert nok. Vi har møttes jevnlig i nesten 3mnd, men følte jeg ble mer en enkel løsning for sex og selskap, mens han mente vi holdt på å bli kjent med hverandre. 

Jeg tenker mer uker og ikke timer og dager som enkelte gjør. Timer og dager blir for intenst for meg. Liker å kunne treffes og bare være med han og bli kjent. Jeg er heller ikke sånn som er intim veldig fort. 

Det er kanskje vanskelig å sette noe spesikk tid for ingen situasjon er lik og man må føle på selv hva som er rett. Jeg liker at noen viser interesse og er på, men ikke når man går veldig fort frem i løpet av noen meldinger. Jeg tenker at det er lett å bli skuffet om man er veldig intens. 

Moderne dating opplever jeg som komplisert uansett. Ikke at det var helt ukomplisert tidligere heller, men datingapper har gitt det er ekstra lag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi er ulik der. Jeg hadde foretrukket daten din. Sånn vil jeg ha det! Send han gjerne over ;) Det er unaturlig å hoppe all inn etter kort tid (syns jeg). Følelsene er gjerne ikke helt på plass, og hvem vet; kanskje vedkommende viser seg å være koko? Jeg foretrekker en viss avstand. tidsperspektivet er dog umulig å generalisere.. 

Anonymkode: aec80...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Nettdating handler om å treffe så mange som så mulig og å ha det så gøy som mulig. 98% av de på en app er ikke der for å finne livets store kjærlighet. Så naiv er de ikke. Det resulterer i at dere som er desperate etter å finne seg en kjærest tror dere skal finne kjærligheten på Tinder blir veldig skuffet. 

Match.com er plassen å gå om man tror at en partner i livet skal gjøre alt bedre.

Anonymkode: 4d6d5...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi er ulik der. Jeg hadde foretrukket daten din. Sånn vil jeg ha det! Send han gjerne over ;) Det er unaturlig å hoppe all inn etter kort tid (syns jeg). Følelsene er gjerne ikke helt på plass, og hvem vet; kanskje vedkommende viser seg å være koko? Jeg foretrekker en viss avstand. tidsperspektivet er dog umulig å generalisere..

Haha, kanskje jeg har gjort en stor feil? For meg handler det vel om min egen usikkerhet og redsel for å bli "brukt", så jeg får litt dårlig tid når jeg ikke har kontroll på situasjonen. 

Men er på mange måter enig, bruker også tid på å bli kjent med og trygg på nye mennesker. Nei, bør kanskje fikse opp i egne issues før jeg dater igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

3 mnd. er ikke veldig lang tid for å etablere et forhold. Enda kortere om det er snakk om giftemål, eller det å stifte familie. Det føler jeg det nesten er direkte ufornuftig og uansvarlig. Det har vist seg at en kan fake mye de første 3 mnd. i en relasjon. Etter det kommer det virkelige frem. Hvorfor haste? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...