Gå til innhold

Hvilken religion er den "riktige"?

Anbefalte innlegg

20 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi jeg vet at Jesus lever, mens buddha er død. 

Anonymkode: d03f9...659

Jesus og Buddha er ikke konkurrenter. Buddha påsto ikke så vidt jeg vet å være noe annet enn et menneske, og buddhismens lære avhenger ikke av om han er død eller levende. Buddhismen foreskriver metoder for hvordan man tenker og handler her og nå, for å finne fred her og nå, og er, i alle fall fra buddhismens egen synsvinkel, kompatibel med hva enn man ellers måtte tro på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo som å spørre, hvilken farge er den fineste? For de fleste vil jo påstå at "MIN RELIGION ER BEST".

Anonymkode: 5c0c9...d22

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid morsom å se noen som er nyfrelste og som har vært religiøse i 8 mnd diskutere med noen som har mangfoldige år med erfaring.

Religion handler om å tro på noe som ikke kan bevises så sånn sett så er alle religioner like.

Anonymkode: 76bd4...248

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (På 8.8.2022 den 1.25):

mange bøder mistet sin tro da... og det var da ikke så mange av de som overlevde dessverre

Som forventet, ikke sant? I den ytterste nøden blir troen alltid presset og der er mennesker forskjellige. Noen blir sterkere i troen mens andre opplever det motsatte. Men uansett har beretningene til overlevende fra konsentrasjonsleirene gitt verdifulle bidrag til psykologien slik jeg ser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alltid morsom å se noen som er nyfrelste og som har vært religiøse i 8 mnd diskutere med noen som har mangfoldige år med erfaring.

Religion handler om å tro på noe som ikke kan bevises så sånn sett så er alle religioner like.

Anonymkode: 76bd4...248

Jeg håper at fanatikere uansett religion blir så modige at de ikke føler seg truet av andre trosretninger. Det er psykologisk sett interessant å tenke over hva som gjør at noen mennesker holder så fast på sin tro at alt annet blir forkastet. Her tror jeg Freud hadde sikkert mye å si.

For min del er saken at jeg lar meg bli inspirert av ulike livsfilosofier som jeg anser religioner for å være. Jeg kan ikke sanskrit, men å høre på hinduistiske mantraer er beroligende for sinnet. Jeg kan ikke latin, men jeg blir følelsesladet når jeg hører salmer sunget på latin. Fra sjamanismen blir jeg trukket inn i fantasien når jeg hører de ulike instrumentene og det er godt. Jeg hører også vers fra koranen på arabisk og det er vakkert. 

Jeg føler meg fri.

Hør bare på følgende:

Det er så vakkert og skaper indre vibrasjoner.

Eller denne:

Og denne:

Eller denne:

Det jeg vet er at livet mitt ikke blir bedre om jeg latterliggjør andre trosretninger enn min egen. Da har jeg ikke forstått budskapet i det jeg tror på. Min sannhet er ikke nødvendigvis den samme som din, men jeg latterliggjør deg ikke. Jeg vil bestrebe meg etter å lære av deg, men aldri prøve å prakke på deg min tro. Og nettopp derfor trenger vi det sekulære samfunnet. 

Endret av Skid_raw
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shih tzuer er min religion, for de ser jeg. Ikke tror på.

Anonymkode: f1c1f...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 7.8.2022 den 22.36):

Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre.  Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige?

Alle tror på den samme Guden, så alle kan ta det helt med ro. Bedre at alle samarbeider og er venner enn å drepe for at man tror å det samme men på forskjellige måter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at intensjonen med religion historisk sett konsekvent har handlet om å kontrollere større folkemengder i en tid uten politistat eller myndigheter som kunne føre reelle lovfestninger og bestemmelser.

Idag tror jeg at det fremdeles er en stor del av det men for individet så betyr det ofte tilhørighet, trygghet og en mening med livet.

Anonymkode: ba096...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tror erfaringen minker og naiviteten øker med årene.

Og hvilken erfaring snakker du om? Erfaring om å ikke få vondt i knærne når du skal be? Sikkert god erfaring å ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at intensjonen med religion historisk sett konsekvent har handlet om å kontrollere større folkemengder i en tid uten politistat eller myndigheter som kunne føre reelle lovfestninger og bestemmelser.

Idag tror jeg at det fremdeles er en stor del av det men for individet så betyr det ofte tilhørighet, trygghet og en mening med livet.

Anonymkode: ba096...565

He he, eg har alltid tenkt at det er motsett!

At religion oppsto for å beskytte individet, at mennesket føler at ein har ein "grunn" i verda, noko som skapar tilhøyrihet og trygghet.

Men at når religionar utviklar seg så vert dei nesten utan unnatak gjort om til å bli kontrollinstansar som overvoker og styrer menneska sine liv. 

Anonymkode: adada...ea5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste dere at religiøse i snitt scorer lavere på IQ-tester enn ikke-religiøse? https://www.livescience.com/59361-why-are-atheists-generally-more-intelligent.html (artikkel om metastudie komplett med lenker til studiene)

Det kan vitne om at det som fører til religion er tankefeil og rasjonaliseringssvikt. Eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor de åpenbart smarte er religiøse. Som feks Entern 

Anonymkode: 9afcf...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visste dere at religiøse i snitt scorer lavere på IQ-tester enn ikke-religiøse? https://www.livescience.com/59361-why-are-atheists-generally-more-intelligent.html (artikkel om metastudie komplett med lenker til studiene)

Det kan vitne om at det som fører til religion er tankefeil og rasjonaliseringssvikt. Eneste jeg ikke kan forstå er hvorfor de åpenbart smarte er religiøse. Som feks Entern 

Anonymkode: 9afcf...75a

Interessant artikkel, men påstandene er spissformulerte. Livescience er en typisk clickbait side preget av sensasjonalisme selv om artiklene/nyhetene er valide. Artiklene er skrevet på et språk som appellerer til hvermansen. En grundigere vitenskapelig artikkel hadde blitt for tørr og stilt større krav til forståelse av komplekse fenomener for folk flest.

Det er så mye som ikke fokuseres på i artikkelen som egentlig hører til temaet. En gang i tiden delte vitenskapsmenn sinnet og kroppen og hevdet at det var to ulike ting som ikke påvirker hverandre. I dag vet vi at dualitetsprinsippet har noe for seg. Irritabel tarmsyndrom er en smertefull sykdom. I dag vet vi at det er en sammenheng mellom stress og hvordan magesystemet reagerer. Når stresset blir analysert psykologisk skjønner vi hvordan ting henger sammen og hvordan måten vi tenker på påvirker resten av kroppen. For mange mennesker er nettopp religion en kilde til redusert stress. For en kreftsyk person som opplever at livet ebber ut mer og mer er nettopp kirkesamfunnet redningen. Der er det et fellesskap og folk som bryr seg. 

Så må vi ta for oss sosioøkonomisk status. Mange steder i verden er samfunn skjevfordelte. Men en gateselger i Calcutta som ikke har kalkulator eller formell utdannelse klarer likevel å ha en oppfatning av verdien på en vare, og hvor mye den må selges for at det skal bli en fortjeneste. Gateselgeren er praktiserende hindu. 

Det altfor mange ikke virker å skjønne er at religioner faktisk inspirerer til å søke visdom og kunnskap også utenfor dens sfære. Hvordan kan det ha seg at algebra utviklet seg hos araberne som var muslimer? Jo, vitenskapen i den muslimske verden var på høyden da det var stabilitet i disse landene. Men som med alle imperier som er på høyden blir dekadense det som velter lasset. Folk blir så trygge at de finner opp problemer som i sin tur fører til ustabile samfunn.

Det som du sikter til og som er hovedproblemet er dogmatisk tenkning, noe flere i denne tråden er gode eksempler på. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud er sannelig den ufattelige Store, og Han er den Gode! Jeg vitner til at Gud er den Hørende, og Han er den som Svarer med Godhet. Sannelig, jeg kan ikke huske eller telle alle mine bønn til Deg som har blitt virkelighet, de er for mange. Velsignet er Gud, den Høyt Majestetiske og Gudommelige, det finnes ingen lik Han og det finnes ingen gud en Han!

Religion stammer fra Sannhet. Fra mennesker som faktisk har opplevd, realisert eller hatt direkte kontakt med Gud eller annet form for den transcendentale virkelighet. Dessverre så blir de primære sendebud sine lærdom etter langt nok tid korruptert av egoet, av folk som selv ikke har noe opplevelse eller direkte kontakt med Sannheten.

Det er det egoet gjør, som du vil realisere hvis du er observant av den i nok grad; den vil alltid ville korruptere Sannheten for å tilfredstile seg selv på en eller annen egoistisk måte.

Så det er hva som har skjedd med religion.

Men mye er ikke korruptert. MYE er ren Sannhet. Ren fakta. Ren virkelighet.

Du må bare lære deg å skille mellom hva som er sant i religon, og hva som er bullshit.

Start med å oppleve og realisere shit for deg selv også gå tilbake til Quranen eller Bibelen, eller Hindu Skriftene osv.

Godspeed 😉

Endret av Conal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conal skrev (4 timer siden):

Gud er sannelig den ufattelige Store, og Han er den Gode! Jeg vitner til at Gud er den Hørende, og Han er den som Svarer med Godhet. Sannelig, jeg kan ikke huske eller telle alle mine bønn til Deg som har blitt virkelighet, de er for mange. Velsignet er Gud, den Høyt Majestetiske og Gudommelige, det finnes ingen lik Han og det finnes ingen gud en Han!

Religion stammer fra Sannhet. Fra mennesker som faktisk har opplevd, realisert eller hatt direkte kontakt med Gud eller annet form for den transcendentale virkelighet. Dessverre så blir de primære sendebud sine lærdom etter langt nok tid korruptert av egoet, av folk som selv ikke har noe opplevelse eller direkte kontakt med Sannheten.

Det er det egoet gjør, som du vil realisere hvis du er observant av den i nok grad; den vil alltid ville korruptere Sannheten for å tilfredstile seg selv på en eller annen egoistisk måte.

Så det er hva som har skjedd med religion.

Men mye er ikke korruptert. MYE er ren Sannhet. Ren fakta. Ren virkelighet.

Du må bare lære deg å skille mellom hva som er sant i religon, og hva som er bullshit.

Start med å oppleve og realisere shit for deg selv også gå tilbake til Quranen eller Bibelen, eller Hindu Skriftene osv.

Godspeed 😉

Jeg er Gud.

Anonymkode: dff74...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kompis som hevder, (uironisk), at katolisisme er den eneste rette tro, og at hinduister, buddhister og muslimer er hedninger.

Anonymkode: fe011...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en kompis som hevder, (uironisk), at katolisisme er den eneste rette tro, og at hinduister, buddhister og muslimer er hedninger.

Anonymkode: fe011...e53

Hvis man skal være realistisk vil alle hevde dette (om sin tro og om andres) ellers ville de pr def være hyklere ;)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 7.8.2022 den 22.36):

Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre.  Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige?

For å sitere Hitchens: "equal glimpses of the untrue"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ian skrev (På 10.8.2022 den 13.29):

FLDS

Fundemandalist church of Jesus Christ latter-day saints?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...