Gå til innhold

Er vi på vei mot den 3 verdenskrigen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjæresten min sa i kveld at verden er på vei mot den tredje verdenskrigen mtp Kina/Taiwan og Ukraina/USA/Russland, og at vi begynner å merke det nå med prisvekst på mat og høye strømpriser.

Han snakket om at eiendom er det smarteste å investere i nå, og bli selvforsynt med grønsaker og strøm, altså kjøpe seg et småbruk, dyrke selv og lage et lite vasskraftverk.

Jeg sitter litt sjokkert tilbake og mener han overdriver, og har ikke lyst å flytte på landet for å dyrke poteter og få strøm fra elven.

Hva mener dere?

Endret av Tough cookie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja han overdriver åpenbart! Ja det er krig i verden men vi er ikke involverte og jeg tror ikke at vi kommer til å bli det heller! 

• Liker 1
Skrevet

Noen sier den 3. verdenskrig allerede er i gang.

Vi har forsynt Ukraina med våpen, og sanksjonert Russland. Ingen tvil om at vi som et NATO-land er innvolvert. Krig er ikke bare bomber og soldater, det ligger mye politikk bak. Om det blir krig mellom Kina og Taiwan vil nok USA innvolvere seg, og vi er allierte med dem. 

Jeg tror dog ikke vi trenger bekymre oss så innmari mye her i Norge, men jeg mener absolutt at det kan være lurt å tenke på at fremtiden kanskje ikke blir like lett. Har man muligheten til å kjøpe et småbruk og bli selvforsynt til en viss grad så er nok ikke det det dummeste man kan gjøre? 

Vi har akkurat kjøpt oss en bobil 😆 Den største grunnen er at vi vil på roadtrip rundt i europa neste sommer, men ved en eventuell apokalypse er jo ikke bobil det verste man kan ha 😄 Skal sies at vi ikke eier egen bolig, vi leier gjennom jobben. 

Det er mye uroligheter i verden nå. Mer ekstremvær, høyere priser på livsviktige ting og krig selv i vesten. Å ta sine forhåndsregler tenker jeg er smart. 

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig har han rett, men å investere i eiendom i krigstid er jo rimelig blåst. Mye av det ligger i ruiner snart. Vi ville vært nær en storkrig selv uten situasjonen i Ukraina og Taiwan i dag. Samfunnene våre er blitt veldig splittet, fattigdom vokser, det er en generasjon som sitter og kjøper opp ny eiendom årlig, mens en generasjon som snart nå ikke engang har råd til å leie. Mye av disse tendensene er grunnen til mye av uroen i Kina, som har et boligmarkedskollaps like rundt hjørne. En stor krig kan være alt fra 1 til 10 år unna, men den er uunngåelig.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
fotballjenta skrev (2 timer siden):

Noen sier den 3. verdenskrig allerede er i gang.

Vi har forsynt Ukraina med våpen, og sanksjonert Russland. Ingen tvil om at vi som et NATO-land er innvolvert. Krig er ikke bare bomber og soldater, det ligger mye politikk bak. Om det blir krig mellom Kina og Taiwan vil nok USA innvolvere seg, og vi er allierte med dem. 

Jeg tror dog ikke vi trenger bekymre oss så innmari mye her i Norge, men jeg mener absolutt at det kan være lurt å tenke på at fremtiden kanskje ikke blir like lett. Har man muligheten til å kjøpe et småbruk og bli selvforsynt til en viss grad så er nok ikke det det dummeste man kan gjøre? 

Vi har akkurat kjøpt oss en bobil 😆 Den største grunnen er at vi vil på roadtrip rundt i europa neste sommer, men ved en eventuell apokalypse er jo ikke bobil det verste man kan ha 😄 Skal sies at vi ikke eier egen bolig, vi leier gjennom jobben. 

Det er mye uroligheter i verden nå. Mer ekstremvær, høyere priser på livsviktige ting og krig selv i vesten. Å ta sine forhåndsregler tenker jeg er smart. 

Jo, vi trenger å bekymre oss her i Norge. Som råvareeksportør og en meget strategisk kystlinje er vi et hovedmål for russisk aggresjon når krig først har brutt ut. Vi er mye mer utsatt enn både Sverige og Finland til tross for NATO-medlemskap.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
kar90 skrev (8 minutter siden):

Jo, vi trenger å bekymre oss her i Norge. Som råvareeksportør og en meget strategisk kystlinje er vi et hovedmål for russisk aggresjon når krig først har brutt ut. Vi er mye mer utsatt enn både Sverige og Finland til tross for NATO-medlemskap.

Mer utsatt geografisk kanskje, men neppe strategisk. Hvis Russland går på et annet NATO land vil det være som å erklære 3. verdenskrig. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det tror jeg vi er..

Vi kan gjøre mye for å være «selvgående» for en liten periode- handle inn smarte varer og vann i en «krigskasse».

Det jeg tror kan bli et sannsynlig scenario er at det kan komme kjemisk krigførings nedfall rundt om i verden.

Enten ved at atomkraftverk ikke blir vedlikeholdt pga alt kaoset rundt Ukraina og Russland, eller ved en rakett som kommer på avveie, eller vær som tar med seg nedfall rundtomkring i verden og ødelegger vannforsyning, kornavlinger, dyrenes beite (ergo kjøttforsyninger)..

Noe som gjør at det vil bli en periode med vanskelige kår for oss vanlige i gata..

Jeg refererer til det som skjedde i Finnmark ved Tsjernobyl-ulykken, samt at det undrer meg at ikke flere ser sammenhengen med disse store luksusskipene som seiler rundt med uriktige reg nr og flaggtilhørighet. Disse får ankre opp og ligge noen dager, får så å dra videre.. Man antar at det er en luksusbaron bare.. Naivt, tror jeg

Her blir både strøm-og vannforsyninger kartlagt og kanskje plantet sovende agenter rundt i fortrolige posisjoner, eller bare kartlagt for langtrekkende droner for direkte ødeleggelser.

Hvis du skal ta et land, - ja, da blir det skjørt uten strøm og vann...

Hvordan skal vi få betalt i butikkene i tilfelle strøm er borte? 

Ja.. mange tanker- men jeg tror det er verdenskrig på trappene.. 

Kina slenger seg på i kulissene, og skyver Russland foran seg som blinkmål og støy, mens de opererer i det skjulte. 

Usa og Kina (Taiwan) er en annen betent sak..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

kanskje blir vi ikke direkte involvert i noen konvensjonell krigføring, men cyber-angrep er en reell fare. Dessuten; nå som det virker å koke over (både mtp militære konflikter men også bokstavelig talt) overalt på kloden, er jeg redd for at vi kommer til å se enorme flyktningstrømmer inn i alle siviliserte og relativt fredelige land. Det vil igjen ha enormt konfliktpotensial. 

Når det er sagt; jeg håper at mange kan skrive i denne tråden og komme med gode argumenter for hvorfor det ikke blir så ille. Jeg ser temmelig svart for tiden.... 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Warrior
Skrevet

Synes også kjæresten din overdriver. Jeg tror ikke vi er på vei mot 3.verdenskrig. Ikke er jeg bekymret for det heller. Ingen vil at det skal bli en verdenskrig så regner med de gjør alt for å unngå det. Så jeg er sikker på at vi ikke er på vei mot noe. Ikke nå i alle fall. Det vil nok alltid være en eller annen krig i verden, dessverre. Som kan vare lenge. Skulle ønske det var 0. Men det skal nok mye til for at det blir en verdenskrig. 

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg vil ikke gruble og grave meg ned i svarte spådommer. Det er farlig for både søvn og psyke.  Bare tanken på hvor sårbare vi er for alt det digitale, at man er avhengig av helsevesen og medisiner. Nei. Den slags vil jeg ikke tenke på 👎

Skrevet

Jeg tror ikke på en konvensjonell krig mot Nato-land men det er relativt enkelt å lamme dem. Enklest er strømnettet, hele Europa er flettet sammen. Klarer man ikke stoppe lokale angrep kan det smitte over og alt faller som dominostein.

Det kan lett ta dager eller tom uker før alt er tilbake. Og man har ikke flere dager før samfunnet som vi kjenner det bryter sammen. Det første kritiske som vi kommer til å merke er vannet. Ingen strøm, ingen pumper. Tenk deg at Oslos doer slutter å virke etter et halvt døgn. Det blir et problem lenge før vi går tom for drikkevann folk har lagret.

Uten strøm virker ikke bensinstasjoner, dermed ikke bensin eller diesel.

Mat er det ikke så farlig med. Første dag gjelder kontanter, etter hvert blir det plyndring/rasjonering. Likevel klarer folk seg mye lengre uten mat enn vann.

Folk i de store byene vil rømme på landet hvis de kan. Spørs om det er nok ressurser når de når målet. Eiere av småbruk må regne med masse besøk

Likevel er Norge i en mye bedre posisjon enn de fleste andre land. Kablene til utlandet vil nok kappes umiddelbart, om ikke annet for å få eget nett til å virke igjen. Mange som fyrer med ved. Mange som har en del forsyninger. Ikke minst har mange Nordmenn fremdeles dugnadsånd og bryr seg om andre. Mentalitet har mye å si i en krise.

Det vil likevel merkes hvor lite som skal til for å skape kaos.

• Liker 5
Gjest parkeringsvakten
Skrevet (endret)

Vi er et åpenbart et militært mål. Vi lar amerikanerne ha base i Norge, de som er mest aggressive mot Russland og Kina. Og  Norge putter mye penger i prosjekter som i linken under. Basene kan brukes til dronekrig og er selvsagt et mål

https://www.nrk.no/nordland/pa-en-nedlagt-skole-i-oksnes-skal-det-settes-opp-antenner-til-elon-musk-sitt-internettprosjekt-1.16055175

Ganske tragisk at norske politikere er ok med å la ei lita uskyldig bygd bli bombet om konflikten skulle bli alvorlig i Norge. Nordmenn betyr ingenting for norske politikere

Vi lar også amerikanerne spionere for Russland med radar i nord (Globus II)

Norge er ganske tett knyttet til USA og deres militære planer. Vi er en slags dukkestat av dem. Norsk selvstendighet er bare utad fasade

Endret av parkeringsvakten
Skrevet

Det er spådd av tredje verdenskrig vil være en krig om ressurser. Mat, energi, materialer etc. Vi ser konturene og det er ikke utenkelig at vi er i den retningen. Spenningene øker og man kan ikke stole på at internasjonale handelsavtaler vil stå seg. Land blir mer nasjonalistiske (også Norge. Vi vil jo beholde strømmen vår selv fordi vi kjenner det på lommeboka vår). 

Historikere sier at historien vil gjenta seg. Vi vet bare ikke helt når..

• Liker 3
Skrevet

Hvis Kina invaderer Taiwan, tipper jeg det første vi i Norge kommer til å merke, er ekstrempriser på mikrochips og annet utstyr Taiwan produserer, og muligens at enkelte handelsruter blir satt ut av spill.

Med økte strømpriser, renter, inflasjon + mer, vil det selvsagt påvirke oss, men ser ikke for meg at bombene regner her med det første. (Hvis da ikke situasjonen mellom Russland og Nato forverrer seg, og noen finner ut av hvor strategisk Norges posisjon på kartet er.)

Det er alltid smart og ha en plan uansett. Vi har jo sett de siste par årene hvor fort ting kan bli snudd på hodet med pandemi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi er allerede i 3dje verdenskrig. Den vil (forhåpentlig) ikke bli utkjempet slik som den forrige. Det vil bli kamper rundt spenningslinjer (Ukraina, Syria, Taiwan) men det vil ikke bli kontinentale slag.

Visse områder i Norge er selvsagt utsatte pga sin strategiske plassering.

Uten NATO ville hele Norge vært svært utsatt.

Endret av Snok1
  • Liker 3
Skrevet
Tough cookie skrev (På 8.8.2022 den 2.40):

Hva mener dere?

Vel så farlig som de konkrete konfliktene du nevner, mener jeg generell sosial uro og misnøye med myndighetene er. De aller fleste vil oppleve til dels kraftig nedgang i levestandard, hovedsakelig pga av "prosjekt grønt skifte" som man vel langt på vei har havarert omtrent før igangsatt. 

Det virker nesten som våre myndigheter (spesielt vestlige) ikke hekt skjønner hvordan økonomi og velstand også henger sammen med sikkerhetspolitikk og maktbalanse. Det synes jeg er det mest skremmende akkurat nå. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
LeneXCII skrev (6 timer siden):

Vel så farlig som de konkrete konfliktene du nevner, mener jeg generell sosial uro og misnøye med myndighetene er. De aller fleste vil oppleve til dels kraftig nedgang i levestandard, hovedsakelig pga av "prosjekt grønt skifte" som man vel langt på vei har havarert omtrent før igangsatt. 

Det virker nesten som våre myndigheter (spesielt vestlige) ikke hekt skjønner hvordan økonomi og velstand også henger sammen med sikkerhetspolitikk og maktbalanse. Det synes jeg er det mest skremmende akkurat nå. 

Ja enig 👍

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

Lomvi, mod.

• 4 uker senere...
Skrevet

Må si at jeg er mer bekymret en noen gang tidligere for at konfliktnivået med Russland og Kina på den ene siden og Europa og USA på den andre siden kan komme helt ut av kontroll.  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...