Gå til innhold

Din beste rødvinssaus?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Har en kartongvin som uheldigvis har vært frossen og som ikke er helt ideell til å drikke mer. Perfekt for sauser med andre ord :)

Hvordan lager du rødvinssaus? Og hva synes du det passer best til?

Går det forresten an å fryse rødvinssaus tro? Har sikkert mer enn én liter rødvin igjen. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste rødvinssausen jeg vet om er den pappa lager. jeg vet ikke hvordan han lager den, men det kan jeg finne ut. :)

Jeg synes rødvinssaus passer best til lammelår og fløtegratinerte poteter. Det er bare best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser også rødvin og bruker i sauser og gryteretter, veldig praktisk.

En god rødvinssaus, jeg bruker den til lam og oksekjøtt: Blander finhakket løk, rødvin (ca 1,5 dl) og litt timian i en kasserolle og lar koke og redusere. Rører i litt tomatpuré og oksekraft (ca ½ liter) og lar koke et par minutter. Jevner med litt maisenna rørt ut i vann og visper gjerne inn et par skjeer smør på slutten.

Noen ganger gjør jeg det litt enklere, særlig når jeg har stekt kjøtt i panne. Mens kjøttet hviler rører jeg mel i væsken som er igjen i pannen og sper med buljong og vin og lar koke noen minutter.

To andre varianter, har ikke prøvd disse:

Rødvinssaus I

1 ss smør

1 sjalottløk

1 hvitløksbåt

2 ss hvetemel

3 dl kraft

3 ½ dl rødvin

1 ts salt

½ ts timian

¼ ts pepper

2 ts ripsgelé

2-3 ss smør

Finhakk løk og hvitløk og fres i 1 ss smør tl det blir blankt. Dryss på mel og spe med kraften og 3 dl av vinen. Tilsett timian og pepper og kok sausen minst 15 minutter. Sil sausen. Kok opp, tilsett resten av vinen og rør i ripsgeléen. Smak til med salt og rør til slutt inn 2-3 ss smør, da blir sausen blank.

Rødvinssaus II

3 ss hvetemel

3 ss smør

6 dl kraft

¼ dl balsamicoeddik

1 dl rødvin

2 laurbærblader

2 ts sort hel pepper

1 ts timian

1 dl kremfløte

2 ss solbærsaft

2 ss sennep

salt/pepper

Brun smør og mel til en jevning. Spe med kraft, eddik og rødvin. Rør godt og la det småkoke i ca 2 timer. Skum av fettet. Tilsett søt sennep og fløte og smak til med solbærsaft, salt og pepper. Siles før servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...