AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Del Skrevet 8. august 2022 Kan noen hjelpe? Forstår at jeg burde skjønne dette, men jeg klarer ikke å forstå det helt akkurat nå😔 Jeg får låne en el-bil og har funnet en lader i gata som koster 4,1/kWh. Vil det si 4,1 kr x 60 min? Forstår via Google at de fleste biler bruker rundt 8 timer for å lade fullt, men kan jeg regne på hvor lang tid jeg trenger på å lade fullt batteri på denne spesifikke bilen? Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 8. august 2022 #2 Del Skrevet 8. august 2022 4,1 kr pr kWh betyr akkurat det, 4,1 kr pr kiloWathour (kilowatttimer). Kilowatttime betyr at du lader med 1 kilowatt igjennom en hel time. Så om bilen kun lader med 1 kW pr time, og du står koblet til i 8 timer, så blir det 4,1 kr * 8 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 8. august 2022 #3 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan noen hjelpe? Forstår at jeg burde skjønne dette, men jeg klarer ikke å forstå det helt akkurat nå😔 Jeg får låne en el-bil og har funnet en lader i gata som koster 4,1/kWh. Vil det si 4,1 kr x 60 min? Forstår via Google at de fleste biler bruker rundt 8 timer for å lade fullt, men kan jeg regne på hvor lang tid jeg trenger på å lade fullt batteri på denne spesifikke bilen? Anonymkode: 9b6c6...247 Hvor stor batterikapasitet har bilen? Hvor stor effekt er det på lader? Hvor mye strøm er det igjen på batteriet når du setter bilen på lading? Alle disse faktorene spiller inn når du skal regne ut pris for lading, og ikke minst hvor lenge bilen må lade. Endret 8. august 2022 av C-girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Del Skrevet 8. august 2022 C-girl skrev (5 minutter siden): Hvor stor batterikapasitet har bilen? Hvor stor effekt er det på lader? Hvor mye strøm er det igjen på batteriet når du setter bilen på lading? Alle disse faktorene spiller inn når du skal regne ut pris for lading. Kapasitet er 40kwh (batteripakke) Hvordan finner jeg effekt på laderen? Det er en «Normallader» fra Kople sin ladestasjon, men finner ikke noe ekstra info på deres nettsider. Jeg har forstått at jeg burde lade når det er ca 20% strøm igjen. Jeg har aldri brukt el-bil og er skikkelig grønn kjenner jeg🙈 Mitt første regnestykke sa 1960kr for full tank, men håper det var helt på bærtur😅 Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Del Skrevet 8. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kapasitet er 40kwh (batteripakke) Hvordan finner jeg effekt på laderen? Det er en «Normallader» fra Kople sin ladestasjon, men finner ikke noe ekstra info på deres nettsider. Jeg har forstått at jeg burde lade når det er ca 20% strøm igjen. Jeg har aldri brukt el-bil og er skikkelig grønn kjenner jeg🙈 Mitt første regnestykke sa 1960kr for full tank, men håper det var helt på bærtur😅 Anonymkode: 9b6c6...247 Hvordan regnet du da? Anonymkode: b3cb3...831 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 8. august 2022 #6 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kapasitet er 40kwh (batteripakke) Hvordan finner jeg effekt på laderen? Det er en «Normallader» fra Kople sin ladestasjon, men finner ikke noe ekstra info på deres nettsider. Jeg har forstått at jeg burde lade når det er ca 20% strøm igjen. Jeg har aldri brukt el-bil og er skikkelig grønn kjenner jeg🙈 Mitt første regnestykke sa 1960kr for full tank, men håper det var helt på bærtur😅 Anonymkode: 9b6c6...247 Tipper det står på laderen, de fleste ladestolper gir 11 eller 22 kw/h. Med helt tomt batteri vil du måtte lade i 40t om laderen kun gir 1 kw/t, men om den gir f.eks 11 kW/t så er det ca 4t ladetid. Men så kommer det litt an på ombordlader i bilen, mange klarer ikke mer enn 7,6kw/t. Men smart å lade når det er ca 20% igjen, og du trenger jo ikke å fullade hver gang med mindre du skal kjøre langt. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan regnet du da? Anonymkode: b3cb3...831 4,1(øre) x 60 (min) x 8 (timer) = 1968kr😬 Tok bare snittimer, og leste at pris på kWt oppgis som øre. ts Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobeyi31 Skrevet 8. august 2022 #8 Del Skrevet 8. august 2022 (endret) 40kwt vil koste 40*4,1kr, dvs 164 kroner. i praksis vil nok hver ladesesjon koste mindre enn dette, siden man skjelden lader 0 til 100 prosent på en sesjon. du oppgir ikke om dette er brutto eller netto kapasitet, hvilken bil gjelder det? dersom det er brutto kapasitet du har oppgitt vil det koste under 164kr for en fullading. en kilowatt time (også kalt kwh på engelsk og kwt på norsk) er mål på energimengde der 1kw i snitteffekt i en time tilsvarer en kwt Endret 8. august 2022 av gobeyi31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Del Skrevet 8. august 2022 gobeyi31 skrev (1 minutt siden): 40kwt vil koste 40*4,1kr, dvs 164 kroner. i praksis vil nok hver ladesesjon koste mindre enn dette, siden man skjelden lader 0 til 100 prosent på en sesjon. du oppgir ikke om dette er brutto eller netto kapasitet, hvilken bil gjelder det? dersom det er brutto kapasitet du har oppgitt vil det koste under 164kr for en fullading. Det er en ny Nissan Leaf. Når jeg ser en annen plass står det at den har 39kWt batteri -er det dette som er forskjellen på brutto og netto kapasitet? ts Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gobeyi31 Skrevet 8. august 2022 #10 Del Skrevet 8. august 2022 jeg ser at den har 37kwt oppgitt som netto kapasitet, hvis man regner med omtrent 10% ladetap stemmer nok 164kr ganske godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Del Skrevet 8. august 2022 Tusen takk🤗 Det var en mye bedre sum enn min forferdelige utregning😅 ts Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Del Skrevet 8. august 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: 4,1(øre) x 60 (min) x 8 (timer) = 1968kr😬 Tok bare snittimer, og leste at pris på kWt oppgis som øre. ts Anonymkode: 9b6c6...247 ok, da må du nok regne på nytt Jeg støtter de som kom frem til ca 160 kr Anonymkode: b3cb3...831 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 8. august 2022 #13 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 4,1(øre) x 60 (min) x 8 (timer) = 1968kr😬 Tok bare snittimer, og leste at pris på kWt oppgis som øre. ts Anonymkode: 9b6c6...247 Hvorfor ganger du med minutter i tillegg til timer? 60 minutter er jo 1 time. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Del Skrevet 8. august 2022 C-girl skrev (52 minutter siden): Hvorfor ganger du med minutter i tillegg til timer? 60 minutter er jo 1 time. Jeg trodde 4,1 var pris pr minutt🙈 ts Anonymkode: 9b6c6...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 8. august 2022 #15 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg trodde 4,1 var pris pr minutt🙈 ts Anonymkode: 9b6c6...247 Det er pr kW Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 9. august 2022 #16 Del Skrevet 9. august 2022 On 8/8/2022 at 1:07 PM, C-girl said: Det er pr kW kWh hvis man skal pirke litt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå