AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Del Skrevet 8. august 2022 Ble litt inspirert her… Jeg bor rett ved en ladestasjon, og i en leilighet som ikke gir meg mulighet for egen lading. Er det mye dyrere å lade bilen fast ved en ladestasjon vs å skulle ha en fossilbil? Ser at det koster 4,1/kWh og min gjennomsnittspris hjemme er nå ca 2,5/kWh pluss nettleie og avgifter. Kjører kanskje 50-70 km i uka. Anonymkode: 5903f...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Del Skrevet 8. august 2022 Hvis man sammenlikner en bil som bruker 0,6l på mila til 20kr/liter og en elbil som bruker 1,7kwt på mila til 4,1kr/kwt vil regnestykket se slik ut: 60 kjørte km koster 72kr i fossilbilen og 42kr i elbilen. Ganger man dette med 52 uker i året vil fossilbilen koste 3 744kr i drivstoff i året og elbilen 2 184kr. I tillegg vil elbilen ha noe lavere vedlikeholdskostnader. Besparelsen er såppas lav grunnet veldig få kjørte km i året (3 120km) og at lading hadde vært vesentlig billigere om man kunne ladet hjemme. Anonymkode: 95d68...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Del Skrevet 8. august 2022 Kjøp heller en liten bensinmotor, du kjører så lite. Da slipper du å tenke på ladestyret, elbil er heller ikke noe miljøvennlig som mange tror. Anonymkode: b213c...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Del Skrevet 8. august 2022 Jeg var i tenkeboksen ang el-bil, er i samme situasjon som ts(ingen lademulighet hjemme). Men konkluderte med at min nedbetalte dieselbil fortsatt er mest praktisk, og at besparelsen er for liten. Skal ikke el-fordelene fases enda mer ut? bom, ferje mm. Anonymkode: aaf17...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjøp heller en liten bensinmotor, du kjører så lite. Da slipper du å tenke på ladestyret, elbil er heller ikke noe miljøvennlig som mange tror. Anonymkode: b213c...f5b Lite kjøring er en ulempe for forbrenningsmotorer. Om TS ikke har bil fra før, hadde jeg gått for elbil. Anonymkode: 07be1...862 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Lite kjøring er en ulempe for forbrenningsmotorer. Om TS ikke har bil fra før, hadde jeg gått for elbil. Anonymkode: 07be1...862 Det er nøyaktig det samme med elbil også. 12V batteriet i en elbil lades kun under kjøring, og er det bare småturer tappes dèt også. Det er noe alle elbileiere bør vite. Anonymkode: f652d...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Del Skrevet 8. august 2022 Jeg kjører lite bom, så det er ladepris vs bensinpris i utgangspunktet som gjelder for min del. Eier ikke bil i dag. Takk for mange innspill -fortsetter å vurdere men heller i retning el-bil🤔 ts Anonymkode: 5903f...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. august 2022 #8 Del Skrevet 9. august 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Det er nøyaktig det samme med elbil også. 12V batteriet i en elbil lades kun under kjøring, og er det bare småturer tappes dèt også. Det er noe alle elbileiere bør vite. Anonymkode: f652d...e0f Tesla bruker vel det store batteriet til å lade 12V-batteriet. Hos VW og mange andre må bilen være i drive for å lade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #9 Del Skrevet 9. august 2022 Et regnestykke jeg så, var at kwh prisen måtte opp i 6-7 kr. i gjennomsnitt før fossilbil blir billigere. Men også viktig å ta hensyn til kjøremønster (bommer osv.), lengde og hvorvidt man må ta opp lån for å kjøpe ny eller pent brukt elbil. Anonymkode: 6360e...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er nøyaktig det samme med elbil også. 12V batteriet i en elbil lades kun under kjøring, og er det bare småturer tappes dèt også. Det er noe alle elbileiere bør vite. Anonymkode: f652d...e0f Jepp, men i en elbil blir 12V batteriet ladet automatisk, noe som ikke skjer i en fossilbil. Det vet elbileiere. 🤪 Anonymkode: 07be1...862 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. august 2022 #11 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er nøyaktig det samme med elbil også. 12V batteriet i en elbil lades kun under kjøring, og er det bare småturer tappes dèt også. Det er noe alle elbileiere bør vite. Anonymkode: f652d...e0f Problemet med småkjøring er at man stadig starter med en kald motor. Motoren har det best når den er varm. Særlig dieselmotorer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #12 Del Skrevet 9. august 2022 Isambard skrev (29 minutter siden): Problemet med småkjøring er at man stadig starter med en kald motor. Motoren har det best når den er varm. Særlig dieselmotorer. Og det samme gjelder elbiler, les deg opp! Mange elbiler må ha berging om vinteren, da de er blitt småkjørt og 12V ikke blir ladet godt nok opp igjen. Som bensin/diesel Anonymkode: f652d...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. august 2022 #13 Del Skrevet 9. august 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Og det samme gjelder elbiler, les deg opp! Mange elbiler må ha berging om vinteren, da de er blitt småkjørt og 12V ikke blir ladet godt nok opp igjen. Som bensin/diesel Anonymkode: f652d...e0f Men man må prøve å skille på at ALLE fossile biler sliter med 12V-batteriet ved småkjøring, mens det gjelder kun enkelte elbiler. Noen elbiler har permanent lading av 12V-batteriet vha hovedbatteriet, uavhengig av bilens aktivtet. I en Tesla kan du sitte hele natta og se på TV og høre på musikk uten å tappe 12V tomt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 9. august 2022 #14 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Og det samme gjelder elbiler, les deg opp! Mange elbiler må ha berging om vinteren, da de er blitt småkjørt og 12V ikke blir ladet godt nok opp igjen. Som bensin/diesel Anonymkode: f652d...e0f Nei, det samme gjelder ikke elbiler. Jeg skrev om å stadig kjøre med kald motor, og det har ingen verdens ting med 12V batteriet å gjøre. Det handler om slitasje, soting etc. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): les deg opp! Dagens.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp, men i en elbil blir 12V batteriet ladet automatisk, noe som ikke skjer i en fossilbil. Det vet elbileiere. 🤪 Anonymkode: 07be1...862 Det lades automatisk i alle tre utgavene, når bilen kjøres. På elbil er hovedbatteri koblet helt fra resten av bilens funksjoner. 12V batteriet er til for å få koblet hovedbatteriet til, slik at man kan få kjørt. Utrolig hvor lite en elbileier vet om teknikk😁 Anonymkode: f652d...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Del Skrevet 9. august 2022 Jeg har e-up, og lader kun på hurtiglading pr nå, mens jeg venter på å få installert hjemmelader. Jeg har ca 12km til jobb hver vei, og kjøpte bilen i april/mai. Juni og juli hadde jeg rundt en ukes ferie, og da kom fakturaene på ca 250kr. Hittil i august har jeg allerede ladet for 200 kr (og kjører litt ekstra). Anonymkode: f43f6...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. august 2022 #17 Del Skrevet 9. august 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Det lades automatisk i alle tre utgavene, når bilen kjøres. På elbil er hovedbatteri koblet helt fra resten av bilens funksjoner. 12V batteriet er til for å få koblet hovedbatteriet til, slik at man kan få kjørt. Utrolig hvor lite en elbileier vet om teknikk😁 Anonymkode: f652d...e0f Njaaaa, hovedbatteriet er ikke direkte koblet til elmotorene nei, men det er koblet til en DC-DC inverter som igjen er koblet til motorene. 12V-batteriet brukes til skjermen, lysene, anlegget og slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Del Skrevet 9. august 2022 newman01 skrev (6 minutter siden): Njaaaa, hovedbatteriet er ikke direkte koblet til elmotorene nei, men det er koblet til en DC-DC inverter som igjen er koblet til motorene. 12V-batteriet brukes til skjermen, lysene, anlegget og slike ting. Du snakker deg faktisk rett inn i noe du ikke har peiling på. Jeg sa ikke noe om elmotorene, men det å få "liv i" hovedbatteriet så man kan få kjørt. Og dette kan du lese om denne artikkelen fra Tv2. For når du slår av bilen, kobles hovedbatteriet helt bort. Og uansett om det er tilkoblet eller ikke, er det 12V batteriet som sørger for de nøyaktig de samme funksjonene som 12V batteriet på bensin/diesel. Det er bare å lese og bli litt klokere. Alle som har hatt bensin/diesel bil før elbilen, vet at 12V pajer helt en eller annen gang, og det gjør det på elbil også, bare å lese denne artikkelen om dét. Anonymkode: f652d...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og det samme gjelder elbiler, les deg opp! Mange elbiler må ha berging om vinteren, da de er blitt småkjørt og 12V ikke blir ladet godt nok opp igjen. Som bensin/diesel Anonymkode: f652d...e0f Å kom an! Dette er jo bare trolling. Setter du fra deg en elbil som er 60% ladet og skal kjøre igjen et par uker senere, skal den ha nok strøm igjen til både 12V og eventuell batterivarming. Det du skriver er jo bare tull. Hilsen, elbileier siden 2012 Anonymkode: 07be1...862 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Del Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Å kom an! Dette er jo bare trolling. Setter du fra deg en elbil som er 60% ladet og skal kjøre igjen et par uker senere, skal den ha nok strøm igjen til både 12V og eventuell batterivarming. Det du skriver er jo bare tull. Hilsen, elbileier siden 2012 Anonymkode: 07be1...862 Da foreslår jeg at du leser det jeg viser til rett over det du selv skrev! Så kanskje du blir klokere du også. Det er litt merkelig at dere ikke har mer peiling enn som så. For når 12V batteriet er flatt, så kommer du ikke noe sted. At du ikke har hatt problem med nettopp 12V batteriet, er mer flaks enn kunnskaper. Anonymkode: f652d...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå