Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Vi står midt i et samlivsbrudd nå. Eller kanskje ikke midt i, for vi bor fremdeles sammen. Vi har flere barn, og boligen vi bor i leier vi. Av diverse årsaker er det han som skal fortsette å bo i boligen, det forstår jeg også at ikke er noe spørsmål en gang og det er helt i orden. 

Tingen er den at jeg har ikke råd til bolig alene. Vet ikke om jeg har råd til å leie en gang. Jeg har full jobb, men han har nok vært litt for snill og dekket mye av våre utgifter. Vi skal ha delt bosted og 50/50 fordeling. Har jeg mulighet til å få hjelp noe sted? Kan jeg kreve at han hjelper meg? Han kan jo ikke la ungene sine bo på gata akkurat. 

Anonymkode: 7c7b1...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NAV er plassen å begynne. Snakk med dem.

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, 

Vi står midt i et samlivsbrudd nå. Eller kanskje ikke midt i, for vi bor fremdeles sammen. Vi har flere barn, og boligen vi bor i leier vi. Av diverse årsaker er det han som skal fortsette å bo i boligen, det forstår jeg også at ikke er noe spørsmål en gang og det er helt i orden. 

Tingen er den at jeg har ikke råd til bolig alene. Vet ikke om jeg har råd til å leie en gang. Jeg har full jobb, men han har nok vært litt for snill og dekket mye av våre utgifter. Vi skal ha delt bosted og 50/50 fordeling. Har jeg mulighet til å få hjelp noe sted? Kan jeg kreve at han hjelper meg? Han kan jo ikke la ungene sine bo på gata akkurat. 

Så istedenfor at du skal se på ditt eget forbruk, og få ned dine utgifter, skal han fortsette å være snill? Tror det er rimeligere for han å dekke leie +++, med barn annenhver uke, enn det er for deg? 

Nei. Du må se nøye over forbruket ditt. Kutte i klær, sko, sminke, ting og tang, følge med på tilbud, tenke strømforbruk osv. Du som alle andre som kommer i en situasjon med trang økonomi. Er ikke slik at hverken din mann eller NAV nødvendigvis skal hjelpe deg.

Anonymkode: 1dd54...053

• Liker 40
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så istedenfor at du skal se på ditt eget forbruk, og få ned dine utgifter, skal han fortsette å være snill? Tror det er rimeligere for han å dekke leie +++, med barn annenhver uke, enn det er for deg? 

Nei. Du må se nøye over forbruket ditt. Kutte i klær, sko, sminke, ting og tang, følge med på tilbud, tenke strømforbruk osv. Du som alle andre som kommer i en situasjon med trang økonomi. Er ikke slik at hverken din mann eller NAV nødvendigvis skal hjelpe deg.

Merkelig kommentar! Du vet jo ikke noe om ts’ lønn, forbruk eller kostnader på leiemarkedet der hun bor. Det er da slett ikke sikkert hun har noe overforbruk. 
Og selv om hun kan kutte 1500 i forbruk per mnd (som et eksemoel), hjelper ikke det om hun må betale 15 000 kun i leie.

Anonymkode: 042ea...e91

• Liker 10
Skrevet

Når dere ikke bor sammen lenger, så er det ikke ''våre'' utgifter men ''mine'' utgifter. Som AB over skriver - se på ditt eget forbruk og kutt på unødvendige ting. 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig kommentar! Du vet jo ikke noe om ts’ lønn, forbruk eller kostnader på leiemarkedet der hun bor. Det er da slett ikke sikkert hun har noe overforbruk. 
Og selv om hun kan kutte 1500 i forbruk per mnd (som et eksemoel), hjelper ikke det om hun må betale 15 000 kun i leie.

Da flytter man i en bolig man har råd til å leie.

• Liker 22
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Da må dere vurdere å flytte til et rimeligere område, TS. Eventuelt så må du belage deg på å kun ha barna annenhver helg, dersom det kun er du som blir nødt til å flytte utenfor barnas skolekrets for å få råd til bolig 😔 Samlivsbrudd er forferdelig tøft. Mange får seg en dugelig aha-opplevelse når de skal beregne sin egen personlige økonomi. Hva er inntekten din, og har du mulighet til å spe på med ekstrajobbing i ukene hvor du ikke har barna? Håper dere finner ut av det.

Anonymkode: ae0d8...909

• Liker 7
Skrevet

Klart ett samlivsbrudd merkes på økonomien, og det ville vært merkelig om du hadde råd til å kjøpe bolig alene når dere har leid bolig mens dere var 2 sammen.

Du skriver at du har full jobb, da bør du vel minst ha litt over 20.000kr utbetalt pr mnd. Så da bør det være rom for å leie noe så dere får tak over hodet.

Du må se over forbruket om noe kan kuttes, endres..  Du kan så klart ikke belage deg på at han skal være snill og fortsette å gi deg penger nå som dere skiller lag. Men han kan bli pålagt å betale litt i barnebidrag om han tjener langt mer enn hva du gjør. Det finnes ulike overgangsstønader, dobbel barnetrygd som skal lette økonomien når en blir alene, men om du har rett på det aner ikke jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket med Husbanken, TS? Begynn der. Du kan muligens få startlån til egenkapital, slik at du får en tryggere hverdag for barna. Skal dere dele omsorg 50/50?

Anonymkode: 81390...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du sjekket med Husbanken, TS? Begynn der. Du kan muligens få startlån til egenkapital, slik at du får en tryggere hverdag for barna. Skal dere dele omsorg 50/50?

Glem det, las over en gang til. Men hør med husbanken først.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med han da? Utifra HI er en ting tydelig: ts er blitt vant til at mannen betaler for mer av utgiftene enn det inntektene tilsier. 

At hun nå mener at dette skal fortsette, men i enda større skala - det er merkelig.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som leier med kun et soverom, selv med 3 barn pga pris. Må man så må man.

Anonymkode: ebf51...299

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tjener du da? Du må jo være ekstremt lavtlønnet om du ikke har råd til å leie bolig i det hele tatt.

Anonymkode: 08f11...9e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, 

Hvis han har vært snill og dekket mye av utgiftene burde du jo ha en del oppspart?

Siden dere skal ha 50/50 fordeling har du jo god anledning til å skaffe deg ekstra inntekt når du ikke har barna.

Anonymkode: 894ae...163

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye tjener du da? Du må jo være ekstremt lavtlønnet om du ikke har råd til å leie bolig i det hele tatt.

Anonymkode: 08f11...9e3

Eller bo i Oslo hvor leieprisene er galskap. Men da flytter man til en nabokommune med lavere priser og pendler. Eventuelt leier man et mindre bolig med sovesofa og kun 1 soverom til barna. Det er urimelig å forvente at eksen skal betale hennes leie, men hun kan fint sjekke om han er villig til å bidra i noen måneder fram til hun kommer seg opp på beina. Hvis han har råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- sjekk NAV på hva du kan  få av tillegg/ støtte . Har du barna 60% el 50?hvor gamle er de? Osv . Finnes egen kalkulator for sånt.

-holder med 1 soverom  om du har 2 barn til  å begynne  med.  Du kan skaffe deg en god sovesofa 

Anonymkode: 110ad...02c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om han tjener mye mer enn deg vil han måtte betale bidrag til deg for å jevne inntektsforskjellene mellom dere, selv ved 50/50. (Og kostnadene dekkes likevel likt, men der du altså får utjevningsbidrag fra han).

Utover det kan du jo alltids spørre om han vil bidra så du og barna kan bli boende i samme område, men du kan ikke kreve.

Anonymkode: ecb43...500

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har barna 60% eller mer så kan du ha rett på overgangsstønad fra NAV. Den reduseres selvfølgelig etter hvor mye  du tjener, men hvis du er veldig lavtlønnet så er det kanskje noe å hente.

Jeg ville nok, som flere her sier, sett godt over mitt eget forbruk. I mitt nåværende samboerskap føler jeg at jeg har god kontroll på økonomien vår, uavhengig av hvem som betaler mest, men jeg har ikke helt oversikt over hvilke utgifter jeg hadde hatt som enslig hvis jeg måtte eie/leie alene. Gå over, se om det er noe du kan kutte, og vurder en 60/40% løsning hvis din inntekt er mye lavere. 

Anonymkode: ace27...ddf

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Eller bo i Oslo hvor leieprisene er galskap. Men da flytter man til en nabokommune med lavere priser og pendler. Eventuelt leier man et mindre bolig med sovesofa og kun 1 soverom til barna. Det er urimelig å forvente at eksen skal betale hennes leie, men hun kan fint sjekke om han er villig til å bidra i noen måneder fram til hun kommer seg opp på beina. Hvis han har råd.

Nå bor jo ts der familien bor. Det er ikke bare Oslo som har høye boligpriser. 

Å flytte så langt vekk at barna bare kan komme på helgebesøk er vel ikke noe de fleste mødre ønsker? 

Synes du virker veldig lite forståelsesfull. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fra SSB: Bø sier det er et stort press i boligmarkedet i det fleste store byene i Norge.

– Det har vært rask prisvekst over de senere årene. Under pandemien var ikke utleiemarkedet så presset, men nå er det igjen stor mangel på leieboliger, ettersom studenter og utenlandske arbeidstakere kommer tilbake igjen, sier Bø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...