Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #1 Skrevet 21. november 2005 Noen som så programmet i kveld? Jeg må si jeg satt igjen med temmelig mange sterke inntrykk. Noen positive, men jammen var det en del negative. Det som henger sterkest igjen er synet av den gutten som ble båret bort av flere voksne mennesker. Selve handlingen kanskje berettiget, men å se han niåringen, som er mye yngre enn alle de andre der, stå og spørre og spørre hva som skjer, hva skjer... :cry: Og etterpå, da han snakket med en voksen om situasjonen "måtte han bare ikke tro at han gutten skulle reise bort for å ha det morsomt. Han skulle gjøre lekser"! Ikke sagt som noen trussel, selv om det kanskje kan se sånn ut her, men uansett må det da være traumatisk nok for guttungen! Må nok fordøye dette litt til. Jammen er jeg glad jeg ikke har de problemene som disse familiene sliter med...
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2005 #2 Skrevet 21. november 2005 Er det bare jeg som stusser over at barna tilsynelatende fikk lov til å røyke der? Skjønner at dette sikkert er et lite problem i den store sammenhengen for disse barna og at det må jobbes med de virkelige prolemene først, men likevel...? Jeg så ikke hele programmet, så jeg vet ikke om de kom med noen forklaring på dette? Hvor får de pengene fra? Det er en ting å la narkomane på avrusning får beholde rullingsen så de ikke blir fratatt alt på en gang, men dette er barn, de har ikke engang lov til å røyke enda, da kan man jo like godt gi dem som evt drikker noen pils også da... Kanskje er det en logisk forklaring, jeg er ikke ekspert på behandling av problembarn... men hvis ikke ville jeg aldri tilatt at mitt barn ble sendt til dette stedet.
Gjest Gjesta Skrevet 21. november 2005 #3 Skrevet 21. november 2005 Nei jeg også reagerte veldig på det. De smugrøykte jo ikke en gang, det så ut som det var helt akseptert. Ikke vet jeg. Hørte heller ikke noen forklaring på det. Det virket ikke som det var lite de røykte heller...
Annie Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Syns egentlig det verste var at programmet ble vist. Barn er ikke voksne nok til å ta en avgjørelse om de skal være med på TV eller ikke, når det gjelder et sånt tema. Hvilke konsekvenser vil det få for en 9-15 åring at h*n har vært på TV og de har vist alle de dårlige sidene til både h*n og at foreldrene ikke klarer å takle dem? Likte ikke at de viste programmet. Ikke i lille Norge, her er det ikke mulig å gjemme seg etterpå.
Jayli Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Så programmet ja, men fikk ikke med meg noe i det hele tatt! Er hørselshemmet og det er grenser for hvor høyt jeg kan skru på tv'en på kveldstid(tenke på naboer). Men ja.... reagerte på røykinga men ellers var det lite jeg fikk med meg
Gjest Pjusk Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Jeg reagerte på programmet og satt igjen med en del spørsmål jeg gjerne skulle spurt barnevernet om. Det var fint at han lyse krølltoppen kom til en gård der han trivdes "Jeg respekterer dem fordi de respekterer meg" eller hva han sa. Synes fryktelig synd på han som ikke skjønte hvorfor han ikke kunne komme hjem igjen etter det halve året, og som vi helt i slutten av programmet ble kjørt til et nytt sted. Han sa han ikke skjønte hvorfor han ikke fikk komme hjem "for hverken han eller moren hans hadde gjort noe galt i denne tiden" (hva han nå mente med det). Synes også det var rart at han og niåringen ble isolert i det ene huset og ikke fikk være sammen med de andre barna uten å ringe å spørre først "fordi vaktordningen til de voksne skulle gå opp"? At de røyker, er jeg litt splittet på. Selvfølgelig er det uheldig, men jeg vet ikke hva som er det beste å gjøre i denne situasjonen.... Det er vel ikke ulovlig å røyke selv om du er under 16, men det er ulovlig å selge til noen under 16? Det var iallefall et fryktelig trist program som gjorde inntrykk.
Gjest Den undrende Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Forstod ikke helt hva som var poenget mitt med programmet jeg. Hva skulle de sette søkelys på? Hva var fokuset? Synes hele programmet var rotete, og det kunne godt ha vært tekstet ja. Tror det ble en del misforståelser fra oss seere. Fikk på følelsen at det var mye klipping, for jeg tror det var mange samtaler (spesielt med barn-voksne) som ikke var hele. Mye hang jo ikke helt på greip. Det er litt vanskelig å sette seg inn å si om det var greit eller ei, vi vet jo ikke egentlig ikke noe om hvorfor barna var der, hva har de gjort tidligere etc. At de bar bort han lysluggen var jo helt greit synes jeg. Han fikk ikke være der lengre, men nektet å reise. Han fikk helt sikkert valget flere ganger; å gå frivillig eller bli bært. Man gjør det samme med voksne mennesker på institusjon. Og det hele var jo bare trass da. Han var jo så "umllig" som mulig med vilje fordi han ikke ville være der, og når han ble sendt hjem, så nektet han å dra. Reagerte også på at mange røykte, men vi vet vel ingenting hva som ble sagt/gjort ellers. Det jeg reagerte mest på var den splitt-teorien deres. Forstår den i utgangspunktet, men da burde kanskje de voksne være mer sammen med barna? Skape litt mer aktiviteter? Det så jo ut som at barna kjedet seg. Å ha det litt kjedlig skader jo ingen selvfølgelig, men mye kjedsomhet må da bli helt feil på en slik plass. Men igjen, jeg har jo langt fra en helhetlig oversikt, denne repotasjen kan jo være skeiv.
Nanella Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Det jeg reagerte på var at de sa: De skal på lindøya for å lære å oppføre seg, gjør de ikke det får de ikke komme tilbake til familien sin. Lære å oppføre seg.. Det er et vidt begrep og syns vel ikke det skulle være måten å si det på. Stakkars ungene må jo føle seg ganske så avviste.. Hvis jeg er sånn jeg er så kan jeg ikke få bo hjemme, det er jo som regel en grunn til at de har den atferden de har og da syns jeg de heller burde jobbe med det så er det vel større sjans for at de "oppfører seg" etterhvert. Det er et tøft miljø på slike barnevernsinstittusjoner og syns vel noen av de metodene de brukte er å tråkke litt på barna som personer. Ikke få lov til å tilbringe tid sammen alene uten voksne til stedet for de kan trekke hverandre ned, javel, men når det ikke er noen andre barn tilstede på øya som de kan ha noe sosialt med da....??? Hva da??? Men er jo vanskelig å ha noen mening om dette jeg syns jeg for som det tidligere er skrevet her så er jo mye klippet og man får ikke med seg sammenhengen helt. Røykinga er selvfølgelig sjokkerende... De er jo bare barn, men tror det er ganske vanlig og ikke slå så hardt ned på den på barnevernsinstittusjoner... Er ikke der fokuset ligger... Og de som lurer på hvor de får penger til røyk og kjøpt røyk... Det er faktisk ofte foreldre som kjøper til dem og gir penger til dem... De har ingen problem med å skaffe seg røyk!!! Men sjokkerende ja selvfølgelig. Trist å se slike programmer ja. Man ønsker det beste for de barna og deres situasjon.
Gjest Milah Skrevet 23. november 2005 #10 Skrevet 23. november 2005 (endret) Når du skal prøve å hjelpe en ungdom i opposisjon til at og alle, tror jeg ikke det er spesielt lurt å ta fra dem røyken! Man begynner med de største problemene, og jobber seg nedover.. Endret 23. november 2005 av Milah
Malama Skrevet 23. november 2005 #11 Skrevet 23. november 2005 Jeg så ikke programmet, men jeg så et intervju med han som hadde lage det. Han sier at han ikke så på disse barna som problembarn som trengte noen behandlig i det hele tatt, bare "sunne pøbler" (han hadde nemlig vært en liten rebell selv i sin barndom, men hadde "skjerpet seg nå"...) DET reagerte jeg på. Neid, barn som tydeligvis har problemer i livet, man skal ikke prøve å hjelpe em, de er bare sunne pøbler, al dem være i fred.... Han fremtilte det altså som om barna hadde hatt best av å få være i fred, ikke tas noe sted av barnevernet. Det ble litt for absurd for meg. Dessverre fikk jeg ikke sett programmet
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #12 Skrevet 23. november 2005 Når du skal prøve å hjelpe en ungdoms i opposisjon til at og alle, tror jeg ikke det er spesielt lurt å ta fra dem røyken! Man begynner med de største problemene, og jobber seg nedover.. ← Jeg hadde mye å gjøre med en gutt som sleit litt da jeg jobbet på skole. Han bannet mye, men jeg syntes i grunn det var verre at han slo de andre elevene/stakk av fra skolen osv. Så jeg fokuserte ikke på at han sa stygge ord, rett og slett fordi det var det MINSTE problemet hans. Barn og ungdom kan nok bli ganske matte dersom man skal gå inn og endre så og si alt ved de, tror det er bedre å ta det litt etter litt
Gjest Mayamor Skrevet 23. november 2005 #13 Skrevet 23. november 2005 Hva tenkte jeg etter jeg så programmet? Han med mor med rødt hår og piercinger: Hva var det som gjorde at han var der? Hva gjorde at han ikke fikk flytte hjem igjen da både han og moren ønsket det? Hva var det moren ikke var i stand til? Kan hun blitt utsatt for fordommer pga piercinger etc eller var hun reèlt en slapp oppdrager? Hva med å gi mor og barn en sjangse? Han var jo tydelig glad i mamman og søskene. Følte at de tok fra ham håpet. Og er det meningen med barnevernet? Han med lyst hår: Fikk kalle miljøarbeideren "fi**e" uten konsekvenser på akkurat det. Han gjorde nå som det passet ham både på øyen og på gården. Moren virket sliten, men ok. Er det slik at alltid en skal la et barn som ikke vil bo hos mamma få lov til å flytte? "For guttens beste" sa moren at derfor gikk hun med på at han bodde der. "Har jo ikke noe å stille opp mot en hel gård" sa hun videre. Er det slik at en såkalt vanskelig barn skal overstyre mor/far fordi det ser at hei - det kan jeg? 9 åringen hadde "gresskrig" med den miljøarbeideren og lo og hadde det morsomt. Da han kom i det nye huset, var en ny miljøarbeider sur og ba ham slutte med det umiddelbart. Ulike regler hvor den ene er medgjørlig/leken med gutten og den andre mer streng. Greit førsteinntrykk for gutten? Han var betraktelig yngre enn de andre? Burde han overhodet vært der? Går vel ikke lenge før også han røyker og blir "slemmere". Hvor var miljøarbeiderne da barna stakk ned brannstigen? Bestyreren virket mer opptatt av å følge rettningslinjer som en eller annen pedagog hadde satt, enn å få stumpen opp fra kontorstolen. Men det kan jo være at det ble satt fokus litt feil i programmet...? Vaktmesteren var ok. Kanskje barna trengte flere rett fram uskolerte mennesker som ikke "forstår barna i hel"? Her er det nytt skift etter 8 timer. Nytt skift som er uthvilt og klar til nye "hyss". Det har ikke mor og far på hjemmebane... Barna ble møtt med et pedagogisk "smil" dersom de sa noe de ikke burde. Det klarer ikke en sliten mor/far til enhver tid. Og hva med at nå er det mange som vet hvem de er? I lille Norge? Enda mindre Stavanger/Jæren. Er det rett av barnevernet å tillate et slikt program? Var det bv som anbefalte dette oppholdet eller var det foreldrene som ville prøve "alt"? Jeg ble mer skeptisk til barnevernet etter denne reportasjen. Er dette det beste ekspertene kan? Syntes ikke de tilførte barna noe. Men det var jo svært lite vi fikk vite i dette programmet da. Mayamor
Malama Skrevet 23. november 2005 #14 Skrevet 23. november 2005 Jeg ble mer skeptisk til barnevernet etter denne reportasjen. Er dette det beste ekspertene kan? Syntes ikke de tilførte barna noe. Men det var jo svært lite vi fikk vite i dette programmet da. Mayamor ← Jeg er skeptisk til hvordan programmet fremstiller det jeg, det er jo mye klipping når man lagr tv, og når han som laga det altså mener at det bare er "sunnepøbler" så er det klart at programmet ikke er flatterende for barneverent akkurat... Farget av hans syn?
Gjest Mayamor Skrevet 23. november 2005 #15 Skrevet 23. november 2005 Jeg er skeptisk til hvordan programmet fremstiller det jeg, det er jo mye klipping når man lagr tv, og når han som laga det altså mener at det bare er "sunnepøbler" så er det klart at programmet ikke er flatterende for barneverent akkurat... Farget av hans syn? ← Men burde ikke bv fått se materiale og vinkling før de slapp en fremmed prkåt journalist innpå seg? Eller lot dem sende progammet? Eller gikk ut og skrek opp om progammet før/rett etter det ble sendt... Jeg synes ikke bv beskytter barna her! Omsorgssvikt kanskje? Mayamor
Malama Skrevet 23. november 2005 #16 Skrevet 23. november 2005 Siden jeg ikke har sett programmet er jeg ikke helt sikker... Men jeg synes jo egentlig generelt at det ikke burde vært sendt ja, rett og slett for å beskytte barna. Som noen sier: Norge er ikke sÅ stort.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2005 #17 Skrevet 23. november 2005 Hvilken kanal sendte programmet? Tenkte å se det på nett tv.
Annie Skrevet 23. november 2005 #18 Skrevet 23. november 2005 Hvilken kanal sendte programmet? Tenkte å se det på nett tv. ← TV2. Dokument 2 heter vel programmet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå