AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Jeg er flau over kjærestens bordskikk. Kjæresten min har ikke samme bordskikk som meg/det jeg er vokst opp med/vant til og han mener selvfølgelig jeg er den teite. Og det vi er uenige om er om når det er greit å forsyne seg. Han og datteren kaster seg over det maten, t o m før alt er satt fram, og før vertskapet har satt seg. Jeg mener at man venter til alt er satt frem og til vertskapet har satt seg og sagt "forsyn dere"/"vær så god" el l. Han kan også begynne å ta vekk sin tallerken (hos meg eller han) før alle ved bordet er ferdige. Er det virkelig jeg som er for rigid? Anonymkode: c72e9...ebb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Jeg synes han har,og viderefører dårlige manerer. 🙈 Anonymkode: bf9b9...118 15 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Nei, han oppfører seg som en barbar. Anonymkode: a7fe6...fec 4 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er flau over kjærestens bordskikk. Kjæresten min har ikke samme bordskikk som meg/det jeg er vokst opp med/vant til og han mener selvfølgelig jeg er den teite. Og det vi er uenige om er om når det er greit å forsyne seg. Han og datteren kaster seg over det maten, t o m før alt er satt fram, og før vertskapet har satt seg. Jeg mener at man venter til alt er satt frem og til vertskapet har satt seg og sagt "forsyn dere"/"vær så god" el l. Han kan også begynne å ta vekk sin tallerken (hos meg eller han) før alle ved bordet er ferdige. Er det virkelig jeg som er for rigid? Anonymkode: c72e9...ebb Han er uoppdradd 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): før vertskapet har satt seg Dette er altså i selskap og ikke en hverdagsmiddag i all hast før man skal dra på trening? Da synes jeg det er helt på sin plass at du setter ned foten. Om jeg var deg hadde jeg vært så flau at jeg hadde nektet å ta ham med i selskap. I selskap venter man med å sette seg til vertskapet gir beskjed. Man venter med å forsyne seg til det er sin tur. Når alle har forsynt seg og vertskapet gir tegn (som regel ved å begynne å spise) kan man begynne å spise. Man venter med å drikke til vertskapet har ønsket velkommen til bords (unntaket er å ta en slurk vann om man behøver). Man spiser med lukket munn. Man konverserer høflig med den man har til bords og selskapet for øvrig. Anonymkode: 46a78...8cc 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er altså i selskap og ikke en hverdagsmiddag i all hast før man skal dra på trening? Da synes jeg det er helt på sin plass at du setter ned foten. Om jeg var deg hadde jeg vært så flau at jeg hadde nektet å ta ham med i selskap. I selskap venter man med å sette seg til vertskapet gir beskjed. Man venter med å forsyne seg til det er sin tur. Når alle har forsynt seg og vertskapet gir tegn (som regel ved å begynne å spise) kan man begynne å spise. Man venter med å drikke til vertskapet har ønsket velkommen til bords (unntaket er å ta en slurk vann om man behøver). Man spiser med lukket munn. Man konverserer høflig med den man har til bords og selskapet for øvrig. Anonymkode: 46a78...8cc Ikke så fint selskap i den forstand, men kaffebesøk hos andre. I dag hos min mor, som han har vært hos en gang før. Anonymkode: c72e9...ebb 1
Gjest Hottentått Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Jeg prøvde å oppdra min eks og lære han bordskikk. Det var et dødfødt prosjekt 🙈jeg syns kjæresten din har dårlig bordskikk og folkeskikk. Hadde ikke vært særlig fornøyd selv..
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 Han mangler en vesentlig del av oppdragelsen. Man venter til vertskapet sier «vær så god» før man forsyner seg, og man sitter ved bordet til alle er ferdige (unntak for små barn i «voksenselskap»). Min oppdragelse var nok helt i den andre enden av skalaen, med bordvers/bordbønn før vi fikk lov til å forsyne oss, og nytt vers/ny bønn før vi fikk gå fra bordet. Anonymkode: 666f5...eb5 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke så fint selskap i den forstand, men kaffebesøk hos andre. I dag hos min mor, som han har vært hos en gang før. Anonymkode: c72e9...ebb På besøk hos svigermor bør han virkelig legge seg i selen for å gjøre et godt inntrykk. Men hans elendige oppførsel er kanskje et dårlig skjult forsøk på å ende forholdet? Anonymkode: 46a78...8cc 4
Daria Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Jeg er så rigid på sånne ting at det fort kunne blitt en dealbreaker - selv hjemme forventer jeg bedre oppførsel enn det der. Det handler om å forstå grunnleggende sosiale koder og normalt samkvem. 5 1 2
Fru Uperfekt Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han mangler en vesentlig del av oppdragelsen. Man venter til vertskapet sier «vær så god» før man forsyner seg, og man sitter ved bordet til alle er ferdige (unntak for små barn i «voksenselskap»). Min oppdragelse var nok helt i den andre enden av skalaen, med bordvers/bordbønn før vi fikk lov til å forsyne oss, og nytt vers/ny bønn før vi fikk gå fra bordet. Anonymkode: 666f5...eb5 Mine får ikke lov til det, men må sitte pent ved bordet til alle er ferdig (selv om andres barn får løpe rundt og herje) 1
Miss91 Skrevet 8. august 2022 #12 Skrevet 8. august 2022 Høres ut som han jeg bor med. I tillegg bare reiser han seg og går når han er ferdig, usnhengig av resten.. helt håpløs, null folkeskikk! Det er så deilig når han ikke er hjemme.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #13 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er altså i selskap og ikke en hverdagsmiddag i all hast før man skal dra på trening? Da synes jeg det er helt på sin plass at du setter ned foten. Om jeg var deg hadde jeg vært så flau at jeg hadde nektet å ta ham med i selskap. I selskap venter man med å sette seg til vertskapet gir beskjed. Man venter med å forsyne seg til det er sin tur. Når alle har forsynt seg og vertskapet gir tegn (som regel ved å begynne å spise) kan man begynne å spise. Man venter med å drikke til vertskapet har ønsket velkommen til bords (unntaket er å ta en slurk vann om man behøver). Man spiser med lukket munn. Man konverserer høflig med den man har til bords og selskapet for øvrig. Anonymkode: 46a78...8cc Jeg har lært at dersom man er seks eller flere til bords, kan man starte å spise varm mat eller mat som smelter før alle har fått servert/forsynt seg. Ved seks eller mindre venter man til alle har fått mat. Mat som ikke er varm eller som kan smelte: venter til alle har fått mat uavhengig av hvor mange man er til bords Anonymkode: 2ab26...a60
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #14 Skrevet 8. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har lært at dersom man er seks eller flere til bords, kan man starte å spise varm mat eller mat som smelter før alle har fått servert/forsynt seg. Ved seks eller mindre venter man til alle har fått mat. Mat som ikke er varm eller som kan smelte: venter til alle har fått mat uavhengig av hvor mange man er til bords Anonymkode: 2ab26...a60 Det er feil. Man venter alltid. Anonymkode: acf14...309 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2022 #15 Skrevet 8. august 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har lært at dersom man er seks eller flere til bords, kan man starte å spise varm mat eller mat som smelter før alle har fått servert/forsynt seg. Ved seks eller mindre venter man til alle har fått mat. Mat som ikke er varm eller som kan smelte: venter til alle har fått mat uavhengig av hvor mange man er til bords Anonymkode: 2ab26...a60 Det gjelder kun når det kommer ferdig servert. Og den ved siden av deg skal alltid ha fått før du spiser Anonymkode: 5e695...67e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå