Gå til innhold

Hvor kan jeg handle litt finere klær med kvalitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er virkelig rådvill! Er nettopp blitt 40 år og klesskapet mitt er stusselig. Jeg tror at jeg tidligere har slitt med å finne min egen klesstil, og handlingen er blitt preget av impuls kjøp her og der, og lite planlegging. Jeg mistet helt motet underveis. Nå trenger jeg f eks en pen svart bukse, en litt penere utejakke med god kvalitet, skjørt bluse, osv. 😊 
Så kom gjerne med tips til hvor dere damer med flotte klær av god kvalitet handler!

Anonymkode: ef146...a69

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er plus size, så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg :)

men jeg finner ingen fine klær til meg selv i vanlige norske butikker, så jeg handler på boozt, ellos og zalando. jeg huker ofte av for f.eks hvilke stoff jeg vil ha, for å luke ut. og velger alltid å sortere prisen fra høy til lav, siden jeg vet at de fineste klærne for meg da vil dukke opp først - finner flere bra merker og klær. sparer mye tid sånn :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til klassiske antrekk, som dress/bukse/jakke/kåpe etc vil jeg anbefale Ricco Vero. Klassisk norsk design, veldig tidløst.

Anonymkode: c6d3f...3ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket ut de vanlige merkene? Filippa K, Tiger of Sweden, Inwear, Part Two, etc? Hvis ikke, hadde jeg begynt der. 

Anonymkode: 01df6...bf8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og Riccovero, selvfølgelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips.😊 Ser det er ganske dyre klær, noe jeg jo visste. Hvordan får dere råd til alt? Har dere veldig god økonomi, eller sparer dere opp til kjøpe økter? Eller kjøper dere et plagg hver måned? Planlegger dere garderoben? Vi har grei økonomi. Jeg bruker ikke mye tid på å lete etter klær, mister motet lett. Og er så vant til å handle i rykk og napp, hvis det plutselig passer, eller på impuls, og da kan det bli så som så med det jeg kjøper. Jeg skifter ofte mening med hvilken stil jeg foretrekker og, så plutselig passer ikke klærne jeg har sammen. Så tar gjerne i mot handle tips og.🙏😊

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper på salg dersom jeg kommer over klassiske plagg som dressbukser etc. Går aldri tom for slikt i skapet. 

Anonymkode: f162b...8ef

AnonymBruker
Skrevet
Natta1980 skrev (13 timer siden):

jeg er plus size, så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg :)

men jeg finner ingen fine klær til meg selv i vanlige norske butikker, så jeg handler på boozt, ellos og zalando. jeg huker ofte av for f.eks hvilke stoff jeg vil ha, for å luke ut. og velger alltid å sortere prisen fra høy til lav, siden jeg vet at de fineste klærne for meg da vil dukke opp først - finner flere bra merker og klær. sparer mye tid sånn :)

Jeg har brukt zalando litt før, men sluttet da jeg aldri klarte å bestemme meg for hva jeg ville ha. Alt for mange valg🙈 Hvordan gjør du det, handler du alt på en gang, sparer alt til et stort kjøp? Og du vet hva du skal ha? 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt zalando litt før, men sluttet da jeg aldri klarte å bestemme meg for hva jeg ville ha. Alt for mange valg🙈 Hvordan gjør du det, handler du alt på en gang, sparer alt til et stort kjøp? Og du vet hva du skal ha? 😅

Jeg skriver en liste over hva jeg trenger/ønsker meg. Setter også av et beløp per mnd til klær. Da har jeg mulighet til å handle det jeg trenger når jeg trenger det. Om jeg ikke har råd til alt jeg trenger, som f.eks. nå, der ytterjakken min røk, samtidig  som løpeskoene ble ødelagte, så må jeg prioritere. I mitt tilfelle blir jakken prioritert da den trengs mest. 
Du kjenner din økonomi best.

Anonymkode: 510f9...e0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har handlet fra disse merkene noen år. De varer jo ganske lenge, og jeg unngår å kjøpe veldig trendy klær, (typisk kult i to måneder). Så da blir det kanskje 1 ny bukse i året, 2 nye kjoler eller skjørt, noen t-skjorter/bluser. Kjøper mao ikke mye klær. 

Uansett billigere med en bukse til 1800 som varer i fire år, enn 4 bukser til 500kr som varer 1 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Handletips til ts: tenk over hva slags klær du liker, kler og trenger til din hverdag. Dette kan du finne ut av ved å se på andre - kjenner du noen med klær du liker? En kjendis? Vil disse klærne også passe til deg og ditt liv? Hvilke av dine nåværende plagg bruker du mye, føler det fin i og trives i? Bruk litt tid på å finne ut dette - å være usikker på sin smak og stadig endre stil er slitsomt og dyrt. Holder du deg til din stil bruker du klærne du kjøper lenger, og kan kjøpe dyrere og færre plagg. Tenk igjennom hva du trenger og lag liste. Da vet du hva du skal se etter. Og kjøp på salg. 

Anonymkode: f6822...75d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gudrun Sjøden 😍 Har forelsket meg helt i hennes klær, og hun er opptatt av kvalitet på stoffet. Noe som er det første jeg ser på når jeg handler klær. Masse farger. Både ensfarget, og mønster.

Ikke hør på kjerringene her inne som kaller det kjerringklær. Hun har masse nydelig, som du kan mixe og matche som du selv ønsker. Jeg har kjøpt litt av henne hver mnd siden April nå. Skal absolutt ikke handle klær andre steder nå 🥰

Anonymkode: 095c9...91c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og Riccovero, selvfølgelig. 

Kasta nylig en kjole derfra, som nesten var ubrukt. Elendig stoff. Stiv prislapp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil råde deg til å starte med å sette av litt tid til å skrive ned hva du ønsker å kjøpe. Det krever litt tid, men du vil spare tid, miljøet og penger i fremtiden ved å planlegge godt:

Et sted å starte er med plaggene du allerede har: er det noe du bruker mer eller liker bedre? Noe du ikke bruker lengre? Still deg selv spørsmålet hvorfor du trives / du ikke trives med det? Er det fargen/snittet/noe annet? Da får du et lite grunnlag uten at du trenger å gå så mye rundt i butikker

1) Farger: Hvilke base-farger passer din hud og hårfarge: for min del er beige, og fersken/lys oransj utelukket pga det passer ikke min hud. Mine base farger: sort, mørkeblått, lyseblått, hvitt, lys rosa.

2) lengde og snitt: dett kan være slik som at halsen er v-formet eller rund, hvor tettsittende plagget er. Hvor lang en genser eller tskjorte er. Hva passer din kropp og gjør at du føler deg fin/vel.

3) Matriale: gå for bomull, ull, lin, rayon, viscose, silke. Kan være være verdt å vurdere noen plagg med polyester mikset inn for en litt snillere pris, men hovedandelen bør være først -nevnte.

Når du har funnet dine farger, snitt og preferanser kan du starte med å sette opp en liste. Her er min til inspirasjon :

- sorte skinn-boots av god kvalitet (kr. 3000-5000) Holzweiler.

-sort lang kåpe i ull (2500-3500) filippa k

- sort skinnjakke (salg kr. 1100, ikke ekte)

- 2 litt ettersittende langermete tskjorter (filippa k, 500 kr stk)

- 3 korte sommerkjoler (ca. 700-1500 per stk)..Byic, bytimo, Calvin klein

- 2 par jeans som er behagelige (cirka 1200 per stk, nypris 1800). Lois 

- en tynn cardigan (lys grå) filippa k

- en ullgenser (lys blå) (holzweiler)

- to skjorter i lin (dus rosa). (Polo, ralpf Lauren)

- to par dress bukser : en sort og 1 mørkeblå (5 units)

- to bluser i silkematriale (filippa k)

- 2 korte vårjakker: en mer klassisk i lys grå, og en tøffere bomber jakke fra filippa k.

- 1 stk tykk vinter-parkas 

- 1 stk hverdagsveske i en farge som passerbasegarderroben (acne kr. 8000, men fikk kjøpt på januarsalg til 5600. Nypris nå er 11.000).

Ta i betraktning hverdagen din og preferanser : jeg er ikke så mye ute i den kalde delen av året, eller hvis er det går det i turklær. I tillegg blir det jeg fort altfor varm i tykke jakker, så har heller kjøpt klær jeg kan bruke lagvis.

Selv liker jeg overdeler som ikke er for lange, eller de må være i tynt nok stoff til at jeg kan dytte de litt ned i buksen. Og underdeler med litt høyde på livet. Nå som jeg vet alt dette er det mye enklere for å bare se på et plagg i butikken, og jeg kan fort avgjøre om det er vits i å prøve det eller ikke. Veldig tidsbesparende. Har du en liste kan du også planlegge kjøpene dine etter når det er salg, lete på finn eller ønske deg til jul/bursdag.

Jeg har brukt 5-6 år på dette. Vært student underveis, så det meste har kommet på plass etter at jeg begynte å jobbe. Har kjøpt 1 kostbar ting, og 1-2 billigere ting hvert halvår omtrent.

Ikke stress, lykke til 🥰

Anonymkode: cfd66...935

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kasta nylig en kjole derfra, som nesten var ubrukt. Elendig stoff. Stiv prislapp.

Du tror ikke noen andre kunne fått glede av den da, når du først ikke har sjekket godt nok? 

Anonymkode: 139d5...b39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gudrun Sjøden 😍 Har forelsket meg helt i hennes klær, og hun er opptatt av kvalitet på stoffet. Noe som er det første jeg ser på når jeg handler klær. Masse farger. Både ensfarget, og mønster.

Ikke hør på kjerringene her inne som kaller det kjerringklær. Hun har masse nydelig, som du kan mixe og matche som du selv ønsker. Jeg har kjøpt litt av henne hver mnd siden April nå. Skal absolutt ikke handle klær andre steder nå 🥰

Gudrun Sjøden er ikke stedet å starte hvis man er usikker på egen stilsans og stil. Går fint an å få en flott garderobe der, men siden klærne har så voldsomme farger og/eller mønstre så bør man vite litt om mixing og matching, som du selv skriver, for å få det fint.

Anonymkode: f6822...75d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for tips.😊 Ser det er ganske dyre klær, noe jeg jo visste. Hvordan får dere råd til alt? Har dere veldig god økonomi, eller sparer dere opp til kjøpe økter? Eller kjøper dere et plagg hver måned? Planlegger dere garderoben? Vi har grei økonomi. Jeg bruker ikke mye tid på å lete etter klær, mister motet lett. Og er så vant til å handle i rykk og napp, hvis det plutselig passer, eller på impuls, og da kan det bli så som så med det jeg kjøper. Jeg skifter ofte mening med hvilken stil jeg foretrekker og, så plutselig passer ikke klærne jeg har sammen. Så tar gjerne i mot handle tips og.🙏😊

Jeg tror de av oss som har en klassisk stil med skapet fullt av klær av god kvalitet ikke nødvendigvis bruker særlig mer penger på klær enn andre, men vi kjøper klær vi kan bruke i år etter år, fremfor billige klær av syntetisk materiale som må byttes ut etter en sesong.
Dersom du ønsker å gjøre det billigst mulig er et godt tips å kjøpe utenom sesong. Det er ikke noe problem å kjøpe vinterklær om sommeren og sommerklær på vinteren når du kjøper klassiske snitt og nøytrale farger, for det går ikke av moten i løpet av de neste 5 minuttene. 

Hold deg til naturmaterialer som ull/kashmir, silke, lin og bomull (viskose av bambus er også innafor) samt (fortrinnsvis) ensfargede plagg, som både er klassiske og enklere å kombinere. Kjøp ikke et og et plagg, men et helt antrekk slik at du ikke ender opp med masse fine plagg du ikke bruker fordi du ikke vet hva du skal bruke det til. 
Når du finner noe du liker så sjekk gjerne Finn for å se om du kan finne plagget til en rimeligere pris der. 

Anonymkode: 0cb83...8bf

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Beklager, men dette er et elendig tips. :fnise: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil råde deg til å starte med å sette av litt tid til å skrive ned hva du ønsker å kjøpe. Det krever litt tid, men du vil spare tid, miljøet og penger i fremtiden ved å planlegge godt:

Et sted å starte er med plaggene du allerede har: er det noe du bruker mer eller liker bedre? Noe du ikke bruker lengre? Still deg selv spørsmålet hvorfor du trives / du ikke trives med det? Er det fargen/snittet/noe annet? Da får du et lite grunnlag uten at du trenger å gå så mye rundt i butikker

1) Farger: Hvilke base-farger passer din hud og hårfarge: for min del er beige, og fersken/lys oransj utelukket pga det passer ikke min hud. Mine base farger: sort, mørkeblått, lyseblått, hvitt, lys rosa.

2) lengde og snitt: dett kan være slik som at halsen er v-formet eller rund, hvor tettsittende plagget er. Hvor lang en genser eller tskjorte er. Hva passer din kropp og gjør at du føler deg fin/vel.

3) Matriale: gå for bomull, ull, lin, rayon, viscose, silke. Kan være være verdt å vurdere noen plagg med polyester mikset inn for en litt snillere pris, men hovedandelen bør være først -nevnte.

Når du har funnet dine farger, snitt og preferanser kan du starte med å sette opp en liste. Her er min til inspirasjon :

- sorte skinn-boots av god kvalitet (kr. 3000-5000) Holzweiler.

-sort lang kåpe i ull (2500-3500) filippa k

- sort skinnjakke (salg kr. 1100, ikke ekte)

- 2 litt ettersittende langermete tskjorter (filippa k, 500 kr stk)

- 3 korte sommerkjoler (ca. 700-1500 per stk)..Byic, bytimo, Calvin klein

- 2 par jeans som er behagelige (cirka 1200 per stk, nypris 1800). Lois 

- en tynn cardigan (lys grå) filippa k

- en ullgenser (lys blå) (holzweiler)

- to skjorter i lin (dus rosa). (Polo, ralpf Lauren)

- to par dress bukser : en sort og 1 mørkeblå (5 units)

- to bluser i silkematriale (filippa k)

- 2 korte vårjakker: en mer klassisk i lys grå, og en tøffere bomber jakke fra filippa k.

- 1 stk tykk vinter-parkas 

- 1 stk hverdagsveske i en farge som passerbasegarderroben (acne kr. 8000, men fikk kjøpt på januarsalg til 5600. Nypris nå er 11.000).

Ta i betraktning hverdagen din og preferanser : jeg er ikke så mye ute i den kalde delen av året, eller hvis er det går det i turklær. I tillegg blir det jeg fort altfor varm i tykke jakker, så har heller kjøpt klær jeg kan bruke lagvis.

Selv liker jeg overdeler som ikke er for lange, eller de må være i tynt nok stoff til at jeg kan dytte de litt ned i buksen. Og underdeler med litt høyde på livet. Nå som jeg vet alt dette er det mye enklere for å bare se på et plagg i butikken, og jeg kan fort avgjøre om det er vits i å prøve det eller ikke. Veldig tidsbesparende. Har du en liste kan du også planlegge kjøpene dine etter når det er salg, lete på finn eller ønske deg til jul/bursdag.

Jeg har brukt 5-6 år på dette. Vært student underveis, så det meste har kommet på plass etter at jeg begynte å jobbe. Har kjøpt 1 kostbar ting, og 1-2 billigere ting hvert halvår omtrent.

Ikke stress, lykke til 🥰

Anonymkode: cfd66...935

Tusen takk for grundig svar, veldig stor hjelp i dette

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe. Kjenner godt til Gudrun Sjøden. Min mor på 70 år elsker henne og denne type fargesprakende klær. Det er sikkert et og annet fint plagg som kan passe, men er nok ikke der jeg starter😆 ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de av oss som har en klassisk stil med skapet fullt av klær av god kvalitet ikke nødvendigvis bruker særlig mer penger på klær enn andre, men vi kjøper klær vi kan bruke i år etter år, fremfor billige klær av syntetisk materiale som må byttes ut etter en sesong.
Dersom du ønsker å gjøre det billigst mulig er et godt tips å kjøpe utenom sesong. Det er ikke noe problem å kjøpe vinterklær om sommeren og sommerklær på vinteren når du kjøper klassiske snitt og nøytrale farger, for det går ikke av moten i løpet av de neste 5 minuttene. 

Hold deg til naturmaterialer som ull/kashmir, silke, lin og bomull (viskose av bambus er også innafor) samt (fortrinnsvis) ensfargede plagg, som både er klassiske og enklere å kombinere. Kjøp ikke et og et plagg, men et helt antrekk slik at du ikke ender opp med masse fine plagg du ikke bruker fordi du ikke vet hva du skal bruke det til. 
Når du finner noe du liker så sjekk gjerne Finn for å se om du kan finne plagget til en rimeligere pris der. 

Ja dette med naturmaterialer er jeg opptatt av, faktisk er de fleste av mine nyeste kjøp enten bomull, viskose el ull.

Ble litt skeptisk til ricco vero da jeg så mye var av 100% polyester, selv om det var  fine bukser. Kjøpe utenom sesong er et godt tips ja.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...