AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Er det noen ting du er spesielt stolt eller fornøyd med? 😊 Spør bare fordi nysgjerrig! Anonymkode: f6233...6d0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Gikk over til morsmelkerstatning fordi jeg ikke klarte å produsere melk. Fikk en helt ny baby. Anonymkode: 3645b...bf8 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Jeg er stolt over å gjort sang og lesestund til noe betydningsfullt for barnet. Språket har hvertfall hatt god effekt av dette! Anonymkode: 6ad3a...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Tja, er jo vanskelig å vite om det er flaks eller ikke, men er veldig fornøyd for at vi fikk til, og fortsatt har gode søvnrutiner og et barn som elsker sengen sin og sitt eget rom. Var mye på rommet hennes, fikk ligge i sengen sin og bli kjent med den på dagtid og våken som baby. Nr 2 er 3 mnd nå og tenker å begynne nå med lignende rutiner som storesøster, så blir det spennende å se om det blir samme suksess nå😄 Anonymkode: 86d7f...709 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Når jeg til slutt ikke ga meg og sa at noe måtte være galt og sluttet å tro på helsepersonell som bagatelliserte babyens problemer. Fire diagnoser, tre medisiner og en diett senere har baby endelig ikke smerter lenger. Anonymkode: 56d06...038 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når jeg til slutt ikke ga meg og sa at noe måtte være galt og sluttet å tro på helsepersonell som bagatelliserte babyens problemer. Fire diagnoser, tre medisiner og en diett senere har baby endelig ikke smerter lenger. Anonymkode: 56d06...038 Herlighet. Godt barnet hadde deg som sto på ditt. Kan jeg spørre hvilke typer symptomer de bagatelliserte? Anonymkode: 45d47...4af
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Huff, føler jeg har mislyktes med alt og det som har gått bra var bare flaks. Anonymkode: fad64...028 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 At jeg aldri lot min klistremerkebaby, som også hadde div.spedbarnsplager, ligge og gråte. Hun fikk masse kos, trøst og nærhet døgnet rundt. I dag ligger hun langt framme når det gjelder empati og å forstå andres emosjoner, i følge barnehagen. At jeg klarte å avvende både nattamming og amming helt på egenhånd. Det var tøft, for jenta var helt puppegal og gråt og måtte trøstes i lange tider. Faren syns det var for stress å legge, så da måtte jeg stå i det selv, selv om helsestasjonen faktisk anbefalte at far tok legging ved avvending av amming. Anonymkode: d433a...bdb 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Gode soverutiner og at jeg bærte han 24/7 de første månedene. Utrolig trygg, empatisk, omsorgsfult og lykkelig barn i dag 💙 Anonymkode: 79dcc...7bc 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #10 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Herlighet. Godt barnet hadde deg som sto på ditt. Kan jeg spørre hvilke typer symptomer de bagatelliserte? Anonymkode: 45d47...4af Intens gråt store deler av døgnet, selv etter kolikken var ferdig, svært hyppige oppvåkninger, skrek når ble lagt flatt, mye sprutgulp, to timer oppkast ved hvert forsøk på å gi grøt, vedvarende vanntynn diaré tosifret antall ganger om dagen med tilhørende fullt klesskift, tygget og spyttet ut igjen ethvert forsøk på fast føde med biter, utstrakt eksem, tilfeller av ujevn pust og hvesing, veldig mye hvesing ved forkjølelse, småhosting utenom forkjølelse. Anonymkode: 56d06...038 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #11 Skrevet 8. august 2022 Det er litt vanskelig å svare på, for barn er så forskjellige, så det er umulig å si om det er noe jeg har gjort eller om barnet bare er sånn. Vi har hatt de samme rutinene rundt legging fra start, selv fra før de hadde særlig utbytte av rutiner. Vi har alltid kunnet legge henne våken ned i sengen, også sovner hun av seg selv ila. 5 min. Hun har sovet natten igjennom hele tiden, med unntak av den første tiden hvor hun måtte vekkes for å få mat. Vi har aldri latt henne gråte, og hun blir holdt når hun trenger det, men hun er stort sett blid og fornøyd og gråter sjeldent. Hadde hun grått mye, og jeg var utslitt, så hadde jag kanskje måtte lagt henne fra meg og gått ut av rommet for å samle meg litt. Det er ingenting galt i det når det står på. Altså, jeg kan sikkert gjøre akkurat det samme med neste baby, men så fungerer ikke det i det hele tatt. Foreldre med barn som sover dårlig, eller gråter hele dagen, gjør nok like mye riktig som meg. Babyene våre er bare forskjellige. Kanskje vi har gjort noe riktig, eller så har vi vært ekstra heldige med en blid sovebaby. Moren min sa alltid at rolige foreldre får rolige barn, men denne "statistikken" kan jo komme av at det er vanskelig å være rolig og avslappet med en kollikkbaby som skriker døgnet rundt. Jeg tror uansett at de som gir nærhet og trøst når baby trenger det, uavhengig av hvor ofte det er, får trygge og blide barn senere. Anonymkode: 81d7e...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er litt vanskelig å svare på, for barn er så forskjellige, så det er umulig å si om det er noe jeg har gjort eller om barnet bare er sånn. Vi har hatt de samme rutinene rundt legging fra start, selv fra før de hadde særlig utbytte av rutiner. Vi har alltid kunnet legge henne våken ned i sengen, også sovner hun av seg selv ila. 5 min. Hun har sovet natten igjennom hele tiden, med unntak av den første tiden hvor hun måtte vekkes for å få mat. Vi har aldri latt henne gråte, og hun blir holdt når hun trenger det, men hun er stort sett blid og fornøyd og gråter sjeldent. Hadde hun grått mye, og jeg var utslitt, så hadde jag kanskje måtte lagt henne fra meg og gått ut av rommet for å samle meg litt. Det er ingenting galt i det når det står på. Altså, jeg kan sikkert gjøre akkurat det samme med neste baby, men så fungerer ikke det i det hele tatt. Foreldre med barn som sover dårlig, eller gråter hele dagen, gjør nok like mye riktig som meg. Babyene våre er bare forskjellige. Kanskje vi har gjort noe riktig, eller så har vi vært ekstra heldige med en blid sovebaby. Moren min sa alltid at rolige foreldre får rolige barn, men denne "statistikken" kan jo komme av at det er vanskelig å være rolig og avslappet med en kollikkbaby som skriker døgnet rundt. Jeg tror uansett at de som gir nærhet og trøst når baby trenger det, uavhengig av hvor ofte det er, får trygge og blide barn senere. Anonymkode: 81d7e...8d7 Jeg elsker når folk med rolige barn også tar høyde for at babyer er forskjellige 🥰 Vi som har slitt med mye sykdom og hatt en vanskelig babytid får ofte nok høre fra enkelte med rolige babyer at "det er jo bare å..." og de mener det er noe vi gjør feil. Og dere gjorde helt sikkert masse riktig med rutiner og trøst osv, for selv de med i utgangspunktet rolige barn kan jo gjøre det mye vanskeligere for seg selv og babyen hvis sånne ting glipper. ☺️ Anonymkode: 56d06...038 2
BobbySocks Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 (endret) Sånn i retrospekt ser jeg at jeg stresset mye med alt mulig, men det jeg er mest fornøyd med er at jeg gikk for BLW på de siste barna. I dag eter de alt. Og de sitter pent ved bordet selv på kjedelige restaurantmiddager, i motsetning av hva de første barna gjorde. Jeg tror virkelig på at det gir en helt annen matglede en å få en skje stappa ned i gapet. Endret 8. august 2022 av BobbySocks 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 BobbySocks skrev (13 minutter siden): Sånn i retrospekt ser jeg at jeg stresset mye med alt mulig, men det jeg er mest fornøyd med er at jeg gikk for BLW på de siste barna. I dag eter de alt. Og de sitter pent ved bordet selv på kjedelige restaurantmiddager, i motsetning av hva de første barna gjorde. Jeg tror virkelig på at det gir en helt annen matglede en å få en skje stappa ned i gapet. Blw??? Anonymkode: de343...cae
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 At hun var inntil meg eller pappaen sin nesten 24 timer i døgnet de første 7-8 mnd. Bæretøy, samsoving og masse masse amming. Etter hun begynte å krabbe fikk hun styre det selv, men var fortsatt mest på oss. At jeg nattammet til hun var 1,5, og ammet on demand til hun sluttet selv 4,5 år gammel. At hun fikk styre fast føde selv, med kvalitetsmat av gode råvarer. Hun spiste bare små mangler til hun var 3, men liker alt fra oliven til fransk brie og grapefrukt idag. At vi hele veien har møtt følelsene hennes og gitt henne kos og kjærlighet istedet for straff. Nå følger hun alltid regler og beskjeder, og tilbakemeldingen fra bhg er at hun er påfallende empatisk og håndterer følelser langt bedre enn forventet for alderen. At vi har lest masse og sunget og latt henne utforske alt hun er nysgjerrig på, hun kan lese små bøker selv nå, og snakker engelsk nok til å føre enkle samtaler. At jeg har nytt hver eneste dag siden hun ble født, og skapt masse minner for oss som familie. At vi ventet med barnehage til hun var 2, og da har korte dager. Nå som hun begynner på skolen blir det ikke SFO. Vi flyttet og reduserte forbruket veldig for å ha råd til dette, helt klart verdt det! ❤️ Anonymkode: 21a53...055 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #16 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At hun var inntil meg eller pappaen sin nesten 24 timer i døgnet de første 7-8 mnd. Bæretøy, samsoving og masse masse amming. Etter hun begynte å krabbe fikk hun styre det selv, men var fortsatt mest på oss. At jeg nattammet til hun var 1,5, og ammet on demand til hun sluttet selv 4,5 år gammel. At hun fikk styre fast føde selv, med kvalitetsmat av gode råvarer. Hun spiste bare små mangler til hun var 3, men liker alt fra oliven til fransk brie og grapefrukt idag. At vi hele veien har møtt følelsene hennes og gitt henne kos og kjærlighet istedet for straff. Nå følger hun alltid regler og beskjeder, og tilbakemeldingen fra bhg er at hun er påfallende empatisk og håndterer følelser langt bedre enn forventet for alderen. At vi har lest masse og sunget og latt henne utforske alt hun er nysgjerrig på, hun kan lese små bøker selv nå, og snakker engelsk nok til å føre enkle samtaler. At jeg har nytt hver eneste dag siden hun ble født, og skapt masse minner for oss som familie. At vi ventet med barnehage til hun var 2, og da har korte dager. Nå som hun begynner på skolen blir det ikke SFO. Vi flyttet og reduserte forbruket veldig for å ha råd til dette, helt klart verdt det! ❤️ Anonymkode: 21a53...055 *spiste bare små mengder! Anonymkode: 21a53...055
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #17 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Blw??? Anonymkode: de343...cae Baby lead weaning, sikkert. Baby får større matbiter de holder selv og spiser fra, i stedet for most mat. Anonymkode: 56d06...038 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #18 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg elsker når folk med rolige barn også tar høyde for at babyer er forskjellige 🥰 Vi som har slitt med mye sykdom og hatt en vanskelig babytid får ofte nok høre fra enkelte med rolige babyer at "det er jo bare å..." og de mener det er noe vi gjør feil. Og dere gjorde helt sikkert masse riktig med rutiner og trøst osv, for selv de med i utgangspunktet rolige barn kan jo gjøre det mye vanskeligere for seg selv og babyen hvis sånne ting glipper. ☺️ Anonymkode: 56d06...038 Det er trist at dere blir fortalt sånne ting av andre, for de følger dere ikke 24/7, og de har jo strengt tatt ikke noe med det å gjøre heller. Vi har litt motsatt problem. Av den eldre generasjonen får vi høre at hun ikke har vondt av å gråte, og at vi skjemmer henne bort ved å respondere på det med en gang. I mine øyne kan man ikke skjemme bort så små barn, og de kan heller ikke bæres for mye eller få for mye kos. Ja, babyer er veldig forskjellige, både i humør og utvikling. Vi har ikke hatt noen ordentlig barselgruppe, men deltatt på babysvømming og babysang. Da ser man jo hvor forskjellige babyene er. Noen gråter mye, andre ingenting, noen sover dårlig, andre sover godt, noen spiser godt og andre er vriene å mate. Noen av babyene er "sosiale" fra start, og andre vil bare være i mammas armer. Fellesnevneren er jo at alt er innenfor normalen, og foreldre som gjør det beste for sine barn😊 Jeg har venninner som har flere barn, hvor nr 1 og 2 er helt forskjellige. Førstemann sov godt døgnet rundt, mens sistemann våknet hver time i 7 måneder. Jeg tipper at de ikke plutselig ble dårlige foreldre når de fikk sistemann, den var bare veldig annerledes😅 Jeg håper du ser selv at du gjør det som er riktig for deg og ditt barn, og at det ikke er deres feil at babytiden var vanskelig😊Du er ikke mindre flink fordi babyen din var mer urolig, for jeg har inntrykk av at det er en tung (men fin) tid for de aller, aller fleste😊 Anonymkode: 81d7e...8d7
AprilLudgate Skrevet 8. august 2022 #19 Skrevet 8. august 2022 Kan jo liste opp alt som var utfordring først: - søvn (ekstrem søvnmangel i 3 år) - tildels mat (strevde lenge og ved alle måltid lenge) - likte ikke bæretøy, ville ikke samsove - begynte i barnehage ved 1 år fordi vi begge måtte jobbe (går ikke rundt med 1 inntekt i Oslo) - Barnet elsker AKS, og vi har fulltidsplass. - benyttet ALLE lettvinte løsninger som fungerte (det var igrunnen få) Barnet ble omtalt som «solstråla», har alltid blitt fremhevet som veldig trygg og fornøyd både i barnehage og på skole. Jeg er mest fornøyd med at vi holdt ut alle de nettene (og det var hver eneste natt) med hyppige oppvåkninger og masse strev. Gøy var det på ingen måte, men jeg lærte at de som tror de selv er en stor bidragsyter til gode søvn/matrutiner igrunnen bare får alt servert på ei fjøl fordi «enkel baby». Så jeg lærte at vi klarer oss gjennom strev - og fikk likevel en skikkelig blid, kul og empatisk unge. Jeg finner personlig ingen mestringsfølelse i at barn skal unngå noe de trives med (det være seg lettvint men sunn mat, sfo, lengre dag i barnehage, babymiddag fra glass på butikken, brødskive med kjøpt fiskekake til middag innimellom osv). Tror det er viktig å huske på at ungene våre tross alt skal bli større, tenåringer og voksne - behov for mye tid fra oss foreldre kan komme etter fylte 3 år. Det kan være man trenger den tiden borte fra jobb i perioden med skolevegring/alvorlig sykdom fremfor at «alle» absolutt skal vente lenge med barnehage om barnet trives der. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå