Gå til innhold

10- åring bade i middelhavet uten tilsyn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ferie med ei venninne. Hun er førskolelærer, og er ressurssterk på alle måter.

Hennes datter på 10 år får lov til å bade i Middelhavet uten tilsyn når vi ligger på stranden. Blir så stresset av det! Hun går riktignok på svømming og er en god svømmer. Likevel, det er gode bølger som drar oss under, og strømninger som drar oss mot en side når vi bader.

Har foreløpig badet sammen med henne, og holdt øye med henne når hun bader. Selv har jeg ei på to år, og føler jeg har nok med henne.

Tenker dere det er trygt å la henne bade, at ingen voksne følger med henne under bading? Hva ville dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 00c9e...399

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn burde alltid ha tilsyn, selv når hun er 10 år og en dyktig svømmer så kan uventede ting skje og det er vår jobb som foreldre å sørge for at de er trygge. Selvstendige men trygge. Jeg ville ha tatt det forsiktig opp med moren men hver forberedt på at hun kommer sikkert til å ta det som kritikk. 

Anonymkode: 70acb...629

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan drukne ja, og ingen 10-åringer er så dyktige svømmere at strømmer ikke vinner. 

Anonymkode: 3261b...a68

• Liker 5
Skrevet

Barn på den alderen skal ha tilsyn når de bader. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holdt på å drukne på en strand ved Barcelona da jeg var tolv. Foreldrene mine lå langt inne på stranden og leste. Jeg ville bade og de sa at jeg skulle gå alene. Mens jeg badet kom det plutselig en mye større og kraftigere bølge som dro meg under. Jeg fikk panikk og svømte og svømte, men visste ikke hvilken vei som var opp. Jeg husker ikke mer før jeg våknet på stranden.
Heldigvis hadde noen sett den neonfargede badedrakten min og fått reddet meg. Bare få dager før hadde jeg mast om å få denne badedrakten, jeg syntes den var såå kul. Hvis ikke pappa hadde gitt etter for maset så hadde jeg i stedet hatt på meg en blå badedrakt den dagen og da ville sannsynligvis ikke kvinnen som reddet meg sett meg. 

Anonymkode: f954c...733

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei nei nei!! Jeg hadde ikke latt min 14 åring badet alene der en gang! De kan gjerne være i vannet alene(ikke langt ut), men da sitter jeg ganske nært vannkanten så jeg kan sprette bort om det skulle være noe, og jeg slipper verken 10 åringen eller 14 åringen min ut av synet 

Anonymkode: 7dde7...579

• Liker 4
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er galskap å la en 10 åring bade uten tilsyn. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på snart 12 fikk ikke bade i Middelhavet uten tilsyn da vi var i Hellas i sommer. En av oss foreldre var alltid med. Det var bølger og litt brådypt. 
Jeg hadde tatt det opp med venninnen hvis jeg var deg. Kjenner et barn på 10 som nesten druknet i Middelhavet i sommer. 

Anonymkode: 88d89...675

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 10-åring kan vel være flinkere til å svømme enn en voksen, så det må vel nesten moren gjøre en vurdering av.

Anonymkode: ab314...3ee

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Holdt på å drukne da jeg var rundt 10 og godt svømmedyktig. Var langgrundt der jeg svømte, men kom plutselig et parti der det var brådypt. Fikk panikk og havnet under. Heldigvis var min far ikke så langt unna og fikk dratt meg opp.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt med de på stranden om hun ikke passer på. 

Anonymkode: 19590...70f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En 10-åring kan vel være flinkere til å svømme enn en voksen, så det må vel nesten moren gjøre en vurdering av.

Anonymkode: ab314...3ee

Hvor god du er til å svømme har lite å si dersom det skjer noe uventet. Høy bølge, undervannsstrøm osb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Hvor god du er til å svømme har lite å si dersom det skjer noe uventet. Høy bølge, undervannsstrøm osb.

Har i tilfelle alder noe og si? 

Anonymkode: 40990...fd2

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sitter dere ikke i nærheten slik at dere kan følge litt med? Jeg tenker ikke at man trenger å fotfølge en 10 åring, men det er lurt å være i nærheten slik at man kan gripe inn hvis noe skulle skje.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har venner som bor ved Middelhavet. Vi har besøkt dem nå og da i over tjue år. Da jeg var 15 år var vi der første gang, med min storesøster som var 19. Jentene til denne familien er et par år eldre enn oss. Vi fikk streng beskjed om at vi alltid måtte passe hverandre når vi badet. "Følg med den som er i vannet" var en like vanlig beskjed om "Kjør forsiktig" eller "ring når du er fremme". 

Da var vi altså 15, 17, 19 og 20 år. 

Og samme beskjeder ble gjentatt til det kjedsommelige to år etter og tjue år etter. 

Anonymkode: 7413f...15b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, en 10 åring som kan svømme kan bade i Middelhavet uten tilsyn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lar ikke 13-åringen min svømme alene, verken hjemme eller i Middelhavet. Han er en god svømmer, men barn er i mindre grad i stand til å vurdere egne ferdigheter og risiko. Mange drukningsulykker skjer fordi den som svømmer blir sliten, og ikke kommer seg til land igjen. 

Om du er redd for dårlig stemning, ville jeg vinklet det utifra ditt eget ståsted - si at du er hønemor og blir stresset av det, og at du ikke klarer å slappe av på stranden om 10-åringen ikke svømmer med tilsyn.

Anonymkode: 75432...f25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, en 10 åring som kan svømme kan bade i Middelhavet uten tilsyn. 

En seksåring som kan svømme da?

Anonymkode: 75432...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har i tilfelle alder noe og si? 

Nei, men du har da ansvaret for barna dine. Det er også noe annet å bade i Middelhavet eller et annet fremmed sted.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er på ferie med ei venninne. Hun er førskolelærer, og er ressurssterk på alle måter.

Hennes datter på 10 år får lov til å bade i Middelhavet uten tilsyn når vi ligger på stranden. Blir så stresset av det! Hun går riktignok på svømming og er en god svømmer. Likevel, det er gode bølger som drar oss under, og strømninger som drar oss mot en side når vi bader.

Har foreløpig badet sammen med henne, og holdt øye med henne når hun bader. Selv har jeg ei på to år, og føler jeg har nok med henne.

Tenker dere det er trygt å la henne bade, at ingen voksne følger med henne under bading? Hva ville dere gjort i min situasjon? 

Anonymkode: 00c9e...399

Hun burde hatt oppsyn. Direkte uansvarlig!

Anonymkode: 9836f...5ba

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...