AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Sliter sånn med alvorlig depresjon nå. Holder snart ikke ut mer. Finner ikke mening i noe, har masse flashbacks og angstanfall hele tiden. Har dere noen gode råd hva jeg kan gjøre? Prøver å gå meg en tur for å lufte hodet, men det hjelper ikke. Går ikke på noen medisiner. Jeg er desperat har ikke time hos dps før 15 september. Anonymkode: 27663...9ab 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Prøv å vise deg selv omsorg. Noen forslag: Ring en venn/familiemedlem. Gråt ut litt ❤️ Ta en dusj/et bad. En kopp te. Sett på en skikkelig suppefilm på tven. Pakk deg trangt inn i pledd (det hjelper dobbelt, nervesystemet vårt roer seg av press rundt kroppen). Sett på litt rolig musikk (eller skrikemusikk, jeg foretrekker det siste. Å synge/rope hjelper også nervesystemet!). Liker du å lese? Velg aktiviteter du liker. Vær snill med deg selv. Ikke press deg til å gå tur hvis det ikke er noe du har lyst til. Nå er du i unntaktstilstand, og da handler det om å ta vare på deg selv best mulig. Men har du noen å kontakte du kan snakke med? Fastlege? Anonymkode: 99804...960 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sliter sånn med alvorlig depresjon nå. Holder snart ikke ut mer. Finner ikke mening i noe, har masse flashbacks og angstanfall hele tiden. Har dere noen gode råd hva jeg kan gjøre? Prøver å gå meg en tur for å lufte hodet, men det hjelper ikke. Går ikke på noen medisiner. Jeg er desperat har ikke time hos dps før 15 september. Anonymkode: 27663...9ab Åhh<3 Nei jeg vet ikke hva jeg skal si. Prøv å meditere litt kanskje, pust rolig inn og ut og fokuser på pusten din, la tankene bare strømme forbi en stund. Prøve å ikke tenke så mye. Så kan du ut og få deg frisk luft. Og gjør noe du liker, bak noe godt eller se en morsom film kanskje. Husk det er mange som er deprimerte, og enda flere som har det vondt i blant. Du er ikke alene selv om det sikkert kan føles sånn. Jeg ønsker deg alt godt. Anonymkode: 2fcb2...e98
Khloe P.T Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 En mulighet er å få akuttime hos fastlegen din. Kanskje bør du begynne på medisiner? 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Anbefaler akuttime hos fastlege, du kan bestille time via nett om det er for vanskelig å ringe. Skriv i kommentarfeltet hva det gjelder og at det haster. Har de ikke mulighet til å tilby time raskt nok kan du oppsøke legevakten. De er her for alle, med alle akutte helserelaterte behov, også psykisk helse. Det er tøft det du står i nå, det er ingenting unormalt eller i veien med deg. Dette er som en brukket fot, det gjør fryktelig vondt når det står på, og det kan ramme hvem som helst. Det man vet 100% sikkert er at det vil bli bedre enn det er akkurat nå i dette øyeblikket, og det er god og kyndig hjelp å få. Ring noen du stoler på for en prat, eller om du kan overnatte hos de, eller besøk hos deg. Så er man ikke alene i påvente av hjelp. _________________________________ Det er hjelpetelefoner og nettsider du kan kontakte. Dette vet du nok fra før, men ingen grunn er for liten til å ta kontakt med de. Mentalhelse.no tlf: 116 123 Psykiskhelse.no Kirkens SOS ved selvskading/selvmordsfare: 815 33 300 øyeblikkelig hjelp: 113 --------------------------------------- Lykke til 🙂 Anonymkode: f976c...af2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Takk alle sammen! ❤️ Er så utrolig sliten, skal lese gjennom svarene en gang til skal bare gå meg en tur først. Det er ikke noe gøy når man ikke vet hvor man skal gjøre av seg samtidig som man er så sliten at man egentlig ikke orker gå på do engang.. prøver bare få dagene til å gå til jeg kan forsvinne.. Må bare holde tankene om å skade meg unna. Fastlegen min er på ferie og de legene på senteret er ikke noe på psykisk helse dessverre. Medisiner får jeg ikke.. ikke noe for angst eller å sove, antidepressiva fungerer ikke. Nå vet jeg tråden kanskje stenges, men jeg setter pris på dere trengte bare noen råd og oppmuntrende ord. Det betyr mye! ts Anonymkode: 27663...9ab 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Har du penn og papir så er det en ide å skrive ned alt du tenker på, godt og vondt. Gråte, lese igjennom, trekke pusten og rive arkene i bittesmå biter og kaste det i søpla. Gjenta ved behov. Har hjulpet meg mange ganger, kanskje det hjelper deg litt også? Anonymkode: a4e0d...423 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Vet du hvorfor du er deprimert? Vært deprimert før? Hva gjorde du da som fungerte? Vanskelig barndom, har du noen psykisk lidelse selv eller i nær familie? Har slitt mye med depresjoner selv. Med alderen går det bedre fordi jeg har hukommelse på at depresjonene slipper til slutt. Også ubehandlede depresjoner går over med tid. Vet det føles akutt, likevel er det lurt å huske på at det ikke skjer noe farlig. Følelsene er uutholdelige og vonde men det er «bare» følelser. Når jeg har det som verst må jeg unngå musikk, litteratur og følsomme filmer fordi jeg ikke makter følesestrykket det gir på toppen av tilstanden. Å skrive hjelper imidlertid. Tål å være litt plagsom på dem rundt deg. Gråt ut. Samvær kan hjelpe. Natur og litt rolig tur hjelper. Tving i deg regelmessige måltider med næringstett mat. Nøtter, sjokolade. H-melk. Tving deg til å ha en døgnrytme selv om du sover lite eller dårlig. Jobber eller studerer du? Stakkats deg. Har stor medfølelse. Depresjon er en drittlidelse🥲 Anonymkode: d7ca7...6f6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sliter sånn med alvorlig depresjon nå. Holder snart ikke ut mer. Finner ikke mening i noe, har masse flashbacks og angstanfall hele tiden. Har dere noen gode råd hva jeg kan gjøre? Prøver å gå meg en tur for å lufte hodet, men det hjelper ikke. Går ikke på noen medisiner. Jeg er desperat har ikke time hos dps før 15 september. Anonymkode: 27663...9ab Vær så snill og holde ut. Så bra at du har fått time hos dps. Det er ikke så lenge til, så prøv å gjøre noe hyggelig for deg selv. Hør på fin musikk, se en god film, mediter. Det hjelper å gråte og å få ut følelser. Anonymkode: 2050f...8a2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 Ussj, depresjon er tøft ❤️ Har opplevd det selv pga en fysisk sykdom som kan klusse til kroppen og utvikle en depresjon liknende tilstand. Hvordan går det med deg? Hvis du strever med å få sove så bør fastlegen ta deg på alvor. Et alternativ som du forsøke selv er Melatonin, som kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Et par tre stk av de før du skal sove kan gjøre deg mer døsen og trøttere. Les ev pakningsvedlegget. Det er ikke mye som oppleves givende og meningsfull i en depresjon tilstand, men kanskje som andre nevner at et varmt spa bad med levende lys kan hjelpe og mindfulness. Hvis du er glad i dyr kan nærvær og kos med dyr kanskje hjelpe litt på. Hvis det er såpass ille at du starter med selvskading, er det beste du kan gjøre å ta kontakt med fastlege ev legevakt straks. De er der for å hjelpe. Anonymkode: 735a3...740 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Få tankene over på noe annet, og gjør noe/lag noe/bygg noe eller gjør noe for andre. Engasjer deg som frivillig på en festival, i et idrettsarrangement e.l. Grav i hagen, luk vekk ugress, lag kjøkkenhage, så frø, e.l. Anonymkode: 79149...5d1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #12 Skrevet 10. august 2022 Her er en fin guidet meditasjon: https://podcasts.apple.com/us/podcast/023-breathing-light-meditation-for-healing-the-mental/id1133835109?i=1000571170996 Anonymkode: be3d9...278
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #13 Skrevet 10. august 2022 Hvis det er til noen trøst har jeg det på akkurat samme måte om dagen. Gått bra så lenge nå men masse gamle traumer kom opp i helgen og jeg fikk en psykisk knekk og var en natt på legevakta. Når det traumene kommer opp får jeg helt panikk og alt jeg klarer å tenke er at jeg ikke vil være mer. Angsten jeg føler nå er lammende. Føler meg skvetten og redd. Vi må bare holde ut❤️ Dette går over dette også og livet blir bra igjen. ❤️❤️ Anonymkode: 01bb1...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2022 #14 Skrevet 10. august 2022 Kom deg til legen asap og begynn på medisiner. Det var eneste måten min å komme ut av det etter å ha vært i dypet i 1,5 år. Anonymkode: 9244f...e80
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #15 Skrevet 11. august 2022 Hei alle sammen ❤️ Det går framdeles dårlig, prøver bare å få dagene til å gå til ferien er over. Har sluttet helt å spise nå. Gleder meg ikke til å starte i jobb igjen, men må man så må man. Legen min mener medisiner ikke er hensiktsmessig, har gått på det for mange år siden og det hadde ikke noe for seg.. dessverre. Men jeg setter pris på alle rådene deres, har brukt mange allerede. Dere er så gode! Det er ikke noe gøy å ha det slik Sliter mye med traumer, det går jevnt og trutt i flashbacks gjennom dagen. Så er sliten.. hilsen ts. Anonymkode: 27663...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #16 Skrevet 11. august 2022 Så leit å høre at du har det så vanskelig. Kunne du ringt DPS og spurt om time før? Anonymkode: c8879...b8a
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 11.58): Sliter sånn med alvorlig depresjon nå. Holder snart ikke ut mer. Finner ikke mening i noe, har masse flashbacks og angstanfall hele tiden. Har dere noen gode råd hva jeg kan gjøre? Prøver å gå meg en tur for å lufte hodet, men det hjelper ikke. Går ikke på noen medisiner. Jeg er desperat har ikke time hos dps før 15 september. Anonymkode: 27663...9ab Så flink du er som kommer deg ut på tur! Prøv å legge merke til fine ting rundt deg, rett blikket utover. Fortsett med turene, selv om det virker meningsløst nå så hjelper det på sikt! Anonymkode: 701f7...192
Khloe P.T Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei alle sammen ❤️ Det går framdeles dårlig, prøver bare å få dagene til å gå til ferien er over. Har sluttet helt å spise nå. Gleder meg ikke til å starte i jobb igjen, men må man så må man. Legen min mener medisiner ikke er hensiktsmessig, har gått på det for mange år siden og det hadde ikke noe for seg.. dessverre. Men jeg setter pris på alle rådene deres, har brukt mange allerede. Dere er så gode! Det er ikke noe gøy å ha det slik Sliter mye med traumer, det går jevnt og trutt i flashbacks gjennom dagen. Så er sliten.. hilsen ts. Anonymkode: 27663...9ab Den legen din høres ikke særlig god ut. Det finnes mange ulike typer medisiner du kan prøve ut. Min lege var en gang usikker på hva hun skulle gi meg. Da ringte hun psykiater på dps og rådførte seg. Jeg synes det er skikkelig trist at du ikke får mer hjelp hos legen din.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så leit å høre at du har det så vanskelig. Kunne du ringt DPS og spurt om time før? Anonymkode: c8879...b8a Måtte ringe ambulant akutteam om det var noe, men jeg føler ikke at det er såå akutt.. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så flink du er som kommer deg ut på tur! Prøv å legge merke til fine ting rundt deg, rett blikket utover. Fortsett med turene, selv om det virker meningsløst nå så hjelper det på sikt! Anonymkode: 701f7...192 Prøver hver dag <3 Khloe P.T skrev (4 timer siden): Den legen din høres ikke særlig god ut. Det finnes mange ulike typer medisiner du kan prøve ut. Min lege var en gang usikker på hva hun skulle gi meg. Da ringte hun psykiater på dps og rådførte seg. Jeg synes det er skikkelig trist at du ikke får mer hjelp hos legen din. Får ikke byttet lege heller, føler meg helt fortapt :( Ser alle rundt meg får hjelp og får prøvd medisiner, men ikke meg. AnonymBruker skrev (59 minutter siden): ❤️ Anonymkode: 05ce7...c8c <3 <3 Takk for støtten igjen, det betyr så mye. Anonymkode: 27663...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå