Gå til innhold

Burde jeg få fremskyndet timen hos gynekolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har hatt magesmerter i ganske mange måneder nå: stikkende, sviende, og ømhet. Har også hatt liten matlyst i flere måneder, er større over buken enn jeg pleier(og det kjennes merkelig ut..), og føler at det trykker litt ned mot underlivet. Har fått satt opp time til gynekolog 18.august - og det er jo ikke lenge til nå, men jeg har ventet helt siden mai. Har kjent meg ganske utmattet siden lenge før jeg ble henvist også, men nå føler jeg at det er litt verre, selv om jeg var ganske utmattet fra før av. Har ofte veldig lange sykluser (60-90 dager), med noen normale innimellom noen ganger. Men de siste 6 har vært lange nå. Og de var ikke så lange og uregelmessige, før de siste kanskje to åra (i hvert fall ett). 

Skal jeg bare vente i nesten to uker til, eller burde jeg ringe dit jeg er henvist, siden jeg føler meg så slapp og utmattet? Er litt bekymret, da jeg ikke følte at jeg ble grundig undersøkt av fastlege. Fikk utelukket at det ikke var blod i avføring, og tok blodprøver. Men jeg fikk egentlig ingen spørsmål om hvordan smertene var eller noe, og ingen fysisk undersøkelse. Han mente at det var irritabel tarm, men jeg føler ikke at det stemmer (har ingen luftplager, ingen hyppige dobesøk, og plagene er ikke knyttet til måltider)

Jeg er bare 22, og ser ingen annen grunn til at jeg skal være så utmattet. Det er en fysisk utmattelse, og trøtthet. 

Anonymkode: 43bcc...c1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som oftest er det legen som henviste deg som må be om at du skal få en tidligere time men du kan ringe og høre om det er sjangs for å få en avbestilt time.

Anonymkode: a26d7...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det høres ut som en akutt gylekologisk situasjon, mer en jobb for fastlegen. Utmattelse er ikke akuratt noe gynekologen kan hjelpe veldig med. Ville beholdt timen om 2 uker

Anonymkode: 3dc26...c86

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Om mulig, så vil det jo ikke skade å få framskyndet gynekolog. Men jeg ville iallefall byttet fastlege, så fort som mulig og forlangt en ordentlig utredning av problemene. Syns ikke fastlegen din har fulgt deg godt nok opp her, mulig det er pga din unge alder. Men bytt fastlege, du fortjener en som tar deg mer alvorlig.

Skrevet

Har du tatt gravid test? Har du pcos 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som oftest er det legen som henviste deg som må be om at du skal få en tidligere time men du kan ringe og høre om det er sjangs for å få en avbestilt time.

Anonymkode: a26d7...b5c

Åh, ja, jeg vegrer meg litt for å dra tilbake dit egentlig.. Så da får jeg vel bare vente. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det høres ut som en akutt gylekologisk situasjon, mer en jobb for fastlegen. Utmattelse er ikke akuratt noe gynekologen kan hjelpe veldig med. Ville beholdt timen om 2 uker

Anonymkode: 3dc26...c86

Tenkte bare hvis det er pga. eventuell sykdom. Synes det er litt vanskelig å skjønne når det er akutt, for jeg leser at magesmerter og økt bukomfang skal taes på alvor, og at man burde få rask legehjelp hvis man i tillegg føler seg syk. Men nå har jeg jo vært hos fastlege to ganger, og får bare høre at det sikkert er "IBS" eller "angst", uten at han spør eller lytter noe særlig, og ingen undersøkelse.

Får ofte litt høy hvilepuls (80-90, eller litt over 90) og hjertebank, eller kjenner at hjerte jobber sånn, selv om jeg bare går litt i rundt i hybelen og gjør ting som ikke er anstrengende. Da kan jeg i tillegg kjenne meg skikkelig varm og klam, og veldig tørst, også. Aner ikke om det har noen sammenheng med mage- og underlivsplagene, men det kom litt sammen med at jeg fikk forverring av magesmerter osv. Så jeg kan jo nevne det også, men jeg vet allerede hvordan det kommer til å gå, liksom.. 

• Liker 1
Skrevet

Dette er en ø-hjelpstime i morgen hos fastlege. Jeg tror du enten er gravid eller har endometriose. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, ja, jeg vegrer meg litt for å dra tilbake dit egentlig.. Så da får jeg vel bare vente. 

Tenkte bare hvis det er pga. eventuell sykdom. Synes det er litt vanskelig å skjønne når det er akutt, for jeg leser at magesmerter og økt bukomfang skal taes på alvor, og at man burde få rask legehjelp hvis man i tillegg føler seg syk. Men nå har jeg jo vært hos fastlege to ganger, og får bare høre at det sikkert er "IBS" eller "angst", uten at han spør eller lytter noe særlig, og ingen undersøkelse.

