Stina234 Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Absolutt ingen av de. Husk at det er gjenfortellinger, sammensurium og tydelig politisk, frykt og maktbasert absolutt alt sammen. Akkurat som da de voksne fortalte skremselshistorier til barna for å hindre at de gikk ut i skogen på natta og ble mat for ulvene. Det ER lov å tenke selv. Anonymkode: b604a...d63 7 5
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 (endret) Jacobandersen skrev (20 timer siden): Det følgende er sagt: «Blessed are the pure in heart, for they will see God.» Om vi alle tømmer sinnene våre for våre fordommer, tillærte sannheter og observerer verden ærlig. Så vil vi se Gud. Om vi ikke klarer å se Gud inni oss selv så er jo løpet kjørt uansett. For hvis mennesket klarer det så trenger det ikke å bygge helligdommer, eller ofre for gudene. En hindu som bruker flere liter melk til å helle over en svart stein istedenfor å gi den til en fattig familie som får mat. Det er karma og dharma i samme slengen. Endret 8. august 2022 av Skid_raw 3
omarel Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Stina234 skrev (11 minutter siden): Dere som praktiserer religion, om det er kristne, Islam, Hindu, Buddhisme eller andre. Hvorfor tror dere at deres religion er den eneste riktige? Fordi Guds sier selv: "sannelig, religionen hos Gud er Islam." Islam er et samleord som innebærer hengivenhet og fred" indre fred".
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Jeg tror på Gud og Jesus kristus. Anonymkode: ef55d...a69 3
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 (endret) Jacobandersen skrev (7 minutter siden): Jeg vil også nevne det at jeg ikke tror på: Hinduismen fordi det ikke ser ut til å være forenlig med virkeligheten. Buddismen har jeg aldri undersøkt, fordi det ikke har tiltalt meg. Islam fordi Muhammed skulle ta over verden med sverdet, med makt og lureri. Noe Gud hadde gjort med jødene om han ville overbevise verden med makt. Eller kanskje han hadde gjort det selv, ved å tvinge hele verden i kne. Jeg skjønner heller ikke hvordan muslimer kommer til himmelen mtp hvor absolutt perfekte vi mennesker må være for å komme dit. På hvilken måte er kristendommen forenlig med virkeligheten? I alle de abrahamske religionene snakkes det om "altet". I hinduismen og videre buddhisme er det snakk om Om/Aum - det første ordet. Uansett er det for meg visdom om det å leve et godt liv og det kan gjøres på mange måter. Hedonisme er tydeligvis ikke veien å gå. Puritanismen krever mye av mennesket. Slikt sett blir alle religionene riktige for meg siden det er visdom om livet og eventuelt livet etter døden. Endret 7. august 2022 av Skid_raw
Entern Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Skid_raw skrev (Akkurat nå): På hvilken måte er kristendommen forenlig med virkeligheten? På hvilken måte er kommunismen forenlig med virkeligheten? 1
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Entern skrev (Akkurat nå): På hvilken måte er kommunismen forenlig med virkeligheten? Kommunisme i en tråd om religion? 6 1
Entern Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Skid_raw skrev (Akkurat nå): Kommunisme i en tråd om religion? Så hvorfor deltar du i en tråd om religion der tråden dreier seg rundt spørsmålet «Dere som praktiserer religion, […] hvorfor tror dere deres religion er den den eneste riktige?», hmm? 1
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Entern skrev (1 minutt siden): Så hvorfor deltar du i en tråd om religion der tråden dreier seg rundt spørsmålet «Dere som praktiserer religion, […] hvorfor tror dere deres religion er den den eneste riktige?», hmm? Tror du bommer grovt her og jeg biter ikke på agnet. 4
Entern Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Skid_raw skrev (Akkurat nå): Tror du bommer grovt her og jeg biter ikke på agnet. Heh.
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 Jacobandersen skrev (2 minutter siden): Når jeg ser på verden, så tenker jeg at dette kan være skapt av en evig uforståelig ikke-fysisk skaper. Han er ikke en del av denne verden, han er ikke i en tid. Han er kilden til verden og dens ende. Absolutt god. Ondskapen kommer av fri vilje. At verden er i kontinuerlig forfall. Alt følger hans ord, utenom oss. Godt skrevet! Men gudebegrepet kan forstås på mange måter og det synes jeg at de store religionene beskriver godt. Visdom kan komme til uttrykk på mange måter.
