Gå til innhold

Romferden til planeten Mars i 2024: Verdens lengste TV-program.

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

"I 2024 legger to menn og to kvinner ut på den utroligste reisen i menneskets historie. De fire skal dra til Mars og bli der for bestandig. Stifterne av prosjektet kalt Mars One hevder at mennesket kan leve på Mars med eksisterende teknologi.

Prosjektet MarsOne som vil sende de første menneskene til Mars – men uten noen mulighet til hjemkomst. Deltagerne må leve og dø i Mars’ iskalde ørkenlandskap. 

Ferden skal finansieres gjennom TV-sendinger der seerne betaler for å se hva som skjer både under trening av astronautene, i romskipet underveis og etter landing på Mars.

De ender sine dager på Mars Interessen for det ultimate eventyret var umiddelbart enorm. Hele 202 586 personer søkte fra 2012 til 2013 om å få bli astronaut i Mars One-prosjektet. Bare fire av de ekstremt eventyrlystne kandidatene får mulighet til å ta farvel for godt og dra til Mars i 2024. Eksperter tar ut seks lag, og de som følger Mars One på TV, skal stemme over hvilket lag som vinner enveisbilletten. Planen er at flere skal følge etter, slik at kolonien til slutt vil bestå av 24 personer. Før noen setter foten i marsstøvet, er satellitter, boligmoduler og marsbiler blitt sendt i forveien med såkalte marslandere."

https://illvit.no/universet/romfart/enveis-billett-til-mars

Flere som har tenkt til å se? Jeg kommer til å sitte som klistret til TV-en for å få med meg verdens lengste og mest sprøe program noensinne :jepp:

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er noe av det mørkeste jeg har lest. Kommer ikke til å orke å se på. Stakkars sjeler. 

Anonymkode: d7db8...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuu etisk komite? Korleis kan man senda folk til Mars utan å kunne kome seg heim? ka Søren 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir ikke noe av. Mars one gikk konkurs for noen år siden. Utrolig synd, for hadde gledet meg. Kommer nok ikke mennesker til mars før langt ut i 2030-2040-årene. Dessverre. 

Anonymkode: 61f10...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (30 minutter siden):

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det blir ikke noe av. Mars one gikk konkurs for noen år siden. Utrolig synd, for hadde gledet meg. Kommer nok ikke mennesker til mars før langt ut i 2030-2040-årene. Dessverre. 

Neeeeeeiii tuller dere 😭😭

Dette har jeg gledet meg til i flere år. Jeg tenkte kanskje at det var for godt til å være sant, men jeg håpte at det ble noe av.

Nå ble jeg skikkelig skuffet :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammahjarte skrev (På 7.8.2022 den 17.43):

Uuu etisk komite? Korleis kan man senda folk til Mars utan å kunne kome seg heim? ka Søren 😅

Millioner søkte å være med. En av dem ble intervjuet på Senkveld for mange år siden. Han syntes det var kjekt med enveistur til mars.

Anonymkode: 786a0...40c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1990 skulle man etter planen få første menneske til Mars i 2015. Nå snakkes det vel om i 2030-årene. Snart utsettes det vel til rundt 2050. Tipper kanskje man tar et skippertak i forkant av 100-årsjubileumet for månelandingen, og at man klarer det rundt 2069.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å skje. Prosjektet er dønn useriøst.

Selv seriøse organisasjoner som NASA, ESA, JAXA osv bør ikke bruke ressursene sine på å sende mennesker til Mars. Det er helt unødvendig, ekstremt kostnadskrevende og veldig farlig. Send mennesker til månen og bygg en base der først. Roboter kan ta seg av Mars. Så får vi se om noen tiår, om en eller annen egomanisk multimillardær vil bruke ressursene våre på det.

Anonymkode: 05082...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.d1b64f6865250f67a909de85c41753d9.jpeg

Vel.. noen er i ferd med å bygge verdens største romskip. Det er bygget for å kolonisere mars, Elon planlegger å bygge tusenvis av dem.

Anonymkode: d58b5...09f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

image.thumb.jpeg.d1b64f6865250f67a909de85c41753d9.jpeg

Vel.. noen er i ferd med å bygge verdens største romskip. Det er bygget for å kolonisere mars, Elon planlegger å bygge tusenvis av dem.

Anonymkode: d58b5...09f

Jeg støtter pengebruk på romferd og romvitenskap, men å kolonisere Mars er rett ut idiotisk å prøve på. Ikke overraskende at den eneste som prøver er en kjempebaby med alt, alt for mye penger og dermed makt. Det kommer ikke til å bli vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/7/2022 at 5:33 PM, Tvillingsjel said:

"I 2024 legger to menn og to kvinner ut på den utroligste reisen i menneskets historie. De fire skal dra til Mars og bli der for bestandig. Stifterne av prosjektet kalt Mars One hevder at mennesket kan leve på Mars med eksisterende teknologi.

Prosjektet MarsOne som vil sende de første menneskene til Mars – men uten noen mulighet til hjemkomst. Deltagerne må leve og dø i Mars’ iskalde ørkenlandskap. 

Ferden skal finansieres gjennom TV-sendinger der seerne betaler for å se hva som skjer både under trening av astronautene, i romskipet underveis og etter landing på Mars.

De ender sine dager på Mars Interessen for det ultimate eventyret var umiddelbart enorm. Hele 202 586 personer søkte fra 2012 til 2013 om å få bli astronaut i Mars One-prosjektet. Bare fire av de ekstremt eventyrlystne kandidatene får mulighet til å ta farvel for godt og dra til Mars i 2024. Eksperter tar ut seks lag, og de som følger Mars One på TV, skal stemme over hvilket lag som vinner enveisbilletten. Planen er at flere skal følge etter, slik at kolonien til slutt vil bestå av 24 personer. Før noen setter foten i marsstøvet, er satellitter, boligmoduler og marsbiler blitt sendt i forveien med såkalte marslandere."

Flere som har tenkt til å se? Jeg kommer til å sitte som klistret til TV-en for å få med meg verdens lengste og mest sprøe program noensinne :jepp:

Jeg går ut fra at hovedinnlegget var ironisk ment ...?

Anonymkode: 1504e...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 22.10):

Jeg støtter pengebruk på romferd og romvitenskap, men å kolonisere Mars er rett ut idiotisk å prøve på. Ikke overraskende at den eneste som prøver er en kjempebaby med alt, alt for mye penger og dermed makt. Det kommer ikke til å bli vellykket.

Du er vel klar over at Mars er den eneste planeten det er noenlunde realistisk å kolonisere? Venus og Merkur er uaktuelle pga. ekstreme temperaturer og solstråling. De andre planetene er gasskjemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2022 den 22.10):

Jeg går ut fra at hovedinnlegget var ironisk ment ...?

Anonymkode: 1504e...f49

Mars one var faktisk en seriøs greie. De hadde masse intervjuer, tester osv. De gjorde ikke det på kødd. Men de gikk dessverre gikk det konkurs. Så du trenger ikke være så frekk mot ts. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (På 7.8.2022 den 17.33):

Hvor lang tid tar reisen dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rumle skrev (6 timer siden):

Hvor lang tid tar reisen dit? 

Ikke så lenge. Drøyt 9 mnd, ifølge NASA. Litt fortere med SpaceX sikkert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...