Gå til innhold

Har du fortsatt kombi-kamin m/ parafin innstallert ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/du-kan-fortsatt-bruke-parafinkaminen/

01.01-2020 vart det innført forbud mot bruk av fossilbrensel til oppvarming av boliger. Konsekvensen blei at mange  kastet  kombikaminen / parafinovnene på fyllingen iden tru at parafinovnen  blei forbudt i bruk.  Etter at vi innttallerte varmepumper har kombikaminen  vert lite brukt ettersom   literprisen på parafin også vart  dyr. Nå er vi inne i en energikrise i Europa og ingen vet forløbi om det går mot strømrasjonering i norge  til vinteren, og vi går fra vondt til verre for mange som ikkje har alternativ oppvarmingskilde utenom strøm. 

Under ekstremveret opplevde vi imidlertid strømbrudd over flere dager, og da var oljekaminen god å ha. Fordelen med oljekamin til fordel for vedfyring er at ein unngår å sitte fyringsvakt, og om morgenen var boligen oppvarmet. Eldre Trolla oljekaminer / vedovner  var kvalitetsvarer , og de hadde m.a. kokeplater hvor ein kunne tilbrede seg varmretter.

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk en slik ovn, Trolla 830 med kombinert parafin og ved.  Har også nedgravd glassfibertank med noen liter parafin igjen.  Den er ikke brukt på noen år, kun litt vedfyring.  Vedovnen er ikke særlig god, den brenner fort opp veden, så det blir dyrt med kjøpeved. Men den varmer godt når den brenner da.

Feieren har vært her og gjennomgått ildsteder i alle hus, og da sa han at det var helt i orden å fyre opp det jeg hadde og at det ikke var forbudt. Det er bare forbudt med salg av fyringsolje og parafin.

Det som er vanskelig er å finne noen som fortsatt kan ta service på slike ovner..  Jeg sparer egentlig til en ny vedovn. Hvis oljefyr fortsatt var vanlig, så tror jeg prisene hadde vært skyhøye på dette også nå.  

Foreløpig er jeg glad for å ha muligheten til å fyre hvis strømmen går, Og kokeplata oppå den er helt uunnværlig til både kaffekjelen og oppvarming av mat i slike situasjoner 👍

Endret av Adobyen
Skrevet
Adobyen skrev (På 8.8.2022 den 23.16):

Jeg har faktisk en slik ovn, Trolla 830 med kombinert parafin og ved.  Har også nedgravd glassfibertank med noen liter parafin igjen.  Den er ikke brukt på noen år, kun litt vedfyring.  Vedovnen er ikke særlig god, den brenner fort opp veden, så det blir dyrt med kjøpeved. Men den varmer godt når den brenner da.

Feieren har vært her og gjennomgått ildsteder i alle hus, og da sa han at det var helt i orden å fyre opp det jeg hadde og at det ikke var forbudt. Det er bare forbudt med salg av fyringsolje og parafin.

Det som er vanskelig er å finne noen som fortsatt kan ta service på slike ovner..  Jeg sparer egentlig til en ny vedovn. Hvis oljefyr fortsatt var vanlig, så tror jeg prisene hadde vært skyhøye på dette også nå.  

Foreløpig er jeg glad for å ha muligheten til å fyre hvis strømmen går, Og kokeplata oppå den er helt uunnværlig til både kaffekjelen og oppvarming av mat i slike situasjoner 👍

Under min oppvekst var  strøm mangelvare , og  Jøtul "tilkengeren " på kjøkkenet blei mykje nytta som eit supplemang til den elektriske komfyren om vinteren til koking, og klestørking.  Etterhvert blei Jøtul tilhengeren byttet ut med en Dravn tilhenger med 2 kokeplater, vedcaminen i stova byttet ut med oljecamin.  Fordelen med parafin til fordel for ved var at ein unngjekk å sitte fyringsvakt, og en mer stabil varme.  Har idag NOBAS kombi m/ løse veiker, og  der  oljedelen var mye nytta før ein fekk installert varmepumper. Instalasjon, service av oljekaminen har eg utført selv, og ikkje så komplisert om ein får innføring idet, men krever ein viss teknisk kunnskap. 

I stova stod caminen  som vart nytta både til ved, koks, og kullfyring, men det var på den tida stova kun vart nytta under høgtidene, og folk flest hadde ikkje råd å varme opp hele boligen som idag.  Da TV-en kom på begynnelsen av 60 talet blei stovedørene  opnet for almenn bruk. 

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Har en Nobas fra 1978 kombikamin 375  til vinter,n skal jeg teste ut Bioparafin :) 

Endret av Maskinfører
Skrevet

Prisen på Bioparafin er 30,63 ink mva pr liter 200 liters fat vil da koste 6 126,- kroner men hvis bruk av elektrisk varme vil koste en månedslønn så er det jo noe å tenke på :) har tank på 2000 Liter :) 

Forside | energi1olje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...