Gå til innhold

Bekymrer jeg meg unødvendig eller bør jeg ta dette videre med fastlege og helsestasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er foreldre til en gutt på 2,5 år, vårt første barn så vi er uerfarne og usikre på det meste. Gutten vår prater lite i forhold til jevnaldrende. Ellers har han grei språkforståelse og forstår det meste. Liker å synge og kan som regel melodien til alle sangene, sliter med teksten. Han kan mange enkeltord, men ikke ordentlige setninger enda. Han kan noen få setningsfraser  som «greier ikke» «vil ikke» «sitte her» «jakka mi» «vil ikke ha den». Han velger ofte å si «den» istedenfor det tingen heter, men gjør seg forstått ved å peke/strekke seg mot det han vil ha. Han leker lite med jevnaldrende i barnehagen, men der er det få på hans alder. Han foretrekker helst leker med mye herjing, løping og få regler. Han er veldig aktiv og har vært tidlig ute med alt det motoriske, dvs gå, balansere, hoppe, løpe etc. Bare språket han henger litt etter med. 

Jeg tok dette opp på 2 års kontrollen på helsestasjonen, de mente at dette var helt normalt og ingen grunn til bekymring. Han ble også undersøkt av lege, det var ingenting galt med hørsel og ører. 

Jeg tenkte ikke mye over dette, en periode. Men i dag så jeg en annen unge på samme alder, hun snakket i klare setninger på 4-5 ord og hadde en helt annen språkforståelse enn min gutt. Fikk en klump i magen. 

Hva tenker dere? Hva er «normalt»? 

Anonymkode: 87fdb...f26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle barn utvikler seg forskjellig, du har nok ikke noe å bekymre deg for 🙂 Jeg har en gutt på 2,5 år som sier lange setninger og kan mange ord, men ei nær veninne av meg har en gutt som er 3 måneder eldre og han sier egentlig bare «nei».

Det løsner seg nok snart :) 

Anonymkode: 4c495...2f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt. Mellomste gutten min var akkurat på samme måte. Pratet nesten ikke i det hele tatt. Plutselig i 3-4 års alderen pratet han som en foss 🙂

Anonymkode: 8e080...211

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanlig å lure på dette tror jeg. Hvis helsestasjonen sier det er i orden så ville jeg ha stolt på dem. Bhg hadde også sagt noe om det var noe å ta tak i. Noen barn snakker i setninger, andre nesten ingenting på den alder. Selv om mine barn begge kan snakke, liker den ene å snakke mye mer enn den andre så det forskjell i personlighet også. En dag kommer du til å ønske at de ikke snakket så mye 😅

AnonymBruker
Skrevet

Høres normalt ut. Jenter er ofte tidligere ute og det er store forskjeller på barn i den alderen. 

Anonymkode: 4afca...53f

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du har en klassiske turbugutt som foretrekker fysisk aktivitet fremfor å unødvendig prat 😛 

Fra spøk til alvor - vår sønn sleit med språk lenge, nå er det "bare" uttalen som henger igjen. Han kombinerte vel også kun 2-3 ord når han var 2.5 år. Nå er han 4 og kan snakke i lange setninger, men det løsna faktisk ikke skikkelig før han var godt over tre. 

Spørsmål du må stille deg er: 

- Babler han i setninger med tydelig intonasjon? 

- Forstår han setninger med to informasjonsledd? (ta en røde bilen og legg den i kassa")

- Har han aldersadekvat førspråklig kommunikasjon? (Peker, vinker, hermer, følger blikket ditt) 

- Bruker han leker funksjonelt, og på samme måte som jevnaldrende? 

Hvis alle disse tingene er på plass ville jeg bare nevnt det for barnehagen på foreldresamtale og bedt om deres vurdering og at de følger litt ekstra med. Hvis mye av det ovennevnte mangler ville jeg bedt om ekstra time på helsestasjon, evt. bare gitt beskjed til barnehagen om at du vil ha en henvisning til PPT. Det har du krav på :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne alderen er litt sånn - det er store forskjeller på ungene.

Når han er aktiv og motorisk godt utviklet hadde jeg ikke bekymret meg enda altså.

Ved autismespekter så er man gjerne forsinket fysisk på motoriske ting også. 

Anonymkode: 7fc38...90a

AnonymBruker
Skrevet

Det er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for. 

Du kan evt be om et møte med barnehagen og lufte dine tanker der, de kjenner gutten og kan gi deg gode og beroligende svar ut fra egne observasjoner. Det kan være vel så nyttig som å involvere helsestasjon/lege som knapt har sett ham.

Anonymkode: 1e908...26e

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner dette veldig igjen med vår gutt. Han snakket lite på samme alder og jeg var bekymret da søstra snakket masse på samme alder og jevnaldrende snakket mye mer. Men når han ble 3 år løsnet det skikkelig og her sitter vi med en snart 4-åring som snakker kjempebra og har alle lyder og ikke noe uforståelig språk 😊 folk som ikke har møtt han noe særlig ila dette året kjenner han ikke igjen. 

Anonymkode: 1234d...354

• Liker 1
Skrevet

Det er utrolig store variasjoner mellom barn på den alderen. Mine har vært "sene" med språk og jeg husker jeg også ble bekymret når jeg sammenlignet. Men helsestasjon og barnehage var ikke bekymret i det hele tatt. Og begge ungene mine er helt vanlige. De var bare ikke tidlig ute med språk. 

Snakk med barnehagen om hva de tenker. Ta det opp med helsestasjonen igjen hvis du virkelig er bekymret. Men det høres veldig vanlig ut. 

AnonymBruker
Skrevet
ALB skrev (21 timer siden):

Høres ut som du har en klassiske turbugutt som foretrekker fysisk aktivitet fremfor å unødvendig prat 😛 

Fra spøk til alvor - vår sønn sleit med språk lenge, nå er det "bare" uttalen som henger igjen. Han kombinerte vel også kun 2-3 ord når han var 2.5 år. Nå er han 4 og kan snakke i lange setninger, men det løsna faktisk ikke skikkelig før han var godt over tre. 

Spørsmål du må stille deg er: 

- Babler han i setninger med tydelig intonasjon? Ja

- Forstår han setninger med to informasjonsledd? (ta en røde bilen og legg den i kassa") Ja

- Har han aldersadekvat førspråklig kommunikasjon? (Peker, vinker, hermer, følger blikket ditt) Ja

- Bruker han leker funksjonelt, og på samme måte som jevnaldrende? Ja

Hvis alle disse tingene er på plass ville jeg bare nevnt det for barnehagen på foreldresamtale og bedt om deres vurdering og at de følger litt ekstra med. Hvis mye av det ovennevnte mangler ville jeg bedt om ekstra time på helsestasjon, evt. bare gitt beskjed til barnehagen om at du vil ha en henvisning til PPT. Det har du krav på :) 

Takk for et veldig godt svar. Han peker, vinker, elsker biler og traktorer, forstår det vi sier. Babler og synger masse, kan flere vers i sanger han liker, selvom han ikke uttaler alle orda i teksten like tydelig. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjenner dette veldig igjen med vår gutt. Han snakket lite på samme alder og jeg var bekymret da søstra snakket masse på samme alder og jevnaldrende snakket mye mer. Men når han ble 3 år løsnet det skikkelig og her sitter vi med en snart 4-åring som snakker kjempebra og har alle lyder og ikke noe uforståelig språk 😊 folk som ikke har møtt han noe særlig ila dette året kjenner han ikke igjen. 

Anonymkode: 1234d...354

Håper det er tilfellet med vår gutt også. 

AnonymBruker
Skrevet
tangent skrev (19 timer siden):

Det er utrolig store variasjoner mellom barn på den alderen. Mine har vært "sene" med språk og jeg husker jeg også ble bekymret når jeg sammenlignet. Men helsestasjon og barnehage var ikke bekymret i det hele tatt. Og begge ungene mine er helt vanlige. De var bare ikke tidlig ute med språk. 

Snakk med barnehagen om hva de tenker. Ta det opp med helsestasjonen igjen hvis du virkelig er bekymret. Men det høres veldig vanlig ut. 

Vi har snakket med barnehagen om dette og de er ikke bekymret i det hele tatt. Har fått beskjed om at det er store forskjeller i den alderen han er i nå.

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 13.21):

Vi er foreldre til en gutt på 2,5 år, vårt første barn så vi er uerfarne og usikre på det meste. Gutten vår prater lite i forhold til jevnaldrende. Ellers har han grei språkforståelse og forstår det meste. Liker å synge og kan som regel melodien til alle sangene, sliter med teksten. Han kan mange enkeltord, men ikke ordentlige setninger enda. Han kan noen få setningsfraser  som «greier ikke» «vil ikke» «sitte her» «jakka mi» «vil ikke ha den». Han velger ofte å si «den» istedenfor det tingen heter, men gjør seg forstått ved å peke/strekke seg mot det han vil ha. Han leker lite med jevnaldrende i barnehagen, men der er det få på hans alder. Han foretrekker helst leker med mye herjing, løping og få regler. Han er veldig aktiv og har vært tidlig ute med alt det motoriske, dvs gå, balansere, hoppe, løpe etc. Bare språket han henger litt etter med. 

Jeg tok dette opp på 2 års kontrollen på helsestasjonen, de mente at dette var helt normalt og ingen grunn til bekymring. Han ble også undersøkt av lege, det var ingenting galt med hørsel og ører. 

Jeg tenkte ikke mye over dette, en periode. Men i dag så jeg en annen unge på samme alder, hun snakket i klare setninger på 4-5 ord og hadde en helt annen språkforståelse enn min gutt. Fikk en klump i magen. 

Du må ikke sammenligne barnet ditt med andre barn, de utvikler seg forskjellig. Helsestasjonen har helt rett at det ikke er grunn til bekymring.

Endret av fransine
Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Denne alderen er litt sånn - det er store forskjeller på ungene.

Når han er aktiv og motorisk godt utviklet hadde jeg ikke bekymret meg enda altså.

Ved autismespekter så er man gjerne forsinket fysisk på motoriske ting også. 

Anonymkode: 7fc38...90a

Ikke den erfaringa jeg har angående autisme, heller det motsatte...

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har snakket med barnehagen om dette og de er ikke bekymret i det hele tatt. Har fått beskjed om at det er store forskjeller i den alderen han er i nå.

Det er et godt tegn :) 

Anonymkode: ead55...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tenker ikke at det er unormalt. 

Jeg kan gi deg et tips, for å hjelpe med språket. Se på barnet og uttal ordene tydelig med litt større bevegelser. Barn hermer, og så klart kan barn ikke snakke "rent" på flere bokstaver i den alderen som å forveksle f og s, n og m, k og t, hoppe over noen bokstaver osv.

Det er ikke noen bekymring i å snakke få ord. Mitt barn skravlet mye mindre for 1 år siden, er nå 3,5 og snakker setninger og gjør seg forstått, forteller historier med innlevelse osv.

Så jeg tror at ved å prøve å fokusere på å snakke tydelig mot/til barnet så barnet ser munnen, ansiktet og øynene er det enklere for barnet å herme etter mimikken og gjøre seg mer og mer forstått :) av og til gjentar jeg ordene til barnet mitt med tydelig ansikt og viser ordet med munnen og så gjentar barnet etter meg.

Hvis barnet strever med å finne ordene hjelper jeg til litt. Gjentar navnet på tingen. Hvis barnet peker på en bil så sier jeg ordet "bil" og gjentar "vil du ha bilen? " og så sier jeg "kan jeg få bilen, må du si" (bare tips og for alt jeg vet gjør du allerede dette :)) 

Barn i den alderen er vanligvis veldig aktive og utforskende, noe som er kjempefint for utviklingen. Så det å ha en aktiv gutt på 2,5 år som er mer interessert i voldsom lek og ikke å snakke er helt innafor. Bare pass på å lage litt grenser for hva som er ok og ikke. Og lag et tegn når barnet skal stoppe med noe. Unngå bruk av ordet ikke og si heller stopp og hold opp hånda som stopp-tegn. 

Anonymkode: 5c010...0c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Normalen er veldig forskjellig fra barn til barn. Hadde barn som gikk før andre krøp, som snakket før andre sa ett ord. De var hjemme 3år før bhg.  Men andre går 1år senere, snakker 1-2år senere.  Det er så ulikt fra barn til barn. Og de som er sen kommer kanskje fort i gang når de begynner. Om helsesøster og lege sa alt er greit. Så hør på det, slå deg til ro en liten stund til. Går barnet i bhg så snakk med ped leder der feks? De har mange barn der og vet litt hvordan det er. Kanskje de kan følge litt med eller så gir de nok beskjed om barnet henger etter en del vil jeg tro!

Om det ikke blir bedre til neste kontroll så ta der opp med de.

Var nettopp med to barn på 2år. En som sa noen ord og en som bablet.  Det er så induviduelt.

:)

Anonymkode: 59c65...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...