Gå til innhold

Orker snart ikke mer, har 3 flotte gutter,men de legger seg aldri på kvelden og jeg får aldri alenetid, og er jeg er så sliten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en alenemor og har 3 flotte gutter på 3, 9 og  15, Pappan til de 2 største forsvant ut av livene våre når mellomste var 10mnd og så han aldri igjen. Pappan til 3åring har han anhver helg og en gang i uka.

Gutten på 3 år legger seg 1830-19 da er han fullstendig utslutt, og sovner i løpet av 10-15 minutter, han legger seg likt hele året forløpig.

Mellomste legger seg 20-2030 på hverdagen og rundt 22 i ferier og helger,men nå er han vannvittig trass når det gjelder legging,men når det er sagt har det alltid vert vanskelig og legge han helt siden han var baby på vår sommer, heldigvis bedre på høst og vinter når det er mørkere. fra April til slutten av August kan han holde på til 22-00 tiden.

Både 3 og 9 åring sover sjelden lengre enn kl 830 ferier/helger og 6-7 i hverdagen ( ofte tidligere ) uansett om det er helg ,ferie eller hverdag.

15 åring min er inne i den verste ungdomsperioden sin tydeligvis, han hører ikke på meg et sekund, han skal være inne senest 2230 på hverdagen, kl 2330 i helger,men er gjerne 2-3 timer senere i helger og ferie, glad han tar skolen seriøst i alle fall, og er nøye med og komme inn 2230 i hverdagen og legger seg stort sett 23 .

Han er oppe 1330-14 i helger og ferier og i hverdagen rundt 6-7.

Jeg har ingen fritid til meg selv, merker at jeg trenger det,men får det svært sjelden. bor ikke nærheten av min far og stemor, har ikke søsken og null kontakt med ingen kontakt med de 2 eldste sin familie på fars siden, så er ikke mye og ta av.

3 Åring er jo hos far anhver helg og en dag i uka, det hjelper jo, og farfaren har han 1-2 ganger i uka, farmoren døde dessverre en uke før han kom, og min eks har heller ingen søsken.

Noe tips og takle hverdagen,helger og ferier bedre med de 2 største ?

Anonymkode: e8a6a...6fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg ikke forstår problemet helt, men henger de to eldste på deg hele tiden? Kan du ta egentid når de gjør noe annet på kvelden? Er ute med venner? Og visst ikke, kan du ikke bare ta deg litt tid en dag i uken feks mens 15 åringen passer den mellomste, eventuelt begge de minste? Du har jo ganske mye fri fra minste, så burde ikke være vanskelig å få til minimum en kveld i uken tenker jeg. Om du går deg en lengre tur, drar på treningssenteret, henger med en venninne osv, gjør det du føler for. De to eldste er store nok til å burde klare seg hjemme alene noen timer 🤷‍♀️

Du har mer fritid enn meg høres det ut som fra det du skriver, og jeg har bare 2 barn og har til og med mannen hjemme med oss, men vi har ingen barnevaktmuligheter, et sykt barn og full jobb begge to hvor jeg jobber turnus, så vi har nå bare blitt vant med at det er slik 😅 gamer litt på kvelden når de sover eller går meg en lang tur :)

Anonymkode: eb619...ca4

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg har 3 gutter, mann og jobb. Ingen fritid her. Før kunne det hende jeg var alene hjemme en stund men nå er det nesten umulig. En sjelden gang kanskje. Jeg har innfunnet meg i det. Betal 15åring til å passe den minste. De to eldste kan være sammen hjemme. 

Endret av kiki1980
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke problemet egentlig. Du kan ha nok av egentid hvis du vil. 

Anonymkode: 6e744...665

• Liker 6
Skrevet

Hehe, alenetid. Hva skal man med det? Jeg er alene med to tenåringer. Føler fortsatt at jeg kun er alene på do. Jeg har laget meg en krok med en god stol på kjøkkenet, også kan jeg fint legge meg tidlig og se serie på ipaden i senga. 

Lystette gardiner til 9-åringen og grei beskjed om å bli i senga selv om han ikke sovner. Leggetid er leggetid. 

Diskusjon med 15-åringen om hvilke tider han synes det er rimelig å ha i sommerferien. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke problemet egentlig. Du kan ha nok av egentid hvis du vil. 

Anonymkode: 6e744...665

Javisst du skjønner ikke (punktum) Tror vi lar setningen være sånn jeg. 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kiki1980 skrev (37 minutter siden):

Jeg har 3 gutter, mann og jobb. Ingen fritid her. Før kunne det hende jeg var alene hjemme en stund men nå er det nesten umulig. En sjelden gang kanskje. Jeg har innfunnet meg i det. Betal 15åring til å passe den minste. De to eldste kan være sammen hjemme. 

Alene hjemme er jo en ting, men med mindre mannen din er tilbakestående kan du jo få et par kvelder i uken der du får stikke ut (trene, besøke venner, eller hva du nå foretrekker), og så får han det samme to andre kvelder, og så tre kvelder sammen.

Folk som bor sammen med den andre forelderen men ikke har egentid, velger jo selv å ikke ha det…

Anonymkode: 8ac2f...6ec

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke la mellomste sove ut, vekk litt tidligere og tidligere helt til han sovner i skapelig tid. Så får du egentid mens eldste er ute med venner. 
hadde også vekket eldste i 11 tiden btw.. 

• Liker 7
Skrevet

Døgnet er rett og slett for kort å sove så lenge man vil uten å forskyve døgnrytmen sin.  😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få 9 åringen i seng tidligere i helgene/ferier. Alt for sent for et såpass lite barn.

Anonymkode: f7275...ad9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden de to eldste er hos deg hele tiden, Regner jeg med at faren til den yngste kjenner de.  Kan ikke de være med til eks-stefar av og til?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må senke forventingene dine til hva tid for deg selv skal være. Jeg har to barn på 12 år og 15 år, 12 åringen er oppe til midnatt i ferien og 15 åringen til langt på natt og gamer. Men de er jo på hvert sitt rom og styrer hele kvelden utenom når de skal hente seg noe for eksempel på kjøkkenet, så jeg får jo masse alenetid likevel. Ikveld så jeg to filmer på rad på Netflix, halvsov på sofaen og lakket negler i ro på fred. Andre kvelder så finner jeg stor glede i å ha spillkveld eller filmkveld med barna. Glad når de vil finne på noe med meg. Sånn er det å være forelder, men jeg synes seriøst jeg har mye egentid nå og det har egentlig du også hvis du senker litt forventingene til hva denne egentiden skal innebære.

Anonymkode: eebc5...7d8

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon med 3 barn på tilsvarende alder. Siden minste er hos far en dag i uken og annenhver helg, så får jeg en del egentid da. Barna på 9 og 15 klarer seg mye selv, og jeg kan være borte noen timer å gjøre «egne ting». Besøk hos venner og andre planer for barna jobber jeg litt med å legge til de tidspunktene hvor det passer med at jeg også får trent/ sett venner etc. 

Anonymkode: 025eb...75d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å putte de opp for adopsjon? Hverfall de to yngste?

Anonymkode: 1089f...53d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar

Nei egen tid finnes ikke her, savner det. Ja jeg ser nå at jeg bør legge mellomste samme tid helg og hverdag, han er oppe tidlig uansett, aldri sovet lenge.

faren til yngste vil ikke ha de 2 største, han hadde 3 når vi møttes og fått 1 og venter en til nå med en ny dame

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du har jo mye mulighet for egentid? Du har en 15 åring i hus, og kan fint la han være barnevakt 1 times tid etter minste har lagt seg. Da kan du gå en tur, trene eller hva som helst. Har du kanskje låst deg i et mønster som ser begrensningene og ikke mulighetene? Det er lett for når man er så låst med barna alene slik du er. Det er uten tvil enklere for de som er 2 foreldre å kunne avlaste hverandre, så forstår godt at du syns det er slitsomt. Prøv likevel å se løsningene, 15 åringen kan passe minsten mot at han får 1 time ekstra utetid en annen dag - det er vinn-vinn for dere begge.

Om ungene sitter oppå deg hver kveld, så kan du fint si at i kveld kan vi gjøre noe sammen, men i morgen kveld må dere aktivisere dere selv for da skal jeg se en film, lakke negler, ta et langt bad eller noe sånt.

Anonymkode: 657f1...da5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke 3-åringen annenhver helg og en dag i uken. Kan du ikke være litt smart å lage lekeavtaler for 9-åringen disse dagene? Ellers regner jeg med at 15-åringen ikke er så mye hjemme (det høres sånn ut) og en 9-åring kan også være alene noen timer - selv 6-åringen min kan det.

Og 15-åringen kan vel også bidra med å se etter 3-åringen om du skal et eller annet, det er slik det er i store familier, det er ikke noe du skal betale for heller synes jeg. Det er slik her iaf (men det blir mest om vi skal ordne noe i hagen eller lignende siden eldste er 11 og minste er 2,5). 

Og så anbefaler jeg at du tar alle barna med på huslige ting så du faktisk kan slappe av når du endelig er alene.

Anonymkode: 3e1eb...108

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du har jo mye mulighet for egentid? Du har en 15 åring i hus, og kan fint la han være barnevakt 1 times tid etter minste har lagt seg.

Anonymkode: 657f1...da5

Dette. Du må kunne kreve langt mer enn det du gjør nå av 15-åringen din.

Anonymkode: 800e4...ba8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for alle svar

Nei egen tid finnes ikke her, savner det. Ja jeg ser nå at jeg bør legge mellomste samme tid helg og hverdag, han er oppe tidlig uansett, aldri sovet lenge.

faren til yngste vil ikke ha de 2 største, han hadde 3 når vi møttes og fått 1 og venter en til nå med en ny dame

Kan barna dine få tidligere innetider og leggetider? Høres veldig seint ut på innetid for 15 åring og leggetidene deres er veldig sene. 

Anonymkode: ba229...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror du må senke forventingene dine til hva tid for deg selv skal være. Jeg har to barn på 12 år og 15 år, 12 åringen er oppe til midnatt i ferien og 15 åringen til langt på natt og gamer. Men de er jo på hvert sitt rom og styrer hele kvelden utenom når de skal hente seg noe for eksempel på kjøkkenet, så jeg får jo masse alenetid likevel. Ikveld så jeg to filmer på rad på Netflix, halvsov på sofaen og lakket negler i ro på fred. Andre kvelder så finner jeg stor glede i å ha spillkveld eller filmkveld med barna. Glad når de vil finne på noe med meg. Sånn er det å være forelder, men jeg synes seriøst jeg har mye egentid nå og det har egentlig du også hvis du senker litt forventingene til hva denne egentiden skal innebære.

Anonymkode: eebc5...7d8

Dette! Jeg skjønner ikke hva du mener med at du ikke får egentid i den alderen ungene dine er i. De ordner seg vel selv?

Anonymkode: 11b52...16b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...