AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Dere med barn: hva gjør dere for å begrense matsvinn i hverdagen? Anonymkode: 89226...ced
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Gir rester til bikkja😬 Anonymkode: 685f7...5af 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Vi lager ikke lengre ''litt ekstra'' dersom noen skulle være spesielt sultne. Vi lager vanlige porsjoner, og om noen er sultne etter det så kan de spise brødskiver/ostesmørbrød/frukt. Anonymkode: fb308...40a 6
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Det vanskeligste er matpakker i bhg.. Noen dager kommer alt i retur. Vi involverer barna i matlagingen. De får bestemme selv hva de vil ha i matpakken (men altså, innen de er kommet dit, har de ofte ombestemt seg.... så alt kommer i retur). Vi lager alltid noe vi vet de spiser til middag (som i at det alltid er NOE ved middagen de liker, om det så bare er paprikaen og maisen i salaten...). Så får de ikke forsyne seg med mer enn bare litt om gangen. Ikke noe mer på fatet før de har spist opp det som allerede er der. Smører på en halv og halv skive til kvelds. Fryser brød i skiver, og tar opp skive og tiner i mikroen etter behov - kaster aldri brød som ikke er påsmurt/spist på. Anonymkode: c8695...f9f 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 Ingenting, å kaste litt mat spiller ingen rolle, vi er ikke i Afrika. Anonymkode: a6c12...56e
Arkana Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 - Skjær ferskt brød i skiver og frys ned. Ta bare opp det som skal spise den dagen. Skalker eller tørre skiver kjøres til smuler som fryses ned, bruk til å panere kjøtt og fisk, strø på gratenger e.l. Brød er noe av det nordmenn kaster mest av og det er helt unødvendig. - Ikke lag mer middag enn nødvendig og ta vare på alt av rester, selv om det ikke er så mye. Det kan bli en liten lunsj, det kan brukes sammen med morgendagens middag eller det kan fryses ned og når dere har nok ulike rester blir det restemiddag. - Ikke send for mye mat med i matpakken og vær mer opptatt av å lage mat som spises enn at det skal være sunt og enkelt. Grove pizzasnurrer som fører til tomme matbokser er bedre enn enkle brødskiver hvor halvparten kommer hjem. - Ikke følg datomerking slavisk. Se, lukt og smak. Selv mat som er lett bedervelig (som kyllingfilet) er det ingen grunn til å automatisk kaste den fordi den gikk ut på dato for et par dager siden. Åpne pakken, lukt og se på maten. Jeg synes de flest er altfor hysteriske på datomerking og det er fullstendig unødvendig å kaste uåpnede pakker med det som sannsynligvis er god mat rett i søpla bare fordi best før-datoen er passert. Melken/kyllingen/leverposteien vet ikke hvilken dag det er. - Ha god oversikt i kjøleskapet og følg med på hva som må spises først. Bruk fryseren framfor å la ting gå ut på dato i kjøleskapet. Ha færre påleggsalternativ og/eller kjøp mindre pakker. Slitne grønnsaker eller grønnsaksrester fra middag kan samles i en boks i fryseren og når den er full koker du kremet (bruk stavmikser etterpå) suppe til middag. 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 Gjør ikke noe spesielt, har uansett ikke mye matsvinn. Anonymkode: d510a...597 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Enig i at uspiste matpakker er det vanskeligste. Dessverre slutter ikke det problemet i barnehagen. Vi lager ofte varme ostesmørbrød til kvelds av matpakkeskiver, men det er ikke alltid det går. Utenom det er det viktig å beregne riktig mengde, både når det gjelder innkjøp og matlaging. Lage det vi har planlagt til middag, ikke noe annet som plutselig frister mer. Anonymkode: 686a1...edb
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Matpakkene er problemet for oss også. For skolebarn er det jo ekstra ille siden matpakkene ligger i sekkene i romtemperatur hele dagen. Hva angår middagsrester så passer jeg på å ha det med til lunsj neste dag. Havregrøtrester lager jeg ofte små pannekaker av (tilsetter egg og melk). Og så er det kjekt at barna forsyner seg selv til middag, da vi voksne ofte legger på litt for store porsjoner. Anonymkode: fe57a...61c 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingenting, å kaste litt mat spiller ingen rolle, vi er ikke i Afrika. Anonymkode: a6c12...56e Og litt det samme skinner gjennom her som med Erna's strømsparingsråd. De som har mye penger forstår ikke hvordan det er å ha lite penger. Anonymkode: 9190c...603 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Har brød i fryseren som holder seg godt. Tar ikke opp nytt før det er tomt. Beregner godt på middag. Men skulle det bli mye rester, blir det fryst i porsjoner, eller så er det middag neste dag. Kjøper ikke for mye pålegg om gangen. Passer på å (ihvertfall oss voksne) å spise opp det som går ut på dato først først. Ikke hamstre. Ikke kjøpe ting vi ikke trenger. Spis opp det som er i kjøleskapet før man kjøper nytt. Må man kaste noe, tenk over om det er noe man bør slutte å kjøpe. Anonymkode: 4ee56...e47 1
Arkana Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Og litt det samme skinner gjennom her som med Erna's strømsparingsråd. De som har mye penger forstår ikke hvordan det er å ha lite penger. Anonymkode: 9190c...603 Jeg er enig med deg i at de som har mye/nok penger ikke forstår hvordan det er å ha lite, men å unngå matsvinn er likevel ikke noe bare de med dårlig råd bør drive med. Dette handler ikke bare om økonomi, men om miljø. I mange tilfeller er det dessverre slik at når pengene ryr inn ryker vettet og empatien ut (forskning viser at rike er mer selvopptatte og mindre empatiske), slik den du siterer viser veldig godt. Endret 8. august 2022 av Arkana 4 1
Marimma Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 (endret) Vi kaster så godt som aldri mat. - Tar opp middag dagen i forveien fra fryseren, der er det fryst ned i porsjonsstørrelser. Som oftest er det litt igjen, det blir lunsj til en av oss dagen etterpå. - Tilbehør til overs brukes til neste dags måltid. Grønnsaker kan helt fint fryses! - Skaffet oss fire høner, de legger egg av skorper fra bhg og alt annet barna ikke spiser opp eller ikke «liker» den aktuelle dagen. Er det igjen frukt fra matpakka så går den i en smoothie. - Forsyner oss heller flere ganger. Barna kan skrike etter to skiver i første omgang så mye de vil, de får først en, og så en halv til, og om de fortsatt vil ha mer da (sjeldent) så får de en halvskive av gangen videre. Drikker de ikke opp melk/juice/smoothie så tar vi voksne det. Samme med middag, jeg tar fint barnets halvspiste fiskeburger på brødskiva til kvelden. - Har lite pålegg åpnet av gangen. Følger heller ikke datoen så nøye, smaker/lukter først. Pålegg som skinke og salami kan også brukes til middag om det nærmer seg utløp, på pizza/omelett/pai o.l. Samme med ulike typer oster. - Kattene får «rester» vi mennesker ikke vil ha, avskjær fra fisk, kjøtt, e.l. Hvis ikke kattene tar det heller, går det videre til hønene. Endret 8. august 2022 av Marimma 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Arkana skrev (3 timer siden): Jeg er enig med deg i at de som har mye/nok penger ikke forstår hvordan det er å ha lite, men å unngå matsvinn er likevel ikke noe bare de med dårlig råd bør drive med. Dette handler ikke bare om økonomi, men om miljø. I mange tilfeller er det dessverre slik at når pengene ryr inn ryker vettet og empatien ut (forskning viser at rike er mer selvopptatte og mindre empatiske), slik den du siterer viser veldig godt. Jeg vet det er flere grunner til å begrense matsvinn, og denne personen jeg siterte virker ikke å ha forståelse for noen av grunnene. Jeg har dumpster-divet i perioder, og det å se SÅ mye mat bli kastet er forferdelig, både fordi en har dårlig råd, og fordi det må produseres og transporteres så mer mat pga alt som går i søpla. Så om man har lite penger og ikke har en miljøgrunn til å redusere matsvinn, blir man i alle fall tvunget til å ta hensyn til egen økonomi om man har de begrensningene. Beklager avsporingen i tråden. Anonymkode: 9190c...603 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dere med barn: hva gjør dere for å begrense matsvinn i hverdagen? Anonymkode: 89226...ced Vi spiser det opp. 😘 Anonymkode: a2cc5...e42
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og litt det samme skinner gjennom her som med Erna's strømsparingsråd. De som har mye penger forstår ikke hvordan det er å ha lite penger. Anonymkode: 9190c...603 Ikke mat trollet, dette er en kommentar bare for å fyre opp i bøtta.. Anonymkode: 2cb64...432
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Måle opp pasta. Liten ting, men hadde det med å koke aaaalt for mye pasta, for måtte jo bare slenge oppi en neve til, eller to, for sikkerhets skyld. Ser jo så lite ut før det er kokt Anonymkode: 0fc25...af5 1
Anonym6789 Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 - oppskjært brød i frysen - frukt/grønt som begynner å bli slappe eller grønnsaksrester fra middag går i frysen og brukes til smoothie - unngår å handle mye pålegg i slengen - fryser "skalkene" når det bare er litt hvitost igjen. Tiner og rasper i blenderen til pizza, lasagne osv
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Måle opp pasta. Liten ting, men hadde det med å koke aaaalt for mye pasta, for måtte jo bare slenge oppi en neve til, eller to, for sikkerhets skyld. Ser jo så lite ut før det er kokt Anonymkode: 0fc25...af5 Det er faktisk et godt råd. Jeg veier opp, jeg. 100-125 g pasta pr person (voksne) til vanlige pastaretter som bolognese, carbonara etc. Vi spiser ganske mye da, og dette er passe for oss. Før kastet jeg også helt utrolig mye pasta. Jeg er liksom alltid redd for at det blir for lite. Anonymkode: 77932...dae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå