Gå til innhold

Hva er en hysterisk omsorgsperson for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil du definere en usunn (men engasjert) omsorgsperson? 

Nå tenker jeg ikke på de som bare lar baby gråte eller som kjører skrikekur, men som befinner seg på den motsatte siden, som blir helt hysterisk hvis f. eks. barnet ikke bæsjer hver dag, som ikke kan tisse raskt på do i 10 sekunder fordi baby gråter. Som ikke tolerer noe annet enn en evig baby-harmoni. 

Anonymkode: 6b0be...c43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det blir klaging på at hen ikke kan gå på do, dusje, smøre seg en skive i 3minutter fordi baby gråter hele tiden. 

Når hen ikke kan delta på noe sosialt "i tilfelle" baby gråter, det tar tid å komme seg ut av huset/ikke mulig å møte presis. De fleste forstår at man kan bli forsinket i slike tilfeller, og de fleste håndterer litt gråt. 

Når hen tror det kun er hen som kan ta vare på baby. For ingen andre kjenner baby. Feks at far ikke kan være alene med baby en time så mor kan gå å handle el uten baby. 

Når alt må googles, selv om baby tilsynelatende virker frisk. Feks et bleieskift mindre enn vanlig, sov 10 minutter lengre. At barnet ikke får tenner samtidig som venninnens barn som er 1 uke mindre. Og når helsestasjon ringes ned pga småting. 

Når hen blir hysterisk fordi "tenk hvis....skjedde". Feks varm kaffekopp på bordet. Men som ble flyttet på da det ble oppdaget. Ingen skade skjedd, og ikke alle tenker over slikt i besøk. 

Anonymkode: 2d5da...d53

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når mor følger 8 klassingen inn på badet for å vaske hender når hun skal besøke venner… 

de øvrige var sjokka - hjemmet måtte inspiseres.

Anonymkode: 8b224...405

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mødre som ikke stoler på barna sine. En trist ting for alle involverte. 

Typ lar de ikke være hjemme én kveld, pakke egen matpakke, låne småpenger, ha kjæreste og være ute med venner sent om sommeren. 

Samtidig sitter disse mødrene og skriver at dagens ungdom aldri ville ha overlevd for seg selv...

Anonymkode: 6ae55...702

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når bekymring for og beskyttelse av barnet går utover livskvalitet og barnets utvikling. 

Jeg kjenner noen foreldre som har helt andre grenser for hva de tenker er trygt for sine barn enn jeg har. F.eks. tillater de ikke at ettåringen klatrer i en liten trapp, hvor jeg tenker det bare er sunn trening at min ettåring klatrer. Felles for dem er at de generelt er mye bekymret, og/eller strever med angst. 

Anonymkode: 93746...132

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker ei venninne av mamma ikke lot barna se på disneytegnefilmen Hercules da vi var små, barna var i skolealder. Jada den har jo litt greier, men ikke på det nivået at skolebarn trenger å skjermes akkurat. 

Anonymkode: 0b6de...32a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når bekymring for og beskyttelse av barnet går utover livskvalitet og barnets utvikling. 

Jeg kjenner noen foreldre som har helt andre grenser for hva de tenker er trygt for sine barn enn jeg har. F.eks. tillater de ikke at ettåringen klatrer i en liten trapp, hvor jeg tenker det bare er sunn trening at min ettåring klatrer. Felles for dem er at de generelt er mye bekymret, og/eller strever med angst. 

Veldig enig! Det er også slik de lærer. Man trenger ikke å la de leke med med skarp kniv som 3åring, men de kan få skjære opp biter av mat med smørkniv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg velger å ikke kalle andre folk hysteriske selv om de tar andre valg eller har andre bekymringer enn meg selv :) 

Synes det er hysterisk å være så opptatt av at andre er "hysteriske". Antar du ikke vil at disse skal kommentere at du er for slapp, så hvorfor er det ok å kommentere at de er for "på"? Synes det er nedlatende og dårlig stil. 

Anonymkode: f8773...1aa

• Nyttig 2
Skrevet
On 8/8/2022 at 4:06 PM, AnonymBruker said:

Når det blir klaging på at hen ikke kan gå på do, dusje, smøre seg en skive i 3minutter fordi baby gråter hele tiden. 

Når hen ikke kan delta på noe sosialt "i tilfelle" baby gråter, det tar tid å komme seg ut av huset/ikke mulig å møte presis. De fleste forstår at man kan bli forsinket i slike tilfeller, og de fleste håndterer litt gråt. 

Når hen tror det kun er hen som kan ta vare på baby. For ingen andre kjenner baby. Feks at far ikke kan være alene med baby en time så mor kan gå å handle el uten baby. 

Når alt må googles, selv om baby tilsynelatende virker frisk. Feks et bleieskift mindre enn vanlig, sov 10 minutter lengre. At barnet ikke får tenner samtidig som venninnens barn som er 1 uke mindre. Og når helsestasjon ringes ned pga småting. 

Når hen blir hysterisk fordi "tenk hvis....skjedde". Feks varm kaffekopp på bordet. Men som ble flyttet på da det ble oppdaget. Ingen skade skjedd, og ikke alle tenker over slikt i besøk. 

Noen tror nok at jeg er sånn, men det ligger andre ting bak som ikke andre vet om, det er ikke pga hysteri eller at jeg tror at kun jeg kan ta meg av baby. Greit å ikke dømme folk, man vet ikke alltid alt :)

Anonymkode: f8773...1aa

Skrevet

Flere i barselgruppa tror oppriktig at babyer kan få shaken baby-syndrom om de triller vogna på underlag som får vogna til å riste litt, for eksempel grus. Nå som de har gått over til sportsvogn tør de ikke trille på noe annet enn asfalt. Jeg vil tørre å påstå at det er å være ganske hysterisk.

Anonymkode: ab536...7f2

• Liker 2
Skrevet

Da tenker jeg på foreldre (jeg sier foreldre, men i 99,9% av tilfellene er det mødre) som bruker mye tid og energi på ting som ikke betyr noe som helst fordi de feilaktig tror det betyr veldig mye. F.eks. at de blir veldig opptatt av og bekymret for ting som strengt tatt ikke er skadelige, de lar ikke barnet utfolde seg normalt av frykt for at det skal skade seg, bekymrer seg hele tiden over småting og spør ofte andre om det er noe galt hvis babyen gjør eller er slik og sånn, er veldig opptatt av å følge "boka" til punkt og prikke og klarer ikke å tenke selv eller nyttiggjøre seg informasjon og relatere den til egen situasjon. Rett og slett foreldre som skal detaljstyre hele barnets liv og tilværelse. Etter å ha truffet veldig mange slike foreldre har jeg også lagt merke til at alle har lav eller ingen utdannelse og det virker som at de mangler den evnen til å tenke selv som man ofte får med seg som student. De klarer ikke å være rasjonelle og synes det er enklere å bare lage og følge rigide regler framfor å tenke selv. For mange roer hysteriet seg litt når de får flere barn, sannsynligvis fordi det er utrolig vanskelig å opprettholde dette voldsomme kontrollbehovet når man har flere barn og ettersom de gradvis slipper opp ser de at barna er både friske, smarte og normale helt uten den detaljstyringen og bekymringen de har drevet med hittil. 

Man trenger ikke kalle enkeltpersoner hysteriske, men på et samfunnsnivå er det bekymringsfullt at flere og flere foreldre er så opptatt av det de tror er perfeksjon, men som egentlig er ødeleggende for dem selv, barnet og alle rundt dem. Dette må vi kunne snakke om og være bekymret for uten å bli kalt dømmende eller nedlatende.

Anonymkode: f81ae...b8e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 19.37):

Enig... Jeg føler nesten at jeg er for lite forsiktig med 2,5-åringen. Han er en bavian, høyt og lavt hele tiden, klatrer i ALT. Jeg pleier å tenke at så lenge han ikke kan fysisk skade seg, så har ingen vondt av å falle og slå seg litt. Det er jo slik de lærer? 

Merker feks på lekeplassen at noen andre mødre er mer nervøs på mitt barns vegne enn jeg er 😂 Han har allerede lært seg og kopierer at ''alle barn har sånn'' og ''det heter sommerføtter'' når beina hans er full i blåmerker og skrubbsår 😛 

Anonymkode: 04c92...d3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig... Jeg føler nesten at jeg er for lite forsiktig med 2,5-åringen. Han er en bavian, høyt og lavt hele tiden, klatrer i ALT. Jeg pleier å tenke at så lenge han ikke kan fysisk skade seg, så har ingen vondt av å falle og slå seg litt. Det er jo slik de lærer? 

Merker feks på lekeplassen at noen andre mødre er mer nervøs på mitt barns vegne enn jeg er 😂 Han har allerede lært seg og kopierer at ''alle barn har sånn'' og ''det heter sommerføtter'' når beina hans er full i blåmerker og skrubbsår 😛 

Jeg ble opplært til å ha denne overnervøse og engstelige attituden av barnevernet, det er det verste jeg har opplevd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ble opplært til å ha denne overnervøse og engstelige attituden av barnevernet, det er det verste jeg har opplevd.

Huff.. Føler med deg! Det er helt umulig å beskytte barn (særlig sånne som meg) for hvert ett blåmerke. Det er fysisk umulig, man måtte ha 3 personer i 100% stilling for å få til det 😛 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Flere i barselgruppa tror oppriktig at babyer kan få shaken baby-syndrom om de triller vogna på underlag som får vogna til å riste litt, for eksempel grus. Nå som de har gått over til sportsvogn tør de ikke trille på noe annet enn asfalt. Jeg vil tørre å påstå at det er å være ganske hysterisk.

Anonymkode: ab536...7f2

Antar disse foreldrene heller ikke bysser i loddrett retning, siden det rent praktisk også er å riste på babyen? 😅

Anonymkode: 99cc6...589

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...