Gå til innhold

Prisantydning i borettslag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i 2.etasje i ett borettslag. Nå er det ledig en leilighet i 1.etasje. Jeg har av ukike hrunner lyst på den. Men den har prisantydning på 100000 mer enn jeg kjøpte min for for 2 år siden. Jeg vet ikke hva min leilighet er verdt nå. Kanskje jeg hadde tapt på å flytte til den. Er det noen som vet hvordan det foregår når man bor i borettslag?  Jeg måtte jo solgt min om jeg hadde fått kjøpt denne. Og jeg vet ikke hva den er verdt. I tillegg har jeg ikke ordnet noe hva gjelddr salg/kjøp.

Anonymkode: 7030f...73e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte megler . En du velger selv . Høre om megler kan vurdere leiligheten . Ofte har de som bor i borettslaget forkjøpsrett på andre boliger i borretslaget .  

Anonymkode: f2897...a3a

Skrevet

Du har trolig forkjøpsrett. Foran andre i samme boligbyggelag. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har forkjøpsrett. Men det vil jo ikke si at jeg får vurdert min egen bolig? Men at jeg har rett til å kjøpe leiligheten hvis jeg vil, selv om andre byr over?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg har forkjøpsrett. Men det vil jo ikke si at jeg får vurdert min egen bolig? Men at jeg har rett til å kjøpe leiligheten hvis jeg vil, selv om andre byr over?

Nei, du kan få kjøpe den til det høyeste budet, gitt at ingen andre har bedre ansiennitet. Ta kontakt med en megler for å få en verdivurdering på din leilighet og ta kontakt med banken for å få ordnet med finansieringsbevis

Anonymkode: e08d2...0c9

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan kontakte en megler for å få en verdivurdering av din egen bolig. Forkjøpsrett betyr at du kan kjøpe leiligheten for samme pris som den som vinner budrunden. Men, det er også på samme betingelser, feks samme overtakelsesdato. Og det går også på annsinitet, hvilket betyr at noen andre kan gå foran deg hvis de har har vært medlem lenger. 

Anonymkode: 6f22e...b1d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må og være obs så at du kan ikke stå som eier av to leiligheter i samme borettslag. Men du må starte med banken og høre med de angående eventuelt lån. Du risikerer at leiligheten blir solgt hvis du ikke er kjapp på labben med bank og megler. Ting tar tid. 

Anonymkode: acce0...073

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må og være obs så at du kan ikke stå som eier av to leiligheter i samme borettslag. Men du må starte med banken og høre med de angående eventuelt lån. Du risikerer at leiligheten blir solgt hvis du ikke er kjapp på labben med bank og megler. Ting tar tid. 

Men hvis jeg da hadde fått kjøpt den, hadde jeg jo vært eier av to? Ser ikke for meg hvordan jeg skulle fått solgt min først. Plutselig står jeg uten bolig? Jeg kan lite om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo selge din etterpå, det er lov å eie to leiligheter mens man er i en prosess med kjøp og salg. 

Det første du må gjøre, er å sjekke om fristen for å melde forkjøpsrett er gått ut, på den leiligheta som er til salgs. (F.eks i Bonord står det på nettsidene). 
Hvis du er innenfor fristen så melder du forkjøpsrett, når fristen er ute kan du sjekke om du har lengst ansiennitet (usikker på hva de har lov å oppgi, men ring og spør litt, man får ofte vite mer på tlf enn e-post). Hvis det er deg, så er det bare å vente - da får du beskjed når budrunden er over med ganske kort frist til å tre inn i høyeste bud (så du bør ha finans klar). 

Hvis forkjøpsfristen er ute, må du delta i budrunden på vanlig måte. 
Lykke til! 

Anonymkode: 04c9a...fe0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan kontakte en megler for å få en verdivurdering av din egen bolig. Forkjøpsrett betyr at du kan kjøpe leiligheten for samme pris som den som vinner budrunden. Men, det er også på samme betingelser, feks samme overtakelsesdato. Og det går også på annsinitet, hvilket betyr at noen andre kan gå foran deg hvis de har har vært medlem lenger. 

Anonymkode: 6f22e...b1d

Det er gjerne egne regler om forkjøp innad i borettslag, der botid i borettslaget kan telle mer enn lengde på medlemskap i boligbyggelaget. 
Antagelig står det også en del der om hvordan kjøp og salg av bolig innad i borettslaget skal håndteres. 
Siden du ikke kan eie to boliger i samme borettslag (Ofte ikke i samme boligbyggelag heller) så er det nøye regulert hvordan en slik overgangsperiode fra du kjøper nr 2 til nr 1 er solgt, skal håndteres. 

Mest sannsynlig er det slik at du etter å ha fått tilslag på bolig nr 2, snarest mulig (og innen X tid) må få bolig nr 1 ut på markedet for salg. 

Når det gjelder verdien på din nåværende bolig, så er det jo egentlig helt umulig å vite hva den vil bli solgt for. Men du kan jo spørre megler for den andre, om denne kan komme innom og gi deg en verdivurdering. 
Om du er reelt interessert i den andre, og den er ute for salg nå, så har du nok få dager på deg til å få "alt på plass" i forhold til avtale med banken din om lån (inkl. mellomfinansiering.)  Og ikke minst, så må du komme deg på lista over de som er interessert i å bruke forkjøpsretten sin på denne. (Det er uforpliktende å stå på lista. Men når de ringer og spør om du vil ta den på X vilkår, så er svaret ditt endelig og bindende.) 

Anonymkode: 0397f...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men hvis jeg da hadde fått kjøpt den, hadde jeg jo vært eier av to? Ser ikke for meg hvordan jeg skulle fått solgt min først. Plutselig står jeg uten bolig? Jeg kan lite om dette.

Det kan være lurt og kontakte boligbyggelaget dere er tilknyttet sånn at du får et korrekt svar der. Vi har hatt en person som hadde en leilighet i vårt borettslag som kjøpte en annen bare i en annen blokk, det ble bråk av det. uansett så må du få verdivurdering av din egen før du kontakter banken for evnt lån.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...