Gå til innhold

Utveksling vgs USA - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som ønsker å dra på utveksling til USA i 2 klasse på vgs. 

Jeg må tilstå at jeg er skeptisk av flere årsaker. For det første er hun en aktiv idrettsjente, men det vil ikke være mulig for å henne å drive med dette i USA. Hun har lett for å legge på seg og velger alltid de mest usunne alternativene, jeg er redd hun kommer til å legge på seg veldig mye i løpet av et slikt år. 

Jeg er redd for at hun havner på en skikkelig slakkerskole og at hun vil få problemer med å gå rett inn på vg3 når hun kommer tilbake. 

I tillegg synes jeg USA er et drittland for tiden og jeg kan ikke se at hun vil kunne få noe særlig positivt ut av et år på high school. Hun er allerede veldig selvstendig i tillegg til kjempeflink i engelsk. 

Jeg har egentlig lyst til å være mer positiv, er det noen som vil dele noen gode erfaringer? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre,  har to elever som begge måtte avbryte oppholdet i USA. Mange rare vertsfamilier der. Vil heller anbefale henne et år i et europeisk land. Alle kan engelsk - det er ikke noe spesielt konkurransefortrinn framover. 

Anonymkode: f3025...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har vært på utveksling til USA, de har trivdes men det handler nok en del om hven man velger å reise med og hvilket opplegg de har. Danielsen i Bergen har f.eks utveksling til en vennskapsskole/samarbeidskole for 2.klassinger, da reiser de ganske mange (20-30 stk) så man blir jo ikke helt alene, og de har også med en norsk lærer som sørger for at de får noe undervisning i f.eks norsk slik at de sammen med unddervisning når de kommer hjem ikke blir forsinket i utdanningen. For de aller fleste andre kan hun derimot ikke påregne å gå rett fra et utvekslingsår, mene må gå både 2. og 3.klasse når hun kommer hjem. En venninne av meg begynte på IB for å unngå dette, men hun har ikke hatt noen fordeler av det senere. Ville nok egentlig heller jobbet for at hun tok utveksling som student. 

Anonymkode: a9f72...31b

AnonymBruker
Skrevet

IKKE gjør det! Ta det fra meg som dro og angret. For det første så lyver alle utvekslingsselskapene, de sier de prøver å matche deg med en familie som passer deg best, det er IKKE sant. De plasserer deg hos hvem som helst, så de kan få betalt av så mange som mulig. Det er nesten ingen screening, min vertsfar havnet i fengsel året etter jeg var der!

de får deg til å fylle ut 20sider om deg selv osv. hvor du helst vil bli plassert.. mens vertsfamiliene får en bunke med studenter, kun ett bilde og en tekst på 3setninger. 

jeg ble plassert i en midlertidig vertsfamilie som var en gammel dame som ble utnyttet av dem. Så måtte jeg finne en permanent familie SELV på skolen. De driter i allergier du har listet opp, flere som eks er allergiske mot katter som havner i hus med vegg-vegg teppe og fylt med katter. 

Hvis du klager så rotter de seg mot deg og finner på ting å «ta» deg på, slik at det skal se ut som DU er et problembarn. Det er mange skrekkhistorier av folk som blir plassert hos hoardere osv. med dyreavføring i huset, osv.

Og det hjelper ikke hvilket selskap du velger her i norden, alle de samarbeider med de samme selskapene i usa. 

Og du blir bare plassert i en bitteliten by, med ignorante mennesker, 12kirker, 1 walmart og 20 fast food steder. Det er ingenting å se eller gjøre der. Skolene er på nivå med barneskolen her.

kan ikke stresse dette nok, IKKE dra på utveksling. Ikke dra med EF eller SF eller noen av de.

Ta de 100+ kr og reis på en 2mnd roadtrip istedet, se verden eller de byene du ønsker og ha en fantastisk tid istedet for det helvete jeg gikk igjennom.

Anonymkode: 8128f...042

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det er SÅ hit or miss hvor du havner hen og hvem du havner hos. Jeg avbrøt og havna ett år etter. Alle utenom 1 i min gruppe på 6 måtte bytte familie. 

USA er ikke det man tror. Jeg vil sterkt fraråde å dra dit. 

Anonymkode: cb70a...0a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at hun heller reiser til et land som snakker spansk, fransk, tysk eller et annet verdensspråk. Da vil hun få verdifull språkkompetanse, i tillegg til interkulturell kompetanse som kommer godt med senere. Ikke uvanlig at folk legger på seg i et utvekslingssår, men det er vel ikke så farlig? 

Anonymkode: 2c6e1...c05

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IKKE gjør det! Ta det fra meg som dro og angret. For det første så lyver alle utvekslingsselskapene, de sier de prøver å matche deg med en familie som passer deg best, det er IKKE sant. De plasserer deg hos hvem som helst, så de kan få betalt av så mange som mulig. Det er nesten ingen screening, min vertsfar havnet i fengsel året etter jeg var der!

de får deg til å fylle ut 20sider om deg selv osv. hvor du helst vil bli plassert.. mens vertsfamiliene får en bunke med studenter, kun ett bilde og en tekst på 3setninger. 

jeg ble plassert i en midlertidig vertsfamilie som var en gammel dame som ble utnyttet av dem. Så måtte jeg finne en permanent familie SELV på skolen. De driter i allergier du har listet opp, flere som eks er allergiske mot katter som havner i hus med vegg-vegg teppe og fylt med katter. 

Hvis du klager så rotter de seg mot deg og finner på ting å «ta» deg på, slik at det skal se ut som DU er et problembarn. Det er mange skrekkhistorier av folk som blir plassert hos hoardere osv. med dyreavføring i huset, osv.

Og det hjelper ikke hvilket selskap du velger her i norden, alle de samarbeider med de samme selskapene i usa. 

Og du blir bare plassert i en bitteliten by, med ignorante mennesker, 12kirker, 1 walmart og 20 fast food steder. Det er ingenting å se eller gjøre der. Skolene er på nivå med barneskolen her.

kan ikke stresse dette nok, IKKE dra på utveksling. Ikke dra med EF eller SF eller noen av de.

Ta de 100+ kr og reis på en 2mnd roadtrip istedet, se verden eller de byene du ønsker og ha en fantastisk tid istedet for det helvete jeg gikk igjennom.

Det finnes selskaper som baserer seg på frivillighet. F.eks AFS betaler ikke sine vertsfamilier. Jeg hadde bare positive erfaringer med AFS i et latinamerikansk land. Måtte bytte vertsfamilie, og oppfølgingen og alt var kjempegod. Kjenner ingen som opplevde det som du beskriver (som reiste med AFS). Et av de beste årene i mitt liv, og jeg lærte meg flytende spansk som jeg får daglig bruk for i jobbsammenheng. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes selskaper som baserer seg på frivillighet. F.eks AFS betaler ikke sine vertsfamilier. Jeg hadde bare positive erfaringer med AFS i et latinamerikansk land. Måtte bytte vertsfamilie, og oppfølgingen og alt var kjempegod. Kjenner ingen som opplevde det som du beskriver (som reiste med AFS). Et av de beste årene i mitt liv, og jeg lærte meg flytende spansk som jeg får daglig bruk for i jobbsammenheng. 

De i ef fikk heller ikke betalt, men lederne som plasserer deg der får betalt. Og de får betalt for hvor mange de «passer på» under oppholdet. AFS bruker de samme selskapene i USA de også. Hvordan det er i latin-amerika kan jeg ikke si noe på, men slik er det i UsA og de er helt jævlige. Bare google og se artikler om andre

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor du havner. Alle som har vært på vestkysten eller i nordøst som jeg kjenner har vært kjempefornøyd, de som har vært i sør (unntatt Houston) har vært misfornøyd. Hvor bra skolene er kommer an på hvor rike familier som bor i byen siden skolebudsjettet kommer fra skattepenger og i rike områder gis det mye ekstra donasjoner.

Ja, folk er mer religiøse, men de er også gjerne mye mer ute blant folk. 

Selv om hun ikke kan drive med akkurat den idretten hun driver med er det mye annet skolesport å prøve seg på.   

Jeg vil at min yngste skal få et high school år, men vi kommer til å bo der borte det året. 

Anonymkode: 539af...5fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...