Gå til innhold

Gi blod for første gang i morgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal gi blod for første gang i morgen. Superspent! Noen som har noen inside-tips eller triks?

(Jeg har lest veiledningen på blodbankens hjemmesider så jeg kan the basics, opprettet tråden for å høre om noen hadde praktiske tips og triks det går an å tenke på). 

Anonymkode: bf88f...9b8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Vet ikke om man trenger noen triks akkurat. Jeg føler meg alltid helt fin etterpå og har aldri merka noen "bivirkning". 

Om du er redd for sprøyter er det vel kanskje ikkje en god idé.

Anonymkode: 3c3c6...dea

AnonymBruker
Skrevet

Spis og drikk godt - ikke gi blod på "tom tank". 

Og ta det litt rolig resten av dagen. Jeg ville ikke trent hardt rett etter blodgivning.

Lykke til, og gratulerer - det du gjør er så viktig og bra! Blodgivere er superhelter.

Anonymkode: fb623...ebe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri merket noen ting. Har spist og drukket som normalt. Får alltid drikke hos blodbanken som de er nøye med at man drikker. 

Anonymkode: 59660...c0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke redd for sprøyter, men spent på hvordan kroppen «håndterer» tappingen. Er alminnelig frisk, men er på ingen måte et overmenneske som tåler alt, og vet at noen besvimer. 

Anonymkode: bf88f...9b8

Skrevet

Det går sikkert fint. Ikke noe spes å tenke på annet enn å ha både spist og drukket i forkant som det blir nevnt her. 
Gratulerer med godt valg om å bidra som blodgiver 👍🏻❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja. Vet ikke om man trenger noen triks akkurat. Jeg føler meg alltid helt fin etterpå og har aldri merka noen "bivirkning". 

Anonymkode: 3c3c6...dea

Må si meg uenig der - jeg ble kurert for sprøyteskrekk etter jeg ble blodgiver 😄 De er som regel utrolig flinke til å stikke - det er en stor del av jobben deres 😊

De som besvimer har gjerne ikke sist eller drukket nok før blodtappingen. Om du gjør det går det helt sikkert bra. Når du gir blod ligger du nesten med beina opp, og skulle du bli uvel får du drikke. I hvert fall her er de veldig pratsomme så tiden går veldig fort. Plutselig er det over og du kan forlate med god samvittighet (og en premie, i hvert fall her jeg bor) 😄

Anonymkode: 0fc4e...74c

Skrevet

Det skal ikke være vondt når blodet tappes. Gjør det vondt kan de ha bommet litt med nålen, da bør du fortelle dem det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, spis og drikk godt før og etter. Ta også jerntabelettene de gir deg. Det er veldig lett å få mangel etter blodgiving, og det er bare idiotisk å skryte av å ikke ta dem. 

Anonymkode: 06530...7e5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott, TS! :) 

Når du kommer til blodbanken, så setter du deg ned ved en PC og fyller ut en laaaaang liste med spørsmål. Av typen "siden sist gang du ga blod, har du vært utenfor Norge?". Hvis du har svart noe annet enn det trygge svaret, så vil en av de som jobber gå gjennom svarene som trenger klarifisering og manuell gjennomgang med deg alene. For eksempel om du har reist, hatt nye seksualpartnere, vært syk eller om du har brukt noe medisiner.

Vær ærlig når du svarer. Husk at blodet skal potensielt gis til dødssyke mennesker. Spørsmålene er for deres trygghet. Spørsmålene kan virke litt vel firkantede og strenge, men de har en god grunn for de fleste. Blodbanken har taushetsplikt.

De er veldig gode på å stikke i blodbanken (i alle fall i min). Jeg har visst en veldig god blodåre i høyre arm, men den er veldig vanskelig å finne og treffe. Har vært borti flere sykepleiere (ikke i blodbanken) som ikke har klart det, og har gått fra blodprøve-laber med blåmerke i armkroken fordi de ikke klarte det skikkelig, og også flere som har gitt opp og gått for venstre... Har fått beskjed om å fortelle de som skal stikke på meg at jeg har en vanskelig, men veldig god åre i høyre arm, og en lett, men ikke like god åre i venstre arm. Venstre arm er aldri noe problem (og heldigvis god nok for vanlige blodprøver). Jeg informerer alltid om dette i blodbanken, og de har alltid prøvd på den veldig gode i høyre og truffet på første forsøk. Hvis du har noe lignende, så bør du informere blodbanken om det.

De sjekker at du har nok jern i blodet før de setter i gang skikkelig tapping. Jeg spiser så mye rødt kjøtt og lever at jeg har ypperlige nivåer uten jerntabletter, men de fleste andre bør nok takke ja til jerntablettene.

Hvis du ikke donerer blodplasma (du får spørsmål om det når du sitter ved PCen), så blir dette filtrert og puttet tilbake i deg gjennom den samme slangen og stikket. Du kjenner muligens en rar følelse når blodplasmaet strømmer tilbake i kroppen.

De setter av en hel time til blodgiving, og trenger du mer så får du det også. De er veldig klare på at det å gi blod er frivillig og de er takknemlige for blodet de får og at det skal være så lite stressende for blodgiverne som mulig. Selve tappingen (og spørsmålene) tar maks en halvtime. De anbefaler deg å sitte litt etterpå. Min blodbank er bitteliten og har kun to stasjoner, og vanligvis er jeg der helt alene og sitter og snakker litt med den som jobber der. Du får tilbud om en brus eller farris mens du sitter der. Vent til du ikke er susete i hodet og sitt enda litt lenger for å være sikker. Jeg sitter vanligvis ca 10 minutter etter endt blodgiving.

Du får velge med deg en gave etter blodgiving. Hvis du har tenkt å fortsette å gi blod, så kan det være greit å samle på en av glass-seriene de har der. Jeg velger et vinglass hver gang jeg gir blod. Dessverre byttet min blodbank nylig glass-serie og jeg måtte begynne å samle på en ny serie. Men det går greit, jeg har god plass og liker å ha litt å velge mellom. Men har satt den gamle serien (fra Holmegaard) på ønskelista mi. Nå har de fra Hadeland i min blodbank. Ikke så ofte de bytter serie altså. De tenker jo på at folk samler. Hvorfor skulle man ellers gidde å velge ETT glass liksom?

Anonymkode: 022e1...747

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du ikke donerer blodplasma (du får spørsmål om det når du sitter ved PCen), så blir dette filtrert og puttet tilbake i deg gjennom den samme slangen og stikket. Du kjenner muligens en rar følelse når blodplasmaet strømmer tilbake i kroppen.

Ehm, hæ?

Du kan ikke velge å ikke gi plasma. Det tappes enten fullblod, plasma eller blodplater. Det er kun ved blodplater du får tilbake plasma. Her får du også tilbake de røde blodcellene.

Gir du plasma, får du tilbake de røde blodcellene (og platene). 

Når du får tilbake de røde blodcellene i kroppen vil noen merke en prikking i leppene. Dette skyldes at kalsiumet i kroppen bindes opp av det antikoagulerende middelet som benyttes for å unngå at de røde blodcellene skal koagulere på retur. Det kan lett unngås ved at du får kalsiumtabletter eller en banan eller to. 

Anonymkode: 9bd75...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo en god idé å gi blod hvis du har sprøyteskrekk. På denne måten kan du overkomme sprøyteskrekken.

Skrevet

Har gitt blod mange ganger. Du kjenner kanskje et lite "rush" og sommerfugler gjennom kroppen første gang som varer noen sekunder.

Ellers er det bare å sitte der og vente til blodet er tappet ferdig. Kan komme med mange "skrekkhistorier" men kan vente til etter du har vært der 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ehm, hæ?

Du kan ikke velge å ikke gi plasma. Det tappes enten fullblod, plasma eller blodplater. Det er kun ved blodplater du får tilbake plasma. Her får du også tilbake de røde blodcellene.

Gir du plasma, får du tilbake de røde blodcellene (og platene). 

Når du får tilbake de røde blodcellene i kroppen vil noen merke en prikking i leppene. Dette skyldes at kalsiumet i kroppen bindes opp av det antikoagulerende middelet som benyttes for å unngå at de røde blodcellene skal koagulere på retur. Det kan lett unngås ved at du får kalsiumtabletter eller en banan eller to. 

OK, har kanskje misforstått. Noe kommer tilbake i kroppen min i alle fall etter at blodet går gjennom aferesemaskinen.

Sitat

Blodgivning ved aferese

Aferesetapping betyr at blodet tappes ved hjelp av en maskin. Blodet blir sentrifugert og separert automatisk, og du får tilbake de delene av blodet som blodbanken ikke har behov for. Blodbanker som tapper ved hjelp av aferesemaskiner vil gi deg nærmere informasjon om dette.

Sitat

Norsk plasma selges til en legemiddelprodusent som er godkjent for å lage plasmabaserte legemidler. Dette er besluttet av de regionale helseforetakene. Inntektene fra salg av plasma bruker sykehusene til å kjøpe fra samme firma de plasmabaserte legemidlene som pasientene har bruk for. Da denne type firma ikke finnes i Norge, må plasmaet sendes til utlandet. Plasmaet som sendes er avidentifisert, dvs. at navn, fødselsnummer og andre personentydige kjennetegn er fjernet, slik at bare blodbanken som har tappet plasmaet kan spore det tilbake til giveren. Biobanklovens § 10 krever at du som blodgiver samtykker til at ditt plasma føres ut av landet. Slikt samtykke gis på spørreskjemaet for blodgivere som du fyller ut før hver blodgivning. Dersom du ikke ønsker å samtykke til utførsel av ditt plasma, vil noen blodbanker likevel kunne benytte blodet ditt til de andre formålene som er nevnt. Snakk med blodbankpersonalet om dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

OK, har kanskje misforstått. Noe kommer tilbake i kroppen min i alle fall etter at blodet går gjennom aferesemaskinen.

Men dette er plasmaferese (eventuelt blodplateaferese), ikke vanlig blodgivning som er tilfellet til TS.

Skrevet

De som besvimer har nok mest sannsynlig ikke spist og drukket nok på forhånd, eller er nervøse/redde. Finnes jo en del som besvimer når de får vaksiner også, så det har nok ikke så veldig mye med tapping av blod å gjøre.

De ansatte ved blodbanken tar godt vare på deg og passer på at du får i deg drikke underveis. Selve tappingen tar litt tid, så ha med bok evt lydbok.. så har du tidsfordriv om de skulle være opptatt med andre blodgivere, eller om du ikke er så glad i å prate om vær og vind 😊

AnonymBruker
Skrevet

Spis og drikk godt først! Jeg gikk på bommerten med å gi blod litt for lenge etter siste måltid, og fikk ikke tid til å spise gratis snacks før jeg kom til. Da svimte jeg rett av.. 

Anonymkode: 04a43...942

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men dette er plasmaferese (eventuelt blodplateaferese), ikke vanlig blodgivning som er tilfellet til TS.

Er det ikke vanlig med aferesemaskin? Jeg har bare gitt blod ved én blodbank, og det er i ett av Norges minste sykehus (Flekkefjord), så jeg antok at alle var slik. De har hatt den maskinen siden jeg startet å gi blod. Jeg startet som blodgiver for snart 10 år siden.

Jeg skal spørre dem litt om dette neste gang jeg er innom. Det blir snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...