Gå til innhold

Kjære alle småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære alle småbarnsforeldre

jeg er førstegangsmor, barnet mitt har nettopp begynt i barnehage, mannen min er håndverker og jeg skal begynne på lærerstudiet, og jeg er livredd for hverdagen som møter oss, jeg har obligatorisk undervisning så med mindre jeg ikke har undervisning den dagen er det ikke mye jeg kan gjøre.. jeg vet ikke hvordan mannen min skal klare å ta planleggingsdager, sykdom, sykehus besøk(barnet mitt har noen sykdommer som krever sykehus time minst en-to-tre ganger i halvåret, osv osv. det siste jeg vil er å få problemer med jobben hans, men igjen. Jeg skjønner ikke hvordan vi skal få til det her. Trenger sårt råd og tips

jeg aner ikke om hva slags rettigheter vi har, som student er vel rettighetene mine kanskje minimale 

Anonymkode: b6bc2...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ingen rundt dere som kan hjelpe til?

Anonymkode: c3d03...a15

AnonymBruker
Skrevet

Hot tips: Kontakt studentveileder ved skolen din og spør om de har noe slags permisjon/fritak for å følge barn til helserelaterte avtaler. Og ellers om det er noe du må tenke på.

Anonymkode: 10edd...eb8

• Liker 4
Skrevet

Som student er det lite ja, og dere må være forberedt på myyye sykdom første året 🥵

Familie? Forklare skolen om situasjonen om og få tilpasninger? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei er ikke noe særlig hjelp å få av familie.. enten er det sykdom, bor i et annet land eller lite interesse så er bare oss.. 

Anonymkode: b6bc2...ed9

Skrevet

Jeg har vært alenemor med to barn på lærerstudiet. Det gikk det og. Mannen din får 20 sykt barn-dager i året. Det betyr at dette første halve barnehageåret har han 20 dager - og nye fra nyttår (men de er for hele 2023). Hør med arbeidsgiver om legetimer etc går på velferdsperm. Så må du høre hvor mye fravær du kan ha på obligatorisk og praksis. Praksis kan ofte tas igjen. 

Skrevet

Ja, og selv om barnet ditt ikke skal gå i studentbarnehage har de ofte noen fordeler som gjelder alle studenter med barn. Pass av syke barn i eksamenstid f.eks. Lørdagstilbud. Det må du sjekke ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går lærerstudiet og har to mødre i klassen. Skal nå begynne på 4. Året og henger fortsatt med 😊 der jeg studerer er der 80 prosent oppmøteplikt til forelesninger, det betyr at en ikke må møte opp hver gang. I tillegg har jeg opplevd at dersom en ikke kan møte opp på de tingene som er obligatorisk (ekskursjoner osv) får man en kompensatorisk oppgave.  Det går nok greit skal du se, men ville likevel forhørt meg med universitetet du skal studere ved.

Anonymkode: 55c63...163

AnonymBruker
Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven har man rett på omsorgsdager for sykt barn, og man har også rett på fri med lønn for å følge til lege. Planleggingsdager må man bruke feriedager til (om man ikke får pass), det har man ikke rett på fri til. 

Hvorfor tror du at mannen skal få problemer på jobben..? Det er helt normalt at man må være vekke fra jobben pga syke barn, lege, tannlege, planleggingsdager, osv? 

Anonymkode: ea640...b35

Gjest Albbas
Skrevet

Barns legetimer for oppfølging av sykdom går også av sykt barn-fager, så mannen din har en del å gå på dette halvåret. I 2022 er det 20 dager per forelder. 

Han bør ta en prat med lederen sin og forklare at i den og den perioden (når du har obligatorisk undervisning) er det han som må trå til ved sykdom. Burde egentlig vært unødvendig da, alle vet at det er mye sykdom med barn i barnehage. 

Hør også med skolen din hvilke rettigheter du har ved barns sykdom. :)

Dette går nok helt fint! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...