Får ofte litt høy hvilepuls (80-90, eller litt over 90) og hjertebank, eller kjenner at hjerte jobber sånn, selv om jeg bare går litt i rundt i hybelen og gjør ting som ikke er anstrengende. Da kan jeg i tillegg kjenne meg skikkelig varm og klam, og veldig tørst, også. Aner ikke om det har noen sammenheng med mage- og underlivsplagene, men det kom litt sammen med at jeg fikk forverring av magesmerter osv. Så jeg kan jo nevne det også, men jeg vet allerede hvordan det kommer til å gå, liksom.. 

Det høres ut som du sliter med angst ut i fra det du skriver her. 

Mtp dine symptomer så går det fint å vente til 18. august. Men man kan ringe inn og si at man kan stå på liste for at de kan ringe deg når noen avlyser en time. 

Anonymkode: 5a0b6...c0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (25 minutter siden):

Har du tatt gravid test? Har du pcos 

Nei, jeg er sikker på at jeg ikke gravid. Og jeg har ikke blitt sjekket for pcos enda - har uregelmessig mens, men er slank og har ikke økt hårvekst, da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg er sikker på at jeg ikke gravid. Og jeg har ikke blitt sjekket for pcos enda - har uregelmessig mens, men er slank og har ikke økt hårvekst, da. 

Pcos kan være bare cyster på eggstokkene. Du trenger ikke alle symptomene. Ofte er ikke eggløsning og merkelig syklus eller lange eller ingen mens 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
JegMotStrømmen skrev (40 minutter siden):

Om mulig, så vil det jo ikke skade å få framskyndet gynekolog. Men jeg ville iallefall byttet fastlege, så fort som mulig og forlangt en ordentlig utredning av problemene. Syns ikke fastlegen din har fulgt deg godt nok opp her, mulig det er pga din unge alder. Men bytt fastlege, du fortjener en som tar deg mer alvorlig.

Har sett etter ledig plass hos annen lege, i lang tid nå - og hadde satt meg opp på venteliste. Men nå så jeg faktisk en som hadde ledig, så jeg fikk byttet nå- og har ny lege fra september!🤩

AnonymBruker
Skrevet
Chlypa skrev (19 minutter siden):

Dette er en ø-hjelpstime i morgen hos fastlege. Jeg tror du enten er gravid eller har endometriose. 

Men endometriose-smerter, henger vel sammen med mensen? Smertene jeg har er vedvarende, og ikke likt mensenkramper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men endometriose-smerter, henger vel sammen med mensen? Smertene jeg har er vedvarende, og ikke likt mensenkramper. 

Trenger ikke det. Smertene kan komme når som helst i syklusen og kan være annerledes enn menssmerter. Hos meg så kan det være stikkende og brennende smerter. Og smerter når jeg ligger på magen. Hos meg er endometriosen blant annet på urinblæren og det gjør ekstra vondt når jeg må tisse. 

Fatigue er vanlig ved endometriose. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 

Endometriose er er celler som vokser på utsiden av livmoren, og hvor som helst. Så det trenger ikke være kun ved mens. 

Jeg kom også på at kanskje burde du ta en Hemofec og en innsendings-avføringsprøve for å sjekke for irritabel tarm etc enda en gang. Det kan være at hemfoc var negativ akkurat da du tok den. Hos meg er Hemfoc vekselende pos og neg. Kalkprotein er derimot skyhøy

Endret av Chlypa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Trenger ikke det. Smertene kan komme når som helst i syklusen og kan være annerledes enn menssmerter. Hos meg så kan det være stikkende og brennende smerter. Og smerter når jeg ligger på magen. Hos meg er endometriosen blant annet på urinblæren og det gjør ekstra vondt når jeg må tisse. 

Fatigue er vanlig ved endometriose. 

Chlypa skrev (25 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 

Endometriose er er celler som vokser på utsiden av livmoren, og hvor som helst. Så det trenger ikke være kun ved mens. 

Jeg kom også på at kanskje burde du ta en Hemofec og en innsendings-avføringsprøve for å sjekke for irritabel tarm etc enda en gang. Det kan være at hemfoc var negativ akkurat da du tok den. Hos meg er Hemfoc vekselende pos og neg. Kalkprotein er derimot skyhøy

Å, skjønner! Har bare sett på de fleste nettsider, at det står at der når man får mensen eller litt før. Så det hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Men nå har jeg jo heldigvis blitt henvist til gynekolog da, så håper at jeg finner ut av det der☺️

Det kan jeg sikkert spør om, men da venter jeg med det til jeg får ny lege i september, for nå orker jeg ikke å dra tilbake dit🙈 Hadde synlig blod utenpå avføringen i en periode, for noen måneder siden. Og det tok legen heldigvis på alvor da, og da fikk jeg negativ på Hemfoc. Men jeg får se hvordan det blir videre, etter at jeg har vært hos gynekolog. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er 9 virkedager til timen din. Du kommer ikke raskere inn så du må bare smøre deg med tålmodighet.

Anonymkode: cc75f...65b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er 9 virkedager til timen din. Du kommer ikke raskere inn så du må bare smøre deg med tålmodighet.

Anonymkode: cc75f...65b

Ja, skjønner det. Har bare vært bekymret og følt meg uvel,  ganske lenge nå, så 9 dager virker fortsatt lenge til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...