AnonymBruker Skrevet 26. februar #21 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 18.21): Valgte feil ser jeg (sukk) 🙄 Ble bussjåfør, litt for glad i å kjøre som ung. Anonymkode: f4543...d83 bussjåfør er jo også nice jo. 🤗 Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #22 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 17.12): Jeg jobber som konduktør selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Flytoget har lavere grunnlønn. Vi får et fast tillegg på 8% per måned, i tillegg til 5% hvis man jobber annenhver helg. Skotillegg på 2500kr året (husker ikke nøyaktig sum) som er bakt inn i lønna. Tillegg på 45% helg og kveld. Flytoget har innbakt tillegg i lønna slik jeg har forstått det. Man har et større ansvar som konduktør enn man har som togvert og lønna blir gjenspeilet i dette. Vi har reservetjenester hvor man kan sitte på rumpa hele dagen og få like mye betalt som når man er ute i toget hele dagen. Jeg er på lønnstrinn 2 og ligger på ca 65k brutto i måneden med tillegg. Jeg jobber ikke overtid. Anonymkode: 8e77e...cf8 Ja tillegene er inbakt hvilket gjør at du kan jobbe bare dagturer og få like godt betalt som en som jobber bare kveld. Vilket gjør at dagturnusene er mere populære i flytoget en hos vy. Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #23 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): bussjåfør er jo også nice jo. 🤗 Anonymkode: e26d2...8b4 Men🤢 lønna er ræva Anonymkode: f4543...d83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #24 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 27.2.2025 den 0.11): Og jeg er ombordsansvarlig hos flytoget. Vi har også stort ansvar og må kunne tnj like godt som dere. Dere har lok og vogn og er skadestedsleder ellers er det ikke stor forsjell. Får dere betalt pause? Eller har dere halv lønn og oppehold som ikke regnes med i arbeidstia? Fex utestasjon? Vi har fast lønn 2 trinn. 450 k første trinn 6 år og 501 k sen. Man får 22% varannen helg. Så mndlønna på høyeste trinn er altså 50 900 pr mnd. Vi har full betalt pause og regnes som arbeidstid så man er aldri borte mer en 134 h pr 4 uker altså 33,5 h pr uke. Vi har mye langfri. Man får skotillegg og treningstillskudd uteom lønna som er veldig gunstig. I tillegg får vi en bonus hvart eneste år som er ganske høy... Man får 125% -150% overtid om sommeren hvis man jobber extra. Ellers 133% på røde dager. Kan du fortelle mer hvordan er det i VY? Vurderer å søke in på vy for å få utvikkling? Hvor mye jobber man pr uke? Er det betalte pauser? Går det mye mot klokka i turene? Og er virkelig lønna bedre første 4 årene om deres første trinn er 41 k pr mnd første 4 åren (enligt njf 2025) + 8% anhvar helg og skotillegg som allrede er inbakt? Det er jo ca 44 000 totalt pr mnd 4 år sen 50 900 pr mnd frem till 8e året da man ender opp på 54 000? hvis man følger NJF sin skrift står det lønn +8% anhvar helg? Hva er din anbefaling?? Anonymkode: e26d2...8b4 Jeg jobber i øst og jobber ikke på lok og vogn. De i vest må ha skiftekompetanse. Vi har også inntektssikring. 8% turnustillegg får du uavhengig om du jobber annenhver eller hver tredje helg + 5% tillegg hvis du jobber annenhver. Du kan velge om du vil få dette utbetalt, eller en ekstra dag fri i turnus (H-dag). Det er nok mer behagelig å jobbe på flytoget enn i vy, både med tanke på fulle tog (særlig nå som vi kjører ekstremt mye enkeltsett, der det skulle vært dobbelt), arbeidsoppgavene og kundene vi har ombord. Dog vil vil du få mer variasjon hvis du begynner i vy da vi jobber på flere strekninger😊 Vi har betalt pause. Noen nattevakter har opphold på hotell ila natten og da får vi oppholdstillegg. Vi har også dobbelturer hvor man er borte i ca et døgn, men det er lett å unngå hvis man søker på en turnus som ikke har dobbeltur. Når man har dobbeltur får man diettpenger under tiden man bor på hotell. Det er gjennomstnittsberegning på turnus, og turnusene er veldig forskjellige. Noen har flere oppmøter enn andre. Ene uka i turnusen min jobber jeg nesten 50 timer og en annen uke jobber jeg 7. Noen turnuser går mye mot klokka, noen gjør ikke. I Oslo er det ca 40 turnuser man kan søke på, så det vil jo variere veldig. Noen hater å jobbe tidlig og søker turnus med mye senvakter og noen vil helst bare jobbe tidlig. Jeg er på lønnstrinn 2, altså 4 år og ligger stort sett rundt 65k brutto uten overtid. 44k på lønnstrinn 1 er før kveld/helgetillegg/omlagt tjeneste osv og vil være høyere enn som så. Anonymkode: 8e77e...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 16.15): Jeg jobber i øst og jobber ikke på lok og vogn. De i vest må ha skiftekompetanse. Vi har også inntektssikring. 8% turnustillegg får du uavhengig om du jobber annenhver eller hver tredje helg + 5% tillegg hvis du jobber annenhver. Du kan velge om du vil få dette utbetalt, eller en ekstra dag fri i turnus (H-dag). Det er nok mer behagelig å jobbe på flytoget enn i vy, både med tanke på fulle tog (særlig nå som vi kjører ekstremt mye enkeltsett, der det skulle vært dobbelt), arbeidsoppgavene og kundene vi har ombord. Dog vil vil du få mer variasjon hvis du begynner i vy da vi jobber på flere strekninger😊 Vi har betalt pause. Noen nattevakter har opphold på hotell ila natten og da får vi oppholdstillegg. Vi har også dobbelturer hvor man er borte i ca et døgn, men det er lett å unngå hvis man søker på en turnus som ikke har dobbeltur. Når man har dobbeltur får man diettpenger under tiden man bor på hotell. Det er gjennomstnittsberegning på turnus, og turnusene er veldig forskjellige. Noen har flere oppmøter enn andre. Ene uka i turnusen min jobber jeg nesten 50 timer og en annen uke jobber jeg 7. Noen turnuser går mye mot klokka, noen gjør ikke. I Oslo er det ca 40 turnuser man kan søke på, så det vil jo variere veldig. Noen hater å jobbe tidlig og søker turnus med mye senvakter og noen vil helst bare jobbe tidlig. Jeg er på lønnstrinn 2, altså 4 år og ligger stort sett rundt 65k brutto uten overtid. 44k på lønnstrinn 1 er før kveld/helgetillegg/omlagt tjeneste osv og vil være høyere enn som så. Anonymkode: 8e77e...cf8 Takk så mye for svar! Flytoget har også mange reiende innimellom. Har hatt over 500 på enkelte avganger i enkelsett. Det er ikke en lett opgave. Så skjønner deg godt. Men følger ikke Vy arbeidsmiljøloven? Det er jo max 48 h på en uke. Så da jobber du aldri over 48 h sant? I flytoget har vi max 9 h på vakter og max 48 h pr uke. Men det når aldri opp til det fordi alle turnuser er bygget jevnlig ca 25-40 h pr uke. En kollgæ sa at Vy har halv betalte pauser, stemmer ikke det? At dere kan kjøre 5 h sen ha pause et sted utestasjon 3 h (halv lønn og ikke medregnet i arbeidstia) og sen kjøre 2 h hjem? Altså 7 h arbeidsdag (men borte 10 h)? Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #26 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 0.52): Takk så mye for svar! Flytoget har også mange reiende innimellom. Har hatt over 500 på enkelte avganger i enkelsett. Det er ikke en lett opgave. Så skjønner deg godt. Men følger ikke Vy arbeidsmiljøloven? Det er jo max 48 h på en uke. Så da jobber du aldri over 48 h sant? I flytoget har vi max 9 h på vakter og max 48 h pr uke. Men det når aldri opp til det fordi alle turnuser er bygget jevnlig ca 25-40 h pr uke. En kollgæ sa at Vy har halv betalte pauser, stemmer ikke det? At dere kan kjøre 5 h sen ha pause et sted utestasjon 3 h (halv lønn og ikke medregnet i arbeidstia) og sen kjøre 2 h hjem? Altså 7 h arbeidsdag (men borte 10 h)? Anonymkode: e26d2...8b4 Jo, det er 48 timer som er maks på en uke. Vi har betalt pause. Kollegaen din sikter nok til delt dagsverk, som hovedsaklig blir brukt under nattevakt hvis man har hotellopphold. Noen dagsverk har delt dagsverk på dagtid, men disse er sjeldne og da er dagsverket på over 10 timer. Vet at dette har blitt gjort på noen dagsverk for å få ned oppmøtene på turnus. I utgangspunktet prøver man å unngå delte dagsverk på dagtid. Anonymkode: 8e77e...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #27 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 14.29): Jo, det er 48 timer som er maks på en uke. Vi har betalt pause. Kollegaen din sikter nok til delt dagsverk, som hovedsaklig blir brukt under nattevakt hvis man har hotellopphold. Noen dagsverk har delt dagsverk på dagtid, men disse er sjeldne og da er dagsverket på over 10 timer. Vet at dette har blitt gjort på noen dagsverk for å få ned oppmøtene på turnus. I utgangspunktet prøver man å unngå delte dagsverk på dagtid. Anonymkode: 8e77e...cf8 Okei. Men hvor mange oppmøter har dere i en 4 ukers turnus? Hvor mange h pr uke jobber man inkl pause? Går det ann å ha famile i VY? Er arbeidsmiljøet bra? Har dere julebord? Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ceci1985 Skrevet 6. mars #28 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 17.12): Jeg jobber som konduktør selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Flytoget har lavere grunnlønn. Vi får et fast tillegg på 8% per måned, i tillegg til 5% hvis man jobber annenhver helg. Skotillegg på 2500kr året (husker ikke nøyaktig sum) som er bakt inn i lønna. Tillegg på 45% helg og kveld. Flytoget har innbakt tillegg i lønna slik jeg har forstått det. Man har et større ansvar som konduktør enn man har som togvert og lønna blir gjenspeilet i dette. Vi har reservetjenester hvor man kan sitte på rumpa hele dagen og få like mye betalt som når man er ute i toget hele dagen. Jeg er på lønnstrinn 2 og ligger på ca 65k brutto i måneden med tillegg. Jeg jobber ikke overtid. Anonymkode: 8e77e...cf8 Hvor ofte har du «standby»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #29 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 0.52): Takk så mye for svar! Flytoget har også mange reiende innimellom. Har hatt over 500 på enkelte avganger i enkelsett. Det er ikke en lett opgave. Så skjønner deg godt. Men følger ikke Vy arbeidsmiljøloven? Det er jo max 48 h på en uke. Så da jobber du aldri over 48 h sant? I flytoget har vi max 9 h på vakter og max 48 h pr uke. Men det når aldri opp til det fordi alle turnuser er bygget jevnlig ca 25-40 h pr uke. En kollgæ sa at Vy har halv betalte pauser, stemmer ikke det? At dere kan kjøre 5 h sen ha pause et sted utestasjon 3 h (halv lønn og ikke medregnet i arbeidstia) og sen kjøre 2 h hjem? Altså 7 h arbeidsdag (men borte 10 h)? Anonymkode: e26d2...8b4 Ikke for å pirke men i vy er det over konduktører og dermed har lønnstrinn etter dette. Flytoget var opprinnelig flytogverter der fører var ombordansvarlig, dette ble endret på for noen år siden og det er vel og bra. Vy har redusert vår utdanning til enormt lavt i forhold til det man bør kunne som overkonduktør, jeg har en del lenger utdanning enn de som blir utdannet i dag. Jeg har øverste lønnstrinn, men jobber redusert har 45.000 (brutto) på min 60% stilling. Vi har betalt alle pauser (om vi har pauser), delt dagsverk har vi, som en skrev over mest på natt. Dette er noe vy ønsker å bruke mer av, men vi som ansatte må da stå i mot. Da mister vi mye fritid. Søke jobb i vy nå er ikke noe jeg anbefaler, jeg synes våre arbeidsforhold har blitt enormt mye dårligere nå på mine 20 år i bedriften. Det har vært en del i media der vi ansatte sier i fra nå, det sier mye. Det ser ut da som ledelsen begynner å se at vi trengs Jeg tror flytoget har bedre arbeidsmiljø, både med ledelsen og hverandre på "gulvet". Jeg liker meg på jobb, om ikke hadde jeg søkt til andre, men jeg har mistet mange gode kollegaer for de har funnet seg noe annet. Vi får ikke bonus, det prøvde nsb på 1 gang. Det ble nok veldig dyrt da vi er enormt mange ansatte. Bare i oslo er det over 400 konduktører. Anonymkode: 2fc97...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #30 Del Skrevet 6. mars ceci1985 skrev (23 minutter siden): Hvor ofte har du «standby»? Rammer som vi kaller det er forskjellig fra turnus til turnus, noen turnuser er rene ramme turnuser. Rammene blir fylt godt opp hver dag da vi mangler folk. Anonymkode: 2fc97...4a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #31 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke for å pirke men i vy er det over konduktører og dermed har lønnstrinn etter dette. Flytoget var opprinnelig flytogverter der fører var ombordansvarlig, dette ble endret på for noen år siden og det er vel og bra. Vy har redusert vår utdanning til enormt lavt i forhold til det man bør kunne som overkonduktør, jeg har en del lenger utdanning enn de som blir utdannet i dag. Jeg har øverste lønnstrinn, men jobber redusert har 45.000 (brutto) på min 60% stilling. Vi har betalt alle pauser (om vi har pauser), delt dagsverk har vi, som en skrev over mest på natt. Dette er noe vy ønsker å bruke mer av, men vi som ansatte må da stå i mot. Da mister vi mye fritid. Søke jobb i vy nå er ikke noe jeg anbefaler, jeg synes våre arbeidsforhold har blitt enormt mye dårligere nå på mine 20 år i bedriften. Det har vært en del i media der vi ansatte sier i fra nå, det sier mye. Det ser ut da som ledelsen begynner å se at vi trengs Jeg tror flytoget har bedre arbeidsmiljø, både med ledelsen og hverandre på "gulvet". Jeg liker meg på jobb, om ikke hadde jeg søkt til andre, men jeg har mistet mange gode kollegaer for de har funnet seg noe annet. Vi får ikke bonus, det prøvde nsb på 1 gang. Det ble nok veldig dyrt da vi er enormt mange ansatte. Bare i oslo er det over 400 konduktører. Anonymkode: 2fc97...4a5 Når jeg startet i Flytoget for over 13 år siden så var vi omb. Og er forsatt. Okey takk så mye. Men vy søker jo nå 40 nye i Oslo og det mangler 35 konduktører enligt vg fra 2024, eller dagbladet eller hvor jeg leste så det vil jo hjelpe på mangel av personell. Men vet du, hvor mange oppmøter man har i en 4 ukers turnus i VY? Ja jeg håper jo at dere står sterkt fordi slike turnuser der man jobber mye "gratis" det har dem i Sverige der nesten alle får skjemae måned for måned og 2 uker i forvei (garantert) men også kvartstid der man får betalt kun 15 min og kan ha 12 h turer med 4 h bare venting på en annen stasjon, altså borte 12 h kun betalt 8 h. Der jobber man 5 dagers uke, 40 h i turnus og lange vakter. Og folk syter overallt og har det ikke bra. Folk slutter også som fluer fordi det ikke går å planere. I tillegg tar det extremt på helsen. Så stå på dere slik at man kan jobbe lenge og være frisk. Men også fordi det faktisk er billigere på sikt å ha igjen ansatte og ta være på dem. Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #32 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke for å pirke men i vy er det over konduktører og dermed har lønnstrinn etter dette. Flytoget var opprinnelig flytogverter der fører var ombordansvarlig, dette ble endret på for noen år siden og det er vel og bra. Vy har redusert vår utdanning til enormt lavt i forhold til det man bør kunne som overkonduktør, jeg har en del lenger utdanning enn de som blir utdannet i dag. Jeg har øverste lønnstrinn, men jobber redusert har 45.000 (brutto) på min 60% stilling. Vi har betalt alle pauser (om vi har pauser), delt dagsverk har vi, som en skrev over mest på natt. Dette er noe vy ønsker å bruke mer av, men vi som ansatte må da stå i mot. Da mister vi mye fritid. Søke jobb i vy nå er ikke noe jeg anbefaler, jeg synes våre arbeidsforhold har blitt enormt mye dårligere nå på mine 20 år i bedriften. Det har vært en del i media der vi ansatte sier i fra nå, det sier mye. Det ser ut da som ledelsen begynner å se at vi trengs Jeg tror flytoget har bedre arbeidsmiljø, både med ledelsen og hverandre på "gulvet". Jeg liker meg på jobb, om ikke hadde jeg søkt til andre, men jeg har mistet mange gode kollegaer for de har funnet seg noe annet. Vi får ikke bonus, det prøvde nsb på 1 gang. Det ble nok veldig dyrt da vi er enormt mange ansatte. Bare i oslo er det over 400 konduktører. Anonymkode: 2fc97...4a5 Det ska jo lønne seg å jobbe turnus, både i mer fritid men også bedre betalt. Fordi det ikke er i nærheten som å jobbe dagtid. Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #33 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke for å pirke men i vy er det over konduktører og dermed har lønnstrinn etter dette. Flytoget var opprinnelig flytogverter der fører var ombordansvarlig, dette ble endret på for noen år siden og det er vel og bra. Vy har redusert vår utdanning til enormt lavt i forhold til det man bør kunne som overkonduktør, jeg har en del lenger utdanning enn de som blir utdannet i dag. Jeg har øverste lønnstrinn, men jobber redusert har 45.000 (brutto) på min 60% stilling. Vi har betalt alle pauser (om vi har pauser), delt dagsverk har vi, som en skrev over mest på natt. Dette er noe vy ønsker å bruke mer av, men vi som ansatte må da stå i mot. Da mister vi mye fritid. Søke jobb i vy nå er ikke noe jeg anbefaler, jeg synes våre arbeidsforhold har blitt enormt mye dårligere nå på mine 20 år i bedriften. Det har vært en del i media der vi ansatte sier i fra nå, det sier mye. Det ser ut da som ledelsen begynner å se at vi trengs Jeg tror flytoget har bedre arbeidsmiljø, både med ledelsen og hverandre på "gulvet". Jeg liker meg på jobb, om ikke hadde jeg søkt til andre, men jeg har mistet mange gode kollegaer for de har funnet seg noe annet. Vi får ikke bonus, det prøvde nsb på 1 gang. Det ble nok veldig dyrt da vi er enormt mange ansatte. Bare i oslo er det over 400 konduktører. Anonymkode: 2fc97...4a5 Har dere ikke pauser? Man ska vell ha minst 45 min pause etter 5 h? Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #34 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke for å pirke men i vy er det over konduktører og dermed har lønnstrinn etter dette. Flytoget var opprinnelig flytogverter der fører var ombordansvarlig, dette ble endret på for noen år siden og det er vel og bra. Vy har redusert vår utdanning til enormt lavt i forhold til det man bør kunne som overkonduktør, jeg har en del lenger utdanning enn de som blir utdannet i dag. Jeg har øverste lønnstrinn, men jobber redusert har 45.000 (brutto) på min 60% stilling. Vi har betalt alle pauser (om vi har pauser), delt dagsverk har vi, som en skrev over mest på natt. Dette er noe vy ønsker å bruke mer av, men vi som ansatte må da stå i mot. Da mister vi mye fritid. Søke jobb i vy nå er ikke noe jeg anbefaler, jeg synes våre arbeidsforhold har blitt enormt mye dårligere nå på mine 20 år i bedriften. Det har vært en del i media der vi ansatte sier i fra nå, det sier mye. Det ser ut da som ledelsen begynner å se at vi trengs Jeg tror flytoget har bedre arbeidsmiljø, både med ledelsen og hverandre på "gulvet". Jeg liker meg på jobb, om ikke hadde jeg søkt til andre, men jeg har mistet mange gode kollegaer for de har funnet seg noe annet. Vi får ikke bonus, det prøvde nsb på 1 gang. Det ble nok veldig dyrt da vi er enormt mange ansatte. Bare i oslo er det over 400 konduktører. Anonymkode: 2fc97...4a5 Isteden for å gjøre skjemane værre for førere og omb. Så kan dem jo senke VDns lønn og i tillegg kutte ned i admin. I flytoget er forsjellen lav mellom førere/ omb/ VD og admin. Og VDn der tjener en 3 del av Vy sin VD. Og i tillegg så er alle for å ha det bra på jobb. Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #35 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg startet i Flytoget for over 13 år siden så var vi omb. Og er forsatt. Okey takk så mye. Men vy søker jo nå 40 nye i Oslo og det mangler 35 konduktører enligt vg fra 2024, eller dagbladet eller hvor jeg leste så det vil jo hjelpe på mangel av personell. Men vet du, hvor mange oppmøter man har i en 4 ukers turnus i VY? Ja jeg håper jo at dere står sterkt fordi slike turnuser der man jobber mye "gratis" det har dem i Sverige der nesten alle får skjemae måned for måned og 2 uker i forvei (garantert) men også kvartstid der man får betalt kun 15 min og kan ha 12 h turer med 4 h bare venting på en annen stasjon, altså borte 12 h kun betalt 8 h. Der jobber man 5 dagers uke, 40 h i turnus og lange vakter. Og folk syter overallt og har det ikke bra. Folk slutter også som fluer fordi det ikke går å planere. I tillegg tar det extremt på helsen. Så stå på dere slik at man kan jobbe lenge og være frisk. Men også fordi det faktisk er billigere på sikt å ha igjen ansatte og ta være på dem. Anonymkode: e26d2...8b4 https://frifagbevegelse.no/oppklaring-i-flytoget-6.158.49240.8c58e7df9f Foreningen vår jobbet dette inn når flytoget skulle trafikkere strekningen drammen-asker. Og det er bra. Nå mangler det å få på plass skadestedsleder også hos dere. 40 konduktører er ikke nok til å dekke de som slutter engang. Så vi kommer til å være underbemannet i lang tid, mine 20 år på jernbanen har vel det aldri hendt at vi ikke har hatt personalmangel. Vi har svært få 4 ukers, vi jobber 6 ukers og oppmøte varierer mellom 24-28 i denne perioden. Slik det er i Sverige er virkelig ikke aktuelt og noe vi jernbane folk må jobbe sammen for å hindre at det skjer. Lære av våre kollegaer, hvem ønsker å jobbe slik egentlig? Det er noe med det, har ansatte det bra så vil sykefravær minke og trivselen vil øke. Man blir stolt av bedriften sin og man yter bedre. Mye av dette forsvant når nsb ble til vy. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere ikke pauser? Man ska vell ha minst 45 min pause etter 5 h? Anonymkode: e26d2...8b4 Pauser er det noe som blir mindre og mindre av, jeg har mange dagsverk uten særlig pause der man rekker opp på et oppholdsrom for å tisse eller spise. I går hadde jeg 8 timer på jobb, i turen min ser det ut som pauser, men de er for korte. Så jeg rekker bare å gå fra plattform til plattform. Rakk å kjøpe meg en sjokolade da Vi har betalte pauser, det betyr at dette er lovlig og i teorien har man jo pauser. Om du skjønner. Nå er foreningen og verneombud i gang for å bedre dagene våre. For med all forsinkelser også så spiser de få pausene vi har. Jeg er veldig glad i jobben min, men den har blitt ganske ensom, den har blitt mer ensidig, og mye mindre tid å spise, tisse, se kollegaer. Før kjente vi hverandre, nå kan jeg komme på oppholdsrommet uten kjenne noen. Det er også vanskeligere å bli kjent når man aldri ses Anonymkode: 2fc97...4a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #36 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/oppklaring-i-flytoget-6.158.49240.8c58e7df9f Foreningen vår jobbet dette inn når flytoget skulle trafikkere strekningen drammen-asker. Og det er bra. Nå mangler det å få på plass skadestedsleder også hos dere. 40 konduktører er ikke nok til å dekke de som slutter engang. Så vi kommer til å være underbemannet i lang tid, mine 20 år på jernbanen har vel det aldri hendt at vi ikke har hatt personalmangel. Vi har svært få 4 ukers, vi jobber 6 ukers og oppmøte varierer mellom 24-28 i denne perioden. Slik det er i Sverige er virkelig ikke aktuelt og noe vi jernbane folk må jobbe sammen for å hindre at det skjer. Lære av våre kollegaer, hvem ønsker å jobbe slik egentlig? Det er noe med det, har ansatte det bra så vil sykefravær minke og trivselen vil øke. Man blir stolt av bedriften sin og man yter bedre. Mye av dette forsvant når nsb ble til vy. Pauser er det noe som blir mindre og mindre av, jeg har mange dagsverk uten særlig pause der man rekker opp på et oppholdsrom for å tisse eller spise. I går hadde jeg 8 timer på jobb, i turen min ser det ut som pauser, men de er for korte. Så jeg rekker bare å gå fra plattform til plattform. Rakk å kjøpe meg en sjokolade da Vi har betalte pauser, det betyr at dette er lovlig og i teorien har man jo pauser. Om du skjønner. Nå er foreningen og verneombud i gang for å bedre dagene våre. For med all forsinkelser også så spiser de få pausene vi har. Jeg er veldig glad i jobben min, men den har blitt ganske ensom, den har blitt mer ensidig, og mye mindre tid å spise, tisse, se kollegaer. Før kjente vi hverandre, nå kan jeg komme på oppholdsrommet uten kjenne noen. Det er også vanskeligere å bli kjent når man aldri ses Anonymkode: 2fc97...4a5 Takk for svar! Ja med pausene det skjønner jeg godt. Måltidoppehold er ikke lurt i en slik setting som sikkerhetstjeneste. Håper dere aldri får det slik som sverige hvartfall, det er helt horibelt, privatisert og personell blir behandlet som dritt. Det er ikke mullig å få en famile engang. Så usikkert er det, man har ikke noe langfri og kan slutte seint før frihelg og begyne tidlig etter frihelt. Dem har jour også der du er på ramme 8 h men kan bli oppringt et minutt før du slutter og jobbe 12 h. Vist du får fri dagen etter eller dagen etter det. Men tenk det du kanskje har jobbet 6 dager en uke 50 h (10 h ubetalt pause og kvartstid) og uken etter, den uken du ska ha frihelg så får du en jourtidsvakt fredag før frihelg og må jobbe til lørdag, slik at du kun får fri søndag og mandag isteden før frihelg. Togvertene i Sverige har også dårlig lønn. Og dem får vite 2 uker i førvei hvordan dem skal jobbe. Slik går det hvis alt blir privatisert. Nå har Norge oljepenger , og ellers ofte greie arbeidsforhold generellt i loven. Men stå på dere alle sammen! Det er godt å høre at njf fortsatt er sterke i Vy Jeg vurderer forsatt å bytte til vy fordi jeg ønsker mer utvikling. Dere burde absolutt ordne lønningspils og finne på ting sammen, eller få in en kulturkomite. Til og med ruter altså tbaneførene har jo det bedre, dem har trimrom og finner på ting sammen. Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #37 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): https://frifagbevegelse.no/oppklaring-i-flytoget-6.158.49240.8c58e7df9f Foreningen vår jobbet dette inn når flytoget skulle trafikkere strekningen drammen-asker. Og det er bra. Nå mangler det å få på plass skadestedsleder også hos dere. 40 konduktører er ikke nok til å dekke de som slutter engang. Så vi kommer til å være underbemannet i lang tid, mine 20 år på jernbanen har vel det aldri hendt at vi ikke har hatt personalmangel. Vi har svært få 4 ukers, vi jobber 6 ukers og oppmøte varierer mellom 24-28 i denne perioden. Slik det er i Sverige er virkelig ikke aktuelt og noe vi jernbane folk må jobbe sammen for å hindre at det skjer. Lære av våre kollegaer, hvem ønsker å jobbe slik egentlig? Det er noe med det, har ansatte det bra så vil sykefravær minke og trivselen vil øke. Man blir stolt av bedriften sin og man yter bedre. Mye av dette forsvant når nsb ble til vy. Pauser er det noe som blir mindre og mindre av, jeg har mange dagsverk uten særlig pause der man rekker opp på et oppholdsrom for å tisse eller spise. I går hadde jeg 8 timer på jobb, i turen min ser det ut som pauser, men de er for korte. Så jeg rekker bare å gå fra plattform til plattform. Rakk å kjøpe meg en sjokolade da Vi har betalte pauser, det betyr at dette er lovlig og i teorien har man jo pauser. Om du skjønner. Nå er foreningen og verneombud i gang for å bedre dagene våre. For med all forsinkelser også så spiser de få pausene vi har. Jeg er veldig glad i jobben min, men den har blitt ganske ensom, den har blitt mer ensidig, og mye mindre tid å spise, tisse, se kollegaer. Før kjente vi hverandre, nå kan jeg komme på oppholdsrommet uten kjenne noen. Det er også vanskeligere å bli kjent når man aldri ses Anonymkode: 2fc97...4a5 jourtid da må du ligge på et rom i 8 h ofte dagtid. Får ikke gå noe sted* Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #38 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar! Ja med pausene det skjønner jeg godt. Måltidoppehold er ikke lurt i en slik setting som sikkerhetstjeneste. Håper dere aldri får det slik som sverige hvartfall, det er helt horibelt, privatisert og personell blir behandlet som dritt. Det er ikke mullig å få en famile engang. Så usikkert er det, man har ikke noe langfri og kan slutte seint før frihelg og begyne tidlig etter frihelt. Dem har jour også der du er på ramme 8 h men kan bli oppringt et minutt før du slutter og jobbe 12 h. Vist du får fri dagen etter eller dagen etter det. Men tenk det du kanskje har jobbet 6 dager en uke 50 h (10 h ubetalt pause og kvartstid) og uken etter, den uken du ska ha frihelg så får du en jourtidsvakt fredag før frihelg og må jobbe til lørdag, slik at du kun får fri søndag og mandag isteden før frihelg. Togvertene i Sverige har også dårlig lønn. Og dem får vite 2 uker i førvei hvordan dem skal jobbe. Slik går det hvis alt blir privatisert. Nå har Norge oljepenger , og ellers ofte greie arbeidsforhold generellt i loven. Men stå på dere alle sammen! Det er godt å høre at njf fortsatt er sterke i Vy Jeg vurderer forsatt å bytte til vy fordi jeg ønsker mer utvikling. Dere burde absolutt ordne lønningspils og finne på ting sammen, eller få in en kulturkomite. Til og med ruter altså tbaneførene har jo det bedre, dem har trimrom og finner på ting sammen. Anonymkode: e26d2...8b4 Er litt som bussbransjen i Norge, de har mye dagsverkopphold. Det er en uting! Vet det er noen grupper som har dette, de har litt lønningspils, og finner på ting sammen. Det blir likevel litt vanskelig når man får barn å bruke fritiden på dette, spesielt når det er mange av oss som i tillegg pendler. Trimrom har vi i kjelleren på oslo s, vet noen som reiser inn før eller etter jobb for å trimme litt der. Usikker på om det trimrommet er bare for vy ansatte da🤔Arbeidsmiljø er utrolig viktig og jeg har troa på at det bedrer seg engang, det er denne oppsplittingen som er årsaken. Nå er vy kun et bemanningsselskap og har økonomi også deretter. Dette er viljestyrt av våre politikere at slik skal det være. Anonymkode: 2fc97...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #39 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er litt som bussbransjen i Norge, de har mye dagsverkopphold. Det er en uting! Vet det er noen grupper som har dette, de har litt lønningspils, og finner på ting sammen. Det blir likevel litt vanskelig når man får barn å bruke fritiden på dette, spesielt når det er mange av oss som i tillegg pendler. Trimrom har vi i kjelleren på oslo s, vet noen som reiser inn før eller etter jobb for å trimme litt der. Usikker på om det trimrommet er bare for vy ansatte da🤔Arbeidsmiljø er utrolig viktig og jeg har troa på at det bedrer seg engang, det er denne oppsplittingen som er årsaken. Nå er vy kun et bemanningsselskap og har økonomi også deretter. Dette er viljestyrt av våre politikere at slik skal det være. Anonymkode: 2fc97...4a5 Delte dagsverk eller kvartstid eller ubetalte pauser lange burde va ulovlig. Det er inhumant i lender som i Norden. Speciellt i turnus. Det er som å si til en sovende persoblog assistent, nei du jobber ikke fysisk men du skal være her 40 h per uke og får ikke gå hjem og du får bare betalt per 15 min. Sykt. Mend VDn sitter å tjener flesk. Nei takk. Det trimromme er for flytogets ansatte med, samme med kantinen. Håper det blir bedre og lov meg! Stå sammen! Du kan hilse dine kollegaer hva du vet om sverige nå! Hvis jeg får jobben i Vy så ska jeeg stå sammen med dere! Anonymkode: e26d2...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå