Gå til innhold

Jeg har traumer som gjør at jeg ikke ønsker ikke amme..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir jo et ganske alvorlig innlegg, men jeg må få luftet dette. Jeg ble gjengvoldtatt i min ungdom, og en av tingene som ble gjort av den ene var å suge på brystene mine mens han hadde sex med meg. Jeg har i voksen alder klart å få et normalt sexliv, men puppene får ingen røre, bare tanken gjør meg direkte kvalm. 

Jeg har barn, jeg ammet ingen av dem. Men på sykehuset var de som jobbet der veldig entusiastiske til amming, så de dagene jeg var der måtte jeg liksom amme. Ble ble så uvel av det, til tross for at det var mitt barn som skulle ha mat. Det går ikke for meg, og jeg gråt når ingen så meg den gangen.

Dette vil jeg ikke skal skje igjen, nå skal jeg ha mitt siste barn og jeg ønsker ikke bli "tvunget" til amming på sykehuset. Samtidig er voldtekten ekstremt hardt for meg å fortelle om, jeg får det ikke til med mindre jeg stoler ekstremt på menneske og kjenner dem veldig godt. Altså er det kun to mennesker i mitt liv jeg har fortalt dette til. Hvordan løser jeg dette? Jeg vil ikke amme på sykehuset. 

Anonymkode: 4fea5...84b

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Liten skrivefeil i overskriften, beklager det. Ikke ønsker å amme skal det jo sto. 

Anonymkode: 4fea5...84b

Skrevet

Jeg ville skrevet et fødebrev der sier at du ikke ønsker å amme og understreker at det er sterke private grunner til dette. Det skal de respektere, og det gjør de stort sett også. Er du sammen med barnefar? Be i såfall han eller din mor eller en annen nær deg støtte opp om det som står i brevet. De er pliktig til å tilrettelegge for at du da får mme og nødvendig utstyr til det.

ts, det er trist å høre om det du har opplevd. Ingen skal trenge å gå gjennom noe sånt.❤️

• Liker 11
  • Hjerte 4
Skrevet

"Hei. Jeg har vært utsatt for et alvorlig traume, uten at jeg er i stand til å utdype dette noe videre. Som følge av dette skal jeg IKKE amme, og jeg ber om at dette respekteres uten mas eller press. Jeg forsøkte å amme under forrige svangerskap, noe som gikk veldig utover den psykiske helsen min, så denne gangen ber jeg om forståelse for at jeg ikke ønsker å prøve å amme igjen".

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skriv det i fødebrevet og i tillegg si det muntlig. «Jeg ønsker ikke å amme. Jeg ønsker ikke å meddele grunnen til dette. Jeg ber om at dette respektere uten forsøk på overtalelse og press». 

Du skal ikke være nødt til å forsvare deg. Du trenger ikke gi noen grunn. Det er DIN kropp og DITT barn. DU bestemmer!!!

Jeg fødte på st olavs i mai. De på barsel spurte «ønsker du å amme» og spurte også om lov til å ta meg på brystvortene. Jeg ønsket i utgangspunktet å amme, men det endte med flaske. Opplevde ikke press verken på barsel eller ammepoliklinikk, håper du får lik opplevelse ❤️

Anonymkode: 04b06...e72

• Liker 8
Skrevet (endret)

Stor klem til deg!

Enig med de over som ber deg gi beskjed om at ikke vil amme. Men syns du bør si at du i motsetning til å si at du ikke ønsker  å amme så bør du si at du ikke skal amme. I din situasjon er det noe ingen skal prøve å overtale deg til. Mme er i din situasjon et mye bedre alternativ enn å amme.

Endret av rampeguri
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du kan egentlig bruke ord så sterke som skal ikke eller kan ikke amme. Rett og slett, det er ikke mulig for deg å amme. Og det er helt greit! Om du sier ønsker ikke så er det kanskje noen som tenker at du kan overtales?

Anonymkode: 191c6...55e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tenker at du kan egentlig bruke ord så sterke som skal ikke eller kan ikke amme. Rett og slett, det er ikke mulig for deg å amme. Og det er helt greit! Om du sier ønsker ikke så er det kanskje noen som tenker at du kan overtales?

Jeg ville unngått kan ikke, for da inviterer man til spørsmål om hvorfor man ikke kan, de kan jo tro det er noe de burde prøve å løse. 

Går for "skal ikke amme", og hvis noen spør hvorfor så sier du bare at det er privat, men det er helt sikkert at du ikke skal amme, så de må hente mme. 

Anonymkode: b271a...3d1

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville unngått kan ikke, for da inviterer man til spørsmål om hvorfor man ikke kan, de kan jo tro det er noe de burde prøve å løse. 

Går for "skal ikke amme", og hvis noen spør hvorfor så sier du bare at det er privat, men det er helt sikkert at du ikke skal amme, så de må hente mme. 

Anonymkode: b271a...3d1

Godt poeng, alltids en som tenker at hun kan alle triksa i boka og sikkert kan veilede slik at det går likevel 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet

Enig i at "skal ikke amme" er best. Spør gjerne jordmor du får oppfølging av under svangerskapet om hva som er beste metode for å ytre dette til sykehuset. Et kort og presist notat i helsekortet ditt for eksempel. Og be partneren din øve seg på samme frase. "Hun skal ikke amme". 

Er du komfortabel med å håndmelke kan du gjøre dette for å få ut noe råmelk til barnet. Dette kan også gjøres før fødsel, etter uke 37 (melken fryses ned på små måltidssprøyter). Men er du ikke komfortabel med det heller så ofrer du ikke det noen videre tanker. :) men greit å reflektere om i forkant også, i tilfelle det spørsmålet også kommer på barsel. 

Lykke til. ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også du skal si at «jeg skal ikke amme». Men jeg ville skrevet det i fødebrev og sagt det på vei inn. Dersom du har med deg noen, kan de også gi beskjed og understreke det. De kan også legge frem flaske, for og signalisere dette med en gang. Du må bare si «NEI» og tørre og stå for det. 

Anonymkode: aa76c...026

• Liker 2
Skrevet

Skriv det i fødebrevet, du trenger ikke forklare gjengvoldtekt.

Du kam skrive «grunner alvorlige traumer ønsker jeg ikke amme- og vil ikke oppfordres til det eller snakke om det». 

En utfordring er at de på barsel ikke leser fødebrevet (det skjedde med meg, fikl en unnskyldning for dårlig behandling etter de hadde lest det 🙃). 

Så det kan være lurt å ha en setning klar til hver nye vakt som eventuelt tar dette opp. Dette vil kunne komme opp om du ber en ny vakt om å få mme. 

Jeg opplevde personlig at de var veldig obs på alt fysisk og undersøkelser, men når det kom til amming kunne et lite knippe kjipe barnepleiere være som bulldosere. Så de trenger tydelig beskjed med en gang. 

Om det er kjipt/triggende å si høyt kan du bare skrive det på en lapp du har klart. Dette kan jo være lurt om man må dele rom. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker også du skal si at «jeg skal ikke amme». Men jeg ville skrevet det i fødebrev og sagt det på vei inn. Dersom du har med deg noen, kan de også gi beskjed og understreke det. De kan også legge frem flaske, for og signalisere dette med en gang. Du må bare si «NEI» og tørre og stå for det. 

Av erfaring: ikke alle respekterer et «nei/har ikke melk/får ikke til».

Jeg hadde ikke melk selv, og ble så dårlig og nedsettende behandlet at selv mannen min tok til tårene. 

Samme med hun jeg delte rom med på barsel. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å skrive på fødebrev, skriv det på helsekortet. Og be mannen din om å være streng om noen prøver seg. 

Anonymkode: 74ca6...c1f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du ikke orker å oppgi grunnen, Ts, og de har ingen rett til å vite hvorfor. Det er ditt valg.

Jeg sa i fra til sykehuset at jeg ikke kunne amme pga traumer etter voldtekt og overgrep. Det var heldigvis ingen som sa noe som helst. De kom bare etter fødselen og ga meg tabletter som jeg skulle ta og sa at du må ta disse tablettene for å få melkeproduksjonen til å stanse. Barnet mitt fikk morsmelk på flaske (donert av andre mødre) mens han var på sykehuset. 

Anonymkode: de6a1...51a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde ikke melk selv, og ble så dårlig og nedsettende behandlet at selv mannen min tok til tårene. 

Ammepresset tar bare helt av noen ganger. Ikke bra. Mor-barnvennlig initiativ har nok ført mye bra med seg også, men akkurat den harde linja på amming er ikke udelt positivt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (54 minutter siden):

Nei, det er noen som har en personlig agenda. Dessverre. Og derfor må man prøve være tøff og stå i det, ikke gi etter, og hvis man har med seg noen, få personen til og være beintøff for en selv. Det er så lett og gi etter når man er sårbar fordi man får dårlig samvittighet, føler seg dårlig osv. Da må man ha med ulike midler: fødebrev, lapp, setninger man har øvd på, partnere, flaske som er klar, osv. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til amming. 

Du sier høflig ifra "Jeg ønsker ikke å amme". Om de maser, sier du bare "Dette er mitt valg, og det krever jeg at dere respekterer. Jeg kommer ikke til å godta noe press eller masing". 

Du trenger ikke forklare eller forsvare eller unnskylde det på noe som helst vis. Det er 100% ditt valg, og de har ikke noe som helst med hvorfor. 

Anonymkode: e7be4...a68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er noen som har en personlig agenda. Dessverre. Og derfor må man prøve være tøff og stå i det, ikke gi etter, og hvis man har med seg noen, få personen til og være beintøff for en selv. Det er så lett og gi etter når man er sårbar fordi man får dårlig samvittighet, føler seg dårlig osv. Da må man ha med ulike midler: fødebrev, lapp, setninger man har øvd på, partnere, flaske som er klar, osv. 

Også ha på en strammere treningsBH. Det høres jo banalt ut at man skal gjøre alle disse tiltakene, men det er slik at man vet ikke hvem man treffer på dessverre, og kanskje det hjelper på ens egen psyke og være så forberedt som man klarer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte på UNN Tromsø, og der spurte de om jeg ønsket og amme eller ikke. De spurte også hver gang jeg ba om hjelp om de kunne ta på brystene mine. Ingen press, og de virket som de hadde stor respekt for hva man ønsket. Var der en uke etter KS, og barnet mitt nektet amming. De foreslo til slutt mme og flaske siden jeg stresset slik med det. Fikk aldri til amming, jeg syntes det var grusomt, men opplevde aldri noe negativt fra helsevesenet😊

Anonymkode: b5d25...b2a

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...