Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ufrivillig barnløs her. Har ei venninne som er frivillig barnløs og som elsker å «gni» det inn. Hun sier ting som at jeg er heldig som ikke kan få barn for da slipper jeg å være redd for å bli gravid, hun forteller om mareritt hun har hatt hvor hun har drømt at hun er gravid og hun sier at det er så godt å vite at vi er i samme situasjon og at begge kommer til å ende opp uten barn. 

Synes dette er sjukt vanskelig, men unnskylder henne litt da hun er ganske «enkel». Hun er en kjempegod venn ellers, spør alltid hvordan det har gått på undersøkelser osv., men tenker seg ikke om når hun snakker.

Hvordan i alle dager skal jeg håndtere dette? 

Anonymkode: ae055...f3c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si rett ut at det sårer deg når hun sier sånn, at du synes det er en vanskelig situasjon fra før og hun trenger ikke gni det inn

Anonymkode: 9150e...9b2

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest mariama
Skrevet

Jeg tror kanskje hun tror at dette hjelper deg. Og at hun prøver litt (også for egen del) å plassere dere i samme båt.

To ting som kan hjelp: 

1. Ha en ordentlig samtale der du sier at det sårer seg

2. og/eller snakk med en profesjonell så så du får ut de vonde følelsene, og dwt blir lettere å takle «godt ment» og forsnakkelser

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ikke helt vanlig ut, har hun asperger eller noe? For et mer tonedøvt menneske enn denne "venninna" di skal man lete lenge etter.

Anonymkode: 6290a...c4b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi, skjønner godt at du reagerer på dette. Si det som du er, jeg synes absolutt ikke at du er urimelig hvis du krever en annen oppførsel. 

Anonymkode: 65463...928

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Høres jo ut som hun er totalt blottet for sosiale antenner. Du må si til henne at du blir veldig såret. 

AnonymBruker
Skrevet

"jeg vet du mener det godt, men jeg kjenner jeg blir litt lei meg når du snakker om livet uten barn og alt det der. Du er frivillig barnløs, jeg er ufrivillig barnløs. Så for meg gjør dette ganske vondt. Kan vi snakke om noe annet?" 

Anonymkode: 78ec7...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres faktisk utrygg ut på eget valg. Jeg hadde tatt en samtale og sagt at du ikke vil høre mer av det.

Anonymkode: 3d54c...506

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Venninna di høres jo helt blåst ut!

Anonymkode: 8098c...fc5

AnonymBruker
Skrevet

Denne situasjonen har jeg aldri opplevd.  Som ufrivillig barnløs har jeg som oftest kommet svært godt overens med frivillig barnløse, nettopp fordi snakk om barn aldri dominerer samtalen.  Det er litt underlig at hun tenker deres situasjon er lik, det blir akkurat som om en som har sagt opp jobben fordi han tok hjem storgevinsten i lotto sammenlikner seg med en som har søvnløse netter fordi dagpengene snart går ut.

Du må rett og slett forklare henne forskjellen på frivillig og ufrivillig, tror jeg.

Anonymkode: 9f428...f02

AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som at hun klarer å sett seg inn i din situasjon i det hele tatt. Litt som når mange småbarnsmødre prøver å overbevise frivillig barnløse at det blir et trist liv uten barn, de kommer til å angre osv. Det er jo bare irriterende, og sikkert godt ment. Men dette er jo en reell sorg for deg? Sett deg ned og forklar godt at du sliter med dette, så skjønner hun forhåpentligvis mer.

Anonymkode: 53a82...e99

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar! 
Må nok bare snakke med henne om det, men er så utfordrende da hun er ganske selvsentrert og snakker konstant om seg og sitt 😅 godt å få bekreftet at det ikke er jeg som overreagerer iallfall.

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun høres ikke helt vanlig ut, har hun asperger eller noe? For et mer tonedøvt menneske enn denne "venninna" di skal man lete lenge etter.

Anonymkode: 6290a...c4b

Noe mer tønedøvnt enn deg skal man lete lenge etter. Jo takk for at du er med på å generalisere og opprettholde fordommer mot en gruppe mennesker som allerede sliter nok med at Asperger og Autist slenges ut som skjellsord. Bytt det ut med homo, neg*** eller jævl* muslim, så hører du selv hvor idiot det høres ut. Tror du virkelig at alle med Asperger bare går ut og leter etter neste anledning til å tråkke litt ned på andre menneskers integritet eller er en blåkopi av Sheldon Cooper? Eller evner du å se litt lenger og innse at autisme er et enormt spekter der mange fungerer så godt det ikke merkes på andre enn de aller nærmeste pårørende ? Kommentaren din er en skuffelse for oss som jobber med å forebygge dumme og feilslåtte fordommer 

Endret av Laraa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å slutte å snakke om det. Men tar hun det opp så bruk eksempelet til #7. Evt skriv det på en melding så slipper du ta det ansikt til ansikt.

Anonymkode: d4948...c74

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo si rett ut at det sårer. Mulig hun trur dette er trøstende ting å si.

Skjerper hun seg ikke da er det ikke ei venninne. 

Anonymkode: 44ddc...4cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det enkleste er å slutte å snakke om det. Men tar hun det opp så bruk eksempelet til #7. Evt skriv det på en melding så slipper du ta det ansikt til ansikt.

Nei. Bare nei. Slik gjør man ikke mot venninner, selv om det i utgangspunktet er de som sårer. 

En melding mangler nyanser. Mulig hun ikke forstår, mulig hun blir veldig lei seg, mulig hun blir sint og provosert. Slike ting skal tas opp muntlig slik at man kan få reaksjonen, spørsmål og svar, direkte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ufrivillig barnløs her. Har ei venninne som er frivillig barnløs og som elsker å «gni» det inn. Hun sier ting som at jeg er heldig som ikke kan få barn for da slipper jeg å være redd for å bli gravid, hun forteller om mareritt hun har hatt hvor hun har drømt at hun er gravid og hun sier at det er så godt å vite at vi er i samme situasjon og at begge kommer til å ende opp uten barn. 

Synes dette er sjukt vanskelig, men unnskylder henne litt da hun er ganske «enkel». Hun er en kjempegod venn ellers, spør alltid hvordan det har gått på undersøkelser osv., men tenker seg ikke om når hun snakker.

Hvordan i alle dager skal jeg håndtere dette? 

Du må si direkte til henne at slike kommentarer sårer deg. Ikke alle har like god sosial intelligens og trenger tilbakemelding. Du kan f.eks. si"Du mener kanskje ikke noe vondt med det, men jeg blir såret av sånne kommentarer. "Har man et godt vennskap, kan man ta opp ting ryddig og direkte med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Bare nei. Slik gjør man ikke mot venninner, selv om det i utgangspunktet er de som sårer. 

En melding mangler nyanser. Mulig hun ikke forstår, mulig hun blir veldig lei seg, mulig hun blir sint og provosert. Slike ting skal tas opp muntlig slik at man kan få reaksjonen, spørsmål og svar, direkte. 

Hvem er vel du til å diktere hvordan man velger å ta ting med venner? Det er vel opp til ts hva hun gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem er vel du til å diktere hvordan man velger å ta ting med venner? Det er vel opp til ts hva hun gjør.

Slikt sier jeg tydelig fra om at ikke er greit. Uansett om det er kollegaer, kjærester eller venner. Og i alle fall på et diskusjonsforum. 

Det å ta vanskelige ting skriftlig er en vanvittig uting, for man mister kontroll på reaksjonen, man mister nyanser, man mister følelser og uttrykk. 

Det fører bare til at mottakeren av beskjeden får det vondt, blir forvirret, eller ofte blir sint og provosert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...