Gå til innhold

Evig urinveisinfeksjon i graviditet - fortviler!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå på 4. uka med uvi i graviditeten. Før denne «runden» har jeg hatt to stk tidligere, rundt uke 9 og 14. Nå har denne runden vart fra uke 21-25

I denne omgangen har jeg først stått på selexid en uke, gått ca en halv uke uten, deretter fått en annen type antibiotika en ukes tid. Den siste følte jeg hadde noe effekt, men tok aldri bort plagene helt. Har nå gått nøyaktig en uke uten medisiner, og kun kjent mindre ubehag. I dag er det full baluba igjen og jeg klarer nesten ikke sitte eller ligge. 

Jeg er drittlei av å troppe opp med urinprøve, det føles ikke som at det er noe poeng lengre. Jeg blir utrolig kvalm av antibiotika og sliten. Føler heller ikke at jeg blir tatt helt på alvor hos legen🙈

Jeg er nøye med hygiene osv, og den eneste «feilen» jeg kan se å ha gjort nå, er at jeg gikk med stringtruse i litt syntetisk stoff i går, i stedet for mine flotte bestemortruser🥲 Seriøst, er det alt som skal til liksom!?

Utenom at jeg ikke klarer å komme meg på jobb i dag igjen, er det verste er at smertene nedentil gjør at jeg gruer meg ekstra til fødsel også.

Noen som har opplevd noe lignende? Jeg blir gal…

Anonymkode: 9a4bf...254

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det uvi da? Svie når du tisser, hyppig tissing? Utslag på stix og vekst i dyrkning? Eller kan det være noe annet?

Anonymkode: 0b180...9aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøkt Hiprex? Sliter selv med kroniske urinveisinfeksjoner og Hiprex er det eneste som har hjulpet. Får ikke infeksjoner lengre så lenge jeg tar medisinen. Trygt å bruke i svangeeskapet.

Anonymkode: b230b...54d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det tilfeldigvis komme etter sex? Bare spør da det var en periode dette skjedde meg. Hver gang var et helvete :( 

Anonymkode: 2270f...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det uvi da? Svie når du tisser, hyppig tissing? Utslag på stix og vekst i dyrkning? Eller kan det være noe annet?

Ja, kan det være noe annet? Har du blitt screenet for kjønnssykdommer? 

Anonymkode: 69ff3...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med stringtruse i 2 dager og fikk sopp. Har ikke hatt det på flere år, og det er første gang jeg brukte stringtruse i graviditeten.

Så ikke mere stringtruse på meg! Immunsforsvaret er svekket når du er gravid, og man får lettere infeksjoner. Har hørt tidligere at stringtruse ikke er bra, for den frakter bakterier fra endetarmen lettere fram til vagina...

Anonymkode: bf1f7...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kan det være noe annet? Har du blitt screenet for kjønnssykdommer? 

Godt poeng! Jeg og har lurt på om det er noe annet, men når jeg har tatt opp det med jordmor på sykehuskontroll + fastlege + lege på legevakt har de ikke nevnt noe mer på det😔

Det er utslag på stix, men ikke alltid på dyrking. Når jeg har nevnt det med dyrkingen, og det at det ikke er svie under tissing som er verst, men smertene før og etter, sier de bare «men vi behandler utifra symptomene og utslag på stix»..

Skal sies at jeg har vært hyppig plaget med uvi (eller hva enn det her er) i mange år før svangerskap også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan det tilfeldigvis komme etter sex? Bare spør da det var en periode dette skjedde meg. Hver gang var et helvete :( 

Takk for tips!

Føler ikke det har veldig sammenheng på det lengre, men det er også en ting jeg har vært obs på.

Med tidligere sexpartnere kunne jeg få helt ville uvi dagen etter sex, mens nå er det bare vilkårlig når det oppstår (virker det som)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gikk med stringtruse i 2 dager og fikk sopp. Har ikke hatt det på flere år, og det er første gang jeg brukte stringtruse i graviditeten.

Så ikke mere stringtruse på meg! Immunsforsvaret er svekket når du er gravid, og man får lettere infeksjoner. Har hørt tidligere at stringtruse ikke er bra, for den frakter bakterier fra endetarmen lettere fram til vagina...

Anonymkode: bf1f7...d95

Tror jeg skal gå aktivt inn og kjøpe flere «vanlige» truser resten av graviditeten 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt poeng! Jeg og har lurt på om det er noe annet, men når jeg har tatt opp det med jordmor på sykehuskontroll + fastlege + lege på legevakt har de ikke nevnt noe mer på det😔

Det er utslag på stix, men ikke alltid på dyrking. Når jeg har nevnt det med dyrkingen, og det at det ikke er svie under tissing som er verst, men smertene før og etter, sier de bare «men vi behandler utifra symptomene og utslag på stix»..

Skal sies at jeg har vært hyppig plaget med uvi (eller hva enn det her er) i mange år før svangerskap også.

Det er jo et ikke unaturlig første steg. Men la oss nå ta et scenario. Du går til lege, får antibiotika, symptomene forsvinner ikke, du går tilbake til lege, dere tar ny prøve - får du bare ny antibiotika da? 

Anonymkode: 1c86d...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo et ikke unaturlig første steg. Men la oss nå ta et scenario. Du går til lege, får antibiotika, symptomene forsvinner ikke, du går tilbake til lege, dere tar ny prøve - får du bare ny antibiotika da? 

Anonymkode: 1c86d...7ed

Ja, det scenarioet er jo realiteten minZ 

For å ta historikken i denne sykdomsrunden:

1. Gikk til fastlege (riktignok en vikar, hun er første som har tatt meg skikkelig på alvor, dunket på nyrer/bekken osv) , har utslag på stix og fikk selexid.

2. Endte på legevakt ca 2 uker senere (fordi fastlege ikke hadde tid) pga smertene tok seg opp og jeg følte mindre liv fra baby enn før. Fikk ny antibiotika på bakgrunn av stix og symptomer (amox-et eller annet).

3. er hos jordmor på sykehus, får 3+ på leukocytter og 1+ på protein. Sendes til dyrkning, får ikke ny medisin via lege der, ettersom jeg akkurat er ferdig med siste kur og kun har litt ubehag. 

4. våkner i dag, ca en uke etterpå og ligger nå på kne på bakken/over en stol fordi alt annet gjør for vondt🙈

Hei hvor det går😂🙈s

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det scenarioet er jo realiteten minZ 

For å ta historikken i denne sykdomsrunden:

1. Gikk til fastlege (riktignok en vikar, hun er første som har tatt meg skikkelig på alvor, dunket på nyrer/bekken osv) , har utslag på stix og fikk selexid.

2. Endte på legevakt ca 2 uker senere (fordi fastlege ikke hadde tid) pga smertene tok seg opp og jeg følte mindre liv fra baby enn før. Fikk ny antibiotika på bakgrunn av stix og symptomer (amox-et eller annet).

3. er hos jordmor på sykehus, får 3+ på leukocytter og 1+ på protein. Sendes til dyrkning, får ikke ny medisin via lege der, ettersom jeg akkurat er ferdig med siste kur og kun har litt ubehag. 

4. våkner i dag, ca en uke etterpå og ligger nå på kne på bakken/over en stol fordi alt annet gjør for vondt🙈

Hei hvor det går😂🙈s

Altså det høres jo ikke greit ut!

Jeg er ingen lege, godt mulig det "bare" er UVI (bare at det er ikke bare bare det heller), men det burde jo bli grundigere undersøkt hva det kan være.

Jeg er litt obs på kjønnssykdommer fordi jeg har en venninne som plutselig fikk herpesutbrudd nedentil rett før fødsel uten å være klar over det. Hun visste ikke at hun hadde smitten i kroppen engang. Babyen ble smittet under fødselen og det gikk heldigvis bra til slutt men det kunne gått galt. Kroppen og immunforsvaret under graviditet er jo litt spesi. Så liksom... greit å sjekke sånt, vet aldri. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke syntetisk undertøy, ikke string, tørke rett vei, tisse etter sex, ikke sitte på kalde flater, så har du i alle fall gjort mye for å unngå uvi. Du kan spørre legen om å stå på Hiprex resten av graviditeten. Ville også fått sjekket for kjønnssykdommer for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: c9b4d...805

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså det høres jo ikke greit ut!

Jeg er ingen lege, godt mulig det "bare" er UVI (bare at det er ikke bare bare det heller), men det burde jo bli grundigere undersøkt hva det kan være.

Jeg er litt obs på kjønnssykdommer fordi jeg har en venninne som plutselig fikk herpesutbrudd nedentil rett før fødsel uten å være klar over det. Hun visste ikke at hun hadde smitten i kroppen engang. Babyen ble smittet under fødselen og det gikk heldigvis bra til slutt men det kunne gått galt. Kroppen og immunforsvaret under graviditet er jo litt spesi. Så liksom... greit å sjekke sånt, vet aldri. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke syntetisk undertøy, ikke string, tørke rett vei, tisse etter sex, ikke sitte på kalde flater, så har du i alle fall gjort mye for å unngå uvi. Du kan spørre legen om å stå på Hiprex resten av graviditeten. Ville også fått sjekket for kjønnssykdommer for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: c9b4d...805

Takk for tips (og advarsel)! Skal be om en time hos fastlege og få sjekket for kjønnssykdom samt høre om det er mulig å få Hiprex. 🤗

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har vært hyppig plaget med det før, så er det ikke veldig uvanlig at du rammes hyppig nå også. Som gravid øker risikoen for å få det. Før graviditeten hadde jeg UVI kanskje en eller to ganger i året, og i løpet av graviditeten hadde jeg det to ganger. 

Den sykdomsrunden du nevner over her virker som én sammenhengende UVI som ikke har respondert på behandling, eller tar jeg feil? Jeg ville hvert fall "stått på krava" til det ble borte, om det betyr mer antibiotika, eller om de finner ut at det er noe annet.

Vet ikke om trusene ga deg UVI, men disse bestemorstrusene er gull, for jeg fikk sopp hvis jeg gikk med noe annet enn det i graviditeten.

Håper du finner ut av det, UVI er ikke noe godt å gå med. 

Anonymkode: dced4...d6c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei venninne som slet med det, pga at hun tørket framover etter å ha vært på do. Husk å tørke bakover, folkens 😁 

kan også hjelpe å drikke appelsinjus, da det er surt.

Anonymkode: 2aba7...497

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sanne problem i svangerskapet. Det hjalp å halveis stå å tisse. Problemet mitt var at jeg fikk ikke tømt blæren skikkelig. 

Anonymkode: 50146...3f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 6 urinveisinfeksjoner i mitt siste svangerskap. Det var grusomt!! Jeg får det ofte gjenntatte ganger når jeg først får det og må bryte syklusen. 
En gynekolog sa til meg at du er mer «åpen» nedentil under graviditeten, også rundt urinrøret. Du er derfor mer utsatt for å få bakterier opp i urinrøret. 

Mitt råd:

-Bestemorstuser som er løse og luftige. Kok de (95 grader vaskemaskin) mellom hver bruk. Skift ofte så du ikke er fuktig nedentil.

- Spyl deg nedentil etter du har gått på nr 2 etter du har tørket deg. 

- Drikk mye gjennom hele dagen så du ikke bygger deg opp konsentrert urin.

Anonymkode: 5d930...d51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde sanne problem i svangerskapet. Det hjalp å halveis stå å tisse. Problemet mitt var at jeg fikk ikke tømt blæren skikkelig. 

Anonymkode: 50146...3f9

Jeg fikk tips fra urolog om og tisse, ta meg en rask gåtur, tisse igjen 🙈 Så jeg vandrer og vandrer mellom tisseturene, noen ganger tre ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk tips fra urolog om og tisse, ta meg en rask gåtur, tisse igjen 🙈 Så jeg vandrer og vandrer mellom tisseturene, noen ganger tre ganger. 

Kil deg selv rett over rumpesprekken/halebeinet da får du ut de siste dråpene med urin. Føler meg like rar hver gang, men det funker! :fnise:

Anonymkode: 22c49...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...