Gå til innhold

Tid til å ha barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Foreldre
Skrevet

Denne artiklen, sakset fra VG burde nok vært lest av mange.

Av de som har barn - skal ha barn - eller tenker på å få barn!

Får man barn - så er det faktisk foreldrene som må nedprioritere seg og sine behov - ikke barnet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt ekstremt kanskje, men må innrømme at jeg reagerer på alle som lurer på om "livet vil forandre seg" når de får barn, om de vil ha tid til alt de nå holder på med av aktiviteter, om de kanskje må ofre karrieren.

Det bør vel være opplagt at man må nedprioritere en del ting, eller i det minste omstrukturere livet sitt, etter at man får barn. Er man ikke villig til dette, eller forsøker å overlate barna mest mulig til barnehage, sfo, skole, praktikanter, besteforeldre, fritidsaktiviteter osv. er jeg enig i at man ikke bør få barn. Det er ikke kun kvalitet men kvantitet det går på. Man må ta seg tid til å være sammen med barna uten at det nødvendigvis må skje noe hele tiden, ikke bare pakke mest mulig aktiviteter inn på de få timene man kan avse etter jobb, trening, cafebesøk, kino, vennemiddager, voksentid, ubrunde med gutta og hva de nå er man føler man bare MÅ fortsette med "ellers har jeg jo ikke noe liv". Ja man skal fortsatt gjøre alt dette, men ikke på bekostning av barna. Kanskje blir det skjeldnere, kanskje kan man ikke lenger være så spontan, men det er et privilegie å ha barn, ikke en rett eller et statussymbol for å vise at man er superkvinnen/mannen som fikser alt.

Samtidig må man jo opprettholde en viss grad av "selv" oppi det hele, man skal tross alt ha et liv etter at barna blir store også, man kan ikke sette jobb, venner etc fullstendig på hold i 18 år for så å oppdage at alt er vekk når man kommer tilbake.

Det burde holdes kurs i å finne en god balanse mellom alt dette, de holder jo kurs i alt annet. I følge forskere er tidsklemma noe vi selv setter oss i, så da burde det jo være mulig å komme seg ut av den igjen også...?

Skrevet

Er enig med gjest over her at denne var nok litt ekstrem, og at det er viktig å hugse seg sjølv oppi rollen om å vere mamma og pappa. Klart man ikkje kan forsette med same livet etter at man får barn, det seier seg sjølv.

Å påstå at foreldre som begge jobba 100 % er egoistiske er ein vanvittig påstand!! Man kan ikkje seie at alle foreldre der begge jobba 100 % er egoistiske!Vi jobb begge 100 %, men ein av oss er som oftast sammen med jenta vår, og når vi ikkje er det er besteforeldre tilstede. Synast ikkje vi er egoistiske, for vi tenkjer faktisk på jenta vår, vil faktisk påstå at ho ikkje tar skade av at vi begge jobba 100 %!!

Men eg er veldig enig i at barn treng foreldre som er det, og har tid til å høyre på barna..

Skrevet

For vår familie handler om å finne en balanse om hva som både er best for barna og for oss som foreldre. Jeg som mor har prøvd å være hjemme med barna 50 % og trivdes ikke med det. Ungene som var vant til å være i barnehagen syntes det var kjekt å ta det rolig om morgenen, men etter et par timer holdt både jeg og ungene på å gå på veggen. Jeg tror foreldre må tørre å finne ut hva som er best for hver enkelt familie og tørre og stå på sine valg. Å ha glade barn handler også om å ha glade foreldre.

Skrevet

Noen av de som skrev inn til VG mener jeg er helt på bærtur.

Selvfølgelig må man prioritere barna og selvfølgelig vil livet endres for alltid. Jeg kjenner ingen som ikke har innsett dette.

Jeg synes det er patetisk å skylde på likestillingen, dvs at vi skulle helst levd i et ikke likestilt samfunn? I mine øyne er det like mye menn, som ikke er villig til å inngå kompromiss, som bidrar til mange familiers tidsklemme. Det er ikke mors skyld!

Det er foreløpig ingen forskning som viser at barnehage er skadelig for barn flest (det er sikkert unntak). Det er mye som tyder på at barnehagebarn har et forsprang når de begynner på skolen, når man sammenligner med barn som er hjemme. Jeg er glad for at jeg er så heldig at barnet slipper lange dager i barnehagen. Dette slipper vi fordi far har en fleksibel jobb (kan jobbe en del hjemme) og jeg har kort veg til jobben.

Gjest Tvilende
Skrevet

Selvfølgelig må man prioritere barna og selvfølgelig vil livet endres for alltid. Jeg kjenner ingen som ikke har innsett dette.

Nåja - det finnes dessverre mange mange som ikke har innsett dette!

Sorry "gjest" - men åpne øynene dine, så ser du det nok! :tristbla:

Skrevet
Nåja - det finnes dessverre mange mange som ikke har innsett dette!

Sorry "gjest" - men åpne øynene dine, så ser du det nok!  :tristbla:

Jeg sier jeg kjenner ingen - det er ikke det samme som at det ikke fins noen.

Skrevet
Jeg har dessverre ikke den daglige kontakten med dem som jeg skulle ønske jeg hadde. Noen ganger her i livet er bare ikke to mennesker ment å passe sammen, om en hvor gullbelagt veien virker i begynnelsen. Men jeg skriver brev, ringer dem og besøker dem så ofte jeg bare kan....

Det er lett å snakke. Og det kan virke som om han dømmer eksen sin med innlegget. Kanskje lever hun ikke som han vil?

Et menneske som klarer å lire av seg slikt til folk han ikke kjenner:

Men du hartydeligvis valgt feil person å ha barn med...

Og sånne utsagn...

"Får man barn så burde det vært en lov om at den ene av foreldrene maks kunne jobbe 50 % stilling, slik at barnet iallefall ser noe til den ene foreldren. Og til dere likestillings forkjempere. Kjemp heller for familien. Likestilling er en egoistisk tankegang, som skaper kriminalitet, narkomane, barnehjemsbarn etc."

... vel - han burde kanskje prøvd å holde seg sammen med eksen. Det burde vært en lov som sier at man ikke har lov til å skille seg på minst 20 år etter at man har fått barn :ironi::roll: SKilsmissebarn skaper kriminalitet, narkomane, barnehjemsbarn etc :ironi:

Lot meg provosere på morrakvisten ja. Skjønner ikke at jeg gidder. Men at noen mener jeg ikke burde hatt Vesla fordi jeg jobber 100% er ut over grensen for hva som er tålelig for en småbarnsmamma i tidsklemme. :ler:

Skrevet

Helt idiotisk å si at den ene skal jobbe 50 %!!!

Da får han betale den som jobber 50% hvis han tror det er så lett å ha råd til det.

Når man får barn går det myyye penger.

Skrevet

Når man får barn må man omprioritere............

Ikke bruk penger som unnskyldning (selv om noen er berettiget til det).

Setter man barn til verden - så må man ta konsekvensene. På godt og vondt!

Gjest Kålungen
Skrevet

Han der må jeg bare riste på hodet av, for en snever tankegang :overrasket:

Gjest Kålungen
Skrevet

Faktisk begynner jeg å lure på om det er forfatteren av bloggen som har skrevet innlegget her, når jeg tenker meg om... ;)

Skrevet

Ja,ja... det var vel litt ekstremt kanskje...

Leste forresten på tv2 tekst tv i går om en svensk forsker som hadde fulgt barn fra tidlig på 70-tallet. Undersøkelsen viste faktisk at barn som begynte i barnehage ved 6mnd alder utviklet gode sosiale antenner, samarbeids vilje og ble vinnere i dagens samfunn...

Datteren vår begynte da hun var 9 mnd, jeg tar høyre utdanning 100%, jobber i tilegg 30%, mannen min jobber 100%

Men vi er foreldre i 100000000000% stilling. Hun kommer først uansett. Man er ikke dårlig foreldre selv om barnet er i barnehage fra 9-17 hver dag, vi har kveldene og helgene sammen. :)

Skrevet
Datteren vår begynte da hun var 9 mnd, jeg tar høyre utdanning 100%, jobber i tilegg 30%, mannen min jobber 100%

Men vi er foreldre i 100000000000% stilling. Hun kommer først uansett. Man er ikke dårlig foreldre selv om barnet er i barnehage fra 9-17 hver dag, vi har kveldene og helgene sammen.  :)

Trodde 100% var 100% jeg... Men jeg har jo kun lavere utdannelse jeg da. :ler:

Over til saken:

Det som passer for noen passer ikke for andre.

Synes at vi foreldre skal få bestemme det som er best for oss og våre barn.

Om det er å være i full jobb eller hva.

Min niese på 13 er et smart barn selv om hun ikke har gått i barnehage. ;)

Kan sikkert ramse opp mange eksempler på det ene og andre som støtter mitt syn og min verdier.

Vil avslutte med å si:

Ja til valgfrihet.

Og nei til dem som setter egen standard som fasit!

Mayamor

Skrevet

100 % stilling er i dag 37,5 timer i uken. Har du ekstra jobb eller studerer i tillegg blir dette over 100 %.

Skrevet

100% jobb er 37,5 timer i uken. Forelder er du derimot 24 timer i døgnet. Jeg må imidlertid si at jeg lurer på motivene til enkelte foreldre som f.eks. "må" ha ungene på SFO over 25 timer i uka, kan kun ha en unge av gangen med på turer og ferier og i større og større grad benytter besteforeldre og venner som barnevakt fordi "de er så slitne". Noen burde absolutt ha tenkt seg om to ganger før de fikk barn. Er det slitsomt med en, så blir det ikke lettere med en til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...