Maleficenta Skrevet 7. august 2022 #21 Del Skrevet 7. august 2022 Stina234 skrev (2 timer siden): Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige? om de ikke tror det så hadde de ikke vært religiøse i utg punktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. august 2022 #22 Del Skrevet 7. august 2022 Skid_raw skrev (2 timer siden): Absolutt ikke! Mennesket trenger å tro på noe høyere enn seg selv når nøden er på sitt sterkeste. Hvordan ellers overlevde mange av jødene i konsentrasjonsleirene? Men problemet oppstår når man skal påvirke andre til å tro på det samme. Misjonsvirksomhet er en uting slik jeg ser det. mange bøder mistet sin tro da... og det var da ikke så mange av de som overlevde dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #23 Del Skrevet 7. august 2022 Skjønner ikke hvorfor islam, kristendom, jødedom osv har blitt så polarisert. De har jo alle omtrent samme opphav verdensbilde. Jesus og Muhammed er bare noe man har lagt til i senere tid. Og hva er egentlig problemet? Jeg kan ha min gud, du kan ha din gud. Ingen større forskjell enn at jeg leser krim og du leser Donald. Hvorfor bry seg så voldsomt om hva andre leser, tror på, tilber eller hva som måtte tilfredstille deg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 7. august 2022 #24 Del Skrevet 7. august 2022 Jacobandersen skrev (2 timer siden): Jeg vil også nevne det at jeg ikke tror på: Hinduismen fordi det ikke ser ut til å være forenlig med virkeligheten. Buddismen har jeg aldri undersøkt, fordi det ikke har tiltalt meg. Islam fordi Muhammed skulle ta over verden med sverdet, med makt og lureri. Noe Gud hadde gjort med jødene om han ville overbevise verden med makt. Eller kanskje han hadde gjort det selv, ved å tvinge hele verden i kne. Jeg skjønner heller ikke hvordan muslimer kommer til himmelen mtp hvor absolutt perfekte vi mennesker må være for å komme dit. Alle mennesker er syndere. Norge ble også kristnet med blod. Koranen og bibelen er forøvrig ganske like når det gjelder leveregler og synd. Overraskende like tekster om du leser begge. Samme historiene finner du også i begge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 7. august 2022 #25 Del Skrevet 7. august 2022 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Norge ble også kristnet med blod. Det der er meget overdrevet. Olav’ene var ikke så viktige. De fleste ble kristne mens de var ute i utlandet og terroriserte folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 8. august 2022 #26 Del Skrevet 8. august 2022 Stina234 skrev (10 timer siden): Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige? Pga beviset i Bibelen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #27 Del Skrevet 8. august 2022 11 hours ago, Stina234 said: Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige? Jeg har innsett at jeg ikke er kvalifisert/har gode nok grunner til å fastslå hvilken, om noen, av religionene som er sann. Men jeg praktiserer (sekulær) buddhisme i varierende grad, for det første fordi det ganske enkelt funker, og fordi det buddhismen sier kan etterprøves og erfares helt konkret og direkte. Buddhisme passer ikke helt inn i det vi vanligvis tenker på som religion. Det er mer en metode for å finne fred. Det passer veldig godt for meg som mistet min kristne tro og ikke ser gode grunner til å tro at f.eks islam er sant. Anonymkode: d827a...41d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 8. august 2022 #28 Del Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har innsett at jeg ikke er kvalifisert/har gode nok grunner til å fastslå hvilken, om noen, av religionene som er sann. Men jeg praktiserer (sekulær) buddhisme i varierende grad, for det første fordi det ganske enkelt funker, og fordi det buddhismen sier kan etterprøves og erfares helt konkret og direkte. Buddhisme passer ikke helt inn i det vi vanligvis tenker på som religion. Det er mer en metode for å finne fred. Det passer veldig godt for meg som mistet min kristne tro og ikke ser gode grunner til å tro at f.eks islam er sant. Anonymkode: d827a...41d Buddhisme kan være religion eller mer livsfilosofi ettersom hvilken type man følger. Theravada buddhisme involverer ikke guder og lar seg lett kombinere med helt andre religioner. Er forresten glad i og har mye respekt for buddhismen 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #29 Del Skrevet 8. august 2022 Som kristen så er kristendommen det rette for meg. Jeg har hatt troen med meg stort sett hele livet og det har gitt meg trygghet og visshet gjennom hele oppveksten. Samtidig så kan jeg ikke si at 1,7 milliarder muslimer tar feil. Jeg konkluderer med at vi alle tror i bunn og grunn på den samme Gud. Anonymkode: d150d...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 9. august 2022 Forfatter #30 Del Skrevet 9. august 2022 Det er merkelig dette med religion. Det er ingenting annet som har skapt så mye krig, drap og konflikter oppover årene som religioner. Man kan undre seg over hvorfor mennesker fortsatt da trekkes til en eller annen religion og konfliktene helt sikkert vil fortsette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 9. august 2022 #31 Del Skrevet 9. august 2022 Stina234 skrev (58 minutter siden): Det er merkelig dette med religion. Det er ingenting annet som har skapt så mye krig, drap og konflikter oppover årene som religioner. Man kan undre seg over hvorfor mennesker fortsatt da trekkes til en eller annen religion og konfliktene helt sikkert vil fortsette. Eh, det der er en myte, god gammeldags grådighet har sannsynligvis skapt minst like mange kriger. Og drap, selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #32 Del Skrevet 9. august 2022 Stina234 skrev (1 time siden): Det er merkelig dette med religion. Det er ingenting annet som har skapt så mye krig, drap og konflikter oppover årene som religioner. Man kan undre seg over hvorfor mennesker fortsatt da trekkes til en eller annen religion og konfliktene helt sikkert vil fortsette. Ja, som sagt over her så er det en myte som ikke blir riktigere av å gjentas. Den tyske hærens valgspråk var i lang tid (også under 2. verdenskrig) "Gott mit uns" ("Gud med oss"). Det gjør likevel ikke 2. verdenskrig på noen måte til en religionskrig. Det er også greit å understreke at det er mennesker som kriger, ikke religioner. Selv om en og annen despot går til krig på religiøst grunnlag så er ikke det grunn nok til å diskreditere religionen. Anonymkode: d150d...cd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ost Skrevet 9. august 2022 #33 Del Skrevet 9. august 2022 Entern skrev (5 minutter siden): Eh, det der er en myte, god gammeldags grådighet har sannsynligvis skapt minst like mange kriger. Og drap, selvfølgelig. Bare fordi X eller Y har forårsaket like krig, drap og så videre som religion så betyr jo ikke det at Stina234 tar direkte feil. Det er jo dog ikke så lett å bevise at ingenting annet har skapt like mye dritt, heller. Verken på den ene eller andre siden. Synsing og spekulasjon basert på historie osv. Uansett. Personlig tenker jeg at det ikke finnes en 'riktig' religion, men det finnes heller ingen 'feil' religion. Jeg tenker at religion er noe folk trenger for å få en slags mening med livet. Kanskje synes de livet virket tomt uten, kanskje er de født og oppvokst med religion og derfor tror på det, og så videre. Det er tross alt et valg å være religiøs, et ganske enkelt ett faktisk. Hvorvidt man aktivt praktiserer religionen er jo en annen sak. Religion er interessant, i hvert fall. Man har jo veldig mange av dem, men merkelig nok så vil man i dagens samfunn bli sett på som rar om man tror på Odin f.eks, men ikke Gud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 9. august 2022 #34 Del Skrevet 9. august 2022 Sommer2464 skrev (På 8.8.2022 den 8.46): Pga beviset i Bibelen. Plager det deg ikke litt at de som satte sammen Bibelen hadde en rekke ulike motiver for hvilke bøker som skule være med eller ikke? Under avstemning ble det avgjort - med andre ord er den kristne og jødiske gudens ord blitt til ved demokrati 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #35 Del Skrevet 9. august 2022 Hvis jeg måtte velge hadde jeg sagt buddhismen. Det er den eneste religionen som ikke hevder at den er den eneste rette. Anonymkode: 8bb75...805 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #36 Del Skrevet 9. august 2022 Stina234 skrev (På 7.8.2022 den 22.36): Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige? Den eneste riktige er faktisk judismen. Påriktig Anonymkode: d80c1...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #37 Del Skrevet 9. august 2022 Spørsmålet ditt er feil. Ikke en religion, men en person. Navnet Hans er Jesus. Han er veien, sannheten, og livet. Ingen kommer til Faderen uten Han. 🥰 Alt annet er fantasihistorier djevelen har lurt mennesker til å skrive ned. Anonymkode: d03f9...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #38 Del Skrevet 9. august 2022 Spørs hva du mener med "riktig". Hvilken er sannheten? Ingen av dem. Men en religion kan være den rette for deg, på personnivå. Opp til hver enkelt å finne. Anonymkode: c509a...fc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #39 Del Skrevet 9. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet ditt er feil. Ikke en religion, men en person. Navnet Hans er Jesus. Han er veien, sannheten, og livet. Ingen kommer til Faderen uten Han. 🥰 Alt annet er fantasihistorier djevelen har lurt mennesker til å skrive ned. Anonymkode: d03f9...659 Hvordan vet du at det ikke er djevelen som har lurt deg til å tru det? Anonymkode: c509a...fc8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #40 Del Skrevet 9. august 2022 Alle vil selvsagt Mene forskjellig Om Det, men For meg så er islam den rette religionen🙂❤️ og jeg bryr meg ikke Om eventuellt stygge fordommer Andre har Om det, gud skal dømme Oss Alle en dag og Ingen mennesker er feilfrie så det ER mye bedre og akseptere hverandre og hverandres tro og livssyn. Og være snille og greie mot hverandre Istedenfor og rakke Ned på hverandre. ☮️🙂 Anonymkode: d7e9e...ef1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå