AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #1 Skrevet 7. august 2022 Hei. Jeg har Periodontitt/ Pyrea. jeg er nøye med tannhelsen, pusser og renser tennene hver eneste dag. men nå er jeg i en periode der pyreaen er ille, jeg har løse tenner og tannlegen min sier jeg kommer til å miste dem nå i løpet av noen mnd. Jeg har også mye smerter i kjeve og generelt alle tennene mine akkurat nå. Han anbefalte meg å trekke ut alle tenne oppe, og sette inn nye. Dette koster jo himla mye, noe jeg ikke klarer å finansiere selv. Vet noen om mulig støtte for å få fikset dette? Jeg vet helfo har tilbud om noe rabatt hvis jeg ikke tar feil, men hvor mye er den rabatten på? Eller om det er mulig med andre stønader for slikt? Tannlegen kunne ikke svare meg eksakt på dette da han var usikker, men han gav meg en ca pris på hvor mye det vil koste. Jeg er over 20 år, og dette tærer veldig på selvtilliten min. hold dere saklig til innlegget, Takk. Anonymkode: 235b8...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #2 Skrevet 7. august 2022 Et enkelt googelsøk sier dette: https://www.helfo.no/regelverk-og-takster/overordnet-regelverk/tilstander-som-kan-gi-rett-til-stønad-til-tannbehandling/tilstand-6 Anonymkode: a6129...446 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #3 Skrevet 7. august 2022 Og lykke til💜 Dette høres ikke noe greit ut. Anonymkode: a6129...446
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #4 Skrevet 7. august 2022 Er du veganer? ❤️ Anonymkode: 73cee...05f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #5 Skrevet 7. august 2022 Dette høres rart ut. Du er over 20, langt over 20 da regner jeg med? Men.. Tannlegen vet selvfølgelig hvor mye det kommer til å koste. Man kan få dekket en del hvis tenner er tapt pga. perio. Men det er ikke sikker man kan sette inn implantater fordi man da må ha nok ben, noe man jo ikke har hvis tenner faller ut.. Helfo dekker ikke implantater på alle tenner heller, kun de mindre jekslene og frem. Det er sikkert flere løsninger. Delprotese, helprotese, bro(er). Få et nøyaktig kostnadsoverslag på de løsningene som er mulig for deg. Men helfo dekker ikke alt. Har du ikke penger til egenandelen må du søke støtte fra nav f. eks. Anonymkode: 5cbf0...9e5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #6 Skrevet 7. august 2022 Før du trekker noe som helst ville jeg fått second opinion hos en spesialist på dette. Det er sjeldent man har så alvorlig tannsykdom - og jeg stusser litt på at tannlegen din ikke har oversikt. Som en her sier må man jo undersøkes også på hvorvidt man faktisk kan ha skruer eller ikke. Anonymkode: ecf6e...a6c 2
Gjest mariama Skrevet 7. august 2022 #7 Skrevet 7. august 2022 Du har rettigheter hos Helsenorge. Og tannlegen din skal faktisk også hjelpe deg med informasjon om dette. Ring eller send e-post til tannlegekontoret og spør om de har avtale om direkte refusjon fra helsenorge/helfo, og om du er dekket av dette. Om ikke, vurder å høre med andre tannlegekontor i nærheten! Ikke si ja til behandling før du har fått bekreftet at du kun skal betale eventuelt egenandel!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #8 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dette høres rart ut. Du er over 20, langt over 20 da regner jeg med? Men.. Tannlegen vet selvfølgelig hvor mye det kommer til å koste. Man kan få dekket en del hvis tenner er tapt pga. perio. Men det er ikke sikker man kan sette inn implantater fordi man da må ha nok ben, noe man jo ikke har hvis tenner faller ut.. Helfo dekker ikke implantater på alle tenner heller, kun de mindre jekslene og frem. Det er sikkert flere løsninger. Delprotese, helprotese, bro(er). Få et nøyaktig kostnadsoverslag på de løsningene som er mulig for deg. Men helfo dekker ikke alt. Har du ikke penger til egenandelen må du søke støtte fra nav f. eks. Anonymkode: 5cbf0...9e5 Jeg er over 20 ja, "langt eller kort" i alderen spiller ingen rolle for jeg har pyrea uansett :’) Jeg har hørt med en annen tannlege før tennene ble dårligere, dem sier det samme. tydeligvis har jeg ben nok til å sette inn implantater når dem anbefaler meg det? Eller? Ble veldig usikker nå, og føler jeg må få en tredje konsultasjon på dette. det er så dumt at man ikke kan få dekket slik ordentlig når man er avhengig av tennene sine og man ikke kan noe for dette. nå ble jeg bare enda mer redd.. Men takk for svar Anonymkode: 235b8...ec2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #9 Skrevet 7. august 2022 Det er bare en del av det man får dekket av Helfo, dessverre. Men tannleger pleier å lage en nedbetalingsplan når det er slike dyre behandlinger. Anonymkode: 8f80d...775
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #10 Skrevet 7. august 2022 Har man så alvorlig periodontitt, er risikoen til stede for å utvikle periimplantitt også, så det er ikke bare å få satt inn dentale implantater og tro at problemet er løst for alltid. Har du ikke råd til implantater nå, er proteser et fullt akseptabelt alternativ sett fra et tannhelsefaglig perspektiv. Anonymkode: a4422...0b6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #11 Skrevet 7. august 2022 Få gjerne en vurdering av en til tannlege. Jeg var hos tannlegen som gravid. Blødde lett i tannkjøttet - som er helt normalt ved graviditet. Han sa at jeg hadde alvorlig tannkjøttbetennelse og måtte trekke 10-12 tenner. Skulle vi starte med en gang? Jeg bare gråt og var på randen til hysterisk. To dager senere var jeg hos en ny tannlege. Jeg hadde ikke antydning til tannkjøttbetennelse, men måtte ha en rotfylling og krone som måtte gjøres etter jeg hadde født. Det er 15 år siden. Har alle tenna enda. Altså. Kan godt være at du har noen tenner som burde trekkes, men alle? Anonymkode: fce3e...675 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #12 Skrevet 7. august 2022 Jeg har også pyrea og har gjort små inngrep pga dette hos tannlegen (ikke fjernet tenner). Tannlegen fortalte i forkant nøyaktig hvor mye det ville koste og hvor mye jeg fikk dekket av dette. Hadde gått til en annen tannlege som kan fortelle deg det, det er de som er eksperter på det og de har ansvar for å informere sine pasienter. Anonymkode: 2e9b2...2e2 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2022 #13 Skrevet 7. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er over 20 ja, "langt eller kort" i alderen spiller ingen rolle for jeg har pyrea uansett :’) Jeg har hørt med en annen tannlege før tennene ble dårligere, dem sier det samme. tydeligvis har jeg ben nok til å sette inn implantater når dem anbefaler meg det? Eller? Ble veldig usikker nå, og føler jeg må få en tredje konsultasjon på dette. det er så dumt at man ikke kan få dekket slik ordentlig når man er avhengig av tennene sine og man ikke kan noe for dette. nå ble jeg bare enda mer redd.. Men takk for svar Anonymkode: 235b8...ec2 Ja jeg skjønner jo det. Men hvis du er såvidt over 20 år er det sjeldent at tenner faller ut pga. pyrea, tenkte kanskje det var skrekken som "skrev"? Det er en sykdom som stort sett bruker lang tid på å utvikle seg, å det tar ganske lang tid før tenner blir løse og faller ut. Er de løse er det ofte man går til tannpleier ofte, det kan holde sykdommen i sjakk i lang tid om man er flink og nøye, samt slutter med ev. røyking. Jeg syns du generelt høres usikker ut, enten har du fått dårlig info. hos tannlegen, eller så har du ikke fått med deg alt? Ja det er mye man dessverre må dekke selv innen helse som man er avhengig av.. Men du kan som skrevet søke nav sosial om du ikke har råd til egenandelen. Tannlegen hjelper deg med dette om du spør. Anonymkode: 5cbf0...9e5
Gjest mariama Skrevet 7. august 2022 #14 Skrevet 7. august 2022 Vil bare legge til her at hvis du har lav inntekt kan du søke om å få dekket egenandelen fra Nav sosial. Men du vite hva Helfo dekker slik at du kan søke om det som gjenstår. Dette er jo for de som har veldig dårlig råd og ikke har krisekonto eller ferietur de kan droppe, men greit å vite om hvis det stemmer for deg. Du kan alltid søke for å få det vurdert.
Sensi Skrevet 7. august 2022 #15 Skrevet 7. august 2022 Proteser er også et alternativ. Da får du perlerad. Jeg forstår at dette høres skrekkelig ut. Men det er ikke sikkert det blir det sånn praktisk og utseendemessig. Det er ikke din feil at du har sykdommen. Det er ingen skam å ha proteser. Ønsker deg god bedring og håper du klarer å tenke klart og sterkt og orientere deg. Tannlegen din kan du nok ikke forvente skal ha full oversikt på stående fot. Men hadde nok forventet litt hjelp ifht hvor man skal henvende seg. Snakk med nav først. Be om å få en vurdering hos tannlegen på tannimplantater og proteser. Kan et alternativ være implantater foran og proteser bake? Hvordan vil tannkjøttet oppførsel seg ved evt implantater vs proteser? Hva blir penest estetisk ut i fra din tilstand? Masse lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #16 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 20.45): Hei. Jeg har Periodontitt/ Pyrea. jeg er nøye med tannhelsen, pusser og renser tennene hver eneste dag. men nå er jeg i en periode der pyreaen er ille, jeg har løse tenner og tannlegen min sier jeg kommer til å miste dem nå i løpet av noen mnd. Jeg har også mye smerter i kjeve og generelt alle tennene mine akkurat nå. Han anbefalte meg å trekke ut alle tenne oppe, og sette inn nye. Dette koster jo himla mye, noe jeg ikke klarer å finansiere selv. Vet noen om mulig støtte for å få fikset dette? Jeg vet helfo har tilbud om noe rabatt hvis jeg ikke tar feil, men hvor mye er den rabatten på? Eller om det er mulig med andre stønader for slikt? Tannlegen kunne ikke svare meg eksakt på dette da han var usikker, men han gav meg en ca pris på hvor mye det vil koste. Jeg er over 20 år, og dette tærer veldig på selvtilliten min. hold dere saklig til innlegget, Takk. Anonymkode: 235b8...ec2 Jeg har hørt at om man mister alle tennene i munnen så får man dekket fullt tannsett? Altså, om du ikke har en eneste tann i munnen så får du mye tenner helt gratis. Anonymkode: 61cb2...c0a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #17 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har hørt at om man mister alle tennene i munnen så får man dekket fullt tannsett? Altså, om du ikke har en eneste tann i munnen så får du mye tenner helt gratis. Anonymkode: 61cb2...c0a Nei. Og ofte får man kun noe støtte til billigste alternativ, nemlig proteser. Anonymkode: 70c41...b21 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #18 Skrevet 9. august 2022 Er dette på Colosseum/Apollonia i Ålesund, så må du komme deg til en annen tannlege ASAP. Sjekk Google anmeldelser. Er han utdannet periodontist? Dersom ikke, sjekk legelisten.no, og finn en i området med gode anmelser og få en second opinion. Om den nye tannlegen er uenig, så må du melde dette inn til Helsetilsynet. Det finnes dessverre mange tannleger som tenker penger over pasienten. Det er lett å bli grådig, og Helfo stoler blindt på hva de sier, da ikke bilder fra tannlegen alltid beviser ting. Det er såklart mulig det stemmer, men av dyrkjøpt erfaring ville jeg dobbeltsjekket siden du er så ung og du skal ha vært uhyre uheldig for at alle tennene skal ha løsnet helt så tidlig. Anonymkode: 558ab...357 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #19 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 22.24): Få gjerne en vurdering av en til tannlege. Jeg var hos tannlegen som gravid. Blødde lett i tannkjøttet - som er helt normalt ved graviditet. Han sa at jeg hadde alvorlig tannkjøttbetennelse og måtte trekke 10-12 tenner. Skulle vi starte med en gang? Jeg bare gråt og var på randen til hysterisk. To dager senere var jeg hos en ny tannlege. Jeg hadde ikke antydning til tannkjøttbetennelse, men måtte ha en rotfylling og krone som måtte gjøres etter jeg hadde født. Det er 15 år siden. Har alle tenna enda. Altså. Kan godt være at du har noen tenner som burde trekkes, men alle? Anonymkode: fce3e...675 Dette er jo ganske sykt. Hvor i landet var dette? Håper virkelig du meldte det inn til Tannlegeforeningen og Helsetilsynet. Håper du skriver om det på legelisten.no så andre kan slippe å havne i samme situasjon. Anonymkode: 558ab...357 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2022 #20 Skrevet 9. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo ganske sykt. Hvor i landet var dette? Håper virkelig du meldte det inn til Tannlegeforeningen og Helsetilsynet. Håper du skriver om det på legelisten.no så andre kan slippe å havne i samme situasjon. Anonymkode: 558ab...357 Lurt å be om en second opinion, ja. Anonymkode: 61cb2...c0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå