Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dette med ressurser/lærertetthet. 

Dersom en klasse (6trinn) har 29 elever, hvor 5 har vedtak på spesialundervisning, rundt 3000 årstimer totalt, er det innafor at 2 lærere har ansvaret for alt dette i tillegg til klassen? 

De elevene har vedtak på spesialpedagog og spesialpedagogisk assistent. De 2 lærerne brukes til begge deler. Er det innafor? 

Siste spm.. Kan en lærer brukes som spesialpedagog? 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du mor? Lærer?

Lærere har vel ropt høyt lenge, om en stadig større ressursmangel og kutting nær de største behov. Trist. 

AnonymBruker
Skrevet

Som brukeren over her skriver, er dette noe lærerorganisasjonene har prøvd å si ifra om i mange år allerede. Det er en stor ressursknapphet i skolen, og lærerne har ikke sjans til å rekke over alle ansvarsoppgavene de har i sin portefølje. Det medfører at noe må nedprioriteres, og det «noe» blir som oftest de oppgavene  som ikke måles (for eksempel er mange av elevene med spesialundervisning fritatt for vurdering med karakter - dvs at det faglige utbyttet til elevene ikke måles og synliggjøres noe sted. Da er det enklest for lærene og rektor å bare nedprioritere dette, siden så mye annet kjemper om oppmerksomheten) og/eller de elevene der foreldrene ikke kjenner til elevenes rettigheter og dermed ikke klager, ber om mer oppfølging etc. Dette er jo de elevene som egentlig bør få den tetteste oppfølgingen (typisk minoritetsspråklige elever, elever med ressurssvake foreldre osv), men siden ingen maser på skolen dersom skolen ikke følger dem opp som de skal/bør, er dette også en gruppe som lett blir nedprioritert, gitt den store ressursmangelen som hersker i skolen. På grunn av ressursknapphet gis også spesialundervisning sjeldnere og sjeldnere av spesialpedagoger (som er dyre), mens det gis stadig oftere av ufaglærte assistenter (som er veldig billige, sammenlignet med spesialpedagogene), som ofte kommer rett fra videregående selv, og overhode ikke har den kompetansen som kreves for at elevene med spesielle behov skal få noe ut av undervisningen.

De største taperne er barna med spesielle behov, men også de normaltfungerende barna taper på dette, fordi undervisningen ikke kan legges på et like høyt nivå fordi lærerne må ivareta så utrolig mange ulike behov samtidig, i samme klasserom. 

Anonymkode: 4c104...3ec

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (7 minutter siden):

Er du mor? Lærer?

Lærere har vel ropt høyt lenge, om en stadig større ressursmangel og kutting nær de største behov. Trist. 

Jeg er mor. Hos oss dekker lærerne over for et svakt tilbud. Skriver heller ikke avvik på tapte timer. Så føler ikke de roper høyt her. Vi foreldre har lagd mye styr for å få mere ressurser. Statsforvalter, rådmann, ppt, osv. Synes det er rart at lærerne og foreldre ikke står sammen om dette. Men er vel noe med lojalitet til arbeidsgiver kansje. Uansett kan jo ikke en lærer godta at barn ikke får hjelpen de har krav på? 

Skrevet
Jegkommerikkepåno skrev (Akkurat nå):

Jeg er mor. Hos oss dekker lærerne over for et svakt tilbud. Skriver heller ikke avvik på tapte timer. Så føler ikke de roper høyt her. Vi foreldre har lagd mye styr for å få mere ressurser. Statsforvalter, rådmann, ppt, osv. Synes det er rart at lærerne og foreldre ikke står sammen om dette. Men er vel noe med lojalitet til arbeidsgiver kansje. Uansett kan jo ikke en lærer godta at barn ikke får hjelpen de har krav på? 

Svarte deg mer utfyllende i andre tråden. Ble dessverre anonym. Sorry 

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Jegkommerikkepåno skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på dette med ressurser/lærertetthet. 

Dersom en klasse (6trinn) har 29 elever, hvor 5 har vedtak på spesialundervisning, rundt 3000 årstimer totalt, er det innafor at 2 lærere har ansvaret for alt dette i tillegg til klassen? 

De elevene har vedtak på spesialpedagog og spesialpedagogisk assistent. De 2 lærerne brukes til begge deler. Er det innafor? 

Siste spm.. Kan en lærer brukes som spesialpedagog? 

 

Et årsverk for en lærer i grunnskolen er 741 timer. Så sier seg selv at to lærere ikke kan dekke opp dette uten at det går ut over elevene. De får helt klart ikke det de har rett på.

Anonymkode: 98b9f...a03

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Heier på deg. Skulle ønske flere foreldre engasjerte seg mer. Jeg føler meg ofte alene i kampen om nok ressurser, og bruker veldig mye tid på den. (Tid som kunne vært min fritid). Stå på kravene, men gå direkte på ledelsen. Det er de som styrer pengesekken.

  • Hjerte 1
Skrevet
Jegkommerikkepåno skrev (12 minutter siden):

Jeg lurer på dette med ressurser/lærertetthet. 

Dersom en klasse (6trinn) har 29 elever, hvor 5 har vedtak på spesialundervisning, rundt 3000 årstimer totalt, er det innafor at 2 lærere har ansvaret for alt dette i tillegg til klassen? 

De elevene har vedtak på spesialpedagog og spesialpedagogisk assistent. De 2 lærerne brukes til begge deler. Er det innafor? 

Siste spm.. Kan en lærer brukes som spesialpedagog? 

 

Nei, der er ikke innenfor, men gjøres dessverre heke tiden. Skolesystemet er eksperter på å jukse med ressurser som enkeltelever har krav på. Midlene brukes ofte ikke på elevene som har fått vedtak på spesialpedagog, men brukes gjerne på helt andre generelle ting som ikke kommer de respektive elevene til gode. Ofte dersom en elev skal ha en pedagog til seg, settes gjøres det sluk du beskriver her, eller at skolen bruker midlene til eks skolekjøkkenet, eller så får eleven en assistent som overhode ikke er kompetent til å håndtere situasjoner der det kreves soesialpedagogisk kompetanse. Sier ikke at disse tingene alltid skjer, men dessverre så skjer det i praksis så altfor ofte. Det blir ikke bare urettferdig for de respektive elevene som har fått godkjent vedtak, men det går utover alle elevene, der går utover de eventuelle som blir satt til oppgaver de er inkompetente på, og der går utover lærerne som har hovedansvaret. Slike situasjoner hindrer dem i å gjøre en god jobb, de har altfor mye å gjøre. Selv om lærerutdanningen er en pedagogisk utdannelse, er det ikke det samme som spesialpedagog. Spesialpedagoger skal uansett være i tillegg til lærere, og ikke kombineres slik at de fungerer som "alt i en". Der er en god grunn til at enkelte elever får vedtak om spesialpedagog, og tenker at det svært respektløst ovenfor disse elevene, dersom de ikke får de de har krav på! Det er på ingen måte greit å jukse med slike tiltak, og det går ut over absolutt alle på en negativ måte. Alle elevene, de ansatte, foreldre osv. Hele miljøet får svært uheldig ringvirkninger av at slike vedtak ikke overholdes. Både foreldrene/foresatte til elever som har fått vedtak, samt resten av foreldrene må være på vakt i slike situasjoner, gi beskjed om at det ikke er ok, og gå videre til rektor, samt høyere i systemet, dersom de havner i en situasjon som blir beskrevet her. Hvis ingen sier i fra, vil skolesystemet fortsette med det. Dette fordi det blir vinn situasjoner økonomisk for selve skolen, men så blir det en fryktelig trist tap situasjon for både elevene og lærerne, samt de utsatte familiene. Og det er det dessverre ingen som bryr seg om, dersom ingen tar tak! Vil tro at det mest effektive er at foreldre/foresatte til barna som har fått vedtak, følger dette nøye opp og setter krav. Og er det andre som ser dette, bør foreldrene gå sammen om det og ta saken videre til rektor og oppover i systemet. Man står sterkere sammen. Det er ofte fryktelig tungt å tar tak i slike situasjoner, men håper virkelig at noen gjør det, både for barnas og alles skyld!❤

  • Hjerte 1
Skrevet
Lykkehjerte skrev (4 minutter siden):

Nei, der er ikke innenfor, men gjøres dessverre heke tiden. Skolesystemet er eksperter på å jukse med ressurser som enkeltelever har krav på. Midlene brukes ofte ikke på elevene som har fått vedtak på spesialpedagog, men brukes gjerne på helt andre generelle ting som ikke kommer de respektive elevene til gode. Ofte dersom en elev skal ha en pedagog til seg, settes gjøres det sluk du beskriver her, eller at skolen bruker midlene til eks skolekjøkkenet, eller så får eleven en assistent som overhode ikke er kompetent til å håndtere situasjoner der det kreves soesialpedagogisk kompetanse. Sier ikke at disse tingene alltid skjer, men dessverre så skjer det i praksis så altfor ofte. Det blir ikke bare urettferdig for de respektive elevene som har fått godkjent vedtak, men det går utover alle elevene, der går utover de eventuelle som blir satt til oppgaver de er inkompetente på, og der går utover lærerne som har hovedansvaret. Slike situasjoner hindrer dem i å gjøre en god jobb, de har altfor mye å gjøre. Selv om lærerutdanningen er en pedagogisk utdannelse, er det ikke det samme som spesialpedagog. Spesialpedagoger skal uansett være i tillegg til lærere, og ikke kombineres slik at de fungerer som "alt i en". Der er en god grunn til at enkelte elever får vedtak om spesialpedagog, og tenker at det svært respektløst ovenfor disse elevene, dersom de ikke får de de har krav på! Det er på ingen måte greit å jukse med slike tiltak, og det går ut over absolutt alle på en negativ måte. Alle elevene, de ansatte, foreldre osv. Hele miljøet får svært uheldig ringvirkninger av at slike vedtak ikke overholdes. Både foreldrene/foresatte til elever som har fått vedtak, samt resten av foreldrene må være på vakt i slike situasjoner, gi beskjed om at det ikke er ok, og gå videre til rektor, samt høyere i systemet, dersom de havner i en situasjon som blir beskrevet her. Hvis ingen sier i fra, vil skolesystemet fortsette med det. Dette fordi det blir vinn situasjoner økonomisk for selve skolen, men så blir det en fryktelig trist tap situasjon for både elevene og lærerne, samt de utsatte familiene. Og det er det dessverre ingen som bryr seg om, dersom ingen tar tak! Vil tro at det mest effektive er at foreldre/foresatte til barna som har fått vedtak, følger dette nøye opp og setter krav. Og er det andre som ser dette, bør foreldrene gå sammen om det og ta saken videre til rektor og oppover i systemet. Man står sterkere sammen. Det er ofte fryktelig tungt å tar tak i slike situasjoner, men håper virkelig at noen gjør det, både for barnas og alles skyld!❤

Dette var nyttig! Så da kan ikke klasselærer brukes som spesialpedagog? Pedagogen skal komme i tillegg? 

  • Liker 1
Skrevet
Jegkommerikkepåno skrev (3 minutter siden):

Dette var nyttig! Så da kan ikke klasselærer brukes som spesialpedagog? Pedagogen skal komme i tillegg? 

Ja, ellers faller jo hele poenget bort med vedtaket. For en lærer som er ment for hele klassen, må da også være der for alle de andre elevene, og har dermed ikke mulighet til sette av til for å følge opp vedtaket i tillegg. Det blir på en måte enten eller, eller litt "her og der". Ved forsøk på å kombinere rollene, vil det nødvendigvis gå ut over alle parter på en eller annen måte. 

  • Liker 1
Skrevet
Lykkehjerte skrev (34 minutter siden):

Ja, ellers faller jo hele poenget bort med vedtaket. For en lærer som er ment for hele klassen, må da også være der for alle de andre elevene, og har dermed ikke mulighet til sette av til for å følge opp vedtaket i tillegg. Det blir på en måte enten eller, eller litt "her og der". Ved forsøk på å kombinere rollene, vil det nødvendigvis gå ut over alle parter på en eller annen måte. 

Ok, tusen takk for svar. Nå skal det mailes 💪😄

  • Nyttig 1
Skrevet
Jegkommerikkepåno skrev (4 timer siden):

Ok, tusen takk for svar. Nå skal det mailes 💪😄

Ønsker deg svært mye lykke til, ikke gi deg på ditt!❤

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye rart.

3000 årstimer høres helt vanvittig ut. Vanlig vedtak på spesialundervisning er mellom 76 og 380 timer. 2-10 uketimer.

Et vedtak gjøres etter en utredning hos PPT hvor PPT anbefaler spesialundervisning i et gitt omfang. Det er sjeldent skolen gjør annet vedtak enn PPT anbefaler.

Men det følger ikke med penger så skolen må selv finne ut hvordan de skal organisere spesialundervisningen.

Vedtaket beskriver omfanget og organiseringen av spesialundervisningen.

Ofte har man møte med foresatte for å gå gjennom når spesialundervisningen er lagt.

Dere har fått kopi av vedtak og kan be skolen om møtet og gjennomgang av vedtak og timeplan.

 

 

Anonymkode: 2370a...393

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mye rart.

3000 årstimer høres helt vanvittig ut. Vanlig vedtak på spesialundervisning er mellom 76 og 380 timer. 2-10 uketimer.

Et vedtak gjøres etter en utredning hos PPT hvor PPT anbefaler spesialundervisning i et gitt omfang. Det er sjeldent skolen gjør annet vedtak enn PPT anbefaler.

Men det følger ikke med penger så skolen må selv finne ut hvordan de skal organisere spesialundervisningen.

Vedtaket beskriver omfanget og organiseringen av spesialundervisningen.

Ofte har man møte med foresatte for å gå gjennom når spesialundervisningen er lagt.

Dere har fått kopi av vedtak og kan be skolen om møtet og gjennomgang av vedtak og timeplan.

 

 

Anonymkode: 2370a...393

Altså det er 5 barn tilsammen med hver sitt vedtak. 3000 årstimer er ca hva alle har tilsammen. 

Anonymkode: 66383...06d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså det er 5 barn tilsammen med hver sitt vedtak. 3000 årstimer er ca hva alle har tilsammen. 

Anonymkode: 66383...06d

 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mye rart.

3000 årstimer høres helt vanvittig ut. Vanlig vedtak på spesialundervisning er mellom 76 og 380 timer. 2-10 uketimer.

Et vedtak gjøres etter en utredning hos PPT hvor PPT anbefaler spesialundervisning i et gitt omfang. Det er sjeldent skolen gjør annet vedtak enn PPT anbefaler.

Men det følger ikke med penger så skolen må selv finne ut hvordan de skal organisere spesialundervisningen.

Vedtaket beskriver omfanget og organiseringen av spesialundervisningen.

Ofte har man møte med foresatte for å gå gjennom når spesialundervisningen er lagt.

Dere har fått kopi av vedtak og kan be skolen om møtet og gjennomgang av vedtak og timeplan.

 

 

Anonymkode: 2370a...393

Problemet her er gjennomføringen. At 2 klasselærer skal ha ansvar for alt i tillegg til at de har hele klassen. Lærer skal være både kontaktlærer, spesialpedagog og spesialpedagogisk assistent. Sier seg selv at dette ikke går opp. 

Anonymkode: 66383...06d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt. Er det sånn at timene til spesialundervisning skjer inne i klasserommet med én lærer? Altså at lærer har både undervisning for klassen og spesialundervisning for elev samtidig? I såfall er ikke det greit. Det må være en ekstra pedagog til stede for å støtte elev. Enten i gruppe/ alene på eget rom, eller få støtte i klasserommet. Det kommer helt an på behovene til eleven. Noen kan fint være med i ordinær undervisning med litt støtte, noen kan være på gruppe med andre elever, mens noen må være alene med pedagog. Dette kan man bli enig om på møte når iop blir gått gjennom. 

Spesialundervisningen kan gis av pedagog, det kan fint være kontaktlærer. For noen barn er det bra å få spesialundervisning av en lærer de kjenner godt. Når en klasse har flere lærere, må kontaktlærer uansett brukes til noe når hun ikke underviser. Da er det i noen tilfeller bedre at hun underviser elevene med iop enn å være faglærer i en annen klasse. Kontaktlærer skal uansett være med og skrive iop. 

Står det i vedtaket fra ppt at elevene skal ha undervisning/ støtte fra spesialpedagog? Som sagt holder det ofte at det er pedagog. Jeg kjenner ikke til alle skoler i Norge, men har skjønt at det er vanlig at det jobber 1-2 spesialpedagoger på skolen som kan teste og kartlegge, veilede lærere om spesialundervisning, er med å skrive iop osv. Sånn er det hvertfall hos oss. Ikke at spesialpedagogene tar ALL spes.undervisningen. Mange lærere har også tatt noen stp i spes ped.

Anonymkode: e7928...ee4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønte ikke helt. Er det sånn at timene til spesialundervisning skjer inne i klasserommet med én lærer? Altså at lærer har både undervisning for klassen og spesialundervisning for elev samtidig? I såfall er ikke det greit. Det må være en ekstra pedagog til stede for å støtte elev. Enten i gruppe/ alene på eget rom, eller få støtte i klasserommet. Det kommer helt an på behovene til eleven. Noen kan fint være med i ordinær undervisning med litt støtte, noen kan være på gruppe med andre elever, mens noen må være alene med pedagog. Dette kan man bli enig om på møte når iop blir gått gjennom. 

Spesialundervisningen kan gis av pedagog, det kan fint være kontaktlærer. For noen barn er det bra å få spesialundervisning av en lærer de kjenner godt. Når en klasse har flere lærere, må kontaktlærer uansett brukes til noe når hun ikke underviser. Da er det i noen tilfeller bedre at hun underviser elevene med iop enn å være faglærer i en annen klasse. Kontaktlærer skal uansett være med og skrive iop. 

Står det i vedtaket fra ppt at elevene skal ha undervisning/ støtte fra spesialpedagog? Som sagt holder det ofte at det er pedagog. Jeg kjenner ikke til alle skoler i Norge, men har skjønt at det er vanlig at det jobber 1-2 spesialpedagoger på skolen som kan teste og kartlegge, veilede lærere om spesialundervisning, er med å skrive iop osv. Sånn er det hvertfall hos oss. Ikke at spesialpedagogene tar ALL spes.undervisningen. Mange lærere har også tatt noen stp i spes ped.

Anonymkode: e7928...ee4

Både og. Klassen har 29 elever, 5 av elevene har Iop. Ingen pedagog inne i bildet. Slik at lærerne setter elevene i gruppe og deler seg slik at en lærer har klassen og en annen lærer har de ned vedtak i ei gruppe. Da blir det ikke 1-1..hva tenker du om det? Da er det også 24 elever som den andre læreren har alene. Vet det forsvinner mye spesped timer fordi det ikke passer klassen. Ingen timer elr spesialundervisning blir registrert så vanskelig å vite hvor mye barnet faktisk får. Habiliteringen ga skolen registreringsskjemar mm, dette ville ikke skolen ta i bruk. Skolen var også motvillig til å gi en ukeplan hvor det fremkommer hvem som er på barnet gjennom dagen. Så synes hele greia er underlig. Virker som lærerne blir pålagt mere enn hva de har tid til. Mitt barn alene har over 600 årstimer. Ca 50/50 spesped og spesped assistent. Det er lærerne som er satt inn på alt dette. De kan jo ikke få til dette i tillegg til flere elever med vedtak samt ha ansvaret for hele klassen? Om man ser på årstimer da, så har lærerne 741 t. 2 lærere blir da ca 1500 t. Barna med vedtak alene har jo tilsammen 3000 timer. Klassens årstimer kommer i tillegg. Skjønner du hva jeg mener? 

Ts

Anonymkode: 66383...06d

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både og. Klassen har 29 elever, 5 av elevene har Iop. Ingen pedagog inne i bildet. Slik at lærerne setter elevene i gruppe og deler seg slik at en lærer har klassen og en annen lærer har de ned vedtak i ei gruppe. Da blir det ikke 1-1..hva tenker du om det? Da er det også 24 elever som den andre læreren har alene. Vet det forsvinner mye spesped timer fordi det ikke passer klassen. Ingen timer elr spesialundervisning blir registrert så vanskelig å vite hvor mye barnet faktisk får. Habiliteringen ga skolen registreringsskjemar mm, dette ville ikke skolen ta i bruk. Skolen var også motvillig til å gi en ukeplan hvor det fremkommer hvem som er på barnet gjennom dagen. Så synes hele greia er underlig. Virker som lærerne blir pålagt mere enn hva de har tid til. Mitt barn alene har over 600 årstimer. Ca 50/50 spesped og spesped assistent. Det er lærerne som er satt inn på alt dette. De kan jo ikke få til dette i tillegg til flere elever med vedtak samt ha ansvaret for hele klassen? Om man ser på årstimer da, så har lærerne 741 t. 2 lærere blir da ca 1500 t. Barna med vedtak alene har jo tilsammen 3000 timer. Klassens årstimer kommer i tillegg. Skjønner du hva jeg mener? 

Ts

Anonymkode: 66383...06d

De regner spesped timer som 1-1.det foregår i gruppe med en lærer. Spesped assistenttimene foregår i klassen, hvor lærer hjelper barnet ved behov. (Barnet har foressten barneautisme.) 

Ts

Anonymkode: 66383...06d

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Både og. Klassen har 29 elever, 5 av elevene har Iop. Ingen pedagog inne i bildet. Slik at lærerne setter elevene i gruppe og deler seg slik at en lærer har klassen og en annen lærer har de ned vedtak i ei gruppe. Da blir det ikke 1-1..hva tenker du om det? Da er det også 24 elever som den andre læreren har alene. Vet det forsvinner mye spesped timer fordi det ikke passer klassen. Ingen timer elr spesialundervisning blir registrert så vanskelig å vite hvor mye barnet faktisk får. Habiliteringen ga skolen registreringsskjemar mm, dette ville ikke skolen ta i bruk. Skolen var også motvillig til å gi en ukeplan hvor det fremkommer hvem som er på barnet gjennom dagen. Så synes hele greia er underlig. Virker som lærerne blir pålagt mere enn hva de har tid til. Mitt barn alene har over 600 årstimer. Ca 50/50 spesped og spesped assistent. Det er lærerne som er satt inn på alt dette. De kan jo ikke få til dette i tillegg til flere elever med vedtak samt ha ansvaret for hele klassen? Om man ser på årstimer da, så har lærerne 741 t. 2 lærere blir da ca 1500 t. Barna med vedtak alene har jo tilsammen 3000 timer. Klassens årstimer kommer i tillegg. Skjønner du hva jeg mener? 

Ts

Anonymkode: 66383...06d

Står det i vedtaket fra ppt at elev skal ha 1-1 spes ped? Hvis det ikke står, kan de være i gruppe. Hvis barnet bør ha 1-1 og det ikke står i vedtaket, så må vel ppt ta en ny sakkyndig vurdering. Skolen får ikke fler ressurser bare ved at noen ønsker det. Det må være en grunn til det. 

Det er vanlig at én lærer har en full klasse alene. Det er såklart ikke optimalt,  men det er vanlig. 

Anonymkode: e7928...ee4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså det er 5 barn tilsammen med hver sitt vedtak. 3000 årstimer er ca hva alle har tilsammen. 

Anonymkode: 66383...06d

Har fem barn i én klasse vedtak på 600 timer hver?!

Anonymkode: 91091...558

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...