Gjest Optimo Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Her passer det med en liten sangtekst. Sitat Billions of people with faith in some power almighty Billions of others who call the same thing a different name Idioter hele gjengen.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 Jeg har mest trua på naboen, Jesus Kristiansen. Anonymkode: 3950d...928
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #16 Skrevet 7. august 2022 (endret) Optimo skrev (3 minutter siden): Her passer det med en liten sangtekst. Idioter hele gjengen. Absolutt ikke! Mennesket trenger å tro på noe høyere enn seg selv når nøden er på sitt sterkeste. Hvordan ellers overlevde mange av jødene i konsentrasjonsleirene? Men problemet oppstår når man skal påvirke andre til å tro på det samme. Misjonsvirksomhet er en uting slik jeg ser det. Endret 7. august 2022 av Skid_raw 2 1
Gjest Optimo Skrevet 7. august 2022 #17 Skrevet 7. august 2022 Skid_raw skrev (28 minutter siden): Hvordan ellers overlevde mange av jødene i konsentrasjonsleirene? Ville det ikke vært bedre for dem å gi opp, dø og komme til Gud? Mindre lidelse? Majoriteten av verdens religiøse tror fordi foreldrene deres trodde, og indoktrinerte barna i det samme. Menneskeheten blir holdt tilbake av at så mange ikke ønsker å finne svar på de store spørsmålene. I stedet slår de seg til ro med "Gud gjorde det". For en stund siden trodde vi at en gud laget torden også. Ironien i at dagens mennesker ser litt overbærende på gamle religioner og "ja, ja... De visste ikke bedre", når vi tror på like mye tull og tøys selv. Kast skriften. Bruk hjernen på noe mer vettugt. Skal man studere religion får det eventuelt være som historie og kulturforståelse.
Entern Skrevet 7. august 2022 #18 Skrevet 7. august 2022 Optimo skrev (57 minutter siden): Her passer det med en liten sangtekst. Idioter hele gjengen. Dette er bare fordommer. Vet du hvem som har masse fordommer? Indoktrinerte folk. Hmm. Optimo skrev (17 minutter siden): Ville det ikke vært bedre for dem å gi opp, dø og komme til Gud? Mindre lidelse? Majoriteten av verdens religiøse tror fordi foreldrene deres trodde, og indoktrinerte barna i det samme. Menneskeheten blir holdt tilbake av at så mange ikke ønsker å finne svar på de store spørsmålene. I stedet slår de seg til ro med "Gud gjorde det". For en stund siden trodde vi at en gud laget torden også. Ironien i at dagens mennesker ser litt overbærende på gamle religioner og "ja, ja... De visste ikke bedre", når vi tror på like mye tull og tøys selv. Kast skriften. Bruk hjernen på noe mer vettugt. Skal man studere religion får det eventuelt være som historie og kulturforståelse. 1
Skid_raw Skrevet 7. august 2022 #19 Skrevet 7. august 2022 Optimo skrev (1 time siden): Ville det ikke vært bedre for dem å gi opp, dø og komme til Gud? Mindre lidelse? Majoriteten av verdens religiøse tror fordi foreldrene deres trodde, og indoktrinerte barna i det samme. Menneskeheten blir holdt tilbake av at så mange ikke ønsker å finne svar på de store spørsmålene. I stedet slår de seg til ro med "Gud gjorde det". For en stund siden trodde vi at en gud laget torden også. Ironien i at dagens mennesker ser litt overbærende på gamle religioner og "ja, ja... De visste ikke bedre", når vi tror på like mye tull og tøys selv. Kast skriften. Bruk hjernen på noe mer vettugt. Skal man studere religion får det eventuelt være som historie og kulturforståelse. Joda, det å gi opp hadde sikkert vært riktig for noen. Men de trodde at det var prøvelser fra Gig det gav dem styrke til overleve vanskelige kår på en psykologisk måte. Disse menneskene har hjulpet vitenskapen til å forstå og utvikle behandlingsmetoder for psykiske traumer. I dag vet vi mer om PTSD enn noen gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå