Gå til innhold

Din beste rødvinssaus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kartongvin som uheldigvis har vært frossen og som ikke er helt ideell til å drikke mer. Perfekt for sauser med andre ord :)

Hvordan lager du rødvinssaus? Og hva synes du det passer best til?

Går det forresten an å fryse rødvinssaus tro? Har sikkert mer enn én liter rødvin igjen. Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste rødvinssausen jeg vet om er den pappa lager. jeg vet ikke hvordan han lager den, men det kan jeg finne ut. :)

Jeg synes rødvinssaus passer best til lammelår og fløtegratinerte poteter. Det er bare best.

Skrevet

Hvis jeg en sjelden gang har rødvinsrester fryser jeg de med i isbitformer/poser. Da tar jeg ut en terning eller fem ved behov.

Skrevet

Jeg fryser også rødvin og bruker i sauser og gryteretter, veldig praktisk.

En god rødvinssaus, jeg bruker den til lam og oksekjøtt: Blander finhakket løk, rødvin (ca 1,5 dl) og litt timian i en kasserolle og lar koke og redusere. Rører i litt tomatpuré og oksekraft (ca ½ liter) og lar koke et par minutter. Jevner med litt maisenna rørt ut i vann og visper gjerne inn et par skjeer smør på slutten.

Noen ganger gjør jeg det litt enklere, særlig når jeg har stekt kjøtt i panne. Mens kjøttet hviler rører jeg mel i væsken som er igjen i pannen og sper med buljong og vin og lar koke noen minutter.

To andre varianter, har ikke prøvd disse:

Rødvinssaus I

1 ss smør

1 sjalottløk

1 hvitløksbåt

2 ss hvetemel

3 dl kraft

3 ½ dl rødvin

1 ts salt

½ ts timian

¼ ts pepper

2 ts ripsgelé

2-3 ss smør

Finhakk løk og hvitløk og fres i 1 ss smør tl det blir blankt. Dryss på mel og spe med kraften og 3 dl av vinen. Tilsett timian og pepper og kok sausen minst 15 minutter. Sil sausen. Kok opp, tilsett resten av vinen og rør i ripsgeléen. Smak til med salt og rør til slutt inn 2-3 ss smør, da blir sausen blank.

Rødvinssaus II

3 ss hvetemel

3 ss smør

6 dl kraft

¼ dl balsamicoeddik

1 dl rødvin

2 laurbærblader

2 ts sort hel pepper

1 ts timian

1 dl kremfløte

2 ss solbærsaft

2 ss sennep

salt/pepper

Brun smør og mel til en jevning. Spe med kraft, eddik og rødvin. Rør godt og la det småkoke i ca 2 timer. Skum av fettet. Tilsett søt sennep og fløte og smak til med solbærsaft, salt og pepper. Siles før servering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...