AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Jeg er gravid med nr 4. Mitt 3. svangerskap var veldig psykisk tøft med mye bekymring rundt om baby i det hele tatt ville overleve. Han var så liten at han var under alle kurver, han vokste ikke og lå på 0 percentilen. Jeg måtte reise 3 timer tur-retur til et større sykehus flere ganger i uken for kontroll, i tillegg til mange akutte kontroller på mitt lokalsykehus. Baby overlevde men ble født med er sjeldent syndrom og krever i dag 1-1 oppfølging store deler av døgnet. Og krever mye medisinsk hjelp. Dette sitter i meg veldig, og dette svangerskapet er tøft på mange måter da det drar opp igjen en del av angsten og redselen jeg følte sist. Jeg har allerede fått flere ekstra kontroller og skal også ha hvertfall et par ultralyder til dette svangerskapet. Neste kontroll er uke 32. Tror dere at det er noe som helst sjanse i havet for at jeg kunne fått avtalt en dato om igangsettelse før termin eller på termin? Jeg får ikke fred for bekymringer og angst, jeg sover dårlig og har vondt over alt. Jeg bekymrer meg også for mitt yngste barn, og det ville praktisk hvert lettere på lage et opplegg for han med med pass og stell om vi hadde dato, for der må det koordineres med kommunalt ansatte som må hjem hit, da det ikke er så mange som «kan» han og kan passe han uten at det er avtalt, pga hans diagnoser og medisinske behov. Anonymkode: 12319...9bb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er gravid med nr 4. Mitt 3. svangerskap var veldig psykisk tøft med mye bekymring rundt om baby i det hele tatt ville overleve. Han var så liten at han var under alle kurver, han vokste ikke og lå på 0 percentilen. Jeg måtte reise 3 timer tur-retur til et større sykehus flere ganger i uken for kontroll, i tillegg til mange akutte kontroller på mitt lokalsykehus. Baby overlevde men ble født med er sjeldent syndrom og krever i dag 1-1 oppfølging store deler av døgnet. Og krever mye medisinsk hjelp. Dette sitter i meg veldig, og dette svangerskapet er tøft på mange måter da det drar opp igjen en del av angsten og redselen jeg følte sist. Jeg har allerede fått flere ekstra kontroller og skal også ha hvertfall et par ultralyder til dette svangerskapet. Neste kontroll er uke 32. Tror dere at det er noe som helst sjanse i havet for at jeg kunne fått avtalt en dato om igangsettelse før termin eller på termin? Jeg får ikke fred for bekymringer og angst, jeg sover dårlig og har vondt over alt. Jeg bekymrer meg også for mitt yngste barn, og det ville praktisk hvert lettere på lage et opplegg for han med med pass og stell om vi hadde dato, for der må det koordineres med kommunalt ansatte som må hjem hit, da det ikke er så mange som «kan» han og kan passe han uten at det er avtalt, pga hans diagnoser og medisinske behov. Anonymkode: 12319...9bb Jeg skal ha min igangsettelse nr 2 nå snart pga psykisk helse. Snakk med jordmor så formulerer hun henvisning til sykehuset. Jeg har hatt 2 ulike jordmødre og 2 ulike sykehus, begge har gitt meg det jeg trengte for å ha trygghet og stabilitet rundt når barnet skulle komme. Lykke til Anonymkode: 2cb0f...ba2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Dette lurer jeg også på. Skal i begravelse om 1,5 uke (nær familie). Håper jeg føder før den tid, men om ikke settes jeg i gang 1-3 dager før begravelse. Da kan jeg neppe delta. Er dette noe de kan ta hensyn til? Jeg vet komplikasjoner kan oppstå, men om alt er ok, så er det jo vanlig å komme seg hjem etter et par dager. Anonymkode: 0fe3f...431
Gjest Hottentått Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Du kan spørre. Men det skal være ganske tungtveiende grunner til at de gjør det. Det skal være bedre for baby utenfor magen enn inni for å bli satt i gang.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Jeg blir satt i gang 2 uker før termin denne gangen, pga psyken. Det er frivillig, jeg kan velge å vente til fødselen setter i gang av seg selv, men kommer til å velge igangsettelse. Jeg fikk tilbud om dette, tenker det ikke skader å spørre. Anonymkode: 8156d...f4f
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #6 Skrevet 9. august 2022 Hottentått skrev (16 timer siden): Du kan spørre. Men det skal være ganske tungtveiende grunner til at de gjør det. Det skal være bedre for baby utenfor magen enn inni for å bli satt i gang. Heldigvis tar de også hensyn til mors psykiske helse. Så lenge det ikke er til fare for babyen, så kan de innvilge igangsetting også på grunnlag av mors psykiske helse. Jeg kjenner en som hadde en dødfødsel, og neste barn fikk hun innvilget igangsetting utelukkende pga egen angst for at babyen skulle dø i magen før termin. Anonymkode: f94b3...e37
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #7 Skrevet 9. august 2022 Ja, det kan du. Og du vil nok få det godkjent mtp forrige svangerskap. Snakk med jordmor/lege neste gang du er på kontroll på sykehuset Anonymkode: b6f98...039
Gjest Hottentått Skrevet 9. august 2022 #8 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Heldigvis tar de også hensyn til mors psykiske helse. Så lenge det ikke er til fare for babyen, så kan de innvilge igangsetting også på grunnlag av mors psykiske helse. Jeg kjenner en som hadde en dødfødsel, og neste barn fikk hun innvilget igangsetting utelukkende pga egen angst for at babyen skulle dø i magen før termin. Anonymkode: f94b3...e37 Ja selvfølgelig, under spesielle forhold kan de det. Men det er ikke sånn at alle som sliter med psyken får innvilget igangsettelse. Det skal faktisk være det beste for begge parter, og som regel er det beste å la babyen være i magen til den er klar.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette lurer jeg også på. Skal i begravelse om 1,5 uke (nær familie). Håper jeg føder før den tid, men om ikke settes jeg i gang 1-3 dager før begravelse. Da kan jeg neppe delta. Er dette noe de kan ta hensyn til? Jeg vet komplikasjoner kan oppstå, men om alt er ok, så er det jo vanlig å komme seg hjem etter et par dager. Anonymkode: 0fe3f...431 LOL....... Anonymkode: 4c42e...b51 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå