AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #1 Skrevet 8. august 2022 Skal nå prøve siste utvei etter mislykkede forsøk med antibiotika. Fått resept på noe som heter Isotretinoin. Medisinen har en lang liste med bivirkninger og jeg gruer meg veldig. Har noen erfaring med medisinen som dere vil dele? Jeg lurer også på hva som kan være årsaken til disse kroniske infeksjonene i huden. Hatt det i mange år og startet da jeg var 27 år ca. Nå er jeg 32 år. Hudlegen har ingen gode forklaringer. Har fortid med litt dop, men det er mange år siden. Legen spurte meg derimot om dette og jeg turte ikke svare annet enn at jeg ikke hadde noen erfaring med anabole steroider/dop. Tenkte dette ikke kan ha noen sammenheng siden det er minst 10 år siden. Men kanskje det har det…noen som vet? Anonymkode: 21467...82e 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #2 Skrevet 8. august 2022 Går du til hudpleier og får renset huden din jevnlig? Jeg har hatt hormonell akne, og var helt avhengig av riktig behandling hos hudpleier pluss medisinske hudpleieprodukter. Å jevnlig tømme kvisene for puss er viktig og få hjelp til at huden heles i tillegg til medisiner. Anonymkode: ede37...8f1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #3 Skrevet 8. august 2022 Nei, men kommer nok kanskje til å få til hudpleier når jeg starter på medisinen om hudlegen anbefaler meg det. Medisinen vil tørke ut huden ekstremt, så har fått en liste med dyre medisinske hudpleieprodukter jeg bør kjøpe på apoteket. Ang tømme aknene for puss, så sa hudlegen sagt jeg bør være forsiktig med det i mitt tilfelle. De fleste kvisene er dype og jeg har allerede mange arr etter forsøk på å få ut puss. De må tørkes ut innen ifra og få ned talgproduksjonen. Tror mitt tilfelle er så ekstremt at en vanlig hudpleier kanskje ikke er kompetent nok. Anonymkode: 21467...82e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #4 Skrevet 8. august 2022 Hvordan er kostholdet ditt? Hormonell ubalanse i hud kommer ofte av problemer med kosthold og skader i tarmene. Anonymkode: 4ec35...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #5 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan er kostholdet ditt? Hormonell ubalanse i hud kommer ofte av problemer med kosthold og skader i tarmene. Anonymkode: 4ec35...9fb Det ts beskriver, kan nok ikke fikses med mat, forbedres litt men ikke fikses Anonymkode: b8b1c...243 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #6 Skrevet 8. august 2022 Mulig det kun handler om genetikk. Er vanskelig å si. Kan komme med erfaringer fra kuren. Jeg var avhengig av øyedråper og lipsyl hele kuren. Anbefaler La Roche-Posay Effaclar H Iso-Biome som er en fuktighetskrem beregnet på de som går på iso. Denne gjorde at huden holdt seg hydrert. Ellers er det en tøff kur hvor kvisene kan bli verre i begynnelsen før de blir bedre. Men fortsett å ta dosen du har fått forskrevet. Jeg angrer ikke på kuren, den endret livet mitt, men det er mange skumle bivirkninger som du sier. Har for øvrig vært kvisefri i 10 år etter endt kur. Anonymkode: 11979...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #7 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det ts beskriver, kan nok ikke fikses med mat, forbedres litt men ikke fikses Anonymkode: b8b1c...243 Jovisst kan problemet bedres med mat. Enda enklere er kosttilskudd, fordi det gir mulighet til å kontrollere mengden med mineraler og vitaminer som blir tilført. Her er en vitenskapelig studie som beskriver en av sammenhengene. Her er et Google-søk som gir mer vitenskapelig litteratur som beskriver fenomenet, hvis du er interessert i å finne en løsning. Anonymkode: 80e7a...aee
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #8 Skrevet 8. august 2022 Jeg har hatt to runder med Iso. Første gang når jeg var 25ish, og andre gang når jeg var 38. Ingen bivirkninger utenom veldig tørre lepper og tørr hud generelt. Fikses med god leppepomade og fet krem☺️ Anonymkode: 773f1...369
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #9 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jovisst kan problemet bedres med mat. Enda enklere er kosttilskudd, fordi det gir mulighet til å kontrollere mengden med mineraler og vitaminer som blir tilført. Her er en vitenskapelig studie som beskriver en av sammenhengene. Her er et Google-søk som gir mer vitenskapelig litteratur som beskriver fenomenet, hvis du er interessert i å finne en løsning. Anonymkode: 80e7a...aee Jeg har selv hudproblemer som til en viss grad kan utbedres med kosthold, likevel er jeg hardt plaget og det endrer seg med hormonene, det finnes ingen mat eller vitaminer i verden som kan ta ordentlig akne, det har jeg prøvd. Mitt neste steg er iso også, men jeg tør ikke pga bivirkningene. Jeg har prøvd alt annet Anonymkode: b8b1c...243 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har selv hudproblemer som til en viss grad kan utbedres med kosthold, likevel er jeg hardt plaget og det endrer seg med hormonene, det finnes ingen mat eller vitaminer i verden som kan ta ordentlig akne, det har jeg prøvd. Mitt neste steg er iso også, men jeg tør ikke pga bivirkningene. Jeg har prøvd alt annet Anonymkode: b8b1c...243 Jeg fikk som sagt kun tør hud som bivirkning, har flere venninner som har gått på de og. Ingen av de merket annet enn tør hud. Det er såååå verdt det! Anonymkode: 773f1...369 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk som sagt kun tør hud som bivirkning, har flere venninner som har gått på de og. Ingen av de merket annet enn tør hud. Det er såååå verdt det! Anonymkode: 773f1...369 Takk for at du deler det, skal tenke meg om! Lista med bivirkninger er sinnsyk og Lang 😱 Anonymkode: b8b1c...243 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Skal nå prøve siste utvei etter mislykkede forsøk med antibiotika. Fått resept på noe som heter Isotretinoin. Medisinen har en lang liste med bivirkninger og jeg gruer meg veldig. Har noen erfaring med medisinen som dere vil dele? Jeg lurer også på hva som kan være årsaken til disse kroniske infeksjonene i huden. Hatt det i mange år og startet da jeg var 27 år ca. Nå er jeg 32 år. Hudlegen har ingen gode forklaringer. Har fortid med litt dop, men det er mange år siden. Legen spurte meg derimot om dette og jeg turte ikke svare annet enn at jeg ikke hadde noen erfaring med anabole steroider/dop. Tenkte dette ikke kan ha noen sammenheng siden det er minst 10 år siden. Men kanskje det har det…noen som vet? Anonymkode: 21467...82e Prøv glutenfri og melkefri kost og drikk heller vann og spis mer frukt og grønt. Lavkarbo kan hjelpe. Da får du i deg fisk og kjøtt, nøtter og frø, avokado samt salater og andre grønnsaker. Frukt og bær er fantastisk for huden. Slik som grønne bladgrønsaker som spinat, ruccula, grønnkål osv. Huden gjenspeiler helsen din og kosten din. Anonymkode: 65671...f04
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Prøv glutenfri og melkefri kost og drikk heller vann og spis mer frukt og grønt. Lavkarbo kan hjelpe. Da får du i deg fisk og kjøtt, nøtter og frø, avokado samt salater og andre grønnsaker. Frukt og bær er fantastisk for huden. Slik som grønne bladgrønsaker som spinat, ruccula, grønnkål osv. Huden gjenspeiler helsen din og kosten din. Anonymkode: 65671...f04 Dette er bare bullshit. Bare så du vet det så er en del nøtter, valnøtter spesielt, ikke anbefalt for folk som sliter med kviser, samme med bananer som trigger kviser veldig Anonymkode: b8b1c...243
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 Nå har ikke jeg en medisinsk tilstand, men har i alle år slitet med store porer på nesa. Fant til slutt salisyre, det funker på en måte hvor det nedbryter talget. Talg hoper seg jo opp og blir brunt når det kommer i kontakt med oksygen. Salisyren bryter ned talget og er også på en måte desinfiserende, slik at jeg heller ikke fikk kvise i porene. Jeg sier ikke «prøv dette!» for jeg vet jo ikke om din hud… men ville bare si at det funket på meg 😊 bruker det nå jevnlig, har mindre talg og porene har minsket seg betydelig, så nå kan man ikke lenger se porene mine på avstand 😄 Anonymkode: d30ce...796 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 Har du prøvd å eliminere alt av melkeprodukter fra kosten? Og koffein? Jeg må holde meg borte fra begge. Var plaget med vonde byller/kviser i huden som aldri ble bra. Har mange arr pga det. Alt forsvant da jeg kuttet ut varer som inenholdt melk og koffein. Begynner jeg å spise/drikke det igjen så kommer det tilbake. Anonymkode: 75f14...d8a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 Nå skal man faktisk ikke bruke fuktighetskrem på huden i ansiktet, når man går på ISO-kuren. Meningen med kuren er at talgproduksjonen skal tilbakestille seg og tørke ut totalt. Etter flere uker på kuren ble jeg veldig sliten, kunne sove i langt over 13 timer om dagen. Og jeg begynte å blø mye nesteblod. Var også ekstrem tørr på leppene, eneste lepomade som fungerte var Piz buin 😅… Jeg begynte også på "Yasmin" minipille rett før kuren, fikk respekt av hudlegen - pga "Yasmin" har minimalt hormoner i seg, og hudlegen anbefalte meg minst mulig hormoner. Medisinen er kraftig (tidl brukt for hudkreft) så den går kraftig på nyrene, så helst ikke drikk alkohol. Det kan være farlig. NB!! Husk at kjemiske hormoner finnes i utrolige mange produkter i dag, det meste av sminke, hudpleie, kroppspleie etc (så sant det ikke er økologisk eller 100% naturlig).. Dette spiller stor rolle på hvordan kroppen oppfører seg. Jeg gikk over til 100% naturlig hudpleie før/etter ISO-kuren. Og har egt aldri slitt med problemhud i etterkant, har også droppet sminke pga skadelige kjemikalier. Disse kjemikaliene og stoffene, har mer å si på kroppen vår - enn maten du spiser. Anonymkode: 6e80d...747 2
Gjest Anonyme-meg Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 Denne kuren gikk jeg på for 5-6 år siden. Forbred deg på st det blir verre før det blir bedre. Jeg ble veldig tør i øyne og lepper og i nesa, begynte plutselig å blø neseblod. Også tør på armer og hender. Brukte produkter fra La roche-posay som jeg ble anbefalt av hudlegen. Kuren fungerte veldig bra og har heller ikke hatt noe acne utbrudd etter at jeg sluttet på kuren
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mulig det kun handler om genetikk. Er vanskelig å si. Kan komme med erfaringer fra kuren. Jeg var avhengig av øyedråper og lipsyl hele kuren. Anbefaler La Roche-Posay Effaclar H Iso-Biome som er en fuktighetskrem beregnet på de som går på iso. Denne gjorde at huden holdt seg hydrert. Ellers er det en tøff kur hvor kvisene kan bli verre i begynnelsen før de blir bedre. Men fortsett å ta dosen du har fått forskrevet. Jeg angrer ikke på kuren, den endret livet mitt, men det er mange skumle bivirkninger som du sier. Har for øvrig vært kvisefri i 10 år etter endt kur. Anonymkode: 11979...6a2 Takk for at du delte din erfaring, set betydde mye. Kremen du anbefaler står på listen jeg fikk av hudlegen. Da starter jeg meg innkjøp av den og Cicapladt lip baume fra La Roche. Har god erfaring med produkter der i fra fra før. Hvor lang tid går det fra kvisene kan bli verre til man ser forbedring? Anonymkode: 21467...82e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jovisst kan problemet bedres med mat. Enda enklere er kosttilskudd, fordi det gir mulighet til å kontrollere mengden med mineraler og vitaminer som blir tilført. Her er en vitenskapelig studie som beskriver en av sammenhengene. Her er et Google-søk som gir mer vitenskapelig litteratur som beskriver fenomenet, hvis du er interessert i å finne en løsning. Anonymkode: 80e7a...aee Dette er nok litt individuelt. Jeg har aldri hatt noen form for matintoleranse. Spiser lite sukker og/eller fet mat. Sunt kosthold og vel fungerende mage/tarm. Anonymkode: 21467...82e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #20 Skrevet 8. august 2022 Anonyme-meg skrev (5 timer siden): Denne kuren gikk jeg på for 5-6 år siden. Forbred deg på st det blir verre før det blir bedre. Jeg ble veldig tør i øyne og lepper og i nesa, begynte plutselig å blø neseblod. Også tør på armer og hender. Brukte produkter fra La roche-posay som jeg ble anbefalt av hudlegen. Kuren fungerte veldig bra og har heller ikke hatt noe acne utbrudd etter at jeg sluttet på kuren Takk for at du delte din erfaring❤️ Anonymkode: 21467...82e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå