AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Jeg har ei venninne som hele tiden påstår at det er ikke sunt å jogge på asfalt. Hun kan ikke argumentere for hvorfor, men viser til at det er vel allment kjent. For meg virker det bare rart, all den tid de fleste maratonløp arrangeres på asfalt, og de fleste mosjonsløp like så. Jeg tror hun bruker det som unnskyldning for å ikke jogge. Når vi er ute på trimtur begrenser dette våre muligheter, fordi asfalt er blitt en barriere. Tull? Eller er det noen valide argument? Anonymkode: 08129...4e9
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Det er belastende for kne og føtter. Men jogger på asfalt jeg òg, selv om det er bedre å jogge på sti Anonymkode: d428a...5c6 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Det gir noe større belastning enn skog/grus/sti, men det er mest dårlig unnskyldning for å slippe jogginga… Så det er bare å trimme på, men varier gjerne underlag for å få mer variert steg/belastning. Hilsen en som løper 100 km/uka i gjennomsnitt, 70 % asfalt/bane og 30% på sti. 🏃☀️🏃 Anonymkode: 70e31...378 7
Hulderen Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Her er en fin artikkel fra NHI om løping på forskjellig underlag. Men konklusjonen er omtrent det som ble skrevet av AB..378 over her. https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/asfalt-og-belastningsskader/?page=all 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 I lengden kan det være dårlig ja. Det som er litt viktig er jo type sko, hvor ofte det skjer. Alle mennesker er forskjellig. Husk at styrketrening er likeså viktig, for å styrke muskulatur rundt ledd. Anonymkode: a691d...ed4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 "Ikke sunt å jogge på asfalt." Så man kommer hjem fra trening og har plutselig fått dårligere helse av det? Anonymkode: 88361...9ab 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har ei venninne som hele tiden påstår at det er ikke sunt å jogge på asfalt. Hun kan ikke argumentere for hvorfor, men viser til at det er vel allment kjent. For meg virker det bare rart, all den tid de fleste maratonløp arrangeres på asfalt, og de fleste mosjonsløp like så. Jeg tror hun bruker det som unnskyldning for å ikke jogge. Når vi er ute på trimtur begrenser dette våre muligheter, fordi asfalt er blitt en barriere. Tull? Eller er det noen valide argument? Anonymkode: 08129...4e9 Jeg føyer meg inn i rekken av de som jogger på asfalt. Jeg har ikke noe unnskyldning. Har variert terreng og skog utenfor døra, men har en rute som jeg klokker tiden på. Jeg er så ekstremt vanedyr at jeg strever med å ikke gjennomføre den. Jeg har også hørt at det ikke er optimalt for knær og ledd med asfalt, men på en løype på 4 km. er jeg ikke veldig bekymret. Det høres ut som en unnskyldning hun kommer med. Anonymkode: 3933b...f5d 1
Adrenalina1 Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Jeg har jogget på asfalt i 15 og har aldri hatt en skade.Asfalt har ufortjent dårlig rykte. 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 Er nok en vanlig unnskyldning "det er ingen løyper her jeg bor som går i terreng/på grus, så da må jeg løpe på asfalt og det ødelegger beina". Nei det gjør ikke det. Det er sunnere å jogge på asfalt enn å ikke jogge i det hele tatt. Facts. Anonymkode: cf3af...95a 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #10 Skrevet 9. august 2022 TS her. Det ironiske er at hun kan gå gate opp og gate ned på shopping, men så fort hun tar joggeskoene på, så blir hun nesten manisk på å ikke gå på asfalt. Begynner gå i grøftene osv... Anonymkode: 08129...4e9 3
Bithiah Skrevet 9. august 2022 #11 Skrevet 9. august 2022 Shopping på sko uten demping også sikkert 🙈 Jeg var «redd» for asfalt når jeg startet å løpe. Holdt meg langt vekke det første året faktisk.. For «man har jo hørt» 🙄 Finn noen gode artikler og forskning du, så det ikke blir synsing. Dersom hun likevel ikke hører på, så ville jeg bare gitt opp og kjørt mitt eget løp. Folk lar seg ikke alltid overbevise 🤷♀️ 1
LeneXCII Skrevet 9. august 2022 #12 Skrevet 9. august 2022 Med gode sko mener jeg det monotone bevegelsesmønsteret ved å løpe på asfalt (som ofte er flat og jevnt) er mer slitsomt enn at det er hardt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #13 Skrevet 9. august 2022 Sunnere å jogge på asfalt enn å ikke jogge tenker jeg. Jeg løper nesten bare på asfalt selv. Men finnes det ikke grusstier eller idrettsbaner i området? Anonymkode: 7c55e...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #14 Skrevet 9. august 2022 Jeg gikk en periode 4km på asfalt til og fra jobb, etter ca 1,5 åt fikk jeg problemer og vondt i knær, hofte, korsrygg, støt og stivhet, vondt rett og slett. Hadde mange gode sko som var beregnet for løping på hardt underlag, men det sluttet ikke før jeg begynte å gå stien rundt, selv om det var litt lenger. Så det med asfalt stemmer på meg. Anonymkode: b4613...346 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #15 Skrevet 9. august 2022 Personlig synes jeg det er drepen å løpe på asfalt. Anonymkode: ee068...e7f 3
Vera Vinge Skrevet 10. august 2022 #16 Skrevet 10. august 2022 (endret) Jeg løper ikke på asfalt om jeg kan unngå det. Løper bare på sti, og har blitt helt kvitt problemer med vondt i den ene hoften/bekkenet jeg har fått tidligere, riktignok etter å ha født barn (mye morsommere å løpe på sti også, må bruke hodet på en helt annen måte). Men det er jo ikke farlig å verken gå eller løpe på asfalt om man ikke har noen plager. Endret 10. august 2022 av Vera Vinge
I Grosny Skrevet 11. august 2022 #17 Skrevet 11. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.8.2022 den 8.36): "Ikke sunt å jogge på asfalt." Så man kommer hjem fra trening og har plutselig fått dårligere helse av det? Anonymkode: 88361...9ab Den dårligere helsa kommer ikke plutselig. Den kommer snikende etter årevis med asfaltjogging og det er menisken i knærne som er mest utsatt. Denne slitasjen merker du kanskje når du blir 75 år. Kanskje mye tidligere. Jeg anbefaler på det sterkeste å løpe (eller gå) i skogen i stedet. Gjerne turorientering. Og man kan variere belastningene med forskjellig type trening. Jogge en dag, sykle neste, svømme, kajakk, skøyteløping, styrketrening... Endret 11. august 2022 av I Grosny 5
I Grosny Skrevet 11. august 2022 #18 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (På 9.8.2022 den 7.32): TS her. Det ironiske er at hun kan gå gate opp og gate ned på shopping, men så fort hun tar joggeskoene på, så blir hun nesten manisk på å ikke gå på asfalt. Begynner gå i grøftene osv... Anonymkode: 08129...4e9 Når du går shopping på steinhardt gulv så er smellet i nedtråkket mindre enn når du løper på hardt. Å gå på hardt gulv er forresten ingen spøk det heller. Mange lagerarbeidere, og portører på sykehus, som år etter år utsetter seg for massevis av kilometer på steinhardt underlag sliter med belastningsskader. 1 2
Isambard Skrevet 11. august 2022 #19 Skrevet 11. august 2022 Det er i beste fall omdiskutert og i verste fall en myte at det er bedre å løpe på sti enn asfalt; https://www.outsideonline.com/health/running/trail-better-pavement-lie/ https://www.painscience.com/articles/running-on-pavement-is-risky.php I det minste kan man si at folk sterkt overdriver hvor farlig det er å løpe på asfalt. "Alle sier det" men ingen har noe solid grunnlag for påstanden. Det er mye sunnere å løpe på asfalt enn å ikke løpe. Det er til og med sunnere for knærne. 5
Snublefot62 Skrevet 11. august 2022 #20 Skrevet 11. august 2022 Jeg er en av de som mener at det er bedre å løpe på sti enn på asfalt. Årsaken er at asfalt gir økt belastning for alle ledd inkludert fotblad, knær og korsrygg. Men dette kan forebygges med gode og rette sko for deg, rett løpeteknikk, muskeltrening og lytte til kroppen. Så man er egentlig ikke så uenig i at asfalt er et hardere underlag å løpe på enn andre underlag, men når man skal undersøke så får man veldig varierende resultat. Og derfor finner man og så mange artikler som er ubesluttsomme. Jeg løper heller på sti enn på asfalt. Men jeg er ikke manisk opptatt av det. Husk at man kan og skade kroppen ved å ligge i sofaen… 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå