AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Hvordan gikk du fram for å motivere din skoletrøtte ungdom? Jeg er usikker på hva som er rett fremgangsmåte her. Jeg har snakket med (snart) femtenåringen om de ulike yrkesretningene han kan velge etter tiende klasse, prøvd å grave etter noe interesse for noen av fagene, men blir møtt med «vet ikke, kanskje, hm» og tunge sukk. Gutten er oppegående og får helt ok karakterer. Er en gamer, men har venner og er velfungerende sosialt. Jeg er redd for å presse han, at jeg maser for mye, men samtidig vil jeg at han skal forstå viktigheten av å ta en utdannelse (som han trives i og har valgt selv). Hilsen mor Anonymkode: 92e1d...b0e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Det beste du kan gjøre er å gjøre ham bevisst på at det faktisk er hans valg og at vgs er en rettighet, ikke en plikt. Så det er faktisk hans ansvar å få seg en utdannelse for framtiden. Pass på å ikke presse ham til å ta en teoretisk retning om han er usikker. Anonymkode: e5168...09e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Hvis han er gamer har han kanskje lyst på en it-utdanning? Ville hellere snakket med ham om hva han ønsker senere i livet enn på videregående - det setter jo rammen for hva han skal nå uansett? Anonymkode: 5427c...91c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Ikke mas så mye om dette akkurat nå. De bruker mye av det siste året til å snakke om det valget som skal gjøres, og hvordan de skal velge, og de får også teste ut litt hvordan det blir på VGS. Jeg tror du skal motivere mer til å fokusere på livet her og nå. Bruke sisteåret på ungdomsskolen til å være med de vennene man har nå. Vokse, og bli mer trygg på å ta et valg. Selv om man velger feil, så er det mulig å bytte underveis. Anonymkode: ed0f0...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Det er nok gjerne noe han tenker på.. selv om du blir møtt med en hmm..vet ikke. Utrolig irriterende med ungdom som ikke kan snakke i fullstendige setninger da. Min far hadde en regel som het; " Det er ingenting som heter "Jeg vet ikke". Vi kunne med andre ord aldri komme med en "jeg vet ikke". Jeg har vel antageligvis innført det samme her i huset, uten at jeg er riktig så militær som han var om akkurat den saken. (Han var i forsvaret). Folk kan ikke vite alt mulig, men da er det lov å si; Jeg er veldig usikker, men jeg tenker på saken. Jeg må jo finne ut av det snart". Det er jo en greiere måte å kommunsiere på. Det er jo faktisk du som oppdrar han. Så ikke la han bli en sløv fjasegutt som grynter; "Jeg vet ikke". Du får si at han får tenke på saken, og at du er der for å gi innspill og diskutere- hvis han vil. Anonymkode: 84bd3...52f 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Vi har lovet vår gutt et år som student i utlandet hvis han gjør sitt beste og er motivert for skolen på ungdomskolen. Han starter i 9 klasse nå etter ferien. Han hadde egentlig lyst på et friår etter ungdomskolen, det er ofte veldig dumt. Dermed får han heller lov å ta et år i Usa og bo hos vertsfamilie, dette har gitt han stor driv. Han kom hjem med flere 5'ere og ingenting under 4 på karakterkortet i år, og nesten ingen fraværsdager. Kan dette også være noe for deres gutt? Det er såklart hvis han er moden nok for en sånn tur 😊 Anonymkode: 12f02...7a6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han er gamer har han kanskje lyst på en it-utdanning? Ville hellere snakket med ham om hva han ønsker senere i livet enn på videregående - det setter jo rammen for hva han skal nå uansett? Anonymkode: 5427c...91c lol! det å spille dataspill er overhodet ikke det samme som å faktisk designe nettsider, løse problemer andre har med data eller Internett, eller skrive koder. Anonymkode: 34e2c...3a4 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det beste du kan gjøre er å gjøre ham bevisst på at det faktisk er hans valg og at vgs er en rettighet, ikke en plikt. Så det er faktisk hans ansvar å få seg en utdannelse for framtiden. Pass på å ikke presse ham til å ta en teoretisk retning om han er usikker. Anonymkode: e5168...09e Vel…man må jo ha en utdanning i dag for å komme noen vei i livet. Så det er i grunn ikke valgfritt🤷♀️ Men ja, jeg ønsker ikke å presse han. Det blir nok yrkesfaglig…(selv om jeg skulle ønske han gikk studiespes.) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvis han er gamer har han kanskje lyst på en it-utdanning? Ville hellere snakket med ham om hva han ønsker senere i livet enn på videregående - det setter jo rammen for hva han skal nå uansett? Anonymkode: 5427c...91c Ja, det krever vel en bachelor? Men godt poeng å fokusere på fremtiden. Har nevnt enkelte yrker som vil gi gode muligheter og god lønn- han har lyst på en fet bil😅 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke mas så mye om dette akkurat nå. De bruker mye av det siste året til å snakke om det valget som skal gjøres, og hvordan de skal velge, og de får også teste ut litt hvordan det blir på VGS. Jeg tror du skal motivere mer til å fokusere på livet her og nå. Bruke sisteåret på ungdomsskolen til å være med de vennene man har nå. Vokse, og bli mer trygg på å ta et valg. Selv om man velger feil, så er det mulig å bytte underveis. Anonymkode: ed0f0...ac0 Takk for godt råd. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er nok gjerne noe han tenker på.. selv om du blir møtt med en hmm..vet ikke. Utrolig irriterende med ungdom som ikke kan snakke i fullstendige setninger da. Min far hadde en regel som het; " Det er ingenting som heter "Jeg vet ikke". Vi kunne med andre ord aldri komme med en "jeg vet ikke". Jeg har vel antageligvis innført det samme her i huset, uten at jeg er riktig så militær som han var om akkurat den saken. (Han var i forsvaret). Folk kan ikke vite alt mulig, men da er det lov å si; Jeg er veldig usikker, men jeg tenker på saken. Jeg må jo finne ut av det snart". Det er jo en greiere måte å kommunsiere på. Det er jo faktisk du som oppdrar han. Så ikke la han bli en sløv fjasegutt som grynter; "Jeg vet ikke". Du får si at han får tenke på saken, og at du er der for å gi innspill og diskutere- hvis han vil. Anonymkode: 84bd3...52f Ja…han må nok pushes litt. Får han velge helt selv blir nok ingenting valgt- tror jeg. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har lovet vår gutt et år som student i utlandet hvis han gjør sitt beste og er motivert for skolen på ungdomskolen. Han starter i 9 klasse nå etter ferien. Han hadde egentlig lyst på et friår etter ungdomskolen, det er ofte veldig dumt. Dermed får han heller lov å ta et år i Usa og bo hos vertsfamilie, dette har gitt han stor driv. Han kom hjem med flere 5'ere og ingenting under 4 på karakterkortet i år, og nesten ingen fraværsdager. Kan dette også være noe for deres gutt? Det er såklart hvis han er moden nok for en sånn tur 😊 Anonymkode: 12f02...7a6 Fin gulrot! Men hadde ikke fungert her, han hater å reise. Er hjemmekjær. Men det går jo an å finne andre gulrøtter🤔 AnonymBruker skrev (7 timer siden): lol! det å spille dataspill er overhodet ikke det samme som å faktisk designe nettsider, løse problemer andre har med data eller Internett, eller skrive koder. Anonymkode: 34e2c...3a4 Sant nok, men blir ikke gamere ganske flinke i strategisk planlegging..? -Mor- Anonymkode: 92e1d...b0e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Husker jeg gikk i samme klasse som en skoletrøtt gutt på ungdomsskolen, det som funket for han var 50/50 skole og en deltidsjobb i regi av skolen, er noe sånt aktuelt for ungdommen din? Anonymkode: 0da56...2bd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvordan gikk du fram for å motivere din skoletrøtte ungdom? Jeg er usikker på hva som er rett fremgangsmåte her. Jeg har snakket med (snart) femtenåringen om de ulike yrkesretningene han kan velge etter tiende klasse, prøvd å grave etter noe interesse for noen av fagene, men blir møtt med «vet ikke, kanskje, hm» og tunge sukk. Gutten er oppegående og får helt ok karakterer. Er en gamer, men har venner og er velfungerende sosialt. Jeg er redd for å presse han, at jeg maser for mye, men samtidig vil jeg at han skal forstå viktigheten av å ta en utdannelse (som han trives i og har valgt selv). Hilsen mor Anonymkode: 92e1d...b0e Jeg har ikke ungdom ennå, men jeg var med pappa på jobb da jeg gikk i tiende klasse. Fikk se hva diverse arbeid gikk ut på ved fabrikken der han jobbet. Det fungerte noe for meg. Anonymkode: 2ec70...986
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel…man må jo ha en utdanning i dag for å komme noen vei i livet. Så det er i grunn ikke valgfritt🤷♀️ Men ja, jeg ønsker ikke å presse han. Det blir nok yrkesfaglig…(selv om jeg skulle ønske han gikk studiespes.) -Mor- Anonymkode: 92e1d...b0e Ikke press på for studspes om han ikke er veldig motivert for det selv. Mange av de elevene som ikke selv har gjort et bevisst valg, ender opp med dårlige karakterer og også 1-enere eller IV-er. Det er derfor han må være bevisst på at det er noe han velger, og noe som han må gjennomføre for sin egen del. Husk at det er mulig med påbygg og alternative veier til høyere utdanning om han ønsker det senere. Det er langt bedre å ha et godt fagbrev i bunn enn dårlige resultater fra studspes. Anonymkode: e5168...09e 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: lol! det å spille dataspill er overhodet ikke det samme som å faktisk designe nettsider, løse problemer andre har med data eller Internett, eller skrive koder. Anonymkode: 34e2c...3a4 Du har fått med deg at det nå faktisk er mulig å ta utdanning innen spill design, spillutvikling og e-sport? Greit nok man må gå videregående først før man tar etter utdanning, men det er fullt mulig. Anonymkode: 2c087...2f0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel…man må jo ha en utdanning i dag for å komme noen vei i livet. Så det er i grunn ikke valgfritt🤷♀️ Men ja, jeg ønsker ikke å presse han. Det blir nok yrkesfaglig…(selv om jeg skulle ønske han gikk studiespes.) Ja, det krever vel en bachelor? Men godt poeng å fokusere på fremtiden. Har nevnt enkelte yrker som vil gi gode muligheter og god lønn- han har lyst på en fet bil😅 Takk for godt råd. Ja…han må nok pushes litt. Får han velge helt selv blir nok ingenting valgt- tror jeg. Fin gulrot! Men hadde ikke fungert her, han hater å reise. Er hjemmekjær. Men det går jo an å finne andre gulrøtter🤔 Sant nok, men blir ikke gamere ganske flinke i strategisk planlegging..? -Mor- Anonymkode: 92e1d...b0e Tror egentlig det du skal gjøre, er å sette deg skikkelig inn i dagens VGS muligheter, for det virker som om du er veldig farget av de valgene som var da du skulle velge. Joda, det er fortsatt rene yrkesfag retninger, og massevis av skoleplasser på ren studiespes. Men i dag er det så utrolig mye lettere å velge noe midt imellom. Yrkesfag som gir studispes. Ta yrkesfag og så bygge på til studiespes, eller bare å bytte retning underveis, eller bygge på senere. Det er ikke like stor "krise" å prøve og feile med VGS i dag som det var før. Løpet er ikke kjørt. Vi fokuserte mer på å filtrere vekk alt som var helt uaktuelt, for så å se hva vi satt igjen med. For det var så enormt mange valgmuligheter. Og for meg endte det opp med å være viktigst at barnet mitt tok et eget valg, og følte eierskap til det. Samtidig som jeg oppfordret veldig til å benytte sjansen til å bruke VGS årene til å gjøre ting som virket morsomme og spennende. Og ikke tenke så mye på hva alle andre mener. Min opplevelse av yrkesliv er uansett at "veien blir til mens man går" og at ting ikke alltid beveger seg i den retningen man trodde man skulle, mange ganger åpner det seg muligheter man ikke så for seg. Anonymkode: ed0f0...ac0 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel…man må jo ha en utdanning i dag for å komme noen vei i livet. Så det er i grunn ikke valgfritt🤷♀️ Men ja, jeg ønsker ikke å presse han. Det blir nok yrkesfaglig…(selv om jeg skulle ønske han gikk studiespes.) Ja, det krever vel en bachelor? Men godt poeng å fokusere på fremtiden. Har nevnt enkelte yrker som vil gi gode muligheter og god lønn- han har lyst på en fet bil😅 Takk for godt råd. Ja…han må nok pushes litt. Får han velge helt selv blir nok ingenting valgt- tror jeg. Fin gulrot! Men hadde ikke fungert her, han hater å reise. Er hjemmekjær. Men det går jo an å finne andre gulrøtter🤔 Sant nok, men blir ikke gamere ganske flinke i strategisk planlegging..? -Mor- Anonymkode: 92e1d...b0e Jeg tenker at elektro er midt i blinken for han. Da har han en utdanning han kan få jobb med rett etter videregående, og kan gå ut i godt betalt jobb med en gang etter læretiden. Eller han kan velge videreutdanning hvis han ønsker det. Gamere er ofte gode på problemløsning, de gir seg ikke så lett ved motgang og er gode på samarbeid og effektiv kommunikasjon. Personlig mener jeg at belønninger som reiser er litt feil motivasjon, for det viktigste er at ungdommen finner en jobbtype de er motivert til å arbeide i, det gir både retning for utdanningsvalg og motivasjon til å gjennomføre. Og at det er reelle jobber som de utdanner seg til. Det tristeste er de som bare er «flinke» og velger kulturstudier eller filmvitenskap. Som er interessante fag, men ikke så veldig matnyttig når det kommer til hvilke jobber man kan få etterpå. Anonymkode: 633a7...